Spring naar inhoud

Participatie in de Mienskip

Participatie in de Mienskip

Vanuit de gemeentelijke doelstelling om iedereen in De Fryske Marren naar vermogen te laten participeren, speelt Sociaal Werk De Kear een actieve rol in het ondersteunen en motiveren van inwoners. We helpen mensen om een zinvolle dagbesteding te vinden en betekenisvolle sociale contacten op te bouwen. We geloven dat ieder mens iets kan én wil bijdragen aan de Mienskip.

Participatie verbindt mensen, voorkomt eenzaamheid en versterkt het welzijn van onze inwoners. Het draagt bij aan het gedachtengoed van een inclusieve samenleving, waarin iedereen meetelt.

Samen met de gemeente hebben we vastgesteld dat er inwoners zijn die al langere tijd in de bijstand leven. Voor hen is meedoen vaak geen vanzelfsprekendheid. Structurele uitsluiting, schaamte, gezondheidsproblemen of wantrouwen tegenover instanties vormen hierbij hardnekkige drempels. In gezamenlijkheid hebben we nagedacht over een aanpak die aansluit bij de leefwereld van deze groep – waarbij participatie van onderop groeit, niet vanuit verplichting, maar vanuit waardigheid en verbondenheid.

Hierbij zetten we in op nabijheid, erkenning van ervaringskennis en het herstellen van vertrouwen. Met steun vanuit de Regiodeal kunnen we in 2025 belangrijke vervolgstappen zetten richting een samenleving waarin iedereen mee kan doen, op een manier die past bij zijn of haar eigen kracht en mogelijkheden.

In dit hoofdstuk lichten we een paar mooie voorbeelden toe hoe we in 2024 ingezet hebben op het thema participatie. 

  • Bereik en bekendheid van het Vrijwilligers Informatie Punt (VIP!) is gestegen.
  • Vrijwillige inzet binnen Sociaal Werk De Kear: door middel van een verwijzersbijeenkomst meer trajecten buurtbemiddeling.
  • Zwemles voor vrouwen: een initiatief waar signalen, partijen en culturen samengebracht worden. 
  • Buurtwerk Sint Nicolaasga: van gebiedsanalyse naar buurtonderzoek en inzet op het thema 'Langer thuis wonen in Langweer'.

Bereik en bekendheid VIP! gestegen

Het VIP! bemiddelt tussen vraag en aanbod. Ze adviseren, informeren en ondersteunen vrijwilligers, vrijwilligersorganisaties en maatschappelijke organisaties die met vrijwilligers werken. Ze bieden trainingen aan en organiseren bijeenkomsten. Daarnaast promoten ze het doen van vrijwilligerswerk.

Dit wordt onder andere gedaan tijdens het inloopspreekuur in Lemmer, Balk en Joure. Tijdens het spreekuur wordt er informatie, advies en ondersteuning gegeven aan mensen die vrijwilligerswerk willen gaan doen en organisaties die vrijwilligers zoeken. Er wordt bemiddeld tussen vrijwilligers en organisaties uit de gemeente De Fryske Marren. In 2024 zijn er in totaal  135 spreekuren gedraaid, waarbij 342 deelnemers bereikt zijn. Deze spreekuren worden gedraaid door vrijwilligers van Sociaal Werk De Kear. Er is dit jaar een mooi  informatiefilmpje over VIP! gemaakt. 

Het bereik en de bekendheid van VIP! is gestegen. 

  • 88 nieuwe vrijwilligers. Hiermee hebben we 13,4% meer nieuwe vrijwilligers bereikt ten opzichte van 2023. 
  • 23 nieuwe organisaties die zich aangemeld hebben bij het VIP! Hiermee hebben we 22,7% meer organisaties bereikt ten opzichte van 2023. 
  • Ook op de social media kanalen van VIP! zien we een groei van het aantal volgers. Op Facebook hebben we een groei van 11 leden (4,4%) en op Instagram hebben we een groei van 17 leden (14,8%).

In de tijdlijn zoomden we al in op een succesvolle vrijwilligersfestival dat georganiseerd is door het VIP! voor alle vrijwilligers in de gemeente De Fryske Marren.

Vrijwillige inzet bij Sociaal Werk De Kear

Dankzij de inzet van vrijwilligers, kunnen we een verschil maken bij buurtbemiddeling, VIP!, Omtinkers, opvanglocaties, Koffie en een goed gesprek, De Ferfanger en de spellenochtend. Alle vrijwilligers die zich structureel inzetten voor onze dienstverlening, hebben een vrijwilligersovereenkomst bij Sociaal Werk De Kear. De vrijwilligers hebben meerdere keren in het jaar een gezamenlijke bijeenkomst waarin ze kennis en ervaringen kunnen delen. De frequentie van deze bijeenkomsten gebeurt in overleg met de vrijwilligers zelf. 

Buurtbemiddeling

Buurtbemiddeling biedt hulp bij hoogoplopende ergernissen of meningsverschillen tussen buurtbewoners. De acht getrainde vrijwillige bemiddelaars helpen bij het vinden van een oplossing voor situaties zoals overlast, ruzie of een verstoorde relatie met buren. Zowel inwoners als instanties zoals woningbouwcorporaties, politie, boa's of de gemeente De Fryske Marren kunnen buurtbemiddeling inschakelen. De coördinator buurtbemiddeling neemt eerst telefonisch contact op met de partijen. In sommige gevallen is dit eerste contact al afdoende om de situatie voldoende te verbeteren. Indien meer ondersteuning nodig is worden de partijen door buurtbemiddeling begeleid en vindt er een gesprek plaats op neutraal terrein om duidelijke afspraken te maken. 

In 2024 heeft buurtbemiddeling 43 aanmeldingen behandeld. Dit is een toename van 20% ten opzichte van 2023.

21 zaken waren geschikt om op te pakken vanuit buurtbemiddeling. 18 trajecten zijn in 2024 afgesloten, 3 trajecten lopen door in 2025. Van de afgesloten trajecten is 78% opgelost door de inzet van buurtbemiddeling. 

Van de overige zaken waren er tien ongeschikt voor een buurtbemiddelingstraject, deze zijn terug- of doorverwezen naar andere instanties. De overige 12 zaken werden niet opgepakt, omdat een van de twee partijen geen bemiddelingstraject wou aangaan. 

In het vorige jaarverslag gaven we aan dat we merkten dat  buurtbemiddeling door verwijzers vaak wordt ingezet als laatste redmiddel terwijl het juist effectief is om zo vroeg mogelijk betrokken te worden. Hiervoor hebben we in mei een verwijzersbijeenkomst georganiseerd, met als doel om meer helderheid te verschaffen wanneer iets juist heel snel doorgezet kan worden naar buurtbemiddeling en wat contra-indicaties zijn. Deze bijeenkomst is goed bezocht door woningbouwcorporaties, boa's, Sociaal Wijkteam, Klantcontactcentrum van de gemeente en politie. De buurtbemiddelaars speelden een belangrijke rol, doordat ze een casus naspeelden, om vervolgens in kleinere groepen over de casus in gesprek te gaan. Een succesvolle bijeenkomst. Buurtbemiddelaars gaven aan dat het interessant was om met de verwijzers te praten. Verwijzers gaven aan meer inzicht te hebben in het buurtbemiddelaarstraject. We merkten na de bijeenkomst ook een toename in het aantal doorverwijzingen. De woningbouw is de grootste doorverwijzer (10 aanmeldingen). 

Meer vrijwillige inzet

Naast onze dienstverlening die we aan kunnen bieden door de inzet van de vrijwilligers met een vrijwilligersovereenkomst, komen ook heel veel initiatieven tot stand door inzet van inwoners zonder vrijwilligersovereenkomst. Door de inzet van jong tot oud vinden mooie initiatieven plaats die de Mienskip versterken. Soms gebeurt dit in projectvorm, zoals bij Wereldmeiden en Impacter waarbij jongeren zich inzetten voor elkaar en de maatschappij. Maar iedere inwoner die iets betekent voor de ander, werkt mee aan de sterke en sociale Mienskip. 

Zwemles voor vrouwen: een initiatief waar signalen, partijen en culturen samenbracht worden

In 2024 hebben we 17 signalen binnen gekregen van vrouwelijke statushouders die graag wilden leren zwemmen. Aangezien we in een waterrijke gemeente wonen en er op dat moment nog geen aanbod was voor deze signalen hebben we in samenwerking met Pastiel deze zwemlessen opgezet. Er is gestart met een groep van 18 dames uit verschillende dorpen, met verschillende culturen en achtergronden. Dankzij de inzet van een maatschappelijk betrokken zweminstructeur richt het initiatief zich naast het aanleren van zwemvaardigheden ook echt op het versterken van de sociale basis van deze vrouwen. Door de zwemlessen hebben de dames elkaar leren kennen, ze carpoolen samen naar de zwemlessen en hebben buiten de zwemlessen ook contact. 

Dankzij de zwemlessen zijn deze vrouwen niet alleen letterlijk, maar ook figuurlijk in beweging gebracht om meer te participeren. De dames hebben de wens uitgesproken om na het zwemmen een vrouwengroep in Joure op te richten, naar het voorbeeld van de vrouwengroep in Lemmer.

De lessen worden goed gegeven, ik heb al veel van de lessen geleerd. Ik vind het leuk om naar de lessen toe te gaan.

Voor dit voorbeeld hebben we Pastiel en de zweminstructeur gevraagd om vanuit hen de succesfactoren en de samenwerking te omschrijven:

We zijn enorm trots op wat we samen hebben bereikt en zijn ontzettend dankbaar voor de fijne samenwerking met Sociaal Werk De Kear.

Pastiel: "Het opzetten van zwemlessen voor vrouwelijke statushouders, in samenwerking met Sociaal Werk De Kear, is voor Pastiel een positieve ervaring geweest. Nu, bijna 8 maanden later, zien we de vooruitgang en voelen we nog steeds het enthousiasme bij de dames. Het is bijzonder om te ervaren hoe waardevol het is om deze mogelijkheid specifiek voor deze groep vrouwen te kunnen bieden. We zijn enorm trots op wat we samen hebben bereikt en zijn ontzettend dankbaar voor de fijne samenwerking met  Sociaal Werk De Kear. Dankzij de steun van het Sport- en Cultuurfonds voor volwassenen in De Fryske Marren, hebben we de handen ineengeslagen en kunnen we dit mooie project realiseren, ondanks de lange wachttijden."

Gezien het succes en de fijne samenwerking kijk ik ernaar uit om in de toekomst met nog meer groepen aan de slag te gaan.

Minke Bergsma: "Sinds september 2024 ben ik met veel enthousiasme gestart met zwemlessen voor volwassen vrouwen, met name nieuwkomers. Dit prachtige initiatief is een samenwerking tussen Sociaal Werk De Kear, Pastiel, het Volwassensportfonds en Aqua Active and Fun. Vanaf het begin hebben we een fijne, open communicatie gehad waardoor we samen de gebruikelijke kinderziektes soepel konden oplossen - iets wat voor mij als zelfstandige ontzettend prettig is.

Elke vrijdag duiken we met een groep enthousiaste dames het water in. Tijdens de lessen leren ze niet alleen de zwemvaardigheden, maar wordt er ook veel Nederlands gesproken. Het is geweldig om te zien hoe verschillende culturen samenkomen, ervaringen gedeeld worden en hoe ze van elkaar leren. Met het uiteindelijke doel om het A-zwemdiploma te behalen!

Voor mij persoonlijk is het een mooie uitdaging vooral op het gebied van taal en cultuur. Ik heb tijdens deze eerste periode ontzettend veel geleerd! En bovenal: wat ben ik trots op deze vrouwen en hun doorzettingsvermogen! Gezien het succes en de fijne samenwerking kijk ik ernaar uit om in de toekomst met nog meer groepen aan de slag te gaan."

Buurtwerk Sint Nicolaasga: van gebiedsanalyse naar buurtonderzoek en inzet op het thema 'Langer thuis wonen in Langweer'

Vanuit het Driehoeksoverleg met de huisartspraktijken, Sociaal Wijkteam, Leefbaarheidsadviseur van de woningstichting en Sociaal Werk De Kear,  ontstond het idee dat we 'iets' moesten met onze gezamenlijke zorg: hoe bereiden we inwoners voor op wat ons te wachten staat met betrekking tot vergrijzing, meer druk op de zorg, mantelzorg, enzovoort.
Vanuit de gebiedsanalyse is gekozen om in te zetten op het dorp Langweer, omdat het dorp steeds minder voorzieningen heeft. Zo is er zelfs geen busverbinding. Sociaal Werk De Kear en Dynhus hebben eerst een buurtonderzoek gestart in Langweer. Een deel van de ondervraagden waren mensen die hulp of ondersteuning krijgen vanuit Thuiszorg of de huisarts. Een ander deel benaderden we op straat of door huis-aan-huis aan te bellen. We hebben de resultaten teruggekoppeld aan de inwoners en het Plaatselijk Belang middels een flyer. 

Ik ga vaak met mensen in gesprek over leefbaarheid en zoek altijd graag verbinding met wat een buurt of dorp al te bieden heeft.

Ik vind het belangrijk dat iedereen kan meedoen in de samenleving. Wij denken graag mee over hoe dat gerealiseerd kan worden.

Terugkoppeling resultaten buurtonderzoek, klik op de foto om te vergroten.
Van onderzoek naar een bewustwordingsbijeenkomst

In de terugkoppeling staat een opsomming van punten van aandacht en kansen beschreven. Je hoopt dat de terugkoppeling leidt tot nieuwe initiatieven. Tot nu toe hebben we vanuit het Plaatselijk Belang nog geen reactie ontvangen. 

Het Plaatselijk Belang van Idskenhuizen gaf naar aanleiding van het buurtonderzoek juist aan dat zij geïnteresseerd waren om iets te doen met dit onderwerp, omdat ook dit dorp erg klein is en weinig voorziening heeft. Daarom is er vanuit Sociaal Werk De Kear een bewustwordingsbijeenkomst georganiseerd in samenwerking met het Plaatselijk Belang, Dynhus, Sociaal Wijkteam, Antonius, Buurtzorg, Zorggroep Hof en Hiem en de huisartsen Sint Nicolaasga. 

Tijdens deze bewustwordingsbijeenkomst zijn geïnteresseerde inwoners eerst meegenomen in de cijfers en achtergrondinformatie op basis waarvan het onderzoek heeft plaatsgevonden. Daarna zijn er drie presentaties gegeven om inwoners concrete informatie te geven om handvatten te bieden om zelf vervolgstappen te kunnen ondernemen. Vanuit Dynhus is meer verteld over sociale huurwoningen, het Sociale Wijkteam heeft uitleg gegeven over wat zij kunnen betekenen voor inwoners en hun werkwijze. En vanuit Sociaal Werk De Kear is uitleg gegeven over het thema mantelzorg en wat het MIP! kan betekenen. De bewustwordingsbijeenkomst heeft daadwerkelijk geleid tot concrete vervolgstappen bij de inwoners. Zo hebben meerdere inwoners zich ingeschreven voor een sociale huurwoning bij Dynhus. Vanuit het buurtwerk is er een terugkoppeling geweest naar Plaatselijk Belang. 

Versie: v8.2.40

Software voor digital-first corporate reporting

Creëer op efficiënte wijze publicaties die impact maken

Met iwink.report maak je publicaties op een eenvoudige en efficiënte manier. Je bespaart tijd, fouten en stress. Vanuit één plek publiceer je naar een volwaardige webversie, PDF en iXBRL-bestand. Zo geef je lezers de best mogelijke ervaring.

Meer over iwink.report