
Van signaal naar actie: Onze inzet voor een sterke Mienskip
In dit hoofdstuk nemen we je mee in de inzet van Sociaal Werk De Kear in 2024. Op basis van vragen, signalen en thema's ondernemen we actie. In dit hoofdstuk laten we zien welke inzet we in 2024 hebben gedaan voor een sterke Mienskip. De inzet is gebaseerd op onze vaste taken én extra opdrachten – van buurtwerk in vijf gebieden tot onze inzet op bijvoorbeeld Welzijn op Recept, De Thuiskamers, Meedoen en het jongerenwerk.
We gebruiken cijfers uit ons registratiesysteem om inzicht te geven in ons bereik. Daarbij maken we onderscheid tussen informatie- en adviesvragen, collectieve inzet en individuele ondersteuning. We vergelijken de cijfers met die van 2023 en laten ook zien wat onze inzet heeft opgeleverd, met tevredenheidscijfers en citaten van inwoners.
Onze inzet op drie tijdelijke projecten lichten we, naast het totaaloverzicht, ook afzonderlijk toe. Het gaat hier om Welzijn op Recept, Thuiskamers en Moeders Ontmoeten Moeders.
In de volgende hoofdstukken, Versterken van de Mienskip, Positieve gezonde Mienskip, Participatie in de Mienskip en Innovatie in de Mienskip, vertellen we aan de hand van praktijkvoorbeelden meer over de effecten van onze inzet.
Informatie- en adviesvragen
Dit zijn vragen van bijvoorbeeld inwoners, netwerkpartners en gemeente die we in één contactmoment kunnen beantwoorden of doorverwijzen naar de juiste persoon of organisatie.
We geven een beeld van het aantal vragen en de meest voorkomende thema's van de vragen. Deze thema's inventariseren we aan de hand van de Zelfredzaamheidsmatrix (ZRM).
Hoofddomeinen ZRM
Met de ZRM wordt de zelfredzaamheid van alle inwoners in kaart gebracht op basis van 13 belangrijke domeinen van het leven. De ZRM helpt ons inzicht te krijgen in de thema's waarover de meeste vragen van inwoners binnenkomen. We geven een weergave van de thema's waarbij 20 vragen of meer vragen zijn behandeld.
ZRM Hoofddomein | Informatie & advies |
---|---|
Maatschappelijke participatie | 269 |
Sociaal netwerk | 234 |
Financiën | 150 |
Tijdsbesteding | 76 |
Geestelijke gezondheid | 62 |
Lichamelijke gezondheid | 56 |
Huisvesting | 42 |
Werk & Opleiding | 20 |
Duiding van de top 3 thema's
Zelfredzaamheid met betrekking tot maatschappelijke participatie gaat over de mate waarin de persoon deelneemt aan maatschappelijke, gestructureerde activiteiten en organisaties. Het betreft zowel de deelname van de persoon als de aanwezigheid van bevorderende of belemmerende externe factoren (bijvoorbeeld transport, tijd, kinderopvang e.d.). Deelname aan elke vorm van georganiseerde activiteit zoals een sportclub, een vereniging, (school-)comité, religieuze organisaties, en steun- of adviesgroepen wordt als maatschappelijke participatie beschouwd. Bezoek aan café, coffeeshop of andere uitgaansgelegenheden valt niet onder maatschappelijke participatie. Het veroorzaken van overlast is in dit domein opgenomen als een negatieve vorm van maatschappelijke participatie: waar je aan de positieve kant van het spectrum iets bijdraagt aan de maatschappij, neem je aan de negatieve kant iets weg of maak je iets kapot in (of aan) de maatschappij.
Zelfredzaamheid met betrekking tot sociaal netwerk gaat over het aantal en de kwaliteit van relaties met vrienden, familie en kennissen (die geen onderdeel van het huishouden zijn). Een belangrijke vraag binnen dit domein is of de persoon voldoende personen om zich heen heeft verzameld die hem kunnen steunen en begeleiden in zijn groei en ontwikkeling. De kwaliteit van het sociaal netwerk is van belang omdat een persoon een heel omvangrijk netwerk kan hebben dat enkel bestaat uit personen waar hij, indien nodig, niet op kan rekenen en/of die een negatieve invloed hebben op het gedrag van de persoon.
Zelfredzaamheid met betrekking tot financiën gaat over de mate waarin een persoon tenminste voldoende inkomen heeft om in de basisbehoeften te voorzien, deze inkomsten zo zelfstandig mogelijk verwerft en de inkomsten en uitgaven in balans zijn.
Collectieve inzet
Dit is de ondersteuning die we in groepsverband aanbieden. Daar waar een collectieve vorm van ondersteuning mogelijk is, zullen we deze aanbieden. Ook in het collectief spreken we veel inwoners individueel. Om onze inzet beter te duiden maken we dit jaar onderscheid in drie categorieën.
- Eigen inzet die we zelf organiseren om meerdere inwoners op hetzelfde moment vanuit hetzelfde doel te kunnen bedienen. Zoals activiteiten, voorlichtingen, cursussen, maar ook buurtonderzoeken. We geven een beeld van het aantal initiatieven, het aantal bijeenkomsten en het aantal deelnemers dat we bereikt hebben.
- Hulp bij zelforganisatie: de ondersteuning die we bieden aan inwoners en netwerkorganisaties bij het opzetten of behouden van eigen initiatieven, want een sterke sociale basis creëren we met elkaar. Voorbeelden van deze initiatieven zijn jongereninitiatieven, inwonersinitiatieven en activiteiten in samenwerking met netwerkpartijen. We geven een beeld van het aantal ondersteunde initiatieven, het aantal bijeenkomsten en het aantal deelnemers dat hiermee bereikt is.
- Netwerkoverleggen: om een brede integrale aanpak te creëren, sluiten buurtwerkers van Sociaal Werk De Kear aan bij netwerkoverleggen. Onze inzet in deze overleggen is gericht op het leggen van verbindingen. Tussen vragen en antwoord, signalen en aanbod, tussen inwoners en netwerkpartners, tussen praktijk en beleid.
Eigen inzet
149 initiatieven
Eigen inzet
1.055 bijeenkomsten
Eigen inzet
9.843 deelnemers*
Ondersteuning zelforganisatie
23 initiatieven
Ondersteuning zelforganisatie
124 bijeenkomsten
Ondersteuning zelforganisatie
986 deelnemers*
* Om een realistische weergave te maken van het aantal deelnemers tellen we zoveel mogelijk met unieke deelnemers. Zo worden de deelnemers die wekelijks met een activiteit meedoen, maar één keer geteld. Het totaal aantal deelnemers is geen optelsom van unieke personen, omdat mensen soms aan meerdere activiteiten meedoen.
Deelname aan netwerkoverleggen*
46 Netwerkinitiatieven
Netwerkoverleggen*
137 bijeenkomsten
* De data die we presenteren gaat enkel over de netwerkoverleggen waar buurtwerkers bij aansluiten. Gemeentelijke overleggen, strategische partnerschap en deelname aan lokale en regionale ontwikkeltafels vanuit het management is niet meegenomen.
Groei van het bereik
We zijn er trots op dat ons bereik in 2024 is gegroeid. We hebben het afgelopen jaar onze collectieve diensten verder uitgebreid en hiermee meer mensen kunnen bereiken. We laten hiermee zien dat we succesvol zijn in het aanbod en in het vergroten van de betrokkenheid.
Aantal initiatieven: De totale inzet (de som van eigen activiteiten, ondersteuning zelforganisatie en netwerkoverleggen) is gestegen van 189 in 2023 naar 218 in 2024, een stijging van 15,4%. Deze algemene toename bevestigt dat de organisatie in 2024 meer initiatieven heeft ondernomen dan in 2023.
Aantal bijeenkomsten: Er is een toename van het aantal bijeenkomsten van 1.143 naar 1.316, een stijging van 15,1%. Dit duidt op een hogere frequentie van activiteiten en bijeenkomsten in 2024, wat waarschijnlijk betekent dat de organisatie meer ruimte heeft voor interactie en samenwerking.
Aantal deelnemers: De totale deelname is gestegen van 9.070 naar 10.829, een stijging van 19,4%. Dit geeft aan dat de organisatie erin geslaagd is om een breder publiek aan te trekken, wat kan wijzen op een grotere interesse en betrokkenheid bij de activiteiten die worden aangeboden.
Afname ondersteuning in zelforganisatie
We zien een afname in het aantal initiatieven dat we hebben ondersteund bij zelforganisatie. Deze afname verklaren wij doordat we een afname zien in het aantal inwoners dat met een eigen initiatief aan de slag gaat. Voornamelijk vanwege de moeilijke route voor de initiatieven zien we dat inwoners minder gemotiveerd zijn om met een initiatief aan de slag te gaan. Hiervoor zijn we samen met de gemeente bezig om een infographic te maken die de route en beschikbare middelen voor inwonersinitiatieven overzichtelijk weergeeft.
Een belangrijk onderdeel om tot initiatieven te komen is verbinden. We hebben dit jaar focus aangebracht door ons niet alleen op inwonersinitiatieven te richten, maar in te zetten op een brede, integrale samenwerking om samen de sociale basis te versterken. Daarom hebben de buurtwerkers het afgelopen jaar meer ingezet op aanwezigheid in de wijken en bij netwerkoverleggen. Mede hierdoor is de groei in eigen initiatieven en netwerkoverleggen te verklaren.
Impact van de aanwezigheid in de wijk
Door middel van wederkerige gesprekken en doorvragen, signaleren we waar veranderpotentie zit. Deze veranderpotentie proberen we te verbinden aan andere inwoners of netwerkpartners. In het hoofdstuk Versterken van de mienskip staat een mooi praktijkvoorbeeld waarin we beschrijven hoe de inzet van de buurtwerker in de wijk eruit ziet en wat deze inzet oplevert.
Impact van aanwezigheid bij netwerkoverleggen
Aansluiten bij netwerkoverleggen kost veel tijd. De insteek is dat we aansluiten wanneer we kansen zien om te verbinden. Wat ons waardevol maakt, is dat we door onze betrokkenheid in de wijken precies weten wat er speelt bij de inwoners. Zo kunnen we verbinden tussen de praktijk en beleid en tussen vraag en aanbod. We maken daarom een bewuste afweging waar we aanwezig zijn en wanneer we aanwezig zijn. Dit is ook terug te zien in de cijfers; we sluiten bij 20 initiatieven meer aan, maar het aantal overleggen waarbij we aansluiten is gedaald.
Impact en tevredenheid van onze collectieve inzet
De impact en tevredenheid van onze collectieve inzet meten we aan de hand van een vragenlijst, die wordt afgenomen bij de deelnemers van de activiteit. Deze vragenlijst analyseert de impact van de activiteit op de deelnemers en biedt inzicht in de effectiviteit van de activiteit. Naast deze manier van impactmeting gebruiken we ook quotes van inwoners en samenwerkingspartners om inzichtelijk te maken wat de effecten en tevredenheid zijn van onze inzet. Bij ieder collectief maken we een bewuste afweging welke manier van impactmeting passend is. Na afloop evalueert de buurtwerker aan de hand van deze impactmeting en andere verzamelde feedback. Deze evaluatie nemen we mee bij het plannen van nieuwe interventies, waardoor we voortdurend kunnen bijsturen en verbeteren op basis van de ervaringen van deelnemers.
Er zijn 99 vragenlijsten ingevuld waarbij de impact van 53 verschillende collectieve initiatieven gemeten is.
KPI | Gemiddelde score |
---|---|
Erkend voelen | 8,9 |
Klanttevredenheid | 8,8 |
Participatie | 8,5 |
Opgelucht voelen | 8,4 |
Activering | 8,3 |
Netwerkversterking | 8,2 |
Lichamelijke gezondheid | 8,2 |
Inbedding | 8,2 |
Verbonden voelen | 7,7 |
Zelfredzaamheid | 7,4 |
Individuele inzet
Dit zijn trajecten waarbij we individuele ondersteuning bieden aan een inwoner of een gezin. In 2024 beperkte deze inzet zich voornamelijk tot de inzet van Welzijn op Recept. Bij deze vorm van ondersteuning, nemen we inwoners tijdelijk bij de hand met als doel hun eigen regie te (her)vinden. Ieder traject start met een intake waarbij we een brede uitvraag doen aan de hand van Positieve gezondheid. Daarnaast gebruiken we de zelfredzaamheidsmatrix om de thematiek van het traject te duiden. Vervolgens worden er samen met de inwoner concrete doelen opgesteld die tijdens het traject centraal staan. Aan het eind van dit hoofdstuk staat Welzijn op Recept verder uitgewerkt.
Individuele trajecten
95 trajecten
Afgesloten trajecten
61 afgesloten trajecten
Duur individueel trajecten
101 dagen*
* De gemiddelde doorlooptijd is berekend over de afgesloten trajecten.
Hoofddomeinen ZRM
Door middel van de ZRM kunnen we inzicht geven op welke thema's we het meest ondersteuning bieden. Bij ieder traject wordt op zijn minst op één thema ondersteuning geboden. Het komt ook vaak voor dat met een traject ondersteuning wordt geboden op meerdere thema's. We geven een weergave van de thema's waarop we in tien of meer gevallen ondersteuning hebben geboden.
ZRM Hoofddomein | Aantal casussen |
---|---|
Maatschappelijke participatie | 285 |
Sociaal netwerk | 280 |
Financiën | 151 |
Tijdsbesteding | 120 |
Geestelijke gezondheid | 87 |
Lichamelijke gezondheid | 65 |
Huisvesting | 46 |
Werk & Opleiding | 22 |
Sociaal-emotionele ondersteuning (Ouderschap) | 18 |
Huiselijke relaties | 10 |
Duiding van de top 3 thema's
Zelfredzaamheid met betrekking tot maatschappelijke participatie gaat over de mate waarin de persoon deelneemt aan maatschappelijke, gestructureerde activiteiten en organisaties. Het betreft zowel de deelname van de persoon als de aanwezigheid van bevorderende of belemmerende externe factoren (bijvoorbeeld transport, tijd, kinderopvang e.d.). Deelname aan elke vorm van georganiseerde activiteit zoals een sportclub, een vereniging, (school-)comité, religieuze organisaties, en steun- of adviesgroepen wordt als maatschappelijke participatie beschouwd. Bezoek aan café, coffeeshop of andere uitgaansgelegenheden valt niet onder maatschappelijke participatie. Het veroorzaken van overlast is in dit domein opgenomen als een negatieve vorm van maatschappelijke participatie: waar je aan de positieve kant van het spectrum iets bijdraagt aan de maatschappij, neem je aan de negatieve kant iets weg of maak je iets kapot in (of aan) de maatschappij.
Zelfredzaamheid met betrekking tot sociaal netwerk gaat over het aantal en de kwaliteit van relaties met vrienden, familie en kennissen (die geen onderdeel van het huishouden zijn). Een belangrijke vraag binnen dit domein is of de persoon voldoende personen om zich heen heeft verzameld die hem kunnen steunen en begeleiden in zijn groei en ontwikkeling. De kwaliteit van het sociaal netwerk is van belang omdat een persoon een heel omvangrijk netwerk kan hebben dat enkel bestaat uit personen waar hij, indien nodig, niet op kan rekenen en/of die een negatieve invloed hebben op het gedrag van de persoon.
Zelfredzaamheid met betrekking tot financiën gaat over de mate waarin een persoon tenminste voldoende inkomen heeft om in de basisbehoeften te voorzien, deze inkomsten zo zelfstandig mogelijk verwerft en de inkomsten en uitgaven in balans zijn.
Doorverwijzers
Onze individuele inzet bestaat met name uit trajecten Welzijn op Recept. Dit betekent dat onze casussen vooral doorverwezen worden door de huisartsen. Daarnaast hebben we afgelopen jaar ook zes casussen doorverwezen gekregen vanuit het Sociaal wijkteam (4 SWT Participatie en 2 SWT Zorg).
Tijdelijke opdrachten
Naast onze reguliere opdracht voeren we tijdelijk ook enkele aanvullende opdrachten uit. Naast de verantwoording in de totaalcijfers hierboven, zullen we hieronder een specifieke toelichting geven van onze inzet op deze extra opdrachten. Hieronder lichten we de projecten Welzijn op Recept, Thuiskamers en MOM verder toe.
Welzijn op Recept uitgebreid naar alle huisartsen in de gemeente
Welzijn op Recept is een interventie, die de samenwerking tussen eerstelijnszorg en welzijnswerk versterkt en structureel verankert. Hulpvragen met betrekking tot psychosociale leefgebieden, waarvoor geen psychologische of medische behandeling nodig is, worden door de huisarts doorverwezen naar een welzijnscoach van Sociaal Werk De Kear. Dit bevordert het welbevinden van inwoners door deelname aan welzijnsinterventies, gebaseerd op Positieve Gezondheid, wat als een alternatief en preventieve maatregel voor psychische en medische zorg fungeert.
Welzijn op Recept is een samenwerking tussen huisartsen en het welzijnswerk. Dit gebeurt als iemand hulp nodig heeft met dingen die te maken hebben met het dagelijks leven, zoals mentale problemen, maar geen medische behandeling nodig heeft. De welzijnscoach en de inwoner voeren het gesprek op basis van Positieve Gezondheid. Hierbij wordt gekeken naar zes belangrijke gebieden in het leven van de inwoner: lichamelijke gezondheid, mentaal welzijn, zingeving, kwaliteit van leven, meedoen in de samenleving en dagelijks functioneren. De welzijnscoach bespreekt samen met de persoon hoe het op deze gebieden gaat, waar iemand blij van wordt en graag op wil investeren. Dit helpt om een goed beeld te krijgen van de situatie en een passend 'welzijnsrecept' op te stellen. Dit kan bijvoorbeeld gaan om vrijwilligerswerk om meer betekenis te vinden of meedoen aan een wandelgroep om meer contact met anderen te hebben. Het doel is om te zorgen dat mensen zich beter voelen zonder dat ze naar de dokter hoeven voor medicijnen of medische zorg. Als het nodig is, kan de welzijnscoach meer gesprekken voeren en de persoon intern of extern doorverwijzen voor aanvullende hulp. Het gaat altijd om hulp die goed past bij de situatie van de persoon.
In 2024 hebben we Welzijn op Recept verder uitgebreid van 8 naar 13 huisartspraktijken, hiermee bereiken we nu alle praktijk in De Fryske Marren. Door het zorgdomein (systeem van de huisartsen) te koppelen aan ons registratiesysteem kunnen huisartsen patiënten makkelijker doorverwijzen. De inzet van 32 uur van de welzijnscoaches is gelijk gebleven. In 2024 hebben we 63 inwoners verder geholpen, dit is een toename van 57,5% ten opzichte van 2023. De meeste vragen van de inwoners gingen over thema's zoals tijdsbesteding, sociaal netwerk, geestelijke gezondheid, lichamelijke gezondheid en maatschappelijke participatie. We hebben in 2024 40 trajecten afgesloten. Na afloop van het Welzijn op Recept-traject worden de meeste inwoners doorgeleid naar bestaand aanbod in de gemeente. We hebben doorverwijzingen vanuit 12 huisartspraktijken. Er is regelmatig contact met al deze praktijken. Zowel fysiek als via een nieuwsbrief. Deze nieuwsbrief komt meerdere keren per jaar uit en is gevuld met relevante informatie en updates naar alle praktijken.
In 2025 starten we met een nieuwe pilot Welzijn op Recept Zorg, waarbij alle zorgaanbieders kunnen doorverwijzen naar Sociaal Werk De Kear voor een 'welzijnsrecept'.

Het verdriet blijft, maar er is nu ook weer ruimte om vooruit te kijken.
Ik ga de gesprekken missen met jou, maar ik ben blij dat jij geregeld hebt dat ik nu elke week begeleiding krijg van JP van den Bent.
Ik heb direct al veel meer energie naar aanleiding van onze wandeling en ons gesprek. Ik ga minder bier drinken en minder snoepen.
Na ons gesprek gisteren kwam ik tot de ontdekking dat ik toch wel gegroeid ben en gelukkig niet in een hele diepe put zit. Bedankt daarvoor!
Thuiskamers: van projectplan naar uitvoering
In 2024 zijn we gestart met de Thuiskamers. Waar aan het begin van het jaar nog een projectplan lag, is er in september een coördinator Thuiskamers aangesteld en vanaf oktober een goedlopende Thuiskamer gerealiseerd in Joure. De komst van de Thuiskamer versterkt de verbinding tussen de inwoners onderling. Met de start van deze Thuiskamer wordt zichtbaar hoe de zorg aan het veranderen is. Het initiatief sluit aan bij de wens van verschillende zorgorganisaties om dagbesteding dichter bij de mensen zelf te organiseren, op een meer persoonlijke en laagdrempelige manier. Dit geeft ons de mogelijkheid om de implementatie vorm te geven en op termijn gemeentebreed uit te rollen.
De coördinator Thuiskamers is een aanjager, verbinder en aanspreekpunt in het hele proces voor alle betrokken partijen. Zo kan een coördinator schakelen met een verpleegkundige of geriater als er zorgvragen zijn. Bij alle betrokken samenwerkingspartners zijn, waar nodig, medewerkers beschikbaar voor ondersteuning en advies aan de vrijwilligers, mantelzorgers en andere betrokken inwoners. Samen met de netwerkpartners is onder leiding van kenniscentrum CMO-Stamm een voorstel geschreven voor de monitoring van de thuiskamers.
Thuiskamer Joure
In 2024 zijn er negen bijeenkomsten van de Thuiskamer in Joure geweest. We bereiken meer en meer inwoners en hebben elke week een nieuwe deelnemer die ons weet te vinden. Bij de best bezochte Thuiskamer waren 15 deelnemers aanwezig. Veel inwoners weten ons te vinden doordat ze het horen van andere deelnemers of van netwerkpartners. Ook door bijvoorbeeld een mantelzorgmoment te koppelen aan de Thuiskamers zie je weer nieuwe gezichten. De terugkerende gezichten en positieve feedback geven aan dat de Thuiskamer van toegevoegde waarde is.
Gemeentebreed
Om bekendheid te creëren en de Thuiskamers uit te breiden naar andere plekken in de gemeente sluiten we veel aan bij overleggen met samenwerkingspartners. Met deze overleggen hebben we zo'n 125 samenwerkpartners bereikt. Naast het opzetten van de Thuiskamer in Joure, zijn we op drie andere plekken in de gemeente bezig om de Thuiskamers op te zetten. We hebben een praatplaat ontwikkeld, die ons helpt om het doel en de achtergrond van de Thuiskamers inzichtelijk te maken. Daarnaast zijn we begonnen met het schrijven van een Methodiek Thuiskamers, deze wordt in 2025 afgerond.
Moeders Ontmoeten Moeders (MOM)
Een kansrijke start voor een baby is van cruciaal belang voor zijn of haar welzijn en ontwikkeling. MOM De Fryske Marren ondersteunt en versterkt (aanstaande) moeders en vaders om hun kindje een mooie start te geven en organiseert dé ontmoetingsplek voor (aanstaande) moeders waar ervaringen & tips uitgewisseld worden en waar voorlichtingen gegeven worden. MOM De Fryske Marren is een initiatief vanuit een samenwerkingsverband van verloskundigen, de jeugdgezondheidszorg, kraamzorg, Vluchtelingenwerk, Sociaal Werk De Kear en gemeente De Fryske Marren. Samen staan we voor een kansrijke toekomst voor ieder kind en zetten we actief in op de eerste 1000 dagen van het kind.
In oktober 2023 zijn de tweewekelijkse bijeenkomsten met moeders gestart. Deze hebben in 2024 hun vervolg gekregen. Het doel van deze bijeenkomsten is kennis vergroten door middel van voorlichting, laagdrempelig contact met professionals waardoor er makkelijk vragen gesteld kunnen worden. Maar vooral ook het in contact zijn met elkaar. Een mooi neveneffect hiervan is dat er vanuit deze groep vriendschappen zijn ontstaan tussen moeders.
Op 6 september heeft De Kear samen met de gemeente een eerste netwerkbijeenkomst gehouden. 26 professionals hebben elkaar ontmoet. Dr. Hanneke Torij, Lector Verloskunde en Geboortezorg, heeft als gastspreker de deelnemers geïnspireerd met waardevolle informatie. De netwerkbijeenkomst is geslaagd en de deelnemers wensen een vervolg.
In het afgelopen jaar zijn er twee trainingen Wilde Kastanjes gegeven, gericht op de aanpak van huiselijk geweld en kindermishandeling. De training bestaat uit twee dagen en is bedoeld voor professionals die werken aan veilige thuissituaties voor iedereen.
Aantal bijeenkomsten
16 Bijeenkomsten
Aantal deelnemers
145 Deelnemers*
* Het gaat hier niet om unieke aantallen. Het is een open groep, dat betekent dat deelnemers zich niet hoeven in te schrijven. Afhankelijk van het onderwerp kan iemand besluiten deel te nemen. Naast terugkerende deelnemers, zien we afhankelijk van de onderwerpen ook nieuwe deelnemers.
Onderwerpen
Om ouders te inspireren en informeren staat bij iedere bijeenkomst een onderwerp centraal. De inhoud van de bijeenkomst wordt verzorgt door partners uit het netwerk. Enkele voorbeelden van onderwerpen; spelenderwijs in contact zijn met je kind, voorlichting kraamzorg, yoga, kennismaken met babymassage, voorlichting Home Start, In gesprek over roken, vragenuurtje met verpleegkundige GGD.
Overleg
Naast het organiseren van bijeenkomsten wordt bij het MOM samengewerkt met verschillende netwerkpartners. De kerngroep heeft regelmatig overleg om tot een goede samenwerking in de keten te komen. Het afgelopen jaar is de kerngroep gegroeid naar 12 deelnemers.
Naast het overleg met de kerngroep hebben we ook overleg met de coördinator Kansrijke Start Noord Nederland.
Kerngroep
8 Overleggen