Jongeren

Inleiding

Het is belangrijk dat kinderen en jongeren veilig opgroeien en de ruimte hebben om zichzelf te ontwikkelen. Ons jeugdwerk staat klaar om hen daarbij te ondersteunen. We leggen de nadruk op preventie- en collectieve ondersteuning en we zijn er ook voor individuele hulp wanneer jeugdigen tegen problemen aanlopen. Onze aanpak is positief en gericht op het ontwikkelen van talenten. Samen met de jeugdigen en hun gezin bekijken we wat hun behoeften zijn en wat ze willen en kunnen bereiken. Ons uiteindelijke doel is dat jeugdigen:

• Gezond en veilig opgroeien;
  • Zelfstandig en zelfredzaam worden, ook op financieel gebied;
  • Volop kunnen genieten van hun jeugd;
  • Actief deelnemen aan de samenleving en het arbeidsproces;
  • Betrokken zijn bij hun omgeving en daar actief aan bijdragen.

Onze jeugd- en jongerenwerkers zijn zichtbaar aanwezig op plekken waar jongeren samenkomen, waarbij ze contact maken, jongeren attent maken op mogelijkheden en indien nodig doorverwijzen naar beschikbare voorzieningen. Via de pilot SoWiesO ondersteunen we gezinnen bij opvoed- en opgroeivragen. Met deze aanpak willen willen wij vroegtijdig ondersteunen om zwaardere zorg te voorkomen. De ondersteuning die we bieden is laagdrempelig en kan zowel individueel als in groepsverband plaatsvinden. We stemmen onze aanpak af op de individuele jeugdige, met oog voor hun directe leefomgeving en de mogelijkheden binnen hun sociale netwerk.

Individuele ondersteuning

Individuele ondersteuning aan jeugdigen kan bestaan uit een individueel traject, een leun en steun traject of informatie & advies. Bij informatie & advies wordt de vraag van de jeugdige meteen beantwoord of wordt deze doorverwezen. Er wordt dus geen verdere ondersteuning verleend. De tabel hieronder geeft een overzicht van het aantal trajecten per vorm van ondersteuning en het aantal aanvragen voor informatie & advies op het gebied van jeugd- en jongerenwerk in 2023. Ter vergelijking zijn hier ook de cijfers van 2022 toegevoegd.

Vorm van ondersteuning 2023

Leun en steun 33
informatie en advies 44
Individueel traject 357

Vorm van ondersteuning 2022

Leun en steun 61
Informatie en advies 38
Individueel traject 259

De tabel laat zien dat er in 2023 meer individuele trajecten zijn uitgevoerd en meer informatie en advies contacten zijn geweest dan in 2022 en minder leun en steun trajecten. Het totale bereik van onze individuele ondersteuning was hoger in 2023.

Aantal per traject

Kinderen, jeugdigen en hun gezinnen kunnen door middel van verschillende individuele trajecten worden ondersteund. De tabel hieronder geeft een overzicht van de verschillende individuele trajecten op het gebied van jeugd- en jongerenwerk die in 2023 in behandeling zijn geweest. Het laat zien hoeveel trajecten er zijn opgestart en afgesloten en wat de gemiddelde doorlooptijd is van de verschillende trajecten die in 2023 liepen. De doorlooptijd heeft betrekking op de in 2023 afgesloten casussen.

De meeste trajecten hadden betrekking op School als Wijk. Ook de SoWiesO-trajecten zijn nog steeds een groot onderdeel van de individuele ondersteuning behorend bij jeugd- en jongerenwerk. De trajecten onder 'overig' zijn trajecten die wel zijn opgestart maar waar nog geen intake heeft plaatsgevonden.

TrajectIn behandelingOpgestartAfgeslotenGemiddelde doorlooptijd in dagen
Leun en steun1057270
Cliëntondersteuning20181463
Algemeen18139186
Ondersteuning (Welzijn)33253
School als Wijk14584115182
SoWiesO gezinsbegeleiding102114149
SoWiesO gezinscoaching62119360
SoWiesO jeugdondersteuning844457264
Wonen Leren Werken (WLW)1045376
Nieuwkomers1798145
Vrijwillige Thuishulp11175
Overig664835133
Totaal390271286

Spreiding leeftijdscategorieën

Onze ondersteuning richt zich op kinderen, jeugdigen en jongeren in de leeftijd van 0-27 jaar. Onderstaand zien we dat naarmate de leeftijd toeneemt we meer trajecten uitvoeren. De cijfers zijn inclusief de pilot SoWiesO die als project apart verantwoord wordt.

Leeftijdscategorie Aantal
0 - 4 jaar 10
4 - 12 jaar 57
12 - 18 jaar 163
18 - 27 jaar 204

Geografische spreiding

De meeste ondersteuningsvragen van jeugdigen kwamen uit Winschoten (217). 37 vragen kwamen uit Scheemda-Heiligerlee, 28 uit Midwolda, 26 uit Beerta, 17 uit Westerlee, 14 uit Finsterwolde, 12 uit Nieuwolda en 11 uit Pekela. De overige ondersteuningsvragen kwamen uit de overige wijken, buurten en dorpen.

Collectieve ondersteuning

We bieden een grote diversiteit aan collectieve activiteiten aan met bijbehorend aantal bijeenkomsten en deelnemers in 2023. De meeste bijeenkomsten en deelnemers vielen onder Jongerencentrum 't Spoor. Daar zijn 75 bijeenkomsten georganiseerd en zijn ruim 1000 bezoekers geweest. Bij LINKED, met dit jaar 10 bijeenkomsten voor jeugdigen met autisme zijn dit jaar 18 deelnemers per bijeenkomst geweest en voor jonge moeders hebben we in 2023 16 bijeenkomsten georganiseerd met in totaal 112 deelnemers.

Bij het collectieve jeugd- en jongerenwerk blijft het een uitdaging om goed in beeld te krijgen hoeveel jongeren op welke manier en op welke plek bereikt worden. De aard van het jongerenwerk speelt hierbij ook een rol. Het gaat vaak om een inloop of een dagdeel met programma welke vanuit het jongerencentrum wordt uitgevoerd. Het in- en uitlopen van jongeren en de hectiek van de activiteit heeft soms een nadelig effect op de registratie. Onderstaand een overzicht van het aantal collectieve activiteiten gericht op jongeren, het aantal bijeenkomsten dat heeft plaatsgevonden en het aantal deelnemers (voor zover bekend) dat hierbij aanwezig was in 2023.

Type collectieve ondersteuningAantal collectieve trajectenAantal bijeenkomstenAantal deelnemers
Open groep met inloop73921170
Gesloten groep85176
Open groep eenmalig11
Ondersteuning zelforganisatie3164
Totaal194451310

Naast individuele ondersteuning voor jongeren wordt er vanuit SWO met name ook veel in gezet op preventie in de vorm van collectieve ondersteuning. Hierna volgt een overzicht van de verschillende vormen van collectieve ondersteuning en(eenmalige) activiteiten die specifiek gericht waren op jongeren die hebben plaatsgevonden. Er wordt daarbij onderscheid gemaakt tussen de volgende activiteiten:

1. Open groep met inloop: hier kunnen inwoners zonder aanmelding binnenlopen om mee te doen of een kijkje te nemen. Voorbeelden hiervan zijn jongerencentrum 't Spoor in Winschoten en Linked (ontmoeting voor jongeren met autisme). En ook het ambulant jongerenwerk waarbij jongerenwerkers de jongeren opzoeken op straat. Het jeugd- en jongerenwerk is erop gericht dat jongeren elkaar in een veilige omgeving kunnen ontmoeten, waar er gelet wordt op ontwikkeling en waar jongeren worden uitgedaagd om te kijken naar de mogelijkheden om eigen regie te pakken. Het jongerencentrum ’t Spoor in Winschoten is de uitvalbasis van de jongerenwerkers. Jongeren vinden hier een tweede thuis, waar ruimte en aandacht is voor veilig en gezond opgroeien met de daarbij horende thema’s en activiteiten. Het jongerencentrum draagt bij aan het stedelijk karakter van Oldambt en fungeert als accommodatie met een multifunctionele rol als het gaat om jongerenprojecten in de gemeente.

2. Open groep eenmalig: dit zijn collectieve activiteiten en events die eenmalig plaatsvinden, zoals de game night waar jongeren in een vriendelijke sfeer samen en tegen elkaar gamen en de speurtocht, het suppen en het kayakken afgelopen zomer.

3. Gesloten groep: dit zijn (kleinschalige) groepen waarvoor je van tevoren (in overleg) aangemeld moet zijn wanneer je dit wil bijwonen en/of die voor een specifieke doelgroep bedoeld zijn. Voorbeelden hiervan zijn de KIES training voor kinderen die te maken hebben met de scheiding van hun ouders/verzorgers en de LHBTIQ+ groep die bij elkaar komt in jongerencentrum 't Spoor.

4. Ondersteuning zelforganisatie: hier gaat het om het ondersteunen van lokale collectieve initiatieven, zoals de kooklessen in Finsterwolde. We kijken waar al projecten lopen, bij voorkeur in eigen dorp of wijk, om jongeren hierbij aan te laten sluiten. Zodat we bestaande projecten kunnen versterken en jongeren in hun kracht kunnen zetten. Informele netwerken waar jongeren bij aan kunnen sluiten zijn bekend en zijn onderdeel van de sociale kaart van de jongerenwerkers.

Jeugd- en jongerenwerk in de praktijk

De impact van onze dienstverlening kunnen we het beste vertellen aan de hand van een aantal voorbeelden en verhalen. Hieronder volgt een overzicht van verhalen uit de praktijk.

Jongerenwerk door de ogen van onze medewerkers

Dit was het jaar van; vissen op steur en forel, in het jongerencentrum even los op het drumstel. Bingo, karaoke, sjoelen of een avond Xbox, Switch en PSsen. Altijd iets te doen, op ieders interesse. Dit was het jaar van; kinderdisco, met oudere jongeren achter de bar en als trotse dj. Zo neemt iedereen een mooi ervaring mee. Samen koken en eten, boodschappen doen, op de centen letten, sommige dingen nog nooit gezien en gegeten. Dit was het jaar van; graffiti, door een keet te verven om aandacht vragen, samenwerken en niet aankloten met als resultaat een prachtige legale graffitiplek in Winschoten. Het jaar van Animé; tekenen, lezen, schrijven en cosplay, Hoogtepunt was een volle bioscoopzaal en samen kijken naar Spirited Away! Dit was het jaar van; nieuwe vriendschappen, verkering en een blauwtje lopen. Van gewoon chillen en een tosti kopen. Talenten in de dop, ontdekt bij workshops, DeClick en de Makers’ Mob. Dit was het jaar van ; LHBTIQ en meer, van peer to peer, zo ga je bij elkaar in de leer. Van sportief in de zaal, naar een Avond4Daagse met een prachtig onthaal. Dit was het jaar van; jongeren in een bende, extra inzetten in het voorkomen van meer ellende. Nieuwe overleggen en netwerken. Elkaar nog meer kunnen versterken. Dit was het jaar van; ontmoeten, ontdekken, proberen en leren. Van ervaren, delen, ondersteunen en leunen. Van meemaken, aanjagen, opzetten en korte metten

Kinderen In Een Scheiding (KIES)

"De KIES training hebben we 2x gedraaid dit jaar. Beide keren waren een succes. Kinderen geven aan dat ze geleerd hebben dat ze niet de enige zijn die deze gebeurtenissen meemaken. Door erover te praten, wordt het lichter. Alle kinderen geven als tip dat ze KIES ook aanraden aan andere kinderen. Door middel van verschillende methodieken spelenderwijs aan te bieden, maken we verschillende onderwerpen omtrent de scheiding bespreekbaar. Ouders hebben tijdens de evaluatie aan ons teruggegeven dat ze zichtbaar verandering zien. Hun kinderen zijn bijvoorbeeld opener en praten makkelijker over de scheiding."

- Jongerenwerker

Ervaring van een jongerenwerker van LINKED

"Linked is in november 2022 gestart en in 2023 kreeg Linked echt vorm. Jongeren tussen de 12-18 jaar met ASS weten de weg naar het jongerencentrum te vinden. Dit om contacten te maken of voor het spelen van spelletjes, om te kletsen of muziek te luisteren. Jongeren geven aan dat er een fijne sfeer hangt en dat ze er graag komen. Ouders en verzorgers kunnen met elkaar zaken bespreken waar ze tegenaan lopen betreffende de opvoeding of gewoon bijkletsen over dagelijkse dingen. Tot dusver zijn er al 17 jongeren geweest en er zijn er nog meer welkom!"

SoWiesO gezinscoaching in de praktijk

“Zo fijn dat dit er is. Ik ben blij met jouw hulp. Ik heb het vertrouwen in de hulpverlening weer teruggekregen, die ik kwijt was geraakt. Door middel van jouw adviezen heb ik geleerd om mijn bemoeizorg los te kunnen laten waardoor de sfeer in huis meer ontspannen is geworden. Dit had ik een tijd terug niet gedacht. Door de ontspannen sfeer in huis kom ik zelf tot rust en kan ik mijn hobby's yoga en fotograferen weer oppakken. Ik heb weer zelfvertrouwen en deze geef ik tegelijkertijd terug aan mijn kinderen waardoor zij ook groeien in hun emotionele ontwikkeling.”

- Reactie van inwoner

Gezinsbegeleiding SoWiesO in de praktijk

"Samen met de ouders arriveren wij op school voor een gesprek. Er zijn zorgen vanuit school gemeld over concentratie. Het doel van het gesprek is om te kijken wat er speelt en wat nodig is. Er is een gevoel van ouders dat het meisje weinig goeds kan doen op school. Als begeleider valt het op dat er veel gesproken wordt over wat niet goed gaat. Wij proberen in te zetten op wat goed gaat om zo tot een meer positieve samenwerking te komen. Dat er wat moet gebeuren daar zijn we het wel over eens.

De juf, die ook heel erg haar best doet op haar manier, vertelde wat er allemaal fout ging op school. Ik als gezinsbegeleider daagde haar uit en zei: Wat gaat er wel goed op school met het meisje? Het viel even stil, maar uiteindelijk benoemden de meester en de Ib-er dat dit meisje erg behulpzaam is en heel creatief.

Uiteindelijk is afgesproken dat het belangrijk is dat het meisje getest zou worden. Dit om bepaalde dingen uit te sluiten, begrip te creëren en maatwerk te leveren van zowel school als thuis. Dit had ik vooraf al eens met ouders besproken. Aan het eind van het gesprek stond ik nog even met de ouders na te praten. Ik heb ze ingelicht over de verschillende mogelijkheden en ze gevraagd er over na te denken wat voor hun het meest passend is.

Ze bedankten mij dat ik naast hun stond en dat ze zich door mij gehoord voelden."