Levensgeluk

Inleiding

Het streven naar welzijn en gezondheid vormt het fundament van onze benadering van inwoners. Dit betekent dat we ons concentreren op wat mensen plezierig vinden, wat voor hen belangrijk is en waar ze naar streven. Bovendien stimuleren we het vermogen van inwoners om te leren omgaan met de uitdagingen de ze tegenkomen. We zijn ervan overtuigd dat inwoners zelf het beste weten wat hen gelukkig maakt. De financiële situatie van inwoners en het al dan niet ervaren van armoede hebben aanzienlijke invloed op het welzijn. Geldzorgen en armoede kunnen leiden tot (chronische) stress, wat op zijn beurt het levensgeluk van mensen kan verminderen.

Aan de andere kant kan het verminderen van stress dan ook het welzijn juist weer vergroten. Ook het gevoel ergens bij te horen en een bijdrage te kunnen leveren aan de samenleving is voor inwoners van groot belang. Mensen willen deel uitmaken van een sociaal netwerk en iets betekenen voor anderen. Juist ook voor kwetsbare inwoners, inwoners die te maken hebben met ziekte of beperkingen en ouderen is dit erg belangrijk. SWO streeft ernaar om inwoners hierbij te ondersteunen, zowel op individueel als collectief niveau. Het doel is dat inwoners, die behoefte hebben aan zingeving en een steentje bij willen dragen aan de samenleving, hierin door SWO worden ondersteund.

Een ander doel is om inwoners die te maken hebben met (problematische) schulden en/of laaggeletterdheid zo vroeg mogelijk in beeld te hebben en ondersteuning te bieden. Het bevorderen van welzijn en welbevinden omvat een groot deel van onze ondersteuningsactiviteiten. Buurt- en opbouwwerkers, jongerenwerkers en maatschappelijk werkers richten zich hierop.

Onder het thema levensgeluk valt een groot deel van de ondersteuning. Omdat het jongerenwerk in het voorgaande hoofdstuk apart is uitgelicht richt dit hoofdstuk zich op de volwassenen in relatie tot het thema levensgeluk. Daarnaast is er, met name op het gebied van de collectieve ondersteuning, deels overlap met de inzet die onder het thema leefbaarheid valt, aangezien dat ook onderdeel is van levensgeluk.

Individuele ondersteuning

Individuele ondersteuning kan bestaan uit een individueel traject, een leun en steun traject of informatie & advies. Bij informatie & advies wordt de vraag meteen beantwoord of wordt deze doorverwezen. Er wordt dus geen verdere ondersteuning verleend. De tabel hieronder geeft een overzicht van het aantal trajecten per vorm van ondersteuning op het gebied van levensgeluk in 2023. Ter vergelijking zijn hierbij ook de cijfers van 2022 toegevoegd. Er is te zien dat we in 2023 meer individuele trajecten hebben uitgevoerd, maar minder leun en steun trajecten. Het totale bereik in 2023 was vergelijkbaar met 2022.

Vorm van ondersteuning 2023

Individueel traject 533
Leun en steun 169
Informatie en advies 153
Individueel traject 533

Vorm van ondersteuning 2022

Individueel traject 485
Leun en steun 285
Informatie en advies 164
Individueel traject 485

Aantal per traject

Onderstaande tabel laat de vormen van individuele ondersteuning zien die betrekking hebben op het thema levensgeluk en het aantal trajecten dat in 2023 in behandeling is geweest. Het laat zien hoeveel trajecten er zijn opgestart en afgesloten en wat de gemiddelde doorlooptijd is van de verschillende trajecten die in 2023 liepen. De gemiddelde doorlooptijd heeft betrekking op de afgesloten casussen in 2023. De meeste trajecten waren gericht op onafhankelijke cliëntenondersteuning, algemeen maatschappelijk werk en 'overig'. De trajecten onder 'overig' zijn grotendeels trajecten die wel zijn opgestart maar waar nog geen intake heeft plaatsgevonden of waarbij dat niet noodzakelijk is.

TrajectIn behandelingOpgestartAfgeslotenGemiddelde doorlooptijd in dagen
Woonbegeleiding202656
Huiselijk geweld110n.v.t.
Leun en steun481633290
Maatschappelijke activering33289
Mantelzorg ondersteuning926355
Nieuwkomers593030156
Onafhankelijke cliëntondersteuning13810212578
Algemeen maatschappelijk werk1338690153
Ondersteuning (welzijn)271222251
Vrijwillige thuishulp1365367
Welzijn op recept503133164
Zorgduo/contacthond dementie1041272
Overig1561227085
Totaal649410419

In bovenstaande tabel zijn de trajecten behorend bij de pilot SoWiesO niet meer meegenomen in de aantallen, omdat deze reeds benoemd zijn.

Levensgeluk is een breed thema. In bovenstaande tabel is gaat het om de ondersteuning aan volwassenen boven de 27 jaar. Onder het thema Jeugd staan de cijfers 0-27 jaar. De categorie Overig gaat over trajecten die recent zijn opgestart en waar nog geen intake heeft plaatsgevonden. Waar in SoWiesO trajecten ouders/verzorgers van jongeren ondersteund worden zijn deze meegenomen in bovenstaande cijfers.

Spreiding leeftijdscategorieën

Het diagram hieronder geeft een beeld van de spreiding van de leeftijdscategorieën wanneer het gaat om individuele trajecten die bijdragen aan 'levensgeluk'. Het betreft de verdeling zoals deze in 2023 was. Hieruit blijkt dat het minst ondersteuning verleend wordt aan inwoners van 85+. Inwoners in deze leeftijdscategorie ontvangen over het algemeen vaker ondersteuning in de vorm van mantelzorg vanuit naasten en wonen daarnaast ook vaker in woonzorgcentra en verpleeghuizen alwaar ze ondersteund worden. De meeste ondersteuning wordt verleend aan inwoners in de categorie 27-55 jaar. In die levensfase vinden meer grote life-events plaats zoals bijvoorbeeld werken, verhuizing, ontslag, huwelijk, geboorte, opvoeding, scheiding etc. Het beeld wordt wat vertekend omdat deze categorie 30 levensjaren bestrijkt. Naarmate de inwoners ouder worden neemt de mate van ondersteuning vanuit SWO (in de vorm van individuele trajecten) af. Wanneer het gaat om de oudere leeftijdscategorieën spelen omstandigheden als bijvoorbeeld ziekte en eenzaamheid vaker een rol. Wanneer het bijvoorbeeld gaat om eenzaamheid, kan een vorm van collectieve ondersteuning meer passend zijn.

Leeftijdscategorie Aantal
27 - 55 jaar 514
55 - 65 jaar 117
65 - 75 jaar 103
75 - 85 jaar 74
85+ 44

Geografische spreiding

Een groot deel van de individuele ondersteuning ondersteuning werd in 2023 verleend aan inwoners in Winschoten (423) . Daarnaast worden er ook in Scheemda-Heiligerlee 115 en Westerlee 27  inwoners ondersteund. In Nieuw- Beerta ontvangen 2 mensen ondersteuning, in Midwolda 56, in Nieuwolda en Nieuweschans elk 33 inwoners, in Drieborg 8 inwoners en in Finsterwolde ontvangen 43 inwoners individuele ondersteuning.

Collectieve ondersteuning

De grafieken hieronder laten het aantal trajecten, bijeenkomsten en deelnemers zien in 2023. Daarnaast zijn de cijfers van 2022 ter vergelijking toegevoegd. Het gaat om collectieve activiteiten gericht op het bijdragen aan de doelen onder het thema levensgeluk, in de categorie 27+. Het aantal collectieve activiteiten en bijeenkomsten was in 2023 vergelijkbaar met 2022, maar we hebben daarmee vorig jaar wel veel meer deelnemers bereikt.

Trajecten, bijeenkomsten, deelnemers 2023

2023TrajectenBijeenkomstenDeelnemers
322741926

Trajecten, bijeenkomsten, deelnemers 2022

2022TrajectenBijeenkomstenDeelnemers
292641186

De collectieve ondersteuning gericht op het bijdragen aan levensgeluk van de inwoners heeft met name betrekking op zingeving, financiën en laaggeletterdheid. Preventie en het verbinden van inwoners aan organisaties en activiteiten speelt hierbij een belangrijke rol. Er wordt daarbij wederom onderscheid gemaakt tussen verschillende vormen van collectieve ondersteuning (zie Hf. 03 Leefbaarheid). Hieronder volgt een overzicht van deze categorieën van collectieve ondersteuning met betrekking tot levensgeluk, zoals die aan de inwoners is verleend. Hierbij wordt onderscheid gemaakt tussen de volgende vormen van collectieve ondersteuning:

1. Open groep met inloop: hier kunnen inwoners zonder aanmelding binnenlopen om mee te doen of een kijkje te nemen. Voorbeelden hiervan zijn inloophuis De Koffieleut, Muziek met Walter, Mantelzorg Trefpunt en Kuier en Keuvel, de moedergroep en de Vraagbaak

2. Gesloten groep: dit zijn (kleinschalige) groepen waarvoor je van tevoren (in overleg) aangemeld moet zijn wanneer je dit wilt bijwonen en/of die voor een specifieke doelgroep bedoeld zijn. Voorbeelden hiervan zijn de gymnastiekgroep, stijldansgroep en het zangkoor.

3. Ondersteuning zelforganisatie: hier gaat het om het ondersteunen van lokale collectieve initiatieven, zoals bijvoorbeeld de verschillende Dorpsbelangen.

Collectieve activiteiten die bijdragen aan levensgeluk

Type collectieve ondersteuningAantal collectieve activiteitenAantal bijeenkomstenAantal deelnemers
Open groep met inloop141861675
Gesloten groep11174220
Ondersteuning zelforganisatie4431
Afsluiten (geen draagvlak)300

Levensgeluk in de praktijk

De impact van onze dienstverlening kunnen we het beste vertellen aan de hand van een aantal voorbeelden en verhalen. Hieronder volgt een overzicht van verhalen uit de praktijk.

Kuier en Keuvel

Wandelen is gezond en samen wandelen is gezellig! Onder de naam “Kuier & Keuvel” organiseert Sociaal Werk Oldambt elke week een wandeling. Door de wandelingen brengen we mensen met elkaar in contact, helpen we ze laagdrempelig te bewegen en de omgeving waar ze wonen beter te leren kennen. Zo draagt het op verschillende manieren bij aan Positieve Gezondheid. De wandelingen worden begeleid door vrijwillige gidsen of mensen uit de groep. Er loopt een medewerker van Sociaal Werk Oldambt mee om de gids te ondersteunen en eventuele nieuwe wandelaars op te vangen. De wandelingen gaan langs de mooie bezienswaardigheden en natuurgebieden in de gemeente. We wandelen in een rustig tempo zodat iedereen mee kan doen. Na afloop drinken we samen koffie of thee. Per kwartaal maken we een wandelkalender. Deze is te vinden op verschillende plekken als huisartsen, buurthuizen en het gemeentehuis. Digitaal wordt het verspreid via de lokale krantjes/websites.

Ik wil even doorgeven dat de wandeltocht geweldig leuk was. Ik als nieuweling in het hoge noorden heb veel info van de gids gekregen, ze had zich goed voorbereid en persoonlijk heb ik ervan genoten! Het weer was prachtig dus een betere loop kon ik me niet indenken.

De Moedergroep

In Oldambt zagen wij binnen hulpvragen regelmatig (alleenstaande) moeders die een kennis en een netwerk om ervaringen en informatie te delen over het moederschap, missen. Wij hebben deze moeders gekoppeld aan de moedergroep. Alle moeders met jonge kinderen zijn welkom.

De moeders hebben contacten met andere moeders. Ze delen ervaringen met elkaar en wij dragen thema’s aan. De moeders komen zelf ook met ideeën. Middels een groepsapp delen ze ook ervaringen, tips en spullen met elkaar. De moeders hebben het afgelopen jaar kennis opgedaan over verschillende onderwerpen, zoals; kind EHBO, logopedie, tekenen met je kind, opvoeding en gezonde voeding.

Mantelzorger met een wens

Mevrouw zorgt al geruime tijd voor een dierbare. De situatie is zo gegroeid dat mevrouw onmisbaar is door de zorgtaken die ze vervult. Mevrouw zoekt contact en wij gaan samen in gesprek. Het gevoel, iemand teleur te stellen, pijn te doen, terwijl je dierbare al afhankelijk is, valt haar zwaar. Zorgen voor een dierbare doe je uit liefde voor die persoon en die wil je niet teleurstellen. In onze gesprekken is er ruimte voor emoties die mevrouw zelf verbazen. De combinatie van werk, zorg en een eigen leven is uit balans Samen gaan we op zoek naar mogelijkheden zodat mevrouw met regelmaat even een dag mag ontspannen.