Spring naar inhoud

Specifieke opdrachten

Specifieke opdrachten

Naast de algemene opdracht heeft SWO een aantal specifieke opdrachten uitgevoerd. Hieronder volgende deze. 

Statushouders

Sinds 2023 vervult SWO een verbindende, signalerende en ondersteunende rol met betrekking tot initiatieven voor statushouders, maatschappelijke begeleiding en het participatieverklaringstraject (PVT). Het PVT is een verplicht onderdeel van het inburgeringsexamen, waarbij statushouders leren over belangrijke Nederlandse waarden. SWO organiseert deze bijeenkomsten waarbij deelnemers na afloop de participatieverklaring kunnen ondertekenen. Daarnaast biedt SWO praktische ondersteuning aan statushouders bij de overgang van het AZC naar een woning, inclusief eventuele hulp bij het inrichten van de woning. Er is ook aandacht voor maatschappelijke begeleiding, waarbij de nadruk ligt op het vergroten van zelfredzaamheid en het sociale netwerk van de inwoners, evenals het stimuleren van actieve deelname aan school en de samenleving. Het afgelopen jaar hebben er 5 bijeenkomsten plaatsgevonden waar in totaal 52 deelnemers bij aanwezig waren.

Individuele ondersteuning

In het 2023 waren er 76 individuele trajecten in behandeling, gericht op het ondersteunen van nieuwkomers. Hiervan zijn 39 trajecten opgestart in 2023. Er zijn in deze periode 38 trajecten voor statushouders afgesloten. De gemiddelde doorlooptijd van afgesloten trajecten in 2023 was 154 dagen. Gemiddeld vonden er per traject (afgerond) 5 contactmomenten plaats. In 2022 waren er 100 trajecten in behandeling. 

Hoofddomeinen

De grafiek hieronder laat de hoofddomeinen zien waarop de ondersteuningsvragen bij statushouders betrekking hadden in 2023. Hieruit blijkt dat veruit de meeste ondersteuningsvragen gingen over huisvesting, gevolgd door vragen over financiën. 

Verhaal uit de praktijk: het Participatie Verklarings Traject

Tijdens de PVT (Participatie Verklarings Traject) hebben we het met de nieuwkomers o.a. over hoe het zorgsysteem in Nederland werkt. We leggen de vraag bij ze neer wat ze moeten doen als in het weekend één van de kinderen hele hoge koorts krijgt. Eén van de deelnemers geeft als antwoord dat hij dan gaat bellen met ons Hilariteit alom. Vervolgens leggen we uit hoe het werkt met een huisarts en doktersdienst en wie je wanneer belt. Hopelijk hebben ze er wat van opgestoken!

Bovenstaande grafiek in tabel-vorm:

ZRM Hoofddomein Aantal casussen
Huisvesting 72
Financien 32
Maatschappelijke participatie 16
Werk & Opleiding 2
Huiselijke relaties 1
Lichamelijke gezondheid 1

Collectieve ondersteuning

In het kader van collectieve ondersteuning op het gebied van statushouders hebben er ook bijeenkomsten voor het participatieverklaringstraject plaatsgevonden in 2023. Daarnaast worden statushouders zoveel mogelijk gestimuleerd om ook met ander bestaand aanbod van SWO en andere lokale organisaties mee te doen. Op die manier worden de deelnemers in contact gebracht met andere inwoners en maatschappelijke instellingen binnen de gemeente. 

Tijdens de eerste bijeenkomst van het PVT in april 2023

Welzijn op Recept

Niet medische ondersteuningsvragen bij de huisarts kunnen doorverwezen worden naar een welzijnscoach van SWO. Ook waar het gaat om emotionele ondersteuning bij aardbevingsschade. De welzijnscoach hanteert het gespreksmodel van positieve gezondheid om de vraag van de inwoner te verduidelijken. Afhankelijk van de vraag en behoefte draagt de welzijnscoach zorg voor een warme overdracht naar het maatschappelijk aanbod in de gemeente waaronder het aanbod van SWO. Onze welzijnscoaches waren actief binnen drie huisartsenpraktijken in Oldambt (Finsterwolde, Winschoten en Scheemda). Inmiddels zijn er afspraken om Welzijn op Recept naar meer huisartsenpraktijken uit te breiden.  

We bestendigen de ingezette lijn om 'welzijn op recept' te verbinden aan sociaal-emotionele ondersteuning bij aardbevingsschade. In 2023 zijn er 50 individuele trajecten in behandeling geweest vanuit 'welzijn op recept'. Hiervan zijn 31 trajecten in 2023 opgestart en 33 trajecten zijn in deze periode afgesloten. De gemiddelde doorlooptijd in 2023 bedroeg 164 dagen. In 2022 waren er 43 trajecten in behandeling. 

Hoofddomeinen

De grafiek hieronder laat de hoofddomeinen zien waarop de ondersteuningsvragen bij 'welzijn op recept' betrekking hadden in 2023. Hieruit blijkt dat de meeste ondersteuningsvragen gingen over geestelijke gezondheid. Ook het sociaal netwerk, tijdsbesteding, lichamelijke gezondheid en maatschappelijke participatie waren onderwerpen waar veel trajecten over gingen. 

Bovenstaande grafiek in tabel-vorm:

ZRM Hoofddomein Aantal casussen
Geestelijke gezondheid 38
Sociaal netwerk 31
Tijdsbesteding 29
Lichamelijke gezondheid 27
Maatschappelijke participatie 25
Huiselijke relaties 4
Financien 2
Werk & Opleiding 2
Huisvesting 1
Sociaal-emotionele ondersteuning 1

Ik wil weer bijdragen’ door Welzijn op Recept kreeg ik meer overzicht waar ik een stap kon zetten. Zo kwam ik uit om als gastvrouw te werken bij het verpleeghuis, dat geeft enorm veel voldoening.

Ik heb weer glans in mijn leven en ben blij dat ik ondersteuning kreeg op het moment dat ik dit nodig had. Vooral omdat ik het zelf toen even niet meer zag

Onafhankelijke Cliëntondersteuning (OCO)

Onafhankelijke cliëntondersteuning (OCO) is beschikbaar voor iedere inwoner die vragen heeft over levensdomeinen als zelfstandig leven, zorg en ondersteuning, participatie, wonen, onderwijs en werk en inkomen. Onze cliëntondersteuners zijn onafhankelijk en denken mee in het belang van de inwoner. 

In 2023 zijn er vanuit het Koploperproject diverse voorlichtingen geweest, o.a. bij de vrijwilligers van Schuldhulpmaatje en Thuisadministratie Humanitas. Daarnaast waren  de cliëntondersteuners aanwezig op de ontmoetingsmarkt voorliggend veld, om te netwerken en bekendheid te geven aan OCO. Als promotiemateriaal zijn er tasjes gemaakt die uitgedeeld kunnen worden en T-shirts die door de cliëntondersteuners gedragen worden bij voorlichtingsbijeenkomsten, markten etc. De samenwerking met het Wmo-team is verstevigd door het vastleggen van een aantal overlegmomenten per jaar.

Er zijn het afgelopen jaar 169 OCO trajecten geweest, waarbij op diverse manieren ondersteuning geboden is. Zowel adviseren, informeren, bemiddelen, als ondersteunen bij allerlei vraagstukken behoorde tot de taken die zijn uitgevoerd. Er werd o.a. ondersteund bij WLZ-, Wmo- en Wajongaanvragen. Er werd bemiddeld tussen een inwoner en Wmo-consulent, wat uiteindelijk resulteerde in een passende maatwerkvoorziening op vervoersgebied. Er is geïnformeerd en geadviseerd welke vormen van hulp mogelijk zijn voor inwoners met een visuele beperking, zodat een passende keuze gemaakt kon worden m.b.t. wonen en zorg. Ook bezocht een cliëntondersteuner met een inwoner dagbestedingsplekken, om zodoende een passende keuze te kunnen maken.

We ervaren dat de bekendheid van OCO in 2023 is toegenomen. Het aantal aanmeldingen lijkt nog steeds te stijgen en daarnaast komen de (aan)vragen voor cliëntondersteuning uit meer diverse hoeken.

Openbare Geestelijke Gezondheidszorg (OGGz)

SWO neemt deel aan het tweewekelijkse OGGz-overleg (kernteam). Het kernteam bespreekt casuïstiek (waarin bemoeizorg een rol speelt), wie al betrokken is en wie eropaf gaat. Daar waar nodig of gewenst, speelt SWO een rol hierin. Daarnaast levert SWO onder andere ambulante woonbegeleiding voor jongeren. In 2023 ging het om twee leun en steun trajecten, met een gemiddelde doorlooptijd van 656 dagen. Beide zijn langlopende trajecten, wat te maken heeft met de aard van de ondersteuning. Er waren 13 contactmomenten in 2023. 

Sociaal Werk Oldambt maakt al jaren onderdeel uit van de OGGz. Er is een vaste medewerker (een maatschappelijk werker) die aanspreekpunt is voor checks en die onderdeel uitmaakt van het Kernteamoverleg. Bij checks wordt gekeken of een bepaald persoon bekend is bij het Sociaal Werk Oldambt. Als dit het geval is, kan er afgestemd worden met de collega die betrokken is. Tijdens het Kernteamoverleg wordt per casus besproken welke ketenpartner welke inzet kan doen. De medewerker van SWO weegt af of een bepaalde inzet past binnen de kaders waarin SWO werkt. Dit kan zijn inzet bij financiën, informatie over huisvesting, vrijetijdsbesteding etc. Ook komt het voor dat SWO een familielid van een besproken persoon benaderd. De medewerker voert de interventie zelf uit of benaderd hiervoor een collega.

OGGz in de praktijk

Een voorbeeld van een casus is het begeleiden van een partner van een verward persoon die erg zorgmijdend was en af en toe voor overlast zorgde. Deze partner was erg loyaal naar haar man, maar ondervond ook last van zijn gedrag. Om behandeling voor meneer te krijgen, zou mevrouw een aanvraag Wet Verplichte GGZ kunnen doen. Vanuit haar loyaliteit en ook vanuit de onzekerheid of Lentis meneer zou kunnen helpen, vond zij dit een moeilijke stap. Een maatschappelijk werker van SWO heeft een aantal gesprekken gehad met mevrouw over deze keuze en de voorbereidingen die zij zou kunnen doen als ze de relatie zou beëindigen. Mevrouw heeft uiteindelijk de keuze voor WGGZ kunnen maken en meneer is een tijdje opgenomen geweest.

Een ander voorbeeld is een melding van buurtbewoners over een meneer die zijn lichten niet aan had ’s avonds. Gevreesd werd dat dit door geldproblemen zou komen. Een maatschappelijk werker van SWO is bij meneer langsgegaan om de melding voor te leggen en te vragen hoe het met meneer gaat. Gelukkig was er geen sprake van geldproblemen. Het was een prettig gesprek waarbij de maatschappelijk werker een visitekaartje achter heeft gelaten voor het geval er in de toekomst toch hulp nodig zou zijn. 

School als Wijk (SaW)

School als Wijk gaat over het inzetten van School als Wijk-ondersteuners op het MBO en het VO in Winschoten. School als Wijk (SaW) is gestart als een provinciaal initiatief dat al enkele jaren op het MBO (Campus) loopt. Met ingang van het schooljaar 2022/2023 is dit uitgebreid naar (alle) VO-scholen in Oldambt.  De SaW-ondersteuners zijn de spil tussen onderwijs, gemeente, SWO (en de pilot SoWiesO) en gespecialiseerde hulp. Ze werken outreachend en zijn makkelijk aanspreekbaar. Voor de leerlingen vervullen ze diverse rollen, luisterend, ondersteunend, bemiddelend en soms ook gewoon heel praktisch helpend. Ze signaleren en verwijzen waar nodig. Er zijn korte lijnen met de docenten, waardoor de SaW-ondersteuners hen waar nodig kunnen adviseren.

Met ingang van het schooljaar 2022-2023 is SaW uitgebreid naar het Voortgezet Onderwijs in gemeente Oldambt. In 2023 waren er 148 individuele trajecten in behandeling. Hiervan zijn 84 opgestart in 2023 en 118 zijn in deze periode afgesloten. In 2022 waren er 64 trajecten in behandeling. 

Hieronder is de top 5 van de ZRM hoofddomeinen te zien waar de SaW-trajecten betrekking op hadden. De meeste trajecten waren in 2023 gericht op geestelijke gezondheid. 

Hoofddomeinen ZRM

Bovenstaande grafiek in tabel-vorm:

ZRM Hoofddomein Aantal casussen
Geestelijke gezondheid 87
Financien 45
Werk & Opleiding 33
Huiselijke relaties 28
Huisvesting 9

Vraagbaak

De Vraagbaak gaat over het inzetten van een (ervaringsdeskundige) sociaal werker die zichtbaar en makkelijk benaderbaar is op de basisschool voor kinderen en ouders. Het gaat om ondersteuning bij vragen rondom meedoen aan de samenleving zoals rondom financiën etc. en ook om vragen die te maken hebben met opgroeien en pedagogische ondersteuning.  Sinds enkele jaren is de Vraagbaak beschikbaar op vijf basisscholen in Oldambt. Met ingang van het schooljaar 2022/2023 is dit uitgebreid naar eerst tien basisscholen. 

Daarbij vindt een doorontwikkeling plaats, met name als het gaat om pedagogische ondersteuning en het beantwoorden van opvoedingsvragen. De Vraagbaak is dan de persoon die vragen kan doorzetten naar SoWiesO, GGD of Jeugdteam. Dit betekent dat de Vraagbaak goed op de hoogte is van de sociale kaart en opvoeders aan de hand kan nemen om een volgende stap te zetten. 

In 2023 zijn er 471 vragen beantwoord door de Vraagbaak. Dit betreft vragen die worden geregistreerd onder informatie & advies. Hierbij wordt de vraag van de inwoner meteen beantwoord of wordt deze doorverwezen. Er wordt dus geen verdere ondersteuning verleend. De cijfers met betrekking tot de Vraagbaak worden in een aparte rapportage ter verantwoording aangeleverd en worden in het jaarverslag niet verder uitgelicht.

Vraagbaak door de ogen van een ervaringsdeskundige

"Er kwam een moeder bij ons die 2 zorgkinderen heeft. Zelf heeft ze gezondheidsproblemen gehad en is nu weer aan de beterende hand. Haar man werkt. Ze hadden geen tijd voor zichzelf en misten voor de kinderen een opa en oma. Het is gelukt om een ouder echtpaar te vinden dat de kinderen graag de mogelijkheid wilde bieden om bij hun thuis te komen en leuke dingen te doen. Hierdoor kunnen de ouders af en toe samen iets ondernemen."

SoWiesO

We voeren binnen de pilot SoWiesO lichte en praktische jeugd en gezinsondersteuning uit.  De hulp en ondersteuning is aanvullend op wat ouders en jeugdigen zelf kunnen. Hiermee zetten we in op het voorkomen van gespecialiseerde zorg. Jeugdigen verdienen de kans zich positief te ontwikkelen in een veilige en gezonde thuisomgeving.

We richten ons met name op onderstaande doelgroepen:

  • Ouders met een opvoedvraag;        
  • (Kwetsbare) Jeugdigen met een opgroeivraag. Hierbij zijn we extra alert op de overgang van 18 min naar 18 plus. Niet alleen vallen jongeren dan niet meer onder de jeugdwet, er komt ook veel op hen af; 

Hiervoor zetten we gezinsbegeleiders, gezinscoaches en jeugdondersteuners in. 

Door aan te sluiten bij het leven van alledag is onze ondersteuning complementair op wat de jeugdige en het gezin zelf kunnen. We spreken van een evenwichtige mix en match tussen eigen kracht, ondersteuning uit het eigen netwerk, het benutten van informele hulpbronnen en de inzet van professionele, niet geïndiceerde hulp vanuit de algemene voorziening jeugd- en gezinsondersteuning. Omdat we het belangrijk vinden dat de ondersteuning een duurzaam effect heeft, investeren we ook in het verstevigen van de sociale basis. Hoe steviger deze basis is, hoe groter het vangnet van jeugdigen en het gezin.

De cijfers met betrekking tot SoWiesO worden in een aparte rapportage ter verantwoording aangeleverd en worden in het jaarverslag niet verder uitgelicht. 

Versie:
v6.2.34

Met iWink Report maak je professionele online publicaties. Publicaties die je online, in print en als PDF-download kunt aanbieden.

En daarmee voldoe je direct aan de WCAG-wetgeving rond digitale toegankelijkheid.

Eenvoudig, veilig en efficiënt.

Meer over iWink Report