Spring naar inhoud

Individuele trajecten

Individuele trajecten

Dashboard

Aantal behandelde trajecten

624

Aantal opgestarte trajecten

330

Aantal afgesloten trajecten

311

Aantal unieke cliënten

585

Aantal hulpvragen

912

Aantal recidivisten

101

Aantal (beoogde) individuele trajecten

315 (400)

Doorlooptijd

294 dagen

Resultaat

67 % doelscore behaald

Aantal (beoogde) schoolmaatschappelijk werk trajecten

85 (100)

Doorlooptijd

230 dagen

Resultaat

75 % doelscore behaald

Aantal (beoogde) trajecten huiselijk geweld

19 (50)

Doorlooptijd

316 dagen

Resultaat

4 eindscore ZRM

Aantal (beoogde) trajecten activering/C-stroom

165 (100)

Doorlooptijd

272 dagen

Resultaat

85 % stabilisatie of groei op ZRM

Aantal (beoogde) trajecten onafhankelijke cliëntondersteuning

19 (50)

Doorlooptijd

100 dagen

Resultaat

ondersteuning geboden

Dashboard

In bovenstaand dashboard is informatie over onze individuele trajecten te zien. Bovenaan staat het aantal trajecten dat in behandeling was en is opgestart dan wel afgesloten in 2021. Daaronder is te zien wat het aantal unieke clienten, hulpvragen en recidivisten waren. We spreken van recidive als een inwoner zich meer dan zes maanden na afsluiting van een voorgaand traject weer bij ons meldt. 

Daar weer onder is te zien wat het bereik was per 31 december 2021 van de de verschillende type individuele trajecten die we uitvoeren, de gemiddelde doorlooptijd daarvan en het resultaat. Tussen haakjes staat het beoogde bereik. Dit beoogde bereik is gebaseerd op het aantal openstaande trajecten in 2020. Bij het opschonen van onze registratie is een deel van deze trajecten verwijderd. Het beoogde bereik in 2021 is daardoor een minder betrouwbaar cijfer geworden. Vanaf 2022 wordt er niet meer met beoogd bereik gewerkt. 

Bij Activering/C-stroom is onder andere het programma Sport werkt uitgevoerd. Daarnaast is de workshop 'wie ben ik en waar ben ik goed in?' georganiseerd. Een aantal mensen is vrijwilligerswerk gaan doen en een cliënt is voornemens om de opleiding tot ervaringsdeskundige te doen. Daarnaast zijn er mensen actief als mantelzorger of bij verzorgingshuizen en musea. Een kleine groep is doorgestroomd naar het TDC of heeft zelf werk gevonden. 

Onafhankelijke cliëntondersteuning ondersteunt bij het helder krijgen van de vragen en wensen van de inwoner en het voorbereiden van gesprekken, gaat mee naar deze gesprekken, denkt mee over het maken van afspraken, geeft advies als de inwoner er niet uit komt met een organisatie en verwijst indien nodig door naar een organisatie die kan helpen. Het gaat vooral om zaken die betrekking hebben op de Wmo (begeleiding, hulpmiddelen en woningaanpassingen) en zaken in relatie tot de Participatiewet. 

Er stonden in 2021 gemiddeld 18 casussen op de aanmeldlijst en de gemiddelde wachttijd was 42 dagen. Deze cijfers verdienen enige toelichting. Ons registratiesysteem is zo ingericht dat er sprake is van wachtlijst als er tussen datum aanmelding en datum intake meer dan twee weken zitten. We zien in de praktijk dat sommige inwoners aangeven dat hun vraag geen haast heeft en dan wordt de intake dikwijls later dan twee weken na de aanmelding gepland. Ook komt het voor dat er aanvullende informatie, denk aan bepaalde documenten, nodig is om een intake te kunnen doen. Deze is niet altijd binnen twee weken beschikbaar. Ook door de verminderde live bereikbaarheid vanwege corona heeft het in sommige gevallen meer tijd gekost om inwoners adequaat te ondersteunen. Daarbij is het goed om te weten dat elke inwoner vanaf het moment van aanmelden een contactpersoon heeft die altijd gebeld kan worden.

School als Wijk

Bij School als Wijk draait het om goede contacten met het onderwijs (bijvoorbeeld met leerkrachten) en het zichtbaar aanwezig zijn binnen het onderwijs. In Veendam voeren we School als Wijk uit bij de Winkler Prins. We bieden voornamelijk informatie en advies aan jongeren, maar indien nodig leidt een contact tot het starten van een individueel traject. In 2021 zijn 24 individuele trajecten School als Wijk uitgevoerd.

Complexiteit en zwaarte casuïstiek

Voorafgaand aan de start van een individueel traject brengen we de complexiteit en zwaarte van een casus in kaart. Het gaat om een inschatting vooraf. In sommige gevallen kan dit afwijken van de werkelijkheid. In de praktijk zien we bijvoorbeeld regelmatig dat er meer gesprekken nodig zijn dan vooraf verwacht werd. Desalniettemin geven onderstaande figuren een beeld van de complexiteit en zwaarte van individuele trajecten die we bij Compaen in 2021 uitgevoerd hebben.

Wij vinden een casus complex als deze drie of meer hoofddomeinen van de Zelfredzaamheidsmatrix  (ZRM) beslaat. In 2021 waren de meeste trajecten ‘redelijk complex’ of ‘niet complex’ (minder dan drie leefgebieden). Dit lijkt ook logisch, omdat wij de meeste complexe problemen of vraagstukken doorverwijzen naar externe partners. We verwezen in 2021 het vaakst door naar het Centrum voor Jeugd en Gezin (10x) en de GGZ (8x).

complexiteit

Bovenstaande grafiek in tabel-vorm:

"complexiteit_hulpvraag" count(distinct {$<type={'IT'}>}casusnr)
Redelijk complex, 2 of 3 problemen 293
Niet complex, 1 probleem 164
Complex, meer dan 3 problemen 58

De zwaarte van een traject wordt weergegeven aan de hand van een inschatting van het aantal contactmomenten. Onderstaand overzicht laat zien dat medewerkers in bijna 40% van de individuele trajecten vooraf inschatten dat er meer dan vijf gesprekken nodig zijn. Het gemiddelde aantal contactmomenten bij afgesloten individuele trajecten in 2021 was 11. De inschatting voorafgaand aan een traject komt dus niet altijd overeen met de realiteit.

Bij 491 trajecten vinden de contactmomenten telefonisch plaats, tegenover 393 casussen waarbij en sprake is van face-to-face contact (op kantoor dan wel via huisbezoek).

zwaarte

Bovenstaande grafiek in tabel-vorm:

"zwaarte_hulpvraag" count(distinct {$<type={'IT'}>}casusnr)
Gemiddeld, 2-5 gesprekken 249
Zwaar, meer dan 5 gesprekken 193
Licht, 1 gesprek 60

ZRM informatie

Wij voeren een individueel traject uit op het moment dat inwoners complexe(re) problemen hebben en meer frequente hulp en ondersteuning van ons vragen. In deze trajecten wordt bovendien naar een concreet doel toegewerkt. Het zijn casussen waarbij de ZRM aan het begin, halverwege en aan het einde van een traject uitgebreid wordt ingevuld. De grafiek hieronder geeft weer op welke hoofddomeinen vragen zijn gesteld voorafgaand aan een individueel en leun en steun-traject. Hieruit blijkt dat in 2021 het vaakst trajecten liepen die zijn gestart na hulpvragen op gebied van maatschappelijke participatie, geestelijke gezondheid en sociaal-emotionele ondersteuning.

top 5 hoofddomeinen individuele trajecten

Bovenstaande grafiek in tabel-vorm:

Domein Aantal
Maatschappelijke participatie 172
Geestelijke gezondheid 146
Sociaal - Emotionele ondersteuning (Ouderschap) 101
Huiselijke relaties 87
Financien 86

Een belangrijk aandachtspunt met betrekking tot onze dienstverlening gaat over de ‘impact’ ervan. Wij definiëren impact als ‘de door de inwoner waargenomen verandering als gevolg van een door ons uitgevoerde of georganiseerde interventie’. Wij brengen dit in kaart met de ZRM. Dit doen we bij individuele trajecten door de groei op de ZRM na afloop van een individueel traject te meten. Voorafgaand aan een individueel traject stellen we onszelf ook doelen: we formuleren een zogenaamde doelscore. We kunnen dus ook bijhouden in hoeverre we erin slagen om de door ons vooraf gestelde doelscores (bij afsluiting van een individueel traject) te halen.

Over 2021 zien we dat we in 66% van de gevallen deze vooraf gestelde doelscores op de ZRM behalen. Over 2019 was dit 69% en over 2020 67%. Hiervoor gaven we al aan dat 70% doelrealisatie een realistisch percentage lijkt.

Daarnaast kunnen we zien welke progressie we boeken per onderdeel van de ZRM. We maken hierbij onderscheid tussen hoofddomeinen en niet-hoofddomeinen. Hoofddomeinen zijn de domeinen van de ZRM waarop de hulpvraag van de cliënt en onze dienstverlening betrekking heeft. We registeren ook op de niet-hoofddomeinen, om zo de eventuele ‘bijvangst’ te kunnen meten en monitoren. In deze jaarrapportage beperken we ons tot de hoofddomeinen op de ZRM. Hieronder is in een overzicht te zien welke groei inwoners per hoofddomein van de ZRM hebben doorgemaakt in 2021.

top 5 groei hoofddomeinen ZRM

Bovenstaande grafiek in tabel-vorm:

"Domein" Groei
Huisvesting 1.4615384615385
Huiselijke relaties 0.73809523809524
Sociaal netwerk 0.69642857142857
Werk en opleiding 0.66666666666667
Geestelijke gezondheid 0.6067914335327
Versie:
v5.8.17

Met iWink Report maak je professionele online publicaties. Publicaties die je online, in print en als PDF-download kunt aanbieden.

En daarmee voldoe je direct aan de WCAG-wetgeving rond digitale toegankelijkheid.

Eenvoudig, veilig en efficiënt.

Meer over iWink Report