Verantwoording overige dienstverlening en activiteiten

Hieronder een verantwoording van onze collectieve activiteiten en vormen van dienstverlening die niet in het dashboard vermeld staan. Sommige activiteiten hebben door corona geen doorgang kunnen vinden, terwijl andere wel zijn doorgegaan. Dit hing af van de maatregelen die waren afgekondigd en de betrokkenheid van andere partijen of vrijwilligers.

Impact

Compaen heeft bijgedragen aan gevoel van erkenning. Bij het spreekuurteam bijvoorbeeld merken we dagelijks dat inwoners zich erkend voelen in hun (hulp)vragen, door er oprecht aandacht voor te hebben en met hen mee te denken. Ze voelen zich gehoord en erkend. Alleen dit draagt al bij aan hun gevoel van welbevinden, al is er niet altijd direct een oplossing. Inwoners voelen zich ook verbonden, doordat ze weten dat ze altijd welkom zijn bij Compaen en ook door te zien dat er vele anderen zijn met een zelfde hulpvraag. Je bent niet alleen, dit besef werkt verbindend. Ook is er natuurlijk veel georganiseerd om mensen letterlijk te verbinden. Opluchting zien we ook vaak, vooral als mensen worden geholpen bij een praktische hulpvraag en daarna weer verder kunnen.

Formulierenteam

In 2021 zijn er vele informatie en advies-contacten geweest en kwijtscheldingen van klanten opgepakt. Ook is er nauwe samenwerking met onze ketenpartners waaronder de gemeente (sociale dienst), bewindvoerders en dergelijke. Er is ook een samenwerking met de bibliotheek in verband met de aangifte inkomstenbelasting. De klanten konden naar de bieb om aangifte te doen. Dit werd gedaan door studenten van de belastingwinkel. De bieb heeft hier contact mee en Compaen heeft de klanten aangeleverd. Dit is voor onze doelgroep erg prettig omdat er geen kosten aan verbonden zijn en wij als Compaen geen aangiftes mogen invullen.

Ook hebben we voorlichting over financiën gegeven aan de moedergroep, met als doel ze bewust te maken hoe om te gaan met geld. Op dinsdagochtend is er spreekuur (op afspraak) in de buurtwoning in de Vredenrustlaan. Verder is het formulierenteam iedere donderdagmiddag aanwezig bij de uitgifte van de Voedselbank. Hier komen ook vragen van klanten, zoals ‘heb ik recht op toeslagen’, ‘kun je me helpen met problemen met de bewindvoerder’, et cetera.

Moedergroepen

Compaen organiseert wekelijks een ontmoetingsbijeenkomst voor alleenstaande moeders uit Veendam en omgeving. Het doel van de Alleenstaande Moedergroep is alleenstaande moeders in hun kracht zetten. Moeders, die hun kind(eren) alleen opvoeden, hebben een druk bestaan en komen weinig toe aan zichzelf. Het delen van ervaringen met vrouwen in dezelfde opvoedingssituatie, het delen van tips en het organiseren van activiteiten geeft ontspanning en een gevoel van saamhorigheid. Erkend voelen. De deelnemer voelt zich niet alleen, doordat zij tijdens deelname aan de lotgenoten contactgroep zich gehoord en begrepen voelt, de deelnemer doet nieuwe sociale contacten op (met mensen met dezelfde ervaringen. Ook voelt zich de deelnemer daardoor veerkrachtiger om het leven zonder partner voort te zetten. Door deze bijeenkomsten doet de deelnemer ervaring en kennis op van lotgenoten. Door ervaringen en gedachten met de lotgenoten te delen voelt zich de deelnemer veilig en opgelucht.

Mantelzorgdag

Mantelzorgers zorgen langdurig en onbetaald voor een chronisch zieke, gehandicapte of hulpbehoevende partner, ouder, kind of ander familielid, vriend of kennis. Mantelzorgers zijn geen beroepsmatige zorgverleners, maar geven zorg omdat zij een persoonlijke band hebben met degene voor wie ze zorgen. Door voor hen een mantelzorgdag te organiseren, geven wij waardering en erkenning voor alle werk die ze voor een dierbare doen. Op deze dag staan alle mantelzorgers centraal. De meerwaarde van de Dag van de Mantelzorg zit er vooral in dat er aandacht wordt gevraagd voor mantelzorgers. Op die manier kunnen de mantelzorgers zich erkend en opgelucht voelen doordat ze niet alleen voor hoeven te staan. Ook zijn de mantelzorgers weer even in beeld bij de gemeenten en andere organisaties. Daarmee hopen we uiteindelijk dat mantelzorgers elke dag de steun en hulp kunnen ontvangen die ze nodig hebben. Op de dag van de mantelzorg worden mantelzorgers uitgenodigd voor een leuk en ontspannend middag die door het steunpunt georganiseerd wordt, zo voelen de mantelzorgers zich verbonden en opgelucht.

Alzheimer Café

Het Alzheimer Café is een ontmoetingsplaats waar mensen met dementie, hun partners, familieleden en andere belangstellenden elkaar in een ongedwongen en gemoedelijke sfeer kunnen ontmoeten en ervaringen kunnen uitwisselen hierdoor voelen de bezoekers zich verbonden met elkaar. Door te praten over de ervaringen en de problemen die dementie met zich meebrengt, kunnen mensen beter met de situatie overweg er is ook een gevoel van erkenning. Het bespreekbaar maken geeft meer inzicht in de ziekte waardoor mensen invloed op de situatie kunnen krijgen en zich opgelucht voelen. Dit geldt voor zowel de mensen met dementie als hun naasten. Mensen voelen zich gesteund en worden weerbaarder als zij met elkaar praten op een gelijkwaardige manier. Bezoekers wisselen met elkaar ervaringen uit, hulp- en dienstverleners en deskundigen geven op informele wijze om advies en info. De ongedwongen sfeer van het Alzheimer Café werkt taboedoorbrekend en geeft mensen het belangrijke gevoel dat zij er niet alleen voor staan.

Steunpunt vrijwilligerswerk

Ondanks Corona hebben zich 30 nieuwe vrijwilligers gemeld, waarvan 28 inmiddels een plek hebben gevonden. Velen van hen gaven aan graag iets voor een ander te willen betekenen, zoals een mantelzorger ontlasten of voor ouderen een boodschap te doen en gezelligheid te creëren.

Ontmoetingsmiddagen voor mantelzorgers

Vanuit de praktijk blijkt dat er onder mantelzorgers behoefte is om andere mantelzorgers te ontmoeten, van elkaar te leren en ervaringen uit te wisselen. Bij de ontmoetingsmiddagen, krijgen de mantelzorgers  praktische tips, een luisterend oor of ervaringen met andere mantelzorgers worden gedeeld (erkenning).  Op een informele manier kunnen vrijblijvend mantelzorgers elkaar ontmoeten. Ze voelen zich met elkaar verbonden. Er wordt door de contactfunctionaris informatie en advies waar nodig gegeven.

Training sociale vaardigheden

In januari 2021 is de sociale vaardigheidstraining afgerond voor groep medewerkers van Wedeka in Veendam. In het najaar van 2020 is deze training van start gegaan. Onlangs is in november 2021 opnieuw een training gestart, dit betreft een training op de locatie Stadskanaal van Wedeka. Gezien de training in 2021 pas onlangs is gestart, kan er nog weinig informatie worden verstrekt over het resultaat. De ervaring van vorige training leert wel dat deelnemers een ontwikkeling doormaken wat sociale vaardigheden betreft, dit is van positieve invloed op de zelfredzaamheid van deelnemers.

Maatschappelijke stages

Op 12 oktober 2021 is er weer een MAS informatiemarkt geweest. Steunpunt vrijwilligerswerk van Compaen heeft dit samen met de scholengemeenschap Winkler Prins weer georganiseerd. 20 organisaties hebben zich laten zien en 400 leerlingen zijn in groepjes daar langs geweest.

Spelletjes doen

Sociale activatie

Ontmoetingsactiviteiten ouderen:

• Maaltijdkring
  • Heel Sorgvliet kookt
  • Sjoelen
  • Rummikub
  • Handwerkclubje
  • Knutselclubje
  • Meer bewegen voor ouderen

In Veencompas vinden diverse ontmoetingsactiviteiten plaats. Bij ‘Ontmoeting’ kunnen volwassen inwoners van Veendam vrijblijvend binnenlopen voor een kop koffie, voor onderling contact en deelnemen aan activiteiten of geven ze op een andere wijze invulling aan de dag. Deels is het een begeleide daginvulling voor kwetsbare inwoners uit Veendam. Deze deelnemers komen één tot zes dagdelen bijeen in Veencompas, in de ruimtes van ‘Ontmoeting’. Samen brengen de deelnemers de dag door in een huiselijke sfeer. Ze drinken koffie, doen een spel of lezen de krant. Daarnaast is er de gelegenheid om samen te eten. Met leeftijdsgenoten praten ze over het nieuws, de dag en andere onderwerpen die raken aan de leefbaarheid van ouderen. In de middag is er een gezamenlijke activiteit gericht op de mentale en fysieke gezondheid. Onze Ontmoetingsactiviteiten zijn er ook op gericht om eenzaamheid te bestrijden.

De deelnemers aan ‘Ontmoeting’ hebben door deelname aan de collectieve activiteit een betekenisvolle daginvulling, participeren actief in de gemeenschap en hebben de mogelijkheid om hun (directe) zorgvraag te stellen aan professionals. Ze voelen zich door deze activiteiten erkend, verbonden en opgelucht.

Kiestrainingen

De KIEStraining heeft dit jaar plaatsgevonden op twee basisscholen. Op een basisschool hebben we twee groepen gedaan in verband met het aantal deelnemers, namelijk in totaal 13 leerlingen. De leerlingen van de eerste school hebben het als zeer prettig en leerzaam ervaren. De tweede school loopt nog. Het doel van KIES is het voorkomen van (verergering van ) problemen en kinderen (beter) leren omgaan met de scheiding van hun ouders. Hiermee worden de nadelige effecten, zoals een zwakke band met ouders, internaliserende problemen, externaliserende problemen, slechte schoolprestaties en een verminderd zelfvertrouwen voorkomen of beperkt. KIES heeft daarmee in eerste instantie een preventief karakter maar kan ook curatief worden ingezet. Kinderen ervaren in de groep erkenning voor hun gevoelens rond de scheiding, verbondenheid door te ervaren dat er vele kinderen zijn die te maken hebben met een scheiding en dat het hen erg oplucht om er meer elkaar over te kunnen praten. Gescheiden opvoeden heeft dit jaar helaas niet kunnen plaatsvinden.

Spreekuur Wedeka

Om de twee weken verzorgen wij vanuit Compaen een spreekuur op locatie aan de Phoenixweg te Veendam. Werknemers kunnen zich hiervoor via hun werkleiders en of hun personeelsconsulent aanmelden met vragen/problemen op allerlei leefgebieden. Enkelvoudige vragen zoals invullen van formulieren etc. proberen we direct op te lossen of evt. doorverwijzen naar het formulieren team binnen Compaen. Wanneer er lichte psychosociale ondersteuning nodig is doet de voor de werknemers vertrouwde medewerker dit zelf middels een individueel traject met betreffende werknemer. Daarvoor plannen we betrokken medewerker dan regelmatig in voor ondersteunende gesprekken. Wanneer samen met de cliënt geconcludeerd wordt dat de ondersteuning te licht is /niet aansluit dan kan de werknemer zich aan melden voor AV Begeleiding (Algemene Voorziening van Compaen) of evt. via de Huisarts voor ondersteuning bij POH-ster (praktijk ondersteuner van de huisarts) voor psychische ondersteuning. Verder geven we vanuit Compaen met twee collega’s de Weerbaarheid training (SoVa: sociale vaardigheidstraining) o.a. voor de doelgroep van Wedeka. Deze training bestaat uit 8 bijeenkomsten met verschillende thema’s zoals: “Nee Zeggen'', “Kritiek geven en ontvangen'' en “Grenzen aangeven“. Belangstellenden kunnen zich rechtstreeks aanmelden bij de medewerker van Compaen of via hun werkleider of personeelsconsulent.

Opstap projecten 2021

2021 was een roerig jaar voor het Opstapteam. Dat geldt natuurlijk voor het werken in Corona tijd in algemene zin, dat veel veranderingen met zich meebracht als ook voor een aantal veranderingen in het team zelf.

Eerst nog even een korte uitleg van de programma’s Opstap, Opstapje en Instapje.

Opstap is een tweejarig programma, bedoeld voor kinderen van 4 tot 6 jaar, waarbij 1x in de 2 weken een contactmedewerker bij ouders en kind thuis op bezoek komt om extra aandacht te genereren voor kinderen met een achterstand, onder andere op het gebied van de Nederlandse taal. De contactmedewerker heeft een voorbeeldfunctie en laat zien hoe de ouder met het kind de activiteiten kan uitvoeren. Daarnaast kunnen ouders bij de medewerker terecht met vragen en is er zicht op de thuissituatie en een gezonde opvoeding van de kinderen. De medewerker is tevens ervaringsdeskundige en heeft de eigenschap makkelijk contact te maken met de doelgroep. De medewerkers spreken Engels, Turks, Nederlands en Gronings. Ouders worden ondersteund bij praktische vragen en krijgen daarbij adviezen over de opvoeding van hun kinderen. Er kan preventief op een laagdrempelige manier meer hulp in een gezin ingezet worden als dit nodig is. Door de vele contacten die een contactmedewerker heeft, de back-up van het eigen ‘Opstap team’ en de contacten met het gebiedsteam van Compaen zal doorverwijzen of andere vormen van hulp aanbieden makkelijk geregeld kunnen worden. Verwijzingen voor Opstap komen vanuit de basisscholen.

Opstapje is bedoeld voor kinderen met een achterstand van 2 tot 4 jaar. Verwijzingen vinden plaats door het consultatiebureau of de peuterspeelzaal. Bij Opstapje worden ouders geactiveerd om dagelijks 10 minuten met hun kind te lezen en te spelen met behulp van de werkbladen en boekjes van het programma. Het kind krijgt hiermee aandacht en ouders leren dat het geven van positieve aandacht het kind veder brengt . Ook heeft Opstapje een signalerende functie.

Instapje is bedoeld voor kinderen van 0 tot 2 jaar. Dit vindt op wekelijkse basis plaats en gaat vooral om het begeleiden van de ouders in het contact maken met hun kind. De medewerkers sluiten aan bij de ouder(s) en beginnen laagdrempelig. Vaak stromen de kinderen hierna door naar Opstapje en Opstap en zijn de gezinnen jarenlang in beeld.

Corona zorgde ervoor dat de gebruikelijke huisbezoeken die bij het project horen een andere lading kregen. Er werd geconstateerd dat er veel achterstand was bij de kinderen, ook bij kinderen die al bijna naar school zouden gaan. Soms was het zoeken “waar begin je?”. De meerwaarde van huisbezoeken werd zeker gezien maar doordat veel gezinnen klein behuisd waren en de regels niet altijd opgevolgd of begrepen werden was dit niet in alle gevallen mogelijk.

Anderen daarentegen wilden erg graag thuis bezocht worden maar moesten herhaaldelijk afzeggen i.v.m. zieke kinderen thuis, verkoudheidsklachten of angst om zelf besmet te worden. Tijdens de lockdown werden er daarom veel “deur bezoeken” afgelegd, een kort praatje op de stoep zorgde ervoor dat het contact met ouders en kinderen bleef, de uitleg en begeleiding ging veel via de telefoon, WhatsApp of video bellen. Er zijn heel veel leuke filmpjes gemaakt in deze periode. In sommige gevallen heeft dit gezorgd voor een nieuwe dimensie in ons werk, denk daarbij bijv. aan inzet van het online programma van Opstap, Bereslim.

In personele zin heeft het Opstapteam het zwaar gehad in 2021. Vertrekkende medewerkers, gezondheidskwesties en interne mutaties, alles leek bij elkaar te komen in 2021 en hebben voor veel verandering in het team gezorgd.

Bij de start van het nieuwe schooljaar hebben we echter een doorstart kunnen  maken. Niet alleen qua personele invulling, maar ook de methoden hebben we daarbij volledig geactualiseerd, waarbij we ook de ervaringen vanuit de Coronatijd hebben kunnen benutten. Inmiddels is het team al weer geruime tijd compleet en zijn we verder gegaan met plannen voor 2022. Denk daarbij aan een collectief aanbod en intensievere samenwerking met betrokken basisscholen. Hierover in 2022 meer.

We hebben in 2021 in totaal 77 gezinnen begeleid, waarvan 20 nieuw opgestart zijn en 26 gezinnen het programma hebben afgerond in 2021.

Summerfun

Als we terugkijken op het jaar 2021, dan kijken we natuurlijk terug op een jaar waarin we nog steeds te maken hadden met de coronacrisis. Een jaar waarin er opnieuw werd gevraagd om een creatieve geest om toch weer van ons te laten horen. Er is dit jaar zoveel gebeurd en gedaan. De ene keer konden we meer dan de andere keer doordat we continu mee gingen in het ritme van de geldende maatregelen.

We hebben een aantal fysieke dingen kunnen organiseren zoals het Zwerfboekenfeest en de Knutselclub. Voor de rest hebben we enorm ons best gedaan om iedereen vanaf afstand te kunnen bedienen met onze knutselpakketten zoals het Paaspakket, het pakket Monsterachtig bij de campagne “Geef een prentenboek cadeau” en het pakket “Worden wat je wil” dat aansloot bij de Kinderboekenweek. Ook hebben we in de kerstvakantie 90 knutselpakketten uit mogen delen met het thema “Zin in Kerst”. Naast de pakketten konden ouders/verzorgers met hun kinderen ook gebruikmaken van online activiteiten zoals een Dierenquiz en 3 maal onze Online bingo met gemiddeld steeds 30 gezinnen. Naast de pakketten was er in de hal van Compaen steeds een continu aanbod van knutselpakketjes vanuit ons nieuw opgestarte project BoxSum.

In januari bestond ons Zwerfboekenstation een jaar en in het kader daarvan organiseerden wij in de meivakantie de Zwerfboekie4Daagse. Dit was voor ons een enorm succes. Ruim 30 kinderen hebben het Zwerfboekencafé bezocht en 40 kinderen gingen op zoektocht naar de verstopte boeken tijdens de Boekiezoekie. Deze 4Daagse werd afgesloten met een Online bingo. In de zomervakantie gingen we met onze knutselpakketten met elkaar op wereldreis. En voor ons was dit een reis om nooit te vergeten. Wekelijks bezochten we samen met ruim 60 kinderen creatief en sportief allerlei landen en deelden we de vakantiefoto´s met elkaar. Wat later in het jaar was er het Zwerfboekenfeest. Wij vinden het erg leuk en belangrijk om boeken onder de aandacht te brengen en een ieder te verwonderen met mooie verhalen.

Terugkijkend op het afgelopen jaar zijn wij heel erg trots op wat we weer aan hebben kunnen bieden. We hebben bewezen flexibel te zijn en een ieder te kunnen vermaken op afstand. Deze formule heeft zo goed gewerkt, dat wij deze ook in 2022 graag in stand houden. Zo kunnen we meer kinderen en ouders bedienen.

Naast al deze activiteiten zijn wij ook betrokken geweest bij:

-Maand van het lezen (4 woensdagen kinderen kennis laten maken met boeken/knutsels bij boeken).

-Kunstmarkt BC47 (knutseltafel/Zwerfboeken op de markt).

-Intocht Sinterklaas Wildervank (250 Boxsum pakketjes uitgedeeld).

-Straatspeeldag Veendam Noord(knutseltafel met de kinderen).

Hulpverlening bij echtscheiding en talententraining

Van Hulpverlening bij echtscheiding en de talententraining is geen verslag uitgebracht omdat die in 2021 door corona geen bereik hebben gehad.

Overigens is er rond de hulpverlening bij echtscheiding wel ontwikkeling geweest in het samenwerken met de keten. Samen met de gemeente en met Molendrift wordt er op dit moment samengewerkt om hulpverlening aan mensen in scheiding op elkaar te laten aansluiten. Daarvoor heeft Compaen inmiddels een echtscheidingsloket met spreekuur en individuele hulpverlening ontwikkeld, maar dit staat nog wel een beetje in de kinderschoenen. De ontwikkeling hiertoe is in 2021 met genoemde partners dus wel opgestart.