Jongeren

Het jongerenwerk draagt bij aan het in hun kracht zetten van jongeren. Dat doen we op diverse manieren: soms door ze met elkaar te verbinden, soms door er een supporter aan te koppelen. Maar ook met individuele gesprekken of juist door de drempel te slechten naar een passende hulpverlener. We zijn dichtbij jongeren, pikken de onderliggende signalen op en doen daar wat mee voor het te groot wordt. Heel vaak kan een collectieve aanpak goed werken bij jongeren, juist omdat ze dan voelen dat ze niet alleen zijn met hun problemen. En ze elkaar heel goed kunnen helpen met tips, ideeën, steun en een luisterend oor. In Break! is altijd iemand om tegen aan te praten en je hart even te luchten, dat kan veel grotere problemen voorkomen.

Jongerencentrum Break!

Het jongerencentrum Break! is gedurende heel 2021 open gebleven, uiteraard wel met de maatregelen zoals ze er op dat moment waren. Op het moment dat de maatregelen het strengst waren, konden we nog slechts 15/20 jongeren ontvangen. Die waren er ook elke dag. We zagen en hoorden dat jongeren somberder werden, eenzaam werden en fysiek zwaarder werden. Ze waren blij in elk geval nog naar Break! te kunnen komen om toch nog wat onder leeftijdsgenoten te zijn.  Van een heel aantal hoorden we dan ook dat Break! en zijn medewerkers ze door deze periode (die nog steeds gaande is) heen heeft geloodst.

Sinds we het project Kick Off op de Winkler Prins hebben georganiseerd zijn de bezoekersaantallen enorm toe genomen. Middagen en avonden van 40 jongeren zijn nu heel normaal, op vrijdagavond zijn er soms wel 70 tot 80 jongeren. Break! voorziet duidelijk in een behoefte. We krijgen daardoor ook zicht op de jongeren van Veendam, leren ze kennen en signaleren zaken die bijv. aandacht van andere kerenpartners nodig hebben. Daarom zijn er ook zeer korte lijnen met politie, BOA’s en VNN.

Verder zien we vaak trends waar we zelf of met een ketenpartner collectief op in kunnen spelen, bijv. transgender problematiek/sensitief werken (in voorbereiding), geweld tegen vrouwen (Orange the World), respectloos gedrag (groepsgesprek), eenzaamheid (Meerpaalproject Jong en Oud), kennismaken en in gesprek met politie en VNN (natafel gesprek bij Steak-a-Break!) enz.

Meidenavond

Op de maandagavond bezoeken op hun eigen verzoek ongeveer 10 meiden Break! Die op die avond speciaal voor hun alleen open is. Er wordt gepraat, film gekeken, tips over make up uitgewisseld. Een van de meiden is aan het begin van haar transitie en komt met veel plezier naar deze avond omdat ze zich dan echt verbonden voelt.

Jong en Oud in de Meerpaal

In het kader van het project tegen eenzaamheid in Veendam, organiseert het jongerenwerk activiteiten in de Meerpaal tussen de bewoners daar en maatschappelijke stagiaires van de Winkler Prins. De speeddate tussen jong en oud haalde zelfs het nieuws van RTV Noord. Verder is er een spelletjesmiddagen en  een kennismaking geweest, De laatste activiteit van dit jaar kon door corona maatregelen niet door gaan. Volgend jaar verder. De deelnemers geven allemaal aan het erg bijzonder en gezellig te vinden. De jongeren zijn zo mogelijk nog enthousiaster dan de  bewoners. Er doen 10 jongens, 3 meiden en 10 bewoners mee aan dit project. Er is al vraag van een naburig wooncomplex om daar ook iets dergelijks te organiseren.

Supportteam

Het maatjes project van het Jongerenwerk doet het juist in corona tijd heel goed. De een op een contacten mogen gewoon doorgaan. De meeste supporters zijn onze stagiaires, daarom werken we met schooljaren, de begeleiding kan max. een school jaar duren. Of wordt daarna overgenomen door een andere supporter. Dit school jaar waren er 31 contacten. Verwijzingen naar het supportteam worden gedaan door: CJG (casemanagers), Accare, Lentis, collega’s Compaen of de deelnemer komt zelf. De vragen zijn bijv. meedenken over zelfstandiger worden, weerbaarder worden, omgaan met social media, leren spelen met andere kinderen enz. Soms is toe leiden naar Break! of naar 1 van de activiteiten van Break! al een mooie stap. De leeftijd van de cliënten loopt van 6 tot 20 jaar. Het is laagdrempelig en geen hulpverlening aan een tafel maar samen leuke dingen doen en gaandeweg in gesprek komen (als aandacht van een grote broer of zus). En altijd met back-up van de jongerenwerkers.

Kick Off

Op verzoek van de Winkler Prins scholengemeenschap heeft het jongerenwerk dit jaar aan alle 19 brugklassen het project Kick Off aangeboden. Gedurende de 2 introductie weken van het schooljaar 21/22 is er een gezamenlijk programma op gezet. Er werden workshops theater, weerbaarheid, circus en schilderen aangeboden. Naast de workshops op school maakten de leerlingen ook kennis met het jongerencentrum Break! en het jongerenwerk. Ketenpartners VNN en de politie waren daar ook bij aanwezig. Dat heeft geresulteerd in een enorme toename van bezoekers in de weken daarna tot nu toe. Jongeren weten ons te vinden. VNN heeft op die momenten een anoniem onderzoek gedaan en daaruit bleek het schokkende feit dat heel veel 12 jarigen thuis al mogen dringen van hun ouders. Met dat signaal kon VNN weer verder bij Break! maar ook op school.

Week van de veiligheid (11-10 t/m 15-10)

Dit jaar hebben we ook meegedaan aan de week van de veiligheid. Op maandag stonden we op de weekmarkt met de buurtbak. Op woensdag deden we mee aan een livestream met de politie en verder zijn we een paar keer aangeschoven bij de pop up politie bureaus in de wijken.

Tik Tok Tammo bij Break!

Tiktok Tammo

Op 12 februari is de Groninger van het jaar 2020 Tiktok Tammo langs geweest in Break! om met de jongeren een filmpje op te nemen voor onze social media. Dat was een groot succes de jongeren waren onder de indruk. Het filmpje gebruiken we nu als we voorlichting willen geven aan een klas of groep jongeren.

Leer en werkplek

Het jongerenwerk van Compaen biedt ieder schooljaar plek aan minimaal 8 stagiaires van allerlei opleidingen (van HBO tot MBO niveau 1) om hun de kans te geven ervaring op te doen in ons werkveld. Daarnaast hebben we ieder jaar minimaal 30 maatschappelijke stagiaires van de Winkler Prins (die bij ons 30 uur vrijwilligerswerk doen) deze jongeren blijven vaak hangen als bezoeker en soms als vrijwilliger.  Dan zijn er nog de vrijwilligers die zich melden vanuit de bezoekersgroep. Dat waren er dit jaar 4 met name jongens dit jaar. Zij helpen de jongerenwerkers achter de bar, helpen met het aanspreken van leeftijdsgenoten en doen alle andere voorkomende werkzaamheden. Het maakt dat jongeren zich verbinden met en verantwoordelijk voelen voor het jongerenwerk.

Anne Kuik

Op 5 november is een delegatie van het lokale CDA bestuur samen met Anne Kuik langs geweest bij het jongerenwerk (dit is inmiddels het tweede bezoek van Anne bij het jongerenwerk). We hebben uitleg kunnen geven over onze werkzaamheden en verder zijn er persoonlijke verhalen gedeeld.

Kikkergroep

In het voorjaar van 2021 heeft er een Kikkergroep gedraaid. Erkenning is in deze groep sterk aan de orde. De kinderen worden erkend in hun angsten, gevoelens en ervaringen. Omdat dit voor alle kinderen in de groep voor in meer of mindere mate geldt, voelen ze ook verbondenheid met elkaar. “Jij hebt hetzelfde meegemaakt als ik”, dit zorgt voor verbinding. Door hun ervaringen en gevoelens te delen zie je vaak daarna de opluchting. Deze groep kinderen is jong en zal niet verbaal benoemen dat ze zich opgelucht voelen, maar non-verbaal is dit goed zichtbaar.

Talententraining

Er is vanwege Corona geen talententraining geweest. Het was ook geen optie de training met een mondkapje door te laten gaan, omdat gezichtsuitdrukkingen heel belangrijk zijn. De anderhalve meter afstand was ook niet haalbaar.

Workshop sociale activering

We hebben 2x een workshop gedaan voor C-stromers, mensen met een grote afstand tot de arbeidsmarkt. In 3 ochtenden samen met de cliënten gekeken waar hun energie zit en waar ze vroeger plezier aan beleefden. Op deze manier hebben ze inzicht gekregen in waar ze goed in zijn, zich goed bij voelen en waar hun energie zit. Door het weer zicht hebben op deze onderdelen in hun leven, kwamen een aantal erachter dat ze toch graag weer iets op willen pakken. Enkele uitspraken van deelnemers:

• Allen gaven aan dit een prettige manier te vinden om uit te zoeken wat ze nog graag zouden willen doen met hun leven.
  • Ze hebben het als zeer prettig ervaren en vonden het een fijne veilige omgeving waar ze zichzelf konden zijn en waar ze gehoord werden.
  • Allen gaven ook aan dat ze drie dagen te kort vonden, ze hadden graag meer tijd gehad om nog dieper op bepaalde zaken in te kunnen gaan. Met als gevolg dat sommigen zich gingen aanmelden voor de Talententraining van 2022.
  • Allen gaan in het eerstvolgende gesprek met hun vaste contactpersoon aangeven wat ze verder willen doen.
  • 1 daarvan heeft al een gesprek gehad en besloten toch weer een opleiding te gaan doen.
  • Allen gaven aan deze werkgroep aan te raden aan een ander.