Leefbaarheid en sociale netwerk versterking

Wijkteams

Ook in 2021 hebben de wijkcoördinatoren, afhankelijk van corona, online of fysiek, de verschillende wijkteam overleggen georganiseerd. Op de agenda van het wijkteam staat de leefbaarheid van de wijk en ontwikkelingen geagendeerd. Via, maar ook buiten, deze overleggen onderhielden we contacten met alle betrokken partijen en speelden we in op signalen. Daarnaast hebben we vanuit Compaen actief meegedaan aan de bijeenkomsten rondom de omgevingsvisie en hiervoor input aangeleverd en beheerteamleden gemotiveerd deel te nemen. Tevens hebben we een digitale bijeenkomst voor alle wijkambtenaren en coördinatoren georganiseerd in samenwerking met de Vereniging van Groninger gemeenten. De ervaringen van de pilot Noordwest over wijkgericht werken, erop af, buurtteam en huiskamer stonden centraal en werden heel goed ontvangen.

Wijkacties

Daarnaast hebben we vanuit Compaen verschillende acties en ontwikkelingen op het gebied van de leefbaarheid  in de wijken geïnitieerd en ondersteund:

• Buurthuiskamer in Ommelanderwijk
  • Buurthuis in oude voetbalkantine Borgercompagnie
  • Werkgroep leefbaarheid Bareveld / speel en groen voorziening Bareveld
  • Koken met kampioenen (Broekema)
  • Ondersteuning opzetten project 2 diabeat
  • Ondersteunen bestuur stichting Maagdenpalm Bareveld.
  • Contacten met buurthuis Het Scheepskwartier / voorbereiding huiskamer in januari 2022
  • Deelname aan projectgroep verhalen banken
  • Buitenspeeldag in H.J. Topstraat
  • Buren marktdag
Noordwest op z'n best

Noordwest

In Noordwest heeft Compaen in samenwerking met Cosis een huiskamer voor en door de buurt ontwikkeld met verschillende ondersteunende diensten. Ook een buurtteam is gevormd, die wekelijks de ronde door de buurt doet. De contacten in de buurt zijn hierdoor versterkt en meer inwoners zijn betrokken bij hun buurt. Deze voorzieningen hebben tevens bijgedragen aan een verbeterde samenwerking tussen verschillende ketenpartners, zoals Humanitas, sociale dienst, Acantus en de bibliotheek. De verbeterde samenwerking en korte lijnen hebben tevens geresulteerd in verschillende acties, zoals de kinderzomeractiviteit “Insectenhotel bouwen”. Deze succesvolle activiteit werd bezocht door ruim 30 kinderen en kwam tot stand door nauwe samenwerking met de bibliotheek, inwoners en Acantus. In opdracht van de gemeente en in samenwerking met de inkomensconsulenten gaan medewerkers Compaen er op af naar aanleiding van betalingsachterstanden. Met deze aanpak vroegsignalering schuldhulpverlening hopen we preventief ergere achterstanden bij inwoners  te voorkomen, door vroegtijdig in gesprek te gaan en ondersteuning aan te bieden.

Gezonde wijk

Compaen heeft in samenwerking met medewerkers sport bijgedragen aan de Gli: gecombineerde leefstijl interventie, met een aanbod van verschillende activiteiten, waaronder onze wandelgroepen (1 vanuit Noordwest en 2 wandelgroepen vanuit Compaen). Ook het Leger des Heils heeft een wandelgroep ontwikkeld. Gezamenlijk hopen we zoveel mogelijk inwoners in beweging te krijgen en door te verwijzen naar de huisarts voor het 2 jaar durende Gli-programma.

Netwerkversterking

Het afgelopen jaar heeft Compaen veel verbindingen gelegd met en tussen verschillende partijen om de samenwerking te verbeteren. De samenwerking met kerken, Leger des heils en de bibliotheek hebben we versterkt. Zo heeft Compaen bijgedragen aan de opening van het IDO: Informatiepunt Digitale Overheid van de bibliotheek en een nauwe afstemming met ons formulierenteam vormgegeven. Op deze manier dragen we gezamenlijk bij aan het meedoen van inwoners aan de digitale samenleving met al haar regels.

Koffie ochtenden

Beste Buur

Compaen heeft Beste Buur ondersteund om coronaproof de koffieochtenden en het Samen eten weer op te pakken. Afgelopen jaar hebben 10 bijeenkomsten plaatsgevonden op de dinsdagochtend en vrijdagmiddag. Gemiddeld doen er 15 inwoners aan mee. Compaen heeft 2 nieuwe vrijwilligers geworven om te helpen met koken. In verband met de verhuur van de Bso-ruimte, waar Beste Buur gebruik van maakt, ondersteunt Compaen de verhuizing van Beste Buur naar de Evenaar en heeft ten behoeve van de activiteiten in de Meridiaan de financiën geregeld in afstemming met Acantus. Op deze wijze trachten we Beste Buur voort te zetten, hetgeen enorm wordt gewaardeerd door alle deelnemers.

Speelvoorziening Van Petegemstraat

Compaen heeft ten behoeve van een bewonersavond voor de inrichting van de speelplek,  inwoners geactiveerd en afgestemd tussen gemeente. Op de avond waren enkele inwoners  (4) aanwezig en zijn afspraken gemaakt over aanpassing van de speelplek. De bijeenkomst kon nog net kleinschalig voor de lockdown worden georganiseerd.

Netwerkontbijt Leger des heils en taal

Compaen heeft dit jaar 2 keer deelgenomen aan het netwerkontbijt van het Leger des Heils. Vervolgens heeft Compaen samen met Humanitas, bibliotheek en Leger des heils een samenwerking georganiseerd ten behoeve van taalverbetering door Samen Eten/koken. Aankomend jaar is het plan om een workshop Samen koken in combinatie met taalverbetering bij het Leger des Heils te gaan organiseren.

Lotgenotengroep

Een ander voorbeeld van netwerkversterking is de ontwikkeling van een lotgenotengroep. Vanuit de buurt kwam de behoefte en het verzoek om ervaringen te kunnen wisselen en inwoners te ontmoeten die leven met een psychische aandoening. Hierop doen we het volgende aanbod:

Compaen tracht inwoners/lotgenoten aan elkaar te koppelen om elkaar hierin te steunen. Daarnaast starten we in december in de huiskamer wekelijks een groepje lotgenoten onder leiding van onze ervaringsdeskundige.

Avondschool

Compaen is betrokken bij de ontwikkelingen en samenwerking rondom de avondschool en heeft de bibliotheek tevens betrokken. Compaen had 12 inwoners gemotiveerd mee te doen aan een  laagdrempelig scholingsaanbod, echter door corona kon dit niet doorgaan. De gemeente ondersteunt inmiddels de avondschool, maar legt de focus op jeugd. In 2022 wordt de avondschool voortgezet in samenwerking met Winkler Prins, Wedeka, bibliotheek, consulent jeugd, coördinator Break en Compaen. Streven is een breed en laagdrempelig scholingsprogramma.

Buurt- en dorpshuizen

De contacten met de buurt- en dorpshuizen in de gemeente Veendam is versterkt, juist in het kader van Corona hebben we vanuit Compaen vaker contact gehad, mede om te kijken wat hun rol en functie kon zijn ondanks alle maatregelen. Met name de “huiskamerfunctie” van de Molenwiek in Ommelander wijk heeft daar een mooie voorbeeldfunctie in vervuld. Met als gevolg dat ook andere buurt en dorpshuizen hier over zijn gaan nadenken. Daarnaast heeft het nieuwe buurthuis in Borgercompagnie en haar vrijwilligers inspiratie gebracht voor vele anderen.

Vooruitblik naar 2022

De ontwikkelingen in 2021 en hetgeen we vanuit Compaen hierin hebben gedaan, zien wij als een doorgaande uitdaging en lijn om in het kader van de nieuwe AVMO verder uit te bouwen en te versterken. Zo leggen wij in 2022 de focus op het versterken van vitale wijken. Het opbouwwerk en buurtwerk wordt breder ingezet om hierin een belangrijke rol te vervullen. Door middel van vitale wijken gaan wij (hulp)vragen nog meer binnen de wijk oppakken/verbinden en gaan wij een groter collectief aanbod  creëren op basis van deze individuele vragen.

In het gebied Zuid zal deBasis Veendam in samenwerking met andere partijen een 2e huiskamer gaan opzetten. Na een verkenning op basis van data en signalen zullen wij een keuze maken ten aanzien van de locatie en hier verder handen en voeten aan geven. In onze aanpak staat dichtbij, integraal, activering, collectief, wijkgericht en outreachend centraal. Daarnaast zien wij de opzet van een buurtbedrijf op maat als een mooie uitdaging, waarvan onze buurtschuur/klussendienst onderdeel zal zijn. We nemen hierin graag een actieve rol om dit Veendam-breed op te zetten. Tot slot hebben we in ons werk te maken met de belemmeringen van corona, echter gaan we in 2022 deze belemmeringen ook weer omzetten in kansen, zoals het ontwikkelen van kleinschalig collectief. Hiermee bereiken we niet alleen meer diepgang door middel van kleine groepjes, maar kunnen ook slagvaardiger zijn.