Inleiding

Voor u ligt de jaarrapportage 2021 van Compaen. In deze rapportage verantwoorden we onze inzet in 2021. Net als in 2020 hebben wij in onze subsidieaanvraag 2021 per dienst of activiteit aangegeven welk bereik en resultaat wij in 2021 beogen. Dit maakt het mogelijk om achteraf inzichtelijk te maken in hoeverre het aantal trajecten dat wij hebben uitgevoerd en het resultaat hiervan overeenkomen met de doelen die wij hierover vooraf hebben gesteld. In deze verantwoording over het afgelopen jaar gaan we in op ons behaalde bereik en de resultaten daarvan. In het afgelopen jaar is dit ‘dashboard’ ook in de diverse accountoverleggen met de gemeente Veendam aan de orde gekomen en waar nodig toegelicht.

Naast de in de dashboards vermelde gegevens is er in de rapportage aanvullende data beschikbaar, bijvoorbeeld over de complexiteit en zwaarte van casuïstiek, de leeftijdsverdeling en de geografische spreiding van casussen. Deze data (‘tellen’) combineren wij verder met kwalitatieve informatie (‘vertellen’) over onze dienstverlening. Dit betreft dan met name de collectieve dienstverlening.

Dit is de laatste jaarrapportage van Compaen in deze vorm. Vanaf 2022 gaat Compaen verder als deBasis Veendam, de algemene voorziening maatschappelijke ondersteuning in deze gemeente.

Positieve Gezondheid

Vanuit moederorganisatie Tinten hebben medewerkers deelgenomen aan de E-learning positieve gezondheid. Deze E-learning hebben collega’s gezamenlijk gedaan, om reflectie te faciliteren en om zo de dialoog op de vragen uit de E-learning mogelijk te maken. In de reflectie kwam o.a. naar voren dat we al een groot deel van de levensgebieden uitvragen, maar dat deze methode weer nieuwe inzichten geeft en ook discussie opleverde. Want: kun je dit toepassen op elke doelgroep? In feite wel. De methode is immers universeel. Het spinnenweb helpt de cliënten zelf inzicht en overzicht te krijgen in hun eigen beleving van gezondheid en belangrijke factoren om deze eventueel te beïnvloeden. Uiteraard hoort daar een gesprek bij, waarbij je samen met de cliënt onderzoekt waar het goed gaat en waar het beter zou kunnen.

Praktijkervaring: ”Ik heb dit instrument bij drie cliënten ingezet, met name bij participatie trajecten. Ik merkte dat cliënten positief reageerden op de aanpak, het leverde ze een andere kijk op zichzelf op. Daarnaast heb ik dit instrument toegepast in Corona tijd, super fijn dat de vragenlijsten digitaal kunnen worden ingevuld!”

NTO 2021

In november 2021 is een netwerkpartnertevredenheidsonderzoek (NTO) uitgevoerd door Compaen. De enquête is door 42 netwerkpartners ingevuld, waarmee de respons op 24% komt. Uit het NTO blijkt dat netwerkpartners (de medewerkers van) Compaen een gemiddeld rapportcijfer van 7,8 geven. 93% van de partijen is tevreden over de informatieverstrekking door Compaen. Daarnaast is een ruime meerderheid tevreden of heel tevreden over de bereikbaarheid en ontvangst, de samenwerking met betrekking tot klanten, het samenwerken in netwerken en de kernwaarden door/van Compaen. Ook is uitgevraagd of Corona van invloed is geweest op de samenwerking. Partners geven over het algemeen aan dat dit niet het geval is geweest. De oplossingsgerichte houding van de medewerkers van Compaen wordt gewaardeerd.