Spring naar inhoud

Verhalen van Mensenwerk Hogeland

Verhalen van Mensenwerk Hogeland

In dit hoofdstuk verantwoorden wij onze reguliere inzet, volgens ‘Plan van aanpak Mensenwerk Hogeland 2018­2021’, door middel van praktijkvoorbeelden, citaten en/of een korte beschrijving van de stand van zaken in 2023.

3.1 Jeugd- en jongerenwerk

Het Jonge Mantelzorgweekend

We hebben speciale aandacht voor jonge mantelzorgers op Het Hogeland. Jonge mantelzorgers zijn kinderen en jongeren t/m 24 jaar die opgroeien met een gezinslid dat chronisch ziek of gehandicapt is of een psychische aandoening heeft. Hierdoor hebben zij meer zorgen dan de gemiddelde jongeren en hebben ze een vergroot risico om op latere leeftijd zelf ook te maken te krijgen met sociaal-emotionele problematiek. Daarom is vanuit Mensenwerk Hogeland extra aandacht voor deze doelgroep. In het afgelopen jaar stonden er 108  jonge mantelzorgers bij Mensenwerk Hogeland geregistreerd.

In juni hebben wij onder andere weer het jonge mantelzorgweekend georganiseerd. We gingen met 24 jonge mantelzorgers en vijf begeleiders kamperen in Grolloo. Bijzonder om te vermelden is dat één begeleider vorig jaar nog als deelnemers meedeed aan het kamp, maar dit jaar hiervoor te oud was. Onze uitnodiging om als begeleider deel te nemen, nam hij met beide handen aan! Hij heeft zich dit jaar als goede begeleider laten zien en we vragen hem zeker volgend jaar weer. Uit de evaluatie van het kamp kwam naar voren dat de jonge mantelzorgers tevreden waren over het programma en de begeleiding. 

Herkenning tussen twee jonge mantelzorgers (9 en 11 jaar) tijdens het Jongemantelzorg Weekend:

“Hé, waarom ben jij jonge mantelzorger?
Oh, ik heb een broer met autisme.
Hee dat is toevallig, ik heb een broertje met autisme.”

Sportactiviteiten in de vakanties ‘Hogeland on The move’

Samen met Barkema en De Haan en Huis voor de Sport Groningen organiseren we elke schoolvakantie activiteiten voor kinderen in de gemeente Het Hogeland. Naast de genoemde partijen, worden de activiteiten ook mogelijk gemaakt dankzij lokale (sport)verenigingen. Ook deze zomervakantie stond Hogeland On The Move weer op het programma. Gedurende vier weken zijn er, verspreid over de gemeente, activiteiten georganiseerd voor kinderen en jongeren van 8-18 jaar. Suppen, zwemmen, Jachtseizoen en waterspelen waren enkele van de geboden activiteiten. Er waren dit jaar 373 deelnemers. Deze deelnemers nemen vaak ook deel aan de andere edities van Hogeland On The Move, of we komen ze tegen bij de weerbaarheidstrainingen. Zo leert het jongerenwerk de jeugd op Het Hogeland goed kennen, waardoor er een toegankelijk en vertrouwd contact ontstaat met de jeugd én hun ouders. 

Aan de slag met Spoken word tijdens het Jongemantelzorg Weekend

Ik dacht dat ik het niet kon, maar ik heb het plankje mooi wel doorgeslagen omdat de anderen me zo goed hielpen!

Preventie Interventie Team (PIT)

PIT is een samenwerking tussen Verslavingszorg Noord Nederland, GGD Groningen, Beweegteam Het Hogeland, HALT en Mensenwerk Hogeland. Samen met deze partijen zetten we ons in om via de onderwijsinstellingen alle (schoolgaande) jongeren binnen het voortgezet onderwijs in de gemeente Het Hogeland gezond en veilig te laten opgroeien, met behulp van een overkoepelend preventie-aanbod dat voor iedere school gelijk is. 

Met het PIT wordt een overzichtelijk pakket gepresenteerd met daarin het gezamenlijke aanbod van de vijf organisaties op het gebied van preventie. Het aanbod wordt gebundeld in een PIT menukaart. De menukaart beslaat vijf thema’s, afgeleid van de gezonde schoolaanpak en toegepast op het voortgezet onderwijs. De vijf thema’s zijn: veilig en met plezier naar school, genotsmiddelen, voeding en gezondheid, mediawijsheid/ gamen en relaties en seksualiteit. 

Eind 2023 zijn de VO scholen door middel van een impactmeting gevraagd hoe zij afgelopen jaar ervaren hebben. We hebben gevraagd naar de menukaart (is er genoeg aanbod van interventies/mis je nog punten), de manier van werken door de PIT coördinatoren (bevalt deze manier, hoeveelheid afspraken, waren deze genoeg en zinvol), de contactlegging (hoeveelheid en beschikbaarheid voor vragen) en de bijlage (duidelijkheid) en de evaluaties van de interventies. Naar voren is gekomen dat de scholen tevreden zijn met het aanbod, de overzichtelijkheid van de gebundelde interventies, het gericht meedenken per school en het aanbieden van een aanbod op maat. We hebben naar aanleiding van de impactmeting kritisch naar de menukaart gekeken en waar nodig verbeteringen aangebracht. De gemiddelde score op alle onderdelen van de impactmeting samen betrof een 8. 

Hierdoor kon mijn dochter ook andere verhalen meekrijgen en meer begrijpen van de scheiding.

Ondersteuning jeugdsozen

In 2023 is geïnvesteerd in de coördinatie van de jeugdsozen, onder andere omdat de jeugdsozen vanwege de coronacrisis een extra impuls vroegen. Onze coördinator van de jeugdsozen ondersteunt de jeugdsoos bij de financiën, het aanvragen van subsidies en verbindt hen met de gemeente en dorpsbelangen. Met als uiteindelijke doel om ervoor te zorgen dat de jeugdsozen zelfstandig verder kunnen. 2023 was ook het jaar waarin een nieuw beleid is geschreven ten aanzien van de jeugdsozen. Door middel van bijeenkomsten zijn de jongeren hier zo veel mogelijk bij betrokken. 

Jeugdsoos bestuur Eagle
Jongeren denken mee in de dorpsvisie van Bedum en Baflo

Dorpsbelangenvereniging Algemeen Plaatselijk Belang (APB) Bedum werkt aan de Dorpsvisie Bedum 2030. Deze dorpsvisie gaat dienen als een kompas voor de toekomst van Bedum. Om de wensen en meningen van de inwoners te inventariseren is er een digitale enquête gehouden, er konden wenskaartjes ingevuld worden en er is een inloopbijeenkomst gehouden.

Met als doel om de wensen van jongeren te inventariseren werd het jongerenwerk van Mensenwerk Hogeland gevraagd om mee te denken. Besloten werd een pizza avond speciaal voor jongeren te organiseren in Jeugdsoos The Livingroom in Bedum. Op de avond kwamen 17 jongeren naar de jeugdsoos. Aan de hand van borden waarop de verschillende thema’s stonden, gingen de leden van de werkgroep Dorpsvisie met de jongeren in gesprek. De thema’s: wonen en werken, verkeer en veiligheid, voorzieningen, onderwijs en zorgen voor elkaar kwamen aan bod. De jongeren hadden veel ideeën en deze zijn door de werkgroepleden van de Dorpsvisie meegenomen in het plan. Uiteraard werden de jongeren ook uitgenodigd de digitale enquête in te vullen en naar de informatiebijeenkomst te komen. De verwachting is dat de dorpsvisie in week 16 van 2024 aan de gemeente aangeboden wordt.

Naast de dorpsvisie van Bedum hebben jongeren ook meegedacht met de dorpsvisie van Baflo. Hiervoor is eveneens een pizza avond georganiseerd, samen met de dorpscoördinator en de schrijver van de visie, in de jeugdsoos Eagle. 

Jongeren denken actief mee in de dorpsvisie van Baflo

Talentontwikkeling

In 2023 zijn we gestart met het proces om samen met jongeren vanuit ons werkgebied te komen tot een film voor het filmfestival. Dit doen wij onder andere samen met de Kunstkerk. De gedachte achter de film is dat er een kloof is tussen het platteland en de Randstad wat betreft de mogelijkheden voor talentontwikkeling op het gebied van kunst en cultuur. Via dit soort initiatieven willen we de jeugd de mogelijkheid bieden om ook op Het Hogeland aan de slag te gaan met kunst en cultuur, zodat zij hiervoor niet naar de Randstad hoeven te verhuizen. De voorbereidingen in 2023 hebben geleid tot een eerste bijeenkomst aan het begin van 2024, waarbij 9 jongeren betrokken waren.  

3.2 Onafhankelijke cliëntondersteuning

De onafhankelijke cliëntondersteuning is er voor de inwoners van de gemeente Het Hogeland die bemiddeling, advies en hulp nodig hebben. Onafhankelijke cliëntondersteuning draagt bij aan het versterken van zelfredzaamheid, helpt de inwoner bij het formuleren van zijn of haar ondersteuningsvraag en het organiseren van een oplossing. De onafhankelijke cliëntondersteuners zijn goed op de hoogte van de wet- en regelgeving en weten binnen instellingen waar zij moeten zijn. In 2023 hadden we door de huidige wachtlijsten in de zorg, waardoor hulp niet op korte termijn opgestart kan worden, veel langdurige trajecten binnen de onafhankelijke cliëntondersteuning.

In het tweede deel van 2023 is geïnvesteerd in een intensieve training ten aanzien van Onafhankelijke Clientondersteuning. Deze training is vanuit de beroepsvereniging BCBW aangeboden aan al onze medewerkers. Hoewel voor 2024 onafhankelijke cliëntondersteuning niet meer bij ons is belegd,  hebben medewerkers veel kennis opgedaan ten aanzien van wet- en regelgeving. Zij kunnen hierdoor beter verwijzen naar MEE (de nieuwe uitvoerder van onafhankelijke cliëntondersteuning in de gemeente). 

3.3 Sociaal raadsliedenwerk

Sociaal raadslieden geven sociaal juridisch advies. Dat wil zeggen: over vragen die te maken hebben met wetten en regels. Sociaal Raadslieden zijn goed op de hoogte van de wet- en regelgeving en maken voor inwoners de vertaalslag van juridische taal naar begrijpelijke taal. Ook wijzen ze inwoners de weg tussen instanties zoals bijvoorbeeld woningbouwcorporaties, notarissen, bewindvoerders of werkgevers. Zoals we in hoofdstuk 2 zien, was het sociaal raadsliedenwerk een belangrijk onderdeel van onze werkzaamheden in 2023. 

Praktijkvoorbeeld sociaal raadsliedenwerk

Een inwoner (Jan, 56) bezocht afgelopen jaar ons spreekuur, waar een van onze raadslieden aanwezig was.  Een van zijn drie hypotheken op zijn woning liep af, terwijl de andere twee nog 2,5 jaar doorliepen. Hij maakte zich zorgen over mogelijke gevolgen van zijn vermogen voor zijn uitkering. En vroeg zich daarbij af of hij zijn woning moest verkopen. Jan gaf aan zelf al wat navraag gedaan te hebben binnen de gemeente, maar hierbij geen duidelijk antwoord gekregen te hebben. Wat bij Jan resulteerde in aanzienlijke stress en onzekerheid, met bijbehorende psychische en lichamelijke klachten.

Samen met Jan heeft onze sociaal raadsvrouw de situatie verduidelijkt. Hij was blij dat hij het niet meer alleen hoefde uit te zoeken. Door contact op te nemen met de gemeente werd duidelijk dat er veel onduidelijkheid bestond over de impact van vermogen op de uitkeringen van Jan. Uiteindelijk bleek een krediethypotheek nodig om Jan in staat te stellen in zijn woning te blijven en zijn uitkering te behouden. Helaas verliep het proces niet vlekkeloos. De uitkering van Jan werd bijvoorbeeld stopgezet en er waren onjuistheden in de officiële stukken vanuit de notaris.

Desondanks is de sociaal raadsvrouw er trots op dat ze Jan heeft kunnen bijstaan en de stress als gevolg van onzekerheid heeft kunnen verlichten. Voor Jan was het prettig dat de sociaal raadsvrouw als tussenpersoon fungeerde, omdat de onduidelijkheid voor veel stress zorgde bij hem. Dit laat de meerwaarde zien van de rol van sociaal raadsliedenwerk in de vertaling tussen de inwoner en instanties zoals de gemeente en notarissen. 

3.4 Maatschappelijk werk en Welzijnswerk

Maatschappelijk werk en welzijnswerk biedt passende individuele of collectieve ondersteuning aan inwoners, zodat zij zelfstandig kunnen participeren in de samenleving. De ondersteuning is gericht op het versterken van de eigen kracht, zelfredzaamheid en het verbeteren van de leefbaarheid. Het gaat hier vooral om de (in hoofdstuk 2 besproken) individuele trajecten. Belangrijke thema’s binnen het maatschappelijk werk zijn financiën, geestelijke gezondheid, (huiselijke) relaties en huisvesting. In onderstaand verhaal brengen we in beeld hoe een dag van een maatschappelijk werker eruit kan zien.  

Hoe ziet de werkdag van een sociaal werker eruit?

Het is woensdag. Ik zorg dat ik voor negen uur mijn telefoon heb aangezet omdat ik elke woensdag crisisdienst heb. Dit betekent dat ik elk moment van mijn werkdag gebeld kan worden door Telefonie van Tintengroep. Over dat er een klant of netwerkpartner belt met een crisissituatie waarin direct actie wordt verwacht. Door deze crisisdienst plan ik mijn agenda niet te vol en begin daarom met het lezen van en reageren op mijn ontvangen e-mails.

Vervolgens start ik met het aanpassen van een plan van aanpak voor een inwoner Trea* die beoordeeld is als gedupeerde van de kinderopvangtoeslagenaffaire. Bij de intake van deze inwoner, vertelde ze mij dat ze alles is verloren nadat zij vanaf 2013 jaarlijks de kinderopvangtoeslag heeft moeten terugbetalen. Nu de schulden zijn kwijtgescholden en de Catshuisregeling is ontvangen, heeft Trea nog een aantal wensen waarvoor zij een financiële tegemoetkoming wil aanvragen bij de gemeente. Hiervoor moet een plan van aanpak bij de gemeente ingediend worden.

Om elf uur staat Frits*voor de deur van ons kantoor. Frits is negen maanden geleden gescheiden. Hij is genoodzaakt om met zijn ex-vrouw te blijven samenwonen omdat er sprake is van een woningtekort. Hij vertelt dat de kinderen de situatie ingewikkeld vinden. Papa en mama zijn gescheiden maar wonen nog wel samen in één huis. Hij zegt erg uit te kijken naar het moment dat hij een eigen huurwoning heeft waar hij zijn leven samen met zijn twee kinderen kan oppakken. Tijdens onze afspraak hebben wij contact met de woningbouw om te onderzoeken of urgentie mogelijk is. We maken een lijstje met de benodigdheden voor deze urgentie en maken samen een korte situatieschets. We maken een nieuwe afspraak voor over twee weken. 

Tijdens de lunch heeft Wilma* gebeld. Ik bel haar terug en zij vertelt dat de situatie rondom haar inwonende meerderjarige dochter onhoudbaar wordt. Volgens mevrouw lopen de irritaties steeds hoger op. Ze hebben deze ochtend een hevige ruzie gehad en weet even niet wat ze met de situatie moet doen. Dochter staat ingeschreven bij het woon- leer en werktraject en staat op de wachtlijst. Het zal nog even duren voordat zij in aanmerking komt voor een woning met begeleiding vanuit mijn collega. Ik luister wat er zich heeft afgespeeld en laat weten dat ik mij kan indenken hoe lastig de situatie bij hen thuis moet zijn. We bespreken wat mevrouw kan doen op momenten dat de spanningen hoog oplopen. Ik stel voor om een bemiddelingsgesprek in te plannen mits haar dochter hiermee akkoord gaat. We spreken af dat zij dit voorstel met haar dochter gaat bespreken wanneer zij beiden tot rust gekomen zijn. Het doel van dit gesprek wordt om gezamenlijk afspraken maken die voor iedereen haalbaar zijn. Ik registreer vervolgens dit contactmoment in het dossier van Wilma.

Mijn laatste afspraak ontstaat spontaan. Ik heb telefonisch contact met de casemanager die een casus gaat oppakken waarbij ik al een tijd betrokken ben. Het is een zorgwekkende situatie waarin vrijwel direct actie nodig is. Omdat ik al bekend ben binnen het gezin ga ik mee ter ondersteuning van de casemanager. Het werd een intensief huisbezoek waarin ruzies, spanningen en fysieke aanvaringen ontstonden. Er zijn stevige besluiten genomen uit veiligheid voor het gehele gezin. Na deze afspraak spreek ik kort met de casemanager en evalueren wij het gesprek of er goed gehandeld is. Voor nu is de situatie veilig voor iedereen. Het is tijd om naar huis te gaan. Terwijl ik 25 minuten naar huis rijd speelt de laatste afspraak nog even door mijn hoofd. Totdat ik thuis de drempel overstap. Dan laat ik het los. 

*fictieve naam

Mijn dochter verheugt zich met haar vriendinnen altijd erg op de meidenavond in Uithuizen. Ik vind het echt leuk hoe jullie dit organiseren.

Financiën

Inmiddels zijn we op Het Hogeland van start gegaan met de uitvoering van de wet vroegsignalering. Dit houdt in dat inwoners met betalingsachterstanden bij de woningbouwverenigingen, (zorg)verzekeraars en energieleveranciers proactief benaderd worden. Er is in 2023 een goede afstemming ontstaan met de consulenten van de gemeente en woningbouw. Zo hebben de sociaalraadslieden samen met het team Vroegsignalering en een aantal medewerkers van de woningbouwverenigingen een training gevolgd over de VoorzieningenWijzer. Inmiddels worden inwoners met problematische achterstanden naar elkaar verwezen, met name naar Mensenwerk Hogeland. Er zijn met de betrokken partijen nieuwe afspraken t.a.v. de samenwerking gemaakt, vooral over de hoeveelheid woning ontruimingen in de gemeente.

Samenwerken met het Taalhuis

Samen met het Taalhuis is in 2023 de nieuwe training ‘Koken binnen je budget’ ontwikkeld en als pilot uitgevoerd. De doelgroep betreft een combinatie van deelnemers met een Nederlandse en niet-Nederlandse afkomst. Door middel van koken helpen de deelnemers elkaar met lezen en geven ze elkaar tips om geld te besparen en om een gezonde maaltijd op tafel te zetten. Daarnaast zetten we via de activiteit in op het signaleren van laaggeletterdheid. Het gedachtegoed Positieve Gezondheid wordt zo veel mogelijk verweven in de activiteit, zodat we meerdere leefgebieden behandelen in de activiteit. Begin 2024  was de laatste bijeenkomst van de training. De zes deelnemers kookten in de keuken bij het Ontwikkelplein van Het Hogeland en hebben samen bewust boodschappen gedaan. Met resultaat: in totaal hebben de deelnemers samen
€438,- bespaard!  Dat smaakt naar meer. Daarom blijven we de training voortzetten en verder doorontwikkelen. Nu de cursus is opgezet, laten we de cursus voortzetten door vrijwilligers.

Een van de deelnemers is tijdens de cursus gestopt met zijn dagelijkse biertje, om zo geld te besparen. Hij bekende dat hij toch wel een dagelijkse drinker was en was eigenlijk trots om tot de conclusie te komen dat hij ook zonder kon. Mooi toch!Door onze ervaringsdeskundige

Ik heb herontdekt dat ik veel emoties kwijt kan in creatief bezig zijn. Dit deed ik als kind ook, maar ik heb dit in de afgelopen jaren niet meer gedaan. Via de opdrachten vanuit de begeleider van de groep ben ik weer hier mee bezig geweest. Het deed me erg goed dit te herontdekken.

Versie:
v6.2.34

Met iWink Report maak je professionele online publicaties. Publicaties die je online, in print en als PDF-download kunt aanbieden.

En daarmee voldoe je direct aan de WCAG-wetgeving rond digitale toegankelijkheid.

Eenvoudig, veilig en efficiënt.

Meer over iWink Report