Jaarverslag 2021

Jaar 2021 in beelden

Bouw je eigen maquette!

januari

Na het doorslaand succes van “ bouw je eigen skûtsje” in 2020 is er een nieuw corona proof idee ontstaan; “bouw je eigen maquette”. Toen vele mensen wederom thuis zaten vanwege het corona virus heeft Jos Wieggers– in samenwerking met het ’t Fredehûs en Sociaal werk De Kear – een initiatief opgestart voor de creatieve inwoners van Balk en omgeving. Op afstand zijn er 5 contactmomenten georganiseerd waarbij de inwoners met hun vragen bij de buurtwerkers terecht konden en hun verhaal even kwijt konden.

Up! Gesprekken

Februari

Sociaal Werk De Kear gaat UP! groepsgesprekken organiseren. Bij de UP! groepsgesprekken (live of aan de telefoon) vertellen ouderen aan de hand van een thema hoe zij ouder worden ervaren en wat het leven voor hen de moeite waard maakt. In februari zijn we als organisatie gestart met het werven van vrijwilligers om als gespreksleider te fungeren. De gesprekken vinden inmiddels regelmatig plaats.

MIP! De Fryske Marren

maart

De mantelzorgondersteuning van Sociaal Werk De Kear heeft een 'naam' gekregen: Mantelzorg Informatie Punt (MIP! De Fryske Marren). MIP! De Fryske Marren is dé plek voor informatie, advies en ondersteuning op het gebied van mantelzorg. Voor mantelzorgers van alle leeftijden en vrijwilligers/professionals uit alle sectoren.

Impacter

maart

Goed nieuws, want de jongerencoaches van Impacter zijn begonnen met hun werkzaamheden!

Impacter is een project voor jongeren in de Fryske Marren tussen de 14 en 27 jaar. Zij gaan op zoek naar jongeren: op scholen, sportverenigingen of in jouw dorp. Wie zij dan precies zoeken? Iedereen die graag iets wil leren, ontdekken en wil doen voor een ander. Samen met een jongerencoach gaan de jongeren kijken naar welk bedrijf of organisatie bij hen passen en waar ze zich kunnen ontwikkelen.

Autopuzzeltocht voor mantelzorgers

mei

De tocht werd georganiseerd door Mantelzorg Informatie Punt (MIP! is onderdeel van Sociaal werk de Kear) De tocht is gestart in Akkrum en eindigde in IJlst.

Een autopuzzeltocht is een tocht in auto’s, met opdrachten en vragen voor het hele gezin. De tocht leidt je langs verschillende plaatsjes en bezienswaardigheden. In verband met de coronamaatregelen was de autopuzzeltocht een geschikte activiteit voor de mantelzorgers om er toch even op uit te gaan.

Doortrappen

mei

Trapt u door tot uw 100ste?  Op vrijdagmiddag 21 mei stonden fietsdocenten en de buurtwerkers van Balk klaar om met mensen van gedachten te wisselen over fietsen. Heeft u een goede tip nodig? Wilt u eigenlijk vaker fietsen? Heeft u problemen met opstappen? Altijd al mee willen doen met een fietsclub? Alle vragen die met fietsen en ouder worden te maken hebben, konden gesteld worden. Een week later stonden we er weer, en gingen we samen de Doortraproute fietsen: 20 kilometer door het mooie Gaasterland.

Week van de Jonge Mantelzorger met Quiz van start

juni

20 gezinnen uit heel Friesland zaten klaar om mee te doen aan de grote PubQuiz voor jonge mantelzorgers. Verschillende organisaties uit Friesland sloegen deze week de handen in één om gezamenlijk verschillende activiteiten op te pakken in de week van de jonge mantelzorger. Zo ook de Quiz, elke organisatie nam een categorie voor haar rekening zodat elk gezin een bekend gezicht zag deze avond. Gemeente de Fryske Marren viel 2 keer in de prijzen, namelijk de 2e en 3e prijs. We kijken terug op een geslaagde avond en veel van de deelnemers zagen we terug bij onze volgende activiteit; ‘escape the city’!

Nationale balkonbeweegdag

juni

Bij het complex de Splitting in Echtenerbrug is er door één van de bewoners een vraag in de wensdroom gehangen om weer eens te gaan bewegen op muziek. Dit miste deze mevrouw namelijk enorm sinds de corona het niet meer toeliet. Deze vraag kwam via Dynhus bij onze buurtwerkers sport terecht. Samen met Cobi van MBVO (Meer Bewegen Voor Lemmer) hebben we een leuke ochtend georganiseerd waar de bewoners van de Splitting in Echtenerbrug konden bewegen op muziek! Na afloop stroomden de vragen om dit vaker te doen al snel binnen, we gaan nu kijken hoe we hier iets structureels van kunnen maken.

Aangepast sporten

juni

MOZ-Varia is een zwemgroep die bedoeld is voor kinderen/jongeren/ouderen die motorische ondersteuning nodig hebben en een sport willen beoefenen, die ook zwemmen leuk vinden.

Steeds meer kinderen en jongeren lopen vast in de reguliere sporten waar zij hierdoor niet mee kunnen doen en dat kan anders vonden wij. Vanuit drie invalshoeken was er hetzelfde idee en de wens om hier iets mee te doen. Wij van Sociaal werk de Kear, Ny sudersé en Hilde Kiers kwamen in contact met elkaar en zo kwam MOZ Varia tot stand.

Sport en Cultuur Festival Bakhuizen

augustus

16 augustus was het Sport & Cultuur festival in Bakhuizen. Een topmiddag samen met sportexperiencebakhuizen de vrijwilligers van rkvvbakhuizen die sportspellen verzorgden, mearmeimuzyk die een workshop muziek organiseerden en buurtwerkers van Sociaal Werk De Kear die o.a. fanatiek met de kinderen aan het volleyballen zijn geweest en met de ouders gesproken hebben over verschillende thema’s en onderwerpen. Ook een goed moment om na de coronamaatregelen ons gezicht weer te laten zien en ons netwerk uit te breiden.

Bakkie in de buurt

september

Op de uitnodiging werd overweldigend gereageerd, meer dan 50 mensen kwamen voor een bakkie en een goed gesprek.

Het doel van het ‘Bakkie in de Buurt’ is in contact te komen met de bewoners in Oosterzee. Om te horen wat er bij hen leeft. Bijvoorbeeld op het gebied van veiligheid, de woonomgeving of het persoonlijk contact met elkaar. Er werden veel onderwerpen met elkaar besproken en goede gesprekken gevoerd. Ook waren er kritische geluiden en zorgen bij de bewoners. De belangrijkste besproken punten pakken we als gezamenlijke partijen verder op.

Meer over "Bakkie in de buurt"

Samen Actief

Coach Marjan ging aan de slag met de deelnemers van Samen Actief. Samen Actief is een project dat mensen terug helpt te participeren in de maatschappij.

Reactie van coach Marjan:

“Wat een fijne groep mensen! Een groep waar ruimte was voor elkaar en openheid naar elkaar. Een groep waar, door elkaar te vertrouwen, een ieder zich kwetsbaar durfde op te stellen. Samen in gesprek, verschillende opdrachten uitvoeren en ervaringen delen. Wat een prachtige ervaring voor mij als coach om zo betekenisvol te kunnen en mogen zijn voor mijn medemens. Ik kijk nu al uit naar volgende week.”

You.We.Us.

december

Een project voor- en door jongeren wat laat zien dat jongeren zo veel te vertellen hebben. Iedere jongere heeft talent en jongeren zijn er veel in onze omgeving. Veel talent waar we soms (te) weinig van weten en dat is zonde! You.We.Us. is een platvorm waar we verhalen en beelden delen.  Het project is ontstaan vanuit Sociaal Werk De Kear. Buurtwerkers zetten hun netwerk in om samen met jongeren portretten te maken. Gerrit Zondervan is de fotograaf tijdens dit project en gaat deze portretten maken. Jongeren in een positief daglicht zetten is ons doel.  Er worden portret foto’s gemaakt in combinatie met een interview of verhaal.

Inleiding

Sociaal Werk De Kear is in september 2019 van start gegaan in de gemeente De Fryske Marren. Eind vorig jaar, na anderhalf jaar het welzijnswerk te hebben uitgevoerd, had Sociaal Werk De Kear een basis gelegd voor het bouwen van een sociaal vangnet voor de inwoners en een netwerk opgebouwd met zowel formele als informele partners.  Vanuit deze basis bouwt Sociaal Werk De Kear samen met inwoners, gemeente en partners verder aan een samenleving waarin iedereen naar vermogen meedoet. Meer nog dan vorig jaar ging 2021 gepaard met een zeer ingrijpende coronacrisis, met enorm veel impact op het werk van Sociaal Werk De Kear: sociaal werk op afstand, maar toch dichtbij. De avondklok en lockdowns hadden impact op de mogelijkheden om activiteiten te organiseren. Zo is het organiseren van collectieve activiteiten ten gevolge van de maatregelen onder druk komen te staan. Soms konden de activiteiten geen (of alleen in alternatieve vorm) doorgang vinden. Ook op het moment dat fysieke ontmoeting weer mogelijk was, bleven veel mensen daarom nog thuis uit angst voor besmetting of omdat ze van mening waren dat er nog onvoldoende mensen gevaccineerd waren. Met inzet van digitale middelen waar dat kon, maar fysiek waar nodig werd ondersteuning geboden aan kwetsbare inwoners en ingezet op hen aan elkaar te verbinden. Creatieve oplossingen zijn gevonden om goed in beeld te krijgen welke inwoners, ondanks alle mooie initiatieven die er ontstaan, toch buiten de boot vallen. Zoals (eenzame) ouderen zonder uitgebreid netwerk, die niet vaardig zijn met sociale media. Of, jongeren, die meer dan andere leeftijdsgroepen, mentale gezondheidsproblemen zoals eenzaamheid, somberheid en angst ervaren en ondersteuning nodig hebben.

Sociaal Werk De Kear zet zich lokaal en dichtbij in voor het welzijn van de inwoners van de gemeente. De medewerkers ondersteunen inwoners en motiveren hen om vanuit eigen kracht en hun talenten regie te nemen over hun leven en met elkaar te zorgen voor een leefbare, sterke samenleving. Dit betekent dat er ingezet wordt op steeds minder “zorgen vóór” en steeds meer “zorgen dat”. Dit wordt gedaan vanuit de overtuiging dat mensen verantwoordelijk zijn voor hun eigen leven, maar ook invloed kunnen uitoefenen op het leven van hun naasten. In de figuur hieronder is de opdrachtbeschrijving voor Sociaal Werk De Kear gevisualiseerd.

Opdrachtbeschrijving van Sociaal Werk De Kear

Werkwijze Sociaal Werk De Kear

Lees hier uitgebreid over de werkwijze van Sociaal Werk De Kear.

Van zorgen voor naar zorgen dat

Deze opgave sluit naadloos aan bij de visie van Sociaal Werk De Kear en staat symbool voor de manier van werken. Zo onderzoekt Sociaal Werk De Kear bij alle vragen van inwoners de mogelijke verbinding met bestaand aanbod vanuit de inwonersinitiatieven, verenigingen en vrijwilligersorganisaties: een sociaal vangnet voor de inwoners.  Waar dit mogelijk is, wordt dan de verbinding tot stand gebracht. Daar waar dat (nog) niet mogelijk is, wordt een tijdje met de inwoner(s) meegelopen, om bijvoorbeeld een activiteit op te kunnen zetten, en wordt er ondersteund tot iemand zelf verder kan. Hierbij wordt een beroep gedaan op een bestaand netwerk of wordt een nieuw netwerk opgebouwd.

Vertaald naar de begrippen ‘zorgen voor’ en ‘zorgen dat, staat ‘zorgen voor’ niet synoniem voor ondersteuning van individuele inwoners. Ook individuele inwoners worden benaderd vanuit de “zorgen dat’ benadering met methodieken zoals in de volgende paragraaf beschreven. Dit in tegenstelling tot wat er in de opdrachtbeschrijving van Sociaal Werk De Kear wordt beschreven.

Werkwijze

• Vraaggericht werken: De inzet van Sociaal Werk De Kear sluit aan bij de vraagstukken die er in de verschillende gebieden in de gemeente leven. Vraaggericht werken vraagt om het kunnen bieden van maatwerk en het aan kunnen sluiten bij de leefwereld van de inwoners en dat wat voor inwoners belangrijk is.
  • Positieve Gezondheid: Machteld Huber heeft een visie ontwikkeld op de beleving van gezondheid en welbevinden die aansluit bij het willen bieden van maatwerk en het aansluiten bij de leefwereld. De basisgedachte van Positieve Gezondheid is dat gezondheid meer is dan de afwezigheid van ziekte. Met deze bredere benadering draag je bij aan het vermogen van mensen om met de fysieke, emotionele en sociale uitdagingen in het leven om te gaan. Én om zo veel mogelijk eigen regie te voeren.
  • Common factors:Dit zijn de niet-specifieke, gemeenschappelijke werkwijzen en uitgangspunten die in het sociaal werk centraal staan. Denk hierbij aan inlevingsvermogen, een respectvolle bejegening en flexibiliteit. Maar ook bijvoorbeeld het kunnen aansluiten bij de motivatie van de inwoner, een goede ondersteuningsrelatie en een goede structurering van de interventie[1]. Het is wetenschappelijk aangetoond dat deze common factors een grote bijdrage leveren aan de uiteindelijke impact die interventies hebben op de inwoners[2].
  • Outreachend werken: hierbij wordt actief ingezet op het leggen van contacten, het achterhalen van de vragen van de inwoners en het doorverwijzen naar passende ondersteuning. Het heeft als doel een brug te slaan tussen de ‘leefwereld’ van inwoners en de ‘systeemwereld’ van instanties. Het leggen van het eerste contact in de eigen leefomgeving van inwoners staat bij outreachend werken centraal. Het vraagt van professionals dat ze zelfverzekerd naar voren kunnen treden in de leefwereld van inwoners die ze willen bereiken.

Oplossingsgericht en methodisch werken: Sociaal Werk De Kear heeft het motto: Van zorgen vóór naar zorgen dát. Hier wordt uitvoering aan gegeven met methodieken als Sociale

• Netwerkversterking, Erop af, ABCD-werkwijze[1] en oplossingsgericht werken. Ze zet in op het bevorderen van eigenaarschap en zelfredzaamheid. Door het gebruik van het gespreksinstrument van Positieve Gezondheid worden inwoners eigenaar gemaakt van het vraagstuk en de oplossing. Maar ook in andere vormen van ondersteuning zoals collectieve activiteiten of ondersteuning van verenigingen en initiatieven door buurtwerkers sport en cultuur vormt dit principe de basis.
  • Evidence based: Hierbij wordt ervan uitgegaan dat kwalitatief goede hulp en ondersteuning bereikt kan worden als er aandacht is voor drie belangrijke domeinen: de expertise van de professional, de voorkeuren en waardes van de inwoner en de aanwezige wetenschappelijke evidentie. Sociaal Werk De Kear zet niet alleen voortdurend in op de ontwikkeling van de expertise van professionals, maar stelt vanuit het werken met Positieve Gezondheid de wensen, normen en waarden van inwoners steeds centraal. Bovendien start Sociaal Werk De Kear met impact meten. Het werk gaat op een andere manier geregistreerd worden en dat maakt het mogelijk om de impact van de interventies op inwoners in kaart te kunnen brengen.

Om een goed beeld te geven van de bijdrage van Sociaal Werk De Kear aan de gemeentelijke doelen, zijn de bij de doelen passende activiteiten van Sociaal Werk De Kear op een rij gezet in een DIN (Doelen Inspanningen Netwerk) (zie bijlage). In deze DIN zijn ook de netwerkpartners geïnventariseerd die samen met Sociaal Werk De Kear verantwoordelijk zijn voor het behalen van een specifiek doel. De doelen zijn voor een deel algemeen geformuleerd en een antwoord op die doelen zegt iets over de gezamenlijke inzet van alle organisaties die actief zijn in de gemeente. Of anders gezegd, “één aanbieder kan niet individueel verantwoordelijk worden gehouden voor het bereiken van een maatschappelijk resultaat (NJI)”. Niet alleen werken verschillende organisaties tegelijk aan gemeenschappelijke maatschappelijk doelen, ook spelen er vele externe factoren een rol.

Sociaal Werk De Kear draagt met haar werkzaamheden rechtstreeks bij aan de gemeentelijke doelen.

In de opdrachtbeschrijving zijn deze doelen beschreven, evenals indicatoren waarlangs de mate waarin de doelen worden gerealiseerd, geanalyseerd kunnen worden. Dit jaarverslag laat de resultaten zien die Sociaal Werk De Kear heeft behaald in 2021 op die gemeentelijke doelen. We spiegelen dit aan de trends en ontwikkelingen op het gebied van zorg en welzijn in de gemeente De Fryske Marren, die worden gemonitord met de Burgerpeiling. We baseren ons op de cijfers van 1 januari tot en met 31 december 2021. Het geeft feitelijk de situatie weer van het afgelopen jaar, dat nagenoeg in zijn geheel overschaduwd werd door de coronacrisis. We besteden daarom ook in dit jaarverslag weer aandacht aan de impact van deze crisis op de werkzaamheden van Sociaal Werk De Kear en het welzijn van de inwoners van de gemeente.

De (hulp)vragen die Sociaal Werk De Kear binnenkomen, richten zich op de vier gemeentelijke hoofddoelen. Per vraag kunnen meerdere doelen gesteld worden. In de figuur hieronder zien we waarop de afgelopen periode werd ingezet. In de volgende paragrafen gaan we verder in op deze doelen.

[1] De ABCD-aanpak is een aanpak voor community building/ het versterken van gemeenschappen van binnenuit. Het overkoepelende doel van Asset-Based Community Development (ABCD) is het van binnenuit werken aan een in economisch, cultureel en sociaal opzicht leefbare buurt, door sociale relaties tot stand te brengen en capaciteiten van bewoners, organisaties en instellingen binnen de lokale gemeenschap te mobiliseren.

[1] Engbersen, R. & Omlo, J. (2020). Uit de duivelskring van armoede. Utrecht: Movisie.

[2] De Vries, S. (2017. Wat werkt en hoe? Het commonfactorsmodel als basis voor de psychosociale hulpverlening in het sociaal werk. Journal of Social Intervention: Theory and Practice. Volume 26, Issue 3, pp. 4–27.