Spring naar inhoud

Begeleiding individueel en collectief

Begeleiding individueel en collectief

3.1 Onafhankelijke cliëntondersteuning (OCO)

Door het gezamenlijk creëren van een eenduidig beeld van onafhankelijk cliëntondersteuning hebben collega’s en netwerkpartners een duidelijker beeld gekregen waarvoor ze OCO kunnen inschakelen.

Vanuit de ambitie om gezamenlijk (gemeente, De Participatieraad Stadskanaal (PRS), Welstad en ketenpartners) een eenduidig beeld te creëren over de rol en functie van de onafhankelijk cliëntondersteuner (OCO) is vanuit Welstad een praatplaat ontwikkeld. Het resultaat is dat collega’s en netwerkpartners een duidelijker beeld hebben gekregen waarvoor ze OCO kunnen inschakelen. We zien dan ook een stijging in het aantal verwijzingen vanuit onze netwerkpartners.

 Doordat er veel presentaties gegeven zijn bij ketenpartners, lotgenotengroepen en patiëntenverenigingen is de bekendheid van OCO vergroot. Hier gaan we in 2023 mee door. We hopen zo meer bekendheid rondom OCO te creëren binnen het medisch domein.

 Daarnaast hebben we vanuit OCO Welstad in 2022 ingezet op professionalisering. Er vindt interne en externe kennisdeling plaats in de vorm van expertise groepen. Voor scholing en ontwikkelingsdoeleinden hebben de onafhankelijk cliëntondersteuners een lidmaatschap voor de beroepsvereniging ‘BCMB’ en volgen zij Masterclasses over bijvoorbeeld wet- en regelgeving. 

Aantallen onafhankelijke cliëntondersteuning

30 leun en steuncontacten

behandeld

20 info en advies

aanvragen beantwoord

151 individuele trajecten

behandeld

Praktijkvoorbeeld: onafhankelijke cliëntondersteuning

Casus
Harm* (55) zit in de ziektewet. Door verschillende gebeurtenissen op zowel werk- als privégebied heeft Harm te maken met verschillende trauma’s. Harm heeft daarnaast veel last van het overlijden van drie dierbare familieleden. Door de grote hoeveelheid stres zijn lichamelijke klachten ontstaan en heeft hij geen ruimte voor rouwverwerking. Hij overziet de zaken niet meer en geeft aan dat hij er doorheen zit.

Hulpvraag: Wat heeft Harm nodig om weer door te kunnen en positiever in het leven te staan?

Inzet
Door het algemeen maatschappelijk werk vanuit Welstad is eerst ingezet op trauma- en rouwverwerking. Omdat Harm hierin wekelijks begeleiding nodig heeft, werd deze hulpvraag te groot en te zwaar voor Welstad als sociaal werk organisatie. Daarom is er een keukentafelgesprek bij de gemeente aangevraagd. De onafhankelijke cliënt ondersteuning van Welstad wordt vervolgens ingezet bij de gesprekken met de bedrijfsarts, het keukentafelgesprek en de daarop volgende gesprekken met de gemeente. Doordat goed in kaart is gebracht wat Harm nodig heeft, kon een duidelijke ondersteuningsbehoefte bij de gemeente worden neergelegd.

Resultaat
Gezamenlijk is een passende aanbieder van ambulante begeleiding gevonden. Harm krijgt een indicatie voor ander halfuur ambulante begeleiding per week. Deze geïndiceerde hulp wordt ingezet om samen met Harm aan de doelen rondom de trauma en rouwverwerking te werken.

Harm voelt zich gezien en gehoord doordat er wekelijks begeleiding over de vloer komt. Hij is Welstad ontzettend dankbaar voor de ondersteuning bij het vinden van deze begeleiding omdat hij niet bekend was met de mogelijkheden op het gebied van begeleiding (Wmo) etc. Hij geeft aan dat het fijn is dat er met hem is meegedacht over wat er kan en wat ook daadwerkelijk passend voor hem is. Harm ervaart inmiddels veel meer rust en daardoor ontstaat er nu bij hem een opening om samen met de begeleiding te kijken naar geschikte therapieën voor de verwerking van zijn trauma’s.

*fictieve naam

3.2 Financiën

Samen met de gemeente zetten we steeds meer in op het vroegsignalering van schulden. De ondersteuning vanuit Welstad draagt eraan bij dat inwoners weer kansen zien, voelen en kunnen benutten om volwaardig deel te nemen aan de samenleving.

Het thema armoede is actueler dan ooit. De stijging van energieprijzen en de inflatie gaat een deel van onze inwoners raken die we niet in beeld hebben en die we niet zomaar herkennen. Naast de al aanwezige groep inwoners die op het financiële minimum leven, komen ook steeds meer de middeninkomens financieel in de knel.  In de ZRM overzichten zien we dan ook dat het domein financiën in de top drie blijft staan. Een hulpvraag op financiën is volgens onze sociaal werkers vaak het topje van de ijsberg, omdat zorgen omtrent financiën inwoners belemmerd in hun gehele dagelijks functioneren.

Welstad streeft ernaar om in een vroeg stadium schulden en andere problematiek te signaleren bij inwoners en vervolgens deze te benaderen met een aanbod van vrijblijvende ondersteuning. We zoeken hierin proactief het contact op met lokale huisartsen en scholen. Als reactie op de grote hoeveelheid financiële hulpvragen zetten we ook collectief in op financiën. We hebben een budgetcursus en een workshop maandoverzicht maken opgezet. Helaas hebben we voor deze bijeenkomsten geen aanmeldingen ontvangen. Individueel pakken we deze vraag wel met inwoners op, maar in groepsverband lijkt de drempel te hoog te zijn. Dit zien we ook bij andere welzijnsorganisaties terug. Voor de jeugd is het jongerenwerk getraind in de SchuldenEscape, met als doel om in 2023 jongeren op het voortgezet onderwijs op een aantrekkelijke wijze voorlichting te geven over het thema financiën.

Je ziet dat inwoners door de individuele inzet van Welstad weer meer ruimte krijgen in hun hoofd, waardoor ze beter functioneren in de maatschappij en weer participeren binnen de gemeente.’ – Sociaal werker Welstad

Samenwerking vrijwilligersorganisaties en de gemeente

Het samen optrekken in individuele casussen met de gemeente verloopt goed. Hierdoor zijn veel problemen verholpen voor de inwoners van de gemeente Stadskanaal.

In 2022 is de samenwerking met schuldhulpmaatje opgestart in de gemeente. Naast Humanitas is deze partij actief binnen onze doelgroep en wij proberen zoveel mogelijk door te verwijzen nadat onze hulpverlening is opgestart. Wij hebben meegeholpen aan naamsbekendheid van deze organisaties en proberen te ondersteunen waar nodig, denk hierbij aan actief doorverwijzen, maar ook facilitaire ondersteuning in ruimtes voor voorlichting. Daarnaast is er een goede samenwerking met de gemeente omtrent informatievoorziening over minimaregelingen, energietoeslag en het noodfonds. 

Wet gemeentelijke vroeg signalering

15 unieke huishoudens per maand bezocht

gemiddeld

30 tot 45 contactmomenten per maand

gemiddeld

Door inwoners met een betalingsachterstand proactief te benaderen zijn grotere problemen voorkomen.

Het project vroegsignalering is in 2022 succesvol gestart. Samen met de gemeente worden er maandelijks huishoudens doorgenomen waarbij sprake is van een huurachterstand. Vervolgens worden de huishoudens proactief thuis opgezocht door alle medewerkers van Welstad. Het doel is om inwoners bewust te maken van schuldhulpverlening en te zorgen dat de problemen niet verder oplopen. De reacties van inwoners verschillen. Een deel vindt het een prettig idee dat Welstad naar hen omkijkt. Een andere groep ziet vroegsignalering als bemoeizorg en accepteert geen ondersteuning. 

De Doorbraakmethode in de praktijk

Casus
Een inwoner benadert het maatschappelijk werk omdat hij geldzorgen heeft en schulden dreigt te maken. Doordat de inwoner een koophuis heeft met overwaarde en rond moet komen van een bijstandsuitkering, komt de inwoner niet in aanmerking voor een kwijtschelding/minimaregelingen.

Resultaat
Na begeleiding van Welstad en een constructieve samenwerking met de gemeente is er de Doorbraakmethode toegepast. Oftewel we hebben maatwerk geboden en gekeken waar ruimte in de wet en regelgeving ligt. Hierdoor heeft de inwoner kwijtschelding gekregen, waardoor hij niet in de problemen is gekomen. Door het leveren van maatwerk is duurdere hulp, zoals schuldhulpverlening, voorkomen.  

Versie:
v5.8.17

Met iWink Report maak je professionele online publicaties. Publicaties die je online, in print en als PDF-download kunt aanbieden.

En daarmee voldoe je direct aan de WCAG-wetgeving rond digitale toegankelijkheid.

Eenvoudig, veilig en efficiënt.

Meer over iWink Report