Spring naar inhoud

Jeugd- en opvoedondersteuning

Jeugd en opvoedondersteuning

4.1 Jongerenwerk

Vanuit het jongerencentrum en door aanwezig te zijn in belangrijke vindplaatsen van de jeugd wordt ingezet op preventie en het verbreden van de leefwereld en talenten van jongeren. Door de goede samenwerking vanuit de jongerenwerkers met verschillende ketenpartners, waaronder het onderwijs, politie en VNN, kunnen we waar nodig jongeren goed en makkelijk doorverwijzen naar de juiste ondersteuning.

Het jongerenwerk heeft zich in 2022 volop ontwikkeld en gaat met behulp van een concreet teamplan deze ontwikkeling in 2023 voortzetten. Het jongerenwerk heeft na een periode, waarbij er door coronamaatregelen minder kon, samen met jongeren verschillende activiteiten georganiseerd. Jongeren waren zichtbaar opgelucht dat het elkaar ontmoeten weer mogelijk was. 

  • Inloop Jongerencentra
    Via de jongerencentra wordt ingezet op (toegankelijk) contacten leggen met jongeren, signalering, preventie en sport en spelactiviteiten waarbij we de leefwereld van jongeren willen verbreden. We streven ernaar om in de toekomst een manier te vinden om jongeren meer verantwoordelijkheden te geven binnen de jongerencentra. Het ondersteunen van de jongerenraad is onderdeel hiervan. 
  • Vindplaatsgericht Jongerenwerk
    Zichtbaar zijn voor jongeren betekent dat je als jongerenwerker op verschillende manieren in hun leefwereld aanwezig bent. Doordat jongerenwerkers dichtbij de jongeren staan en makkelijk met hen in gesprek komt, kunnen ze conflicten, overlast of escalaties tussen jongeren zelf of jongeren en anderen voorkomen. Tijdens de grote pauze zijn de jongerenwerkers aanwezig op het schoolplein of in de kantine. Het outreachend werken blijft aandacht vragen en kwam in 2022 nog onvoldoende aan bod. In het teamplan voor 2023 wordt concreet geformuleerd hoe het jongerenwerk het outreachend werken verder doorontwikkeld. 
  • Deelname netwerken 
    Door de goede samenwerking vanuit de jongerenwerkers met verschillende ketenpartners, waaronder het onderwijs, politie en VNN, kunnen we jongeren goed en makkelijk doorverwijzen naar de juiste ondersteuning. Vanuit het project Impacter is in samenwerking met de bibliotheek het game-café verder uitgebreid en de weerbaarheidstraining Sterke Meiden wordt door Welstad in de bibliotheek aangeboden. Scholen weten het jongerenwerk goed te vinden als het gaat om aansluiten bij open dagen en voorlichtingen.  
  • Online Jongerenwerk
    In de periode waarin veel niet kon doorgaan heeft het jongerenwerk in samenwerking met Impacter mogelijkheden onderzocht om alsnog aansluiting te vinden bij de leefwereld van de jongeren. Gemiddeld zitten jongeren zo’n zeven uur per dag op hun smartphone waaronder op social media. Het jongerenwerk heeft tijd geïnvesteerd om zichtbaar te zijn op verschillende platforms zoals Instagram, tik-tok en facebook. Door als jongerenwerker ook aanwezig te zijn in de online leefwereld is het leggen van contact door het sturen van een privé bericht voor een jongere soms makkelijker dan face to face. Het jongerenwerk gebruikt social media ook voor het online voorlichten, aankondigingen en terugblikken op gebeurtenissen. 

''Wij lijken nu wel een beetje op Dorpsbelang'' - Junioren Dorpsbelang (JUB)

mountainbiken met het jongerenwerk in het Pagebos

4.2 Jeugdmaatschappelijk werk

De samenwerking tussen het onderwijs en Welstad draagt bij aan het leren kennen van de wijk en daarmee preventie.

Het jeugdmaatschappelijk werk is op elke middelbare school in de gemeente Stadskanaal gemiddeld een uur per week aanwezig. Hierdoor zijn de lijntjes korter, docenten kunnen makkelijker naar binnen stappen en leerlingen hebben een ‘gezicht van Welstad’. Dit maakt het jeugdmaatschappelijk werk voor leerlingen toegankelijk en kunnen we er vroeg bij zijn. Ook is door de aanwezigheid op de scholen een beter contact tussen de zorgcoördinatoren en de collega’s van Welstad ontstaan. Naast de middelbare scholen zijn we in 2022 ook gestart met het bieden van schoolmaatschappelijk werk op de basisschool. Hiermee bereiken we een nieuwe doelgroep jeugd en ouders, krijgen we signalen vanuit de wijk beter in beeld en kunnen we meer preventief te werk gaan. 

Praktijkvoorbeeld: voorliggende inzet jeugd

Casus
Thomas* (19) meld zich aan met een hulpvraag gericht op het sociale isolement waar hij zich in bevindt. Er is veel hulpverlening betrokken en de zorgen zijn groot vanuit dit netwerk en de moeder van Thomas.

Inzet
Het is in de begeleiding gelukt om hem stapsgewijs uit zijn sociale isolement te laten komen waarbij er nu gebruik wordt gemaakt van een collectieve voorziening, het game café. Hier gaat Thomas naar toe, maakt contact en is in beeld bij de begeleiders. Thomas zelf geeft aan geen vertrouwen te hebben in hulpverleners, hij heeft het gevoel dat er meer over hem gesproken wordt door de hulpverlening dan dat er met hem gesproken wordt. Ondanks deze uitspraak is er een vertrouwensrelatie opgebouwd tussen de jongere en de begeleider door in te zetten op de hulpvraag en wensen van Thomas. Door de inzet van deze begeleiding en het collectieve aanbod vanuit Welstad is er een stap gezet in de hulpvraag en kan er afgeschaald worden in de één op één begeleiding die zich hierop richt. Het grotere doel vanuit de betrokken hulpverlening en de moeder, waarbij duidelijk moet worden of er weer sprake kan zijn van het volgen van regulier onderwijs en hoe dit eruit moet komen te zien is nog actueel. Hierin kan de begeleider in gesprek met Thomas inzetten op de wensen van de Thomas. De hulpvraag rondom de schoolgang is onder andere gericht op het geven van thuisonderwijs en daarmee niet passend voor Welstad.

Resultaat
Ondanks de complexiteit van de situatie is het gelukt om eerste kleine stapjes te zetten en Thomas het gevoel te geven dat hij gezien en gehoord wordt in de begeleiding.     

*Fictieve naam

Samenwerken met Peuterwerk

De samenwerking met Peuterwerk draagt bij aan het vroegtijdig beantwoorden van complexe vragen en stimuleert uitwisseling tussen ouders onderling.

Twee maatschappelijk werkers sluiten aan bij de oudergesprekken op de peuterzalen (VVE thuis). Ouders hebben hierbij de mogelijkheid om laagdrempelig opvoedvragen te stellen. Tijdens deze gesprekken gaan ouders creatief aan de slag met een thema, waarna ze ook met hun kinderen aan de slag kunnen met het thema. De oudergesprekken worden begeleid vanuit Peuterwerk, waarbij een maatschappelijk werker vanuit Welstad aanschuift. Een pedagogisch medewerker vanuit Peuterwerk focust op de ontwikkeling van het kind en de maatschappelijk werker is beschikbaar voor alle andere vragen die komen kijken bij de opvoeding van het kind. Vragen gaan vaak over het ochtend ritueel en voeding. De meerwaarde van deze samenwerking tussen Peuterwerk en Welstad is dat vroegtijdig complexere vragen kunnen worden gesignaleerd, ouders kennis maken met Welstad en vooral ook dat kennis en ervaring uitwisseling tussen ouders onderling wordt gestimuleerd. 

Ketenpartneroverleg en OGGZ 

Integraal samenwerken maakt snel handelen en daarmee preventie mogelijk.

Het maatschappelijk werk van Welstad sluit, samen met huisartspraktijken, Lentis, InterPsy, VNN en Cosis, aan bij het ketenpartneroverleg. Bij het ketenpartneroverleg staat het uitwisselen van elkaars activiteiten, kennis en signalen centraal. Om zo vanuit gemeenschappelijk belang inwoners sneller naar elkaar te kunnen verwijzen en om elkaar waar mogelijk in caseload te verlichten. Vanuit de twee OGGZ groepen (Stadskanaal en buitendorpen), waar dezelfde partners, de GGD, de woningbouw en de politie aansluiten, worden ontruimingslijsten met elkaar doorgesproken. Door integraal casuïstiek te bespreken wordt er een snel beeld van de casus verkregen en kan er snel verdeeld en gehandeld worden. Hiermee kan erger voorkomen worden. 

Versie:
v5.8.17

Met iWink Report maak je professionele online publicaties. Publicaties die je online, in print en als PDF-download kunt aanbieden.

En daarmee voldoe je direct aan de WCAG-wetgeving rond digitale toegankelijkheid.

Eenvoudig, veilig en efficiënt.

Meer over iWink Report