Spring naar inhoud

Impact dienstverlening

Impact dienstverlening

In dit hoofdstuk laten we de impact van onze dienstverlening zien met behulp van cijfers en de duiding hierbij. 

2.1 Individuele ondersteuning

Individuele ondersteuning van Welstad biedt onze inwoners een gerichte, flexibele en effectieve manier om inwoners te ondersteunen bij het aanpakken van hun specifieke problemen en bij het verbeteren van hun algehele welzijn en kwaliteit van leven. Kenmerkend voor deze trajecten is dat klanten actief worden betrokken bij het opstellen en uitvoeren van hun eigen traject, waardoor zij regie voeren en meer betrokken zijn bij het hele proces. De eigen hulpvraag (of hulpvragen) staat daarbij centraal. De individuele begeleiding zorgt ervoor dat wenselijk maatwerk en persoonlijke aandacht mogelijk is. 

Individuele ondersteuning is te verdelen in: 

  • Individuele trajecten: deze trajecten worden ingezet wanneer een inwoner een hulpvraag heeft die meerdere gesprekken vereist, gebaseerd op een intake. Er wordt gewerkt aan een concreet doel of plan.
  • Leun- en steuncontacten: hierbij gaat het om hulpvragen die minder intensieve ondersteuning vereisen. Inwoners hebben behoefte aan een "steuntje in de rug" of hechten waarde aan een vast aanspreekpunt dat af en toe contact onderhoudt en alert blijft op veranderingen in hun situatie. 
  • Informatie en advies: dit omvat het beantwoorden van relatief eenvoudige vragen van inwoners, die meestal na één of twee contactmomenten kunnen worden opgelost.

In figuur 1 is te zien dat de hoeveelheid individuele trajecten licht gestegen is ten opzichte van 2022. De informatie- en adviesvragen zijn na een forse daling in 2022 weer gestegen in 2023. We zijn bij Welstad bezig met het programma Vakmanschap. Vooral de bevlogenheid bij de sociaal werkers in het klantcontact komt hierbij naar voren. Vanuit het programma Vakmanschap hebben we in 2023 extra aandacht besteed aan het registreren van de informatie- en adviesvragen, zodat we vanuit de data de impact van onze ondersteuning beter kunnen laten zien. 

Figuur 1: aantal trajecten in behandeling, per jaar

Bovenstaande grafiek in tabel-vorm:

Jaartal 2023 2022
Individueel traject 773 761
Informatie & advies 914 738
Leun en steun 268 299
Collectief 175 174

In figuur 2 en 3 is te zien hoeveel individuele trajecten en leun- en steuncontacten er zijn opgestart en afgesloten. In 2023 zijn er meer trajecten opgestart dan afgesloten. Wel valt op dat er in 2022 meer individuele trajecten zijn opgestart dan in 2023. Het totale aantal individuele trajecten is toch licht gestegen. Dit komt doordat er nog bijna 200 individuele trajecten uit het jaar ervoor zijn meegenomen naar 2023. De gemiddelde doorlooptijd van de individuele trajecten is 200 dagen. 

Figuur 2: aantal individuele trajecten opgestart en afgesloten

Bovenstaande grafiek in tabel-vorm:

  opgestart afgesloten
2023 499 466
2022 546 477

Figuur 3: aantal leun- en steuncontacten opgestart en afgesloten

Bovenstaande grafiek in tabel-vorm:

  opgestart afgesloten
2023 123 150
2022 147 159

De trend van een daling van leun- en steuncontacten uit 2022 hebben we kunnen doorzetten naar 2023. Dit is een bewust ingezette daling. Leun- en steuncontacten zijn specifiek voor inwoners die langere tijd een sociaal werker naast zich nodig hebben. Dit geldt voornamelijk voor specifieke doelgroepen, zoals mensen met een licht verstandelijke beperking, anderstaligen en ouderen. Bij andere groepen is het van belang om in te zetten op de zelfredzaamheid, waarbij inwoners weten dat ze met een nieuwe vraag opnieuw contact met ons kunnen opnemen. Voor leun en steun is hierbij te zien dat we meer trajecten hebben afgesloten dan dat we hebben opgestart. De gemiddelde doorlooptijd van de leun- en steuncontacten is 360 dagen. 

Verwijzingen individuele ondersteuning

Inwoners worden door verschillende ketenpartners naar Welstad verwezen. We zien ten opzichte van vorige jaren een stijging in het aantal verwijzingen. In 2022 is er 542 keer naar ons doorverwezen, in 2023 is dat 623 keer. Belangrijke verwijzers zijn: 

  • Gemeente
  • Huisartsenpraktijken 
  • Centrum voor Jeugd, Gezin en Veiligheid (CJGV)
  • Voorzieningenwijzer
  • Scholen

Als onze ondersteuning niet aansluit bij de hulpvraag van de inwoner, verwijzen wij de inwoner door naar een passende organisatie. In figuur 4 is te zien dat wij vaak doorverwijzen naar het CJGV, de afdeling WMO of een zorginstelling. Daarnaast verwijzen wij ook door naar vrijwilligersorganisaties zoals een schuldhulpmaatje of stichting Present. Deze stichting helpt inwoners met een verhuizing of het op orde krijgen van hun huis. 

Figuur 4: Top 5 verwezen naar...

Bovenstaande grafiek in tabel-vorm:

doorverwezen naar Casustiek doorverwezen
Gemeente - CJGV 20
Gemeente - Wmo 15
Vrijwilligersorganisatie 13
Zorginstelling 13
GGZ-instelling 10

Figuur 5 laat zien dat wij met onze individuele ondersteuning alle leeftijdscategorieën bereiken. Kinderen worden vaak op naam van één van de ouders geregistreerd. Dit maakt dat er minder is geregistreerd op de leeftijdscategorie 0-12 en meer op de leeftijdscategorie 27-55. Deze doelgroep zien we ook veel in de gezinscoaching. De leeftijdscategorie 27-55 beslaat bijna twee keer zoveel jaren dan de andere categorieën, waardoor er logischerwijs ook meer hulpvragen zullen zijn. Ten opzichte van vorig jaar zien we een stijging in de groep van 18 tot 27 jaar.

Figuur 5: Leeftijdsopbouw individuele ondersteuning

Bovenstaande grafiek in tabel-vorm:

Leeftijdscategorie Individuele trajecten Aantal Leun en steun
0-4 j 6 0
4-12j 20 3
12-18j 43 6
18-27j 116 21
27-55j 298 101
55-65j 98 43
65-75j 54 34
75-85j 65 40
85+ 20 12
Onbekend 23 8

2.2 Zelfredzaamheid-Matrix

Met behulp van de Zelfredzaamheid-Matrix (ZRM) brengen wij de hulpvraag en de mate van zelfredzaamheid op dertien verschillende domeinen (leefgebieden) van de inwoner in kaart. De figuren 6 t/m 8 laten zien op welke vijf hoofddomeinen [1] de individuele trajecten in 2023 het vaakst waren gebaseerd. Onder het domein financiën valt ook ondersteuning bij het invullen van formulieren en brieven van en naar instanties. Inwoners met een ondersteuningsvraag binnen het domein financiën, kunnen dus naast een vraag op het gebied van financiën, ook te maken hebben met laaggeletterdheid of anderstalig zijn. Geestelijke gezondheid en financiën vormen net als de afgelopen jaren de belangrijkste hoofddomeinen. Ten opzichte van eerdere jaren zien we een stijging in de ZRM op het gebied van huiselijke relaties. De sociaal werkers geven aan dat er veel verwijzingen naar Welstad komen voor begeleiding bij complexe echtscheidingen. Bij jongeren gaat de ZRM huiselijke relaties vaak over hun relatie met hun ouders. Sociaal-emotionele ondersteuning (ouderschap) is een hoofddomein dat vaak gekozen wordt bij gezinscoaching. 

Aan het begin van een traject stelt de sociaal werker een doelscore vast, per ZRM domein. Bij de afsluiting evalueert de sociaal werker bij welke domeinen de doelscore behaald is. We zien dat bij gemiddeld twee derde van de trajecten de door de sociaal werker vastgestelde doelscore wordt behaald. Dit varieert per domein, bij huiselijke relaties wordt bijna altijd de doelscore bereikt, bij geestelijke gezondheid en bij financiën in ongeveer de helft van de tijd. Dit heeft te maken met onvoorziene omstandigheden, waardoor er tijdens het proces meer stressoren bij komen dan bij de start van de begeleiding. 

[1] Hoofddomeinen zijn de leefgebieden op de ZRM waar de ondersteuningsvraag van de inwoner en onze dienstverlening betrekking op heeft.  

Figuur 6: Top 5 hoofddomeinen ZRM individuele trajecten alle leeftijden

Bovenstaande grafiek in tabel-vorm:

ZRM Hoofddomein Alle leeftijden
Geestelijke gezondheid 256
Financien 178
Huiselijke relaties 144
Sociaal-emotionele ondersteuning (Ouderschap) 121
Huisvesting 93

Figuur 7: Top 5 hoofddomeinen ZRM individuele trajecten Jeugd/ 18-

Bovenstaande grafiek in tabel-vorm:

ZRM Hoofddomein Aantal casussen
Geestelijke gezondheid 34
Huiselijke relaties 24
Sociaal-emotionele ondersteuning (Ouderschap) 19
Werk & Opleiding 10
Sociaal netwerk 9

Figuur 8: Top 5 ZRM hoofddomeinen individuele trajecten 65+

Bovenstaande grafiek in tabel-vorm:

ZRM Hoofddomein Aantal casussen
Geestelijke gezondheid 45
Financien 34
Lichamelijke gezondheid 26
Huisvesting 22
Maatschappelijke participatie 19

ZRM leun en steun

De ZRM top 5 van leun- en steuncontacten ziet er in 2023 anders uit dan in 2022 (zie figuur 9). De domeinen lichamelijke gezondheid en huisvesting staan er in 2023 niet meer in. In plaats daarvan zijn tijdsbesteding en huiselijke relaties nu opgenomen. Bij huiselijke relaties zien we een verband met de inzet op scholen, wat heeft geleid tot een gestegen vraag naar gezinscoaching. Geestelijke gezondheid en financiën blijven bij de leun- en steuncontacten wel veruit de belangrijkste domeinen waar een hulpvraag over is. Hierbij zien we een relatie met inwoners met een licht verstandelijke beperking, waarbij meer tijd nodig is om tot leren te komen, en ze daardoor meer begeleiding nodig hebben op deze domeinen en stabiliseren een doel op zich is.

Figuur 9: Top 5 ZRM hoofddomeinen leun en steun alle leeftijden

Bovenstaande grafiek in tabel-vorm:

ZRM Hoofddomein Aantal Leun en steun
Geestelijke gezondheid 96
Financien 85
Huiselijke relaties 25
Tijdsbesteding 25
Maatschappelijke participatie 23

2.3 Collectieve trajecten

De transitie van individuele naar collectieve ondersteuning is al geruime tijd een belangrijk onderwerp binnen het sociaal domein. Het biedt ons, naast uitdagingen, ook voldoende kansen, met name op het gebied van het verbeteren van de efficiëntie en effectiviteit van onze ondersteuning. Hierbij valt onder andere te denken aan:

  • Efficiëntie en schaalvoordelen
  • Peer support en sociale netwerken
  • Gezamenlijk leren

Tijd en middelen worden tijdens de collectieve ondersteuning efficiënter ingezet wat leidt tot een breder bereik van onze ondersteuning. Collectieve ondersteuning moedigt het ontstaan van sociale netwerken en peer support aan. Mensen met vergelijkbare ervaringen kunnen elkaar ondersteunen, wat kan leiden tot betere uitkomsten en een gevoel van gemeenschap. In een collectieve setting kunnen deelnemers van elkaar leren. Dit kan vooral nuttig zijn in situaties waarin kennis en ervaring worden gedeeld, zoals bij groepscursussen of ondersteuningsgroepen.

Belangrijk is wel om blijvend rekening te houden met de diverse behoeften van deelnemers, aandacht te besteden aan de groepsdynamiek en de mogelijkheid tot hybride ondersteuning. Enkel op die manier kunnen de voordelen van collectieve ondersteuning worden benut zonder de kwaliteit van onze diensten in gevaar te brengen. 

Voorbeelden van collectieve trajecten zijn de voorzorggroep, sportevenementen en inloopmomenten. De aantallen uit 2023 hieronder naast de aantallen uit 2022 gezet. We zien een enorme stijging in het aantal bijeenkomsten en deelnemers aan de collectieve trajecten. Zo kan één weerbaarheidstraining op meerdere scholen gegeven worden. We zijn blij dat we met onze ingezette koers om aanwezig te zijn in dorpen en wijken, onze zichtbaarheid en ons bereik hebben weten te vergroten. Dit past bij onze ombuiging van individueel naar collectief. 

175 collectieve trajecten

in 2022 waren dit er 174

2835 bijeenkomsten

in 2022 waren dit er 734

11034 Deelnemers

In 2022 waren dit er 4010

In 2023 hebben we binnen onze collectieve ondersteuning, vanuit voornamelijk het buurtwerk (sport), veel ingezet op lichamelijke gezondheid. Met onder andere als doel het terugdringen van gezondheidsverschillen, het versterken van het sociaal netwerk en participatie in de maatschappij. Daarnaast hebben we ingezet op het versterken van de wijken, het jongerenwerk en lotgenotengroepen. Dit zien we ook terug in tabel 1, waar de collectieve trajecten per thema zijn geclusterd. 

Tabel 1: Aantal collectieve activiteiten per categorie

Categorie activiteit Aantal Bijeenkomsten Aantal Deelnemers
Sport, beweging en cultuur jeugd 360 2527
Wijkgerichte inloop of activiteit onstwedde / Alteveer / Vledderveen 237 1589
Jongerenwerk 165 1256
Inclusief / ouderen sporten 247 1148
Sport en wandelgroepen 225 1027
Wijkgerichte inloop of activiteit Centrum, Maarsveld & Maarstee 70 515
Wijkgerichte inloop of activiteit Musselkanaal 336 466
Wijkgerichte inloop of activiteit Maarswold en Cereswijk 23 394
Vrijwilliger (organisatie/vereniging) ondersteuning 46 393
Wijk- en jongerenraden 33 280
Lotgenotengroepen 174 251
Schoolmaatschappelijk werk 81 235
Weerbaarheidstraining jeugd 53 208
Mantelzorg 1 200
Seniorenactiviteiten 528 184
Financien 12 86
Inzet ervaringsdeskundigheid 16 80
AZC Meedoen 49 53
Wijkgerichte inloop of activiteit Parkwijk 8 53
Assertiviteitstraining 45 41
Wijkgerichte inloop of activiteit Stadskanaal Noord-De Borgen 19 28
Voorzorggroep 39 8
Netwerkoverleg 55 6
Eindtotaal 2835 11034
     
     
     

* Het gaat hier niet om unieke deelnemers. Een inwoner kan aan meerdere trajecten of bijeenkomsten deelnemen. Niet bij alle collectieve trajecten zijn deelnemers of bijeenkomsten ingevuld, doordat het bijvoorbeeld ondersteuning aan vrijwilligers of zelforganisatie betreft. Vrijwilligers worden niet gezien als deelnemers en worden daarom onder een andere categorie geregistreerd. 

Versie:
v6.2.34

Met iWink Report maak je professionele online publicaties. Publicaties die je online, in print en als PDF-download kunt aanbieden.

En daarmee voldoe je direct aan de WCAG-wetgeving rond digitale toegankelijkheid.

Eenvoudig, veilig en efficiënt.

Meer over iWink Report