Spring naar inhoud

Projecten

Projecten

Buiten onze reguliere opdracht onderneemt, coördineert en ontwikkelt Welstad diverse acties en projecten in gemeente Stadskanaal. Dit doen wij samen met onze opdrachtgever en onze netwerkpartners. Een aantal van deze aanvullende opdrachten of projecten liggen ook in het verlengde van onze reguliere opdracht.

7.1 De Voorzorggroep

De voorzorggroep is een samenwerking van de gemeente Stadskanaal, verzekeraar Menzis, drie huisartsenpraktijken (huisartsen de Venen, de Wieke en Agape), Welstad en zorgpartijen Lentis, Terwille en VNN. Wie op de wachtlijst staat voor specialistische geestelijke gezondheidszorg wordt door de POH-GGZ verwezen naar de voorzorggroep. De voorzorggroep past in de ontwikkelingen van het IZA akkoord en de transitie van medisch naar sociaal. 

In 2023 zijn we gestart met twee voorzorggroepen, in oktober zijn we tijdelijk teruggegaan naar 1 groep. In totaal hebben we 22 aanmeldingen gehad en 12 inwoners kunnen begeleiden in de voorzorggroep. We zien dat bij deelnemers de stap naar een groep soms erg groot is. Als dat het geval is, starten we met individuele begeleiding. Hierbij zien we dat na de individuele begeleiding inwoners alsnog starten met de voorzorggroep. 10 inwoners die naar ons verwezen zijn hebben geen gebruik gemaakt van de voorzorggroep, maar hebben individuele begeleiding ontvangen, of konden al snel starten met behandeling bij de GGZ. Vanuit de voorzorggroep hebben we deelnemers verwezen, naar o.a. Impacter, de autismegroep en individueel maatschappelijk werk (i.v.m. financiën en huisvesting). Daarnaast is vanuit de voorzorggroep een deelnemer gestart met vrijwilligerswerk. Twee deelnemers aan de voorzorggroep konden in 2023 van de wachtlijst van de specialistische GGZ. Dit is geen doel op zich, maar is zeker winst. 

De kracht van de groep is groot, vooral in het onderlinge contact en bij eenzaamheid. We brengen ervaringsdeskundigen van verschillende achtergronden samen. Onze begeleiding staat naast de deelnemers, ze zijn allen ook ervaringsdeskundigen. Dit geeft hoop en steun; mensen voelen zich meer gezien en gehoord omdat de ervaringsdeskundigen hun verhaal kunnen delen. Dit geeft de deelnemers hoop voor de toekomst: het kan goedkomen. De deelnemers kunnen zich optrekken aan de ervaringen van de begeleiding. 

Uit de impactmeting van de voorzorggroep komt een hoge klanttevredenheid naar voren. De deelnemers geven de voorzorggroep een 8.7. Daarnaast krijgt de voorzorggroep een 9.1 voor erkend voelen en een 7.6 voor de versterking van het netwerk. 

Hieronder vertelt Marjan hoe zij de voorzorggroep heeft ervaren. 

Interview Marjan, Voorzorggroep

In eerste instantie heb je individuele begeleiding gehad van Ellen, en uiteindelijk ben je toch naar de voorzorggroep gegaan?
Marjan legt uit: "Ja, Ellen zei ook dat het niet verplicht was. Ik voelde ik me daar helemaal vrij in, wanneer ik er klaar voor was. Ik geloof dat ik in mei bij Ellen kwam en in september of oktober 2022 ben ik bij de groep gekomen. Toen had ik er behoefte aan, zeg maar. Op de groep gingen we verhalen delen."
Ellen voegt toe: "Daarnaast bleven we eerst nog individueel afspreken."
Marjan: "Dat was gewoon heel fijn. Soms kwam ik bij Welstad, soms bij mij thuis, soms gingen we even wandelen. Het was fijn dat het kon, het was laagdrempelig, maar toch was er iemand die naar je luisterde. Die mij, voor mijn gevoel, begreep."

Wat was voor jou het grootste verschil tussen de individuele begeleiding en de voorzorggroep?
Marjan antwoordt: "Toch het stukje persoonlijke. Ik durfde met Ellen meer te delen dan in de groep, hoewel ik in de groep toch best veel heb gedeeld. Maar dan is er één iemand die echt even naar je luistert."

Was Ellen er bij de voorzorggroep ook bij?
Ellen antwoordt: "Ik ben de eerste keer mee geweest. Ik had eerder de voorzorggroep begeleid. Toen Marjan aangaf dat ze naar de voorzorggroep wilde, heb ik gezegd dat ik de eerste keer mee zou gaan. Daarna is ze alleen gegaan."
Marjan vult aan: "Dan leer je ook iedereen een beetje kennen. Daar stond ik toen ook meer voor open, in het begin stond ik daar helemaal niet voor open. Ik kon toen ook nog niets met iemand anders zijn verhaal. Ik vond het fijn dat Ellen er op dat moment was. In het begin lukte het ook nog niet om met iedereen verhalen te delen. Ik had daar geen ruimte voor en geen interesse in. Ik kon me op dat moment ook nog niet voorstellen dat ik daar wel interesse in zou krijgen. En toen kwam het wel, na een maandje of vier of vijf. Ik ben ruim een jaar naar de voorzorggroep gegaan. Toen ik na een jaar een andere baan kreeg, moest ik ook op dinsdagavond werken, ben ik gestopt met de voorzorggroep. Ik had mijn leven ook wel weer op de rit. Soms kom ik ook nog even een keer terug, dan kan ik iedereen ook nog even zien. Ik ben ook gewoon heel dankbaar, iedereen met het luisterend oor."
Ellen voegt toe: "Dat is ook gewoon de kracht van de groep, de voorzorggroep. Eigenlijk zitten er allemaal ervaringsdeskundigen in. Iedereen heeft zijn eigen verhaal en dat wordt ook gedeeld, ook door de professional. Er is geen goed of fout, vooral de kracht in jezelf blijven zoeken, dat is de kracht van de voorzorggroep."
Marjan voegt toe: "We deden ook wel eens een spel, dan kwamen de kaarten op tafel en kreeg je ineens een kaart, dan lach je ook, wat moet ik met deze kaart'?' Dus er kwam ook wel een stukje humor om de bocht."
Ellen sluit af: "Ondanks de problematiek waarin je zit, mag er ook wel gewoon gelachen worden. Als je alleen maar bezig bent met de problematiek en waar je tegenaan loopt, dan zak je steeds verder weg. Dan kom je in een negatieve spiraal. We bekijken elke keer, is er de ruimte voor of niet? Dat is ook prima. Dat is gewoon mooi."

Vanuit de voorzorggroep, hoe ben je toen verder gegaan?
Marjan antwoordt: "Na ongeveer een jaar ben ik bij Lentis terechtgekomen. Toen heb ik nog een tijdje een combinatie gehad, zowel naar Lentis als naar de Voorzorggroep gaan. Ik heb nog steeds behandeling bij Lentis."

Marianne Timmer bezoekt de voorzorggroep

In 2023 heeft Marianne Timmer (voormalig schaatsster) de voorzorggroep bezocht. Onderstaande video geeft de impact van de voorzorggroep goed weer. Video en artikel Voorzorggroep

7.2 Ondersteuner Sociaal Domein (OSD)

Vanaf januari 2023 is er bij bijna elke huisartsenpraktijk een Ondersteuner Sociaal Domein (OSD). Het spreekuur van de OSD bij de huisartsen is altijd zeer goed gevuld. We zien hierbij een verschuiving van medisch naar sociaal. Een deel van de casuïstiek verwijzen we om deze reden naar de wijkteams, waardoor de wachtlijsten oplopen, ondanks dat ze nog steeds binnen de afgesproken termijn vallen. Elk jaar wordt de groep inwoners die gebruik maakt van OSD groter, in 2023 hebben we 142 trajecten gestart vanuit de OSD. Hiervan was 82% van de doorverwezen inwoners nog niet bekend is bij Welstad. Zonder verwijzing van de huisarts hadden ze ons mogelijk niet gevonden. De verwachting is dat de stijgende trend zich zal voortzetten, mede doordat de basis GGZ bij Lentis is gestopt en de praktijkondersteuners GGZ (POH GGZ) het steeds drukker zullen krijgen, wat leidt tot een grotere doorverwijzing naar onze organisatie. De problematiek die we tegenkomen omvat veel overbelaste mantelzorgers, eenzaamheid, geestelijke gezondheidsproblemen en problemen binnen huiselijke relaties.

Een goede samenwerking tussen medische zorg en het sociale domein is noodzakelijk. Gelukkig wordt onze aanpak goed ontvangen, huisartsen weten ons goed te vinden en de communicatie en afspraken verlopen soepel en laagdrempelig, wat als zeer prettig wordt ervaren. Tweemaal per jaar voeren we evaluaties uit, zowel met de gemeente als met de huisartsen, om de voortgang te bespreken en eventuele knelpunten aan te pakken. Voor 2024 streven we ernaar om ons programma verder te ontwikkelen naar 'Welzijn op Recept', met een brugfunctie om door te verwijzen naar het sociaal domein. Op deze manier kan de samenwerking tussen zorg en welzijn nog verder versterkt worden. In 2023 hebben we samen met een huisarts een podcast gemaakt over de OSD. Hieronder kan deze podcast beluisterd worden. 

"Vroeger werd er bij gezondheid vooral gedacht aan afwezigheid van ziekte, lichamelijk of psychisch en daar komen we steeds meer van terug. Dat doet afbreuk aan de vaardigheid van mensen om iets op te vangen, de veerkracht van mensen. Gezondheid heeft te maken met je sociale vangnet, 'coping-strategieën', heb je vertrouwen in wat de toekomst je brengt? Dan gaat gezondheid niet om de afwezigheid van iets, maar over de aanwezigheid van welzijn of welbevinden. Dat is precies waar het sociaal werk zich mee bezighoudt."
Huisarts Denise de Haan, Stad en Lande over ziekte en gezondheid in de podcast over de OSD

Door de groep voel ik mij stabieler en minder emotioneel

7.3 Jeugd en Opgroeien

Ook in 2023 is de pilot Jeugd en Opgroeien een onderdeel van ons werk geweest. In deze pilot heeft Welstad de opdracht gekregen om, ter vervanging voor geïndiceerde jeugdhulp, gezinscoaching, gezinsbegeleiding en jeugdondersteuning aan te bieden. Deze opdracht komt voort uit de gedachte dat een hulpvraag niet altijd een probleem hoeft te zijn dat gespecialiseerde zorg vereist, maar eerder een onderdeel kan zijn van het alledaagse leven. Dit vraagt om een andere benadering, waarbij de nadruk ligt op iemands sterke punten, talenten en ontwikkeling.

7.4 Impacter

Impacter is een project uit het actieprogramma Maatschappelijke Diensttijd (MDT) dat jongeren van 12 tot en met 30 jaar helpt inzicht te krijgen in hun vaardigheden, zelfvertrouwen op te bouwen en hun intrinsieke motivatie te versterken. In dit project werken we samen met scholen, bedrijven, organisaties en onze collega’s binnen Welstad. Deze samenwerking zorgt ervoor dat jongeren met een hulpvraag sneller doorverwezen worden en zo meer impact kunnen maken. Vanuit Impacter worden meerdere activiteiten georganiseerd met en door jongeren. Voorbeelden hiervan zijn het Press Start GameCafé en het QueerQafé. 

Een project waar we dit jaar trots op zijn en veel energie in hebben gestoken, zijn de Jongerenambassadeurs. Momenteel bestaat deze groep uit twee meiden met een grote interesse in politiek. De Jongerenambassadeurs zijn opgericht na de succesvolle Raadsafari, die we jaarlijks organiseren in samenwerking met Ubbo Emmius Stadskanaal en Bibliotheek Stadskanaal. Tijdens de Raadsafari krijgen jongeren de kans om op een toegankelijke manier kennis te maken met politiek.

Het doel van de Jongerenambassadeurs is om de stem van jongeren te vertegenwoordigen richting de gemeente Stadskanaal. De ambassadeurs verzamelen deze input bijvoorbeeld op scholen en via hun Instagram-pagina @jong.stadskanaal, waar ze polls houden. Daarnaast nemen de Jongerenambassadeurs deel aan raadsvergaderingen in het gemeentehuis, waar ze de meningen van jongeren overbrengen en raadsleden van advies voorzien.

Ons doel voor de komende periode is om de groep Jongerenambassadeurs uit te breiden, zodat de continuïteit van dit waardevolle project gewaarborgd blijft.

Uitreiking certificaten MDT

7.5 #Meedoen

Het project #Meedoen is een samenwerkingsproject met het COA. Binnen dit project vervult Welstad de coördinerende rol. De coördinator brengt bewoners van het AZC in contact met bedrijven en organisaties, met als voornaamste doel om vrijwilligerswerk te verrichten. Vrijwilligerswerk biedt bewoners van het AZC de mogelijkheid om te participeren in de Nederlandse samenleving en geeft een impuls aan het leren van de Nederlandse taal.

Elke donderdag is de Meedoenbalie open. De Meedoenbalie vormt een eerste stap naar verbinding tussen de bewoners van het AZC en de bredere samenleving. Door actief deel te nemen, dragen de bewoners bij aan de lokale gemeenschap. Deze participatie leidt tot grotere wederzijdse kennis en begrip tussen nieuwkomers en de lokale bevolking. Vaker meedoen, het liefst in de directe omgeving van het AZC, daar draait het om. 

Samen met de locatiemanager van het AZC hebben we een markt georganiseerd waarin nieuwkomers en lokale organisaties, waaronder Lefier, STAR, Meander en het Dorpsbedrijf, elkaar konden ontmoeten. De impact van #Meedoen is duidelijk zichtbaar, vooral bij het Dorpsbedrijf, dat aan het begin van 2023 bijna geen vrijwilligers had, maar nu kan rekenen op de betrokkenheid van ongeveer twaalf vrijwilligers vanuit het AZC. Daarnaast werken er vrijwilligers vanuit het AZC bij een woonvorm voor mensen met een beperking op leeftijd.

Meedoen markt in het AZC, foto Auniek Klijnstra

7.6 De Voorzieningenwijzer

100 huishoudens doorverwezen naar de voorzieningenwijzer

€994,- gemiddeld bespaard per huishouden

Met de voorzieningenwijzer hebben we een middel in handen om onnodige schulden te voorkomen en bij inwoners achter de voordeur te komen. Het aanbod van de voorzieningenwijzer wordt door de geschoolde sociaal werkers van Welstad uitgevoerd. Dit in opdracht van de gemeente die hiervoor met beide woningbouwcorporaties afspraken heeft gemaakt. Naast gemeentelijke regelingen en financiën, wordt in het persoonlijke gesprek ook aandacht besteed aan andere leefdomeinen. Bijvoorbeeld door een inwoner te wijzen op alle activiteiten waar je aan kan meedoen. In 2023 zijn 100 huishoudens doorverwezen naar Welstad, hiervan is bij 34 inwoners de voorzieningenwijzer ook daadwerkelijk afgenomen. Redenen om de voorzieningenwijzer toch niet af te nemen zijn: geen belangstelling meer (35 inwoners), geen contact gekregen (14 inwoners), 2 inwoners wilden om persoonlijke omstandigheden de voorzieningenwijzer niet meer doen. Met de voorzieningenwijzer is gemiddeld ruim €994,- is bespaard. Dit geeft mentale rust voor de inwoner.

De zorgverzekering verdient speciale aandacht. In 26% van de casussen voldoet de huidige polis niet. Elf huishoudens hebben hulp aangevraagd bij het overstappen naar een andere verzekering. In de praktijk blijken inwoners moeilijk te motiveren om hun zorgpolis te wijzigen, omdat ze tevreden zijn over de huidige polis en er angst is voor verandering. 

7.7 Coordinatie JOGG

Stadskanaal is vanaf 2023 JOGG gemeente waarbij er actief aandacht is voor de gezondheid en leefstijldoelen bij jeugdd. Samen met betrokken partners wordt een transitie gemaakt, zodat de gezonde keuze de makkelijke keuze is. De lokale JOGG Regisseur is tevens buurtwerk sport binnen Welstad en kan op deze wijze continu het belang van de gezonde keuze onder de aandacht blijven brengen. De JOGG Regisseur is goed op de hoogte van de landelijke ontwikkelingen binnen JOGG en is de initiator, maar ook het aanspreekpunt voor dit thema zowel intern als ook voor ketenpartners.

7.8 Coördinatie lokaal Preventieakkoord en sportakkoord

Preventieakkoord
Het preventieakkoord dat door de gemeente is vastgesteld heeft ook veel raakvlakken met de reguliere taken en netwerken van Welstad. De coördinatie betreft het bewaken van de voortgang en het stimuleren van duurzame en effectieve initiatieven en evenementen. In 2023 is ingezet op het doorbreken van het systeem van een ongezonde leefstijl bij inwoners en het activeren van ambassadeurs die een bewustwordingsproces op gang brengen in hun directe omgeving. Hierbij zoveel mogelijk aansluitend bij het bestaande en vernieuwend waar het kan en gevraagd wordt. Een Welstad-brede inzet vanuit de verschillende vakgroepen en de samenwerking met alle netwerkpartners is hierin van groot belang.   

Sportakkoord
Welstad coördineert, stimuleert en initieert met diverse partijen waaronder de sportverenigingen maar ook andere sportaanbieders binnen de gemeente zodat de doelen uit het sportakkoord van de gemeente worden gerealiseerd. De betrokken opdrachtgevers zijn zeer tevreden over de manier waarop hieraan wordt gewerkt. In 2023 is ingezet op de volgende drie pijlers:

  • Vitale sportaanbieders/ positief sportklimaat;
  • Jeugd vaardiger in beweging;
  • Inclusief sporten.

Beide akkoorden zijn in de praktijk niet los van elkaar te zien, door de overlap in de thema's.  

Versie:
v6.2.34

Met iWink Report maak je professionele online publicaties. Publicaties die je online, in print en als PDF-download kunt aanbieden.

En daarmee voldoe je direct aan de WCAG-wetgeving rond digitale toegankelijkheid.

Eenvoudig, veilig en efficiënt.

Meer over iWink Report