
Highlights





Ons bereik
Wij brengen ons bereik in beeld door onderscheid te maken in 4 ondersteuningsvormen:
Informatie en advies: vragen die in één contactmoment beantwoord kunnen worden.
Individuele trajecten: een traject waarbij we ondersteuning bieden aan een inwoner of gezin. Deze ondersteuning is tijdelijk. Het traject start met een intake waarbij we een brede uitvraag doen aan de hand van positieve gezondheid en de ZRM. Vervolgens worden er concrete doelen opgesteld die tijdens het traject centraal staan.
Collectieve inzet: de ondersteuning die we in groepsverband aanbieden, het kan hier gaan om een activiteit, voorlichting, training of cursus. Daar waar een collectieve vorm van ondersteuning mogelijk is, zullen we deze aanbieden. Een collectief zorgt dat we meerdere inwoners op hetzelfde moment kunnen bedienen. Ook in het collectief spreken we veel inwoners individueel. We geven een beeld van het aantal bijeenkomsten en het aantal deelnemers dat we bereikt hebben.
Hulp bij zelforganisatie: de ondersteuning die we bieden aan inwoners en netwerkorganisaties bij het opzetten of behouden van eigen initiatieven, want een sterke sociale basis creëren we met elkaar. Voorbeelden van deze initiatieven zijn jongereninitiatieven, inwonersinitiatieven en activiteiten in samenwerking met netwerkpartijen. We geven een beeld van het aantal ondersteunde initiatieven en het aantal deelnemers dat hiermee bereikt is.
Informatie- en advies
2.309 vragen
Individuele trajecten
282 trajecten
Collectieve inzet
677 bijeenkomsten
Collectieve inzet
17.076 deelnemers*
Hulp bij zelforganisatie
245 initiatieven
Hulp bij zelforganisatie
4.502 deelnemers*
* Bij deelnames collectieve activiteiten en ondersteuning bij zelforganisatie kan een inwoner meermaals geteld worden indien deze verschillende activiteiten bezoekt.
Onze impact en tevredenheid
Wij streven er voortdurend naar om onze ondersteuning te verbeteren en verder te ontwikkelen. Om dit te bereiken, onderzoeken we regelmatig de impact van onze dienstverlening op de inwoners die hiervan gebruikmaken. De inzichten die we hierbij verkrijgen, helpen ons in beeld te brengen wat goed gaat en waar er mogelijkheden zijn voor verbetering.
Zelfredzaamheid-Matrix (ZRM)
Bij de individuele ondersteuning maken we gebruik van de Zelfredzaamheid-Matrix (ZRM) om de hulpvraag en de mate van zelfredzaamheid van inwoners op verschillende leefgebieden in kaart te brengen. De ZRM bevat 13 hoofddomeinen die de hulpvraag van inwoners categoriseren en biedt een gestructureerde aanpak om zowel de aard van de hulpvraag als de voortgang van de inwoners te monitoren.
Bij informatie en advies registreren we enkel het hoofdomein van de hulpvraag. Voor individuele trajecten voeren we zowel een begin als eindmeting uit, zodat we de voortgang van inwoners kunnen monitoren. De scores binnen deze domeinen geven ons waardevolle inzichten in de effectiviteit van onze ondersteuning.
Top 5 ZRM
De vijf thema's waarop de meeste vragen behandeld zijn:
ZRM Hoofddomein | Casussen behandeld |
---|---|
Sociaal-emotionele ondersteuning (Ouderschap) | 215 |
Geestelijke gezondheid | 113 |
Maatschappelijke participatie | 105 |
Sociaal netwerk | 104 |
Lichamelijke gezondheid | 99 |
Van de afgesloten individuele trajecten zijn 73,4% afgesloten met een groei in de zelfredzaamheid.
Klanttevredenheidonderzoek (KTO)
Bij het afsluiten van individuele trajecten wordt de inwoner gevraagd naar hun tevredenheid over onze dienstverlening. Het rapportcijfers uit het klanttevredenheidonderzoek is: 9,06.
Er zijn 18 vragenlijsten ingevuld, dit komt neer op een responspercentage van 12,8%.
Enkele reacties op open vragen zijn:
"Hele prettige contacten gehad, er wordt geluisterd en tot in het uiterste meegedacht. Voor mij kwam de hulp van Carrefour op het juiste moment, ik heb heel veel steun ervaren. Dus een dik compliment!"
"Persoonlijke benadering. Laagdrempelig. Goed meegedacht, betrokken."
Een verbeterpunt dat aangegeven wordt:
“meer duidelijkheid waar Carrefour precies allemaal bij kan ondersteunen, rekening houdend met mensen wiens hoofd niet zo goed werkt.”
Vragenlijst
Onze impact bij collectieve trajecten meten we aan de hand van een vragenlijst. In deze vragenlijst wordt er door de deelnemer antwoord gegeven op een aantal vragen waaruit wij de tevredenheid en impact van onze activiteit meten. Een andere manier van de impact meten bij collectieve trajecten is door de impact te vertellen aan de hand van quotes van deelnemers of samenwerkpartners. Per traject maken we een bewuste keuze welk middel we kiezen. Hierbij houden we rekening met het soort activiteit en de doelgroep.
Bij 30 collectieve trajecten hebben we gekozen voor een vragenlijst. Hierbij zijn er in totaal 416 vragenlijsten ingevuld.
KPI | Gemiddelde score |
---|---|
Erkend voelen | 8,2 |
Klanttevredenheid | 8,2 |
Activering | 8,1 |
Netwerkversterking | 8,0 |
Zelfredzaamheid | 7,9 |
Opgelucht voelen | 7,8 |
Participatie | 7,7 |
Lichamelijke gezondheid | 7,6 |
Verbonden voelen | 7,6 |
De impact vertellen in de volgende hoofdstukken per thema uitgelicht.