Spring naar inhoud

Thema maatschappelijk welzijn

Vrijwillige inzet

Vrijwillige inzet

Vrijwilligerswerk helpt zowel individuen als groepen verder, en is van groot belang  voor de samenleving. Maar vrijwilligerswerk betekent ook iets voor de vrijwilliger. Inwoners willen graag bezig zijn met iets wat hen boeit, nieuwe dingen leren, onder de mensen zijn, van betekenis zijn en hun talenten inzetten. We streven altijd naar een win-win situatie. Zo proberen we blijvend in te spelen op de vragen van inwoners door tijdelijke inzet van vrijwilligers

Om plezier en voldoening te halen uit het vrijwilligerswerk te halen, moedigen we inwoners aan om zich op een manier die bij hen past. Hiervoor hechten wij veel waarde aan een goede intake bij potentiele vrijwilligers.

Vanuit Carrefour ondersteunen we de vrijwillige inzet op de volgende manieren;

VrijwilligersInformatiePunt! (VIP!) 
Met behulp van het VIP! worden vraag en aanbod van vrijwilligers en vrijwilligerswerk gematcht. Vrijwilligersorganisaties kunnen vacatures plaatsen en ondersteuning verwachten bij de werving. Andere organisaties kunnen eveneens gebruik maken van de vacaturebank.

Carrefour vrijwilligers
Daarnaast hebben we een poule van Carrefour vrijwilligers die gekoppeld worden aan inwoners met een individuele behoefte (zoals een klusje, een sociaal contact of vervoersvraag).  Als een vraag vaker voorkomt, zoeken we naar collectieve oplossingen en starten we, waar mogelijk, een nieuw aanbod. Waarbij we polderbewoners die het leuk vinden om op deze manier iets voor een ander te betekenen, verbinden aan de vraag.

Ons bereik

Informatie en advies

282 vragen

VIP!

Intakes

55 intakegesprekken

Aantal geholpen inwoners

111 unieke inwoners

Organisatie met extra ondersteuning

47 organisaties

Groei

11 organisaties

Collectieve inzet

5 trainingen

Collectieve inzet

26 deelnemers

Carrefour vrijwilligers

Matches hulpvraag - vrijwilliger

498 matches

Collectieve inzet

20 bijeenkomsten

Collectieve inzet

174 deelnemers

Individueel

De behandelde informatie en adviesvragen zijn zowel afkomstig van inwoners, vrijwilligers als netwerkpartners. Deze vragen zijn exclusief de matches die wij hebben gemaakt tussen hulpvraag en Carrefour vrijwilligers en VIP!.

Top 3 ZRM:

De drie thema’s waarop we de meeste vragen hebben behandeld, zijn: sociaal netwerk, huisvesting, geestelijke gezondheid

VIP!

22 intakes zijn gehouden met inwoners vanuit een (re)integratietraject kwamen.

We hebben 111 unieke inwoners geholpen vanuit het vrijwilligerspunt en de vacaturebank. Hiervan zijn 48 inwoners daadwerkelijk aan de slag gegaan als vrijwilliger.

Vanuit het VIP hebben we 8 vrijwilligersorganisaties ondersteund met advies. 29 vrijwilligersorganisaties zijn ondersteund met nieuwe vrijwilligers. Tot slot hebben we 10 organisaties ondersteund met extra media-aandacht voor het vinden van vrijwilligers. 

Carrefour vrijwilligers

Individuele matches tussen hulpvraag en vrijwilligers

Vrijwilligers Aantal vrijwilligers Aantal
Automaatje 27 411
Tuinvrijwilligers 7 12
Klusvrijwilligers 7 29
Maatjes 16 26
Verder na verlies 10 20
Totalen 67 498

In 2024 zijn er 9845 kilometers gereden door de chauffeurs van Automaatje. De doelen van de ritten zijn hoofdzakelijk: medisch / verzorging (71%), sociaal / bezoek / recreatie (23%) en boodschappen / winkelen (4%)

 “Ik doe heel mooi werk, omdat de inwoner blij is dat een chauffeur wil rijden en ook de chauffeurs zijn blij met een ritje.” – een vrijwillige planner van Automaatje
 “Het is geweldig dat er iemand langs komt om te praten. Je moet elkaar eerst leren kennen, maar de vrijwilliger voelde me precies goed aan. Alles was daardoor goed bespreekbaar. Wat fijn dat dit kan!” – deelnemer verder na verlies

Verwijzing naar andere organisaties
Wanneer wij tijdens een intake merken dat een enthousiaste inwoner beter op zijn of haar plek is bij een andere organisatie, dragen we de organisatie warm over naar andere netwerkpartners. Dit hebben we het afgelopen jaar 15 keer gedaan. 2 vragen naar Pro Rege, 3  vragen naar Zuid Zoekt, 3  vragen naar Marknesse Helpt en 7 vragen naar de Zonnebloem. 

Collectieve inzet:

Vrijwilligerswaardering vinden wij erg belangrijk. Daarom organiseren we regelmatig bijeenkomsten voor vrijwilligers. naast het ontmoeten van andere vrijwilligers, staat ook informatiedeling centraal in deze bijeenkomsten. Vanuit het VIP! organiseren we trainingen voor alle vrijwilligers in de Noordoostpolder. Voor onze eigen vrijwilligers organiseren we intervisiemomenten en een jaarlijks vrijwilligersuitje.

“Wat een openheid en verbinding. Het is interessant en prettig om ervaringen te delen. Deze intervisie zorgt voor verbinding, met elkaar en de organisatie. Een hele prettige bijeenkomst.”

Ik ben zo blij dat ik weer vrijwilliger ben geworden! Ik begon ermee omdat ik dacht; ik zou wel eens iemand willen zien.

Een voorbeeld uit de praktijk

Een mooie match, maatje voor een ander en voor jezelf

Op 20 januari 2025 had ik een telefoongesprek met een 77-jarige man die sinds juli 2024 een maatje heeft. Ze kenden elkaar van vroeger en hebben een goede band opgebouwd. De man is weduwnaar en dat geldt ook voor zijn maatje Jan van Etten. Hij vertelde dat hij moeite had met het alleen zijn, vooral na het verlies van zijn partner en een beroerte. Hij kwam in contact met een vrijwilliger van Verder na verlies, die hem op de mogelijkheid van een maatje wees. Sindsdien spreken hij en Jan regelmatig over allerlei onderwerpen. Ze begrijpen elkaar goed, aangezien ze beide hun partner hebben verloren. Het contact is wederzijds waardevol. Ze zien elkaar om de 14 dagen, praten over leuke en minder leuke dingen maar sluiten hun gesprekken altijd luchtig af. Ook het 79-jarige maatje Jan van Etten heb ik gesproken. Hij gaf aan dat hij het fantastisch vond. Hij noemde zichzelf niet alleen maatje voor de ander, maar de ander ook een maatje voor zichzelf. Het is een mooie aanvulling op zijn leven en zorgt ervoor dat hij onder de mensen komt. Het is een geweldige ervaring, vooral omdat hij met iemand van zijn eigen leeftijd praat.

 
Jan van Etten is een maatje voor de ander en zichzelf

Mantelzorgondersteuning

Mantelzorgondersteuning

Mantelzorgers zijn er in alle leeftijden en hebben een grote waarde voor hun naasten en de samenleving. Het is belangrijk dat zij hun zorgtaken kunnen combineren met hun dagelijks leven. Daarom bieden we zoveel mogelijk ondersteuning binnen de eigen kring, met behulp van vrijwilligers en op een laagdrempelige manier.

In onze gesprekken gebruiken we het spinnenweb van Positieve Gezondheid. Persoonlijk contact staat centraal, zowel via één-op-één gesprekken als tijdens collectieve activiteiten waar mantelzorgers elkaar kunnen ontmoeten. We geven presentaties om mantelzorgers en het steunpunt mantelzorg van Carrefour meer zichtbaarheid en bewustwording te geven. Daarnaast zetten we de ervaringsdeskundigheid van mantelzorgers in om een passend ondersteuningsaanbod te creëren.

Ook zijn we betrokken bij verschillende netwerkoverleggen, waar we verbinding leggen tussen maatschappelijke thema’s en de signalen en positie van mantelzorgers.

Ons bereik

Informatie en advies

339 vragen

Individuele trajecten

19 trajecten

Collectieve inzet

39 bijeenkomsten

Collectieve inzet

756 deelnemers

Individueel

Dit jaar hebben we 126 vragen gehad over het vervallen van de financiële mantelzorgwaardering. Deze mensen hebben we persoonlijk te woord gestaan en gewezen op het alternatieve aanbod. 

Soms is een situatie van een mantelzorger te complex om een vraag zomaar te beantwoorden of de mantelzorger te verwijzen naar onze collectieve bijeenkomsten. In deze gevallen bieden we individuele ondersteuning aan de mantelzorger. Gemiddeld waren er 3,5 contactmomenten per traject, die voornamelijk fysiek (67%) of telefonisch (28%) plaatsvinden.

“Ik zie weer meer kleur en word opgefleurd door het gesprek!”
Top 3 ZRM:

De drie thema’s waarop we de meeste vragen hebben behandeld, zijn: Geestelijke gezondheid, lichamelijke gezondheid en basale ADL. 

Collectief

Bij collectieve trajecten is zowel gezellig als informatief. Een voorbeeld hiervan is het tweemaandelijkse ontmoetingscafé ‘Mantelpraat’. Thema’s die dit jaar aan bod zijn gekomen; wet- en regelgeving, praten over de dood en balans in de mantelzorg. De groep deelnemers is stabiel, groeiend en positief over de bijeenkomsten.

“Ik had niet gedacht dat het zo leuk zou zijn. Ik kwam heel moe binnen en ga naar huis met nieuwe energie.”

Met de in de highlights omschreven Maand van de Mantelzorg hebben we 191 unieke deelnemers bereikt. We hebben veel positieve reacties ontvangen, waarin de kracht van samenkomen een terugkerende rode draad is. 

  Bedankt voor de prachtige middag. Het weer, de mensen, de schokkerverhalen, de afsluiting in het restaurant.. Hier kan ik weer even op teren!" 
"Ik kende niemand maar heb zulke fijne gesprekken gehad! Geen gesprekken die energie kosten maar gesprekken die energie gaven." 
"Zo gelachen, wanneer doe je dit nou? Hele fijne avond gehad met andere mantelzorgers"
"Zeer uitnodigend om kleine en grote praatje te maken. Luchtig (fijn) en diepgang (fijn), en alles was een aanleiding: de dames, het gebakje, de massages, de vragen, het verkleden en de wachtrijtjes ook.

Naast de reguliere vragen m.b.t. impactmeting hebben we rondom de maand van de mantelzorg een aantal aanvullende vragen gesteld: 

Ik voel mij gewaardeeld door deelname aan de Maand van de Mantelzorg 8.8
Ik ben tevreden over de aangeboden activiteiten in de maand van de Mantelzorg 8.7
Ik weet waarvoor ik terecht kan bij Steunpunt Mantelzorg 8.7

Een voorbeeld uit de praktijk

Van zorgstress naar zelfzorg

Mieke vertelt: "Ik had mijn leven weer op de rails, maar in twee jaar tijd veranderde alles. Ik werd mantelzorger voor mijn vader, terwijl ik tegelijkertijd mijn moeder moest steunen. Ook stress over werk, geld en mijn chronische ziekte kwamen erbij. Het was een nachtmerrie. Ik kreeg het letterlijk benauwd. Toen las ik in de krant over Steunpunt Mantelzorg en besloot een afspraak te maken."

Via de werkwijze van Positieve Gezondheid gingen we samen aan de slag. Het was duidelijk voor mij om op papier te zien waar ik tevreden over was en waar het vastliep in mijn dagelijks leven. De vragen werden steeds verder onderzocht en dit gebeurde op een veilige, prettige manier. Ik ontdekte wat belangrijk voor mij was, zowel voor mijn gezondheid als voor mijn plezier in het leven. Hoe meer ik hierover wist, hoe duidelijker ik werd, zowel voor mezelf als naar anderen. Het was spannend om dingen anders aan te pakken, maar het gaf me ook nieuwe energie en vertrouwen.

Nu de gesprekken bij Steunpunt Mantelzorg zijn afgerond, is er veel veranderd. Ik zorg beter voor mezelf, ik speel toneel, heb nieuwe mensen leren kennen en ik ga de cursus Grip en Glans bij Carrefour volgen. Ook ga ik een Levensboek maken. Ik heb weer plezier en ik weet nu dat ik altijd keuzes heb voor andere mogelijkheden.

Vitaliteit

Vitaliteit

Wij willen dat alle inwoners uit de Noordoostpolder een prettig en tevreden leven leiden, waarbij ze het gevoel hebben erbij te horen. Met onze inzet dragen we bij aan een gezonde leefstijl inclusief voldoende sport en beweging, wat resulteert in vitale inwoners en sportverenigingen.  

De beweegcoaches spelen een belangrijke rol in de uitvoering. De uitvoering wordt gedaan in de verschillende leefgebieden: thuis, in de woonomgeving, op de kinderopvang, op school, op het werk en bij de sportverenigingen. Deze leefomgevingen zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden en vormen samen de leefwereld van de inwoner. We zijn gebiedsgericht inzetbaar en actief in deze leefgebieden. Zo zijn we een bekend gezicht en kunnen we verbanden leggen, dit vergroot de kans dat we zowel inwoners als verenigingen verder kunnen. Onze inzet richt zich op het creëren van een sociaal veilig sportklimaat, waarbij sport en bewegen als middel wordt ingezet om eenzaamheid te verminderen, mentale uitdagingen aan te pakken, positief ouder worden te bevorderen en een gezonde leefstijl te stimuleren. Waar mogelijk werken we vanuit de eigen regie en hanteren we het train-de-trainer principe, zodat scholen of verenigingen het geleerde stapsgewijs overnemen en zelfstandig toepassen.

In 2024 is de opdracht voor de beweegcoach in overleg met de gemeente veranderd. Het kost tijd om het oude los te laten en het nieuwe te doen. Onze inzet richt zich voornamelijk op: 

Laagdrempelig sport- en beweegaanbod voor iedereen: we leiden inwoners toe naar bestaand beweegaanbod, waarbij we de Meedoen-regeling benutten, vooral gericht op inwoners met psychische of fysieke gezondheidsklachten. Wanneer er geen passend aanbod is, creëren we nieuw aanbod.

Verenigingsondersteuning: We ondersteunen sport- en beweegverenigingen vitaal te zijn. Dit doen we door vraaggericht mee te denken over trends zoals de terugloop van vrijwilligers en leden. Ook brengen we thema's zoals sociale veiligheid, inclusie en diversiteit onder de aandacht.

Naschools bewegen: Onze focus ligt op het plezier in bewegen voor basisschoolkinderen. We stimuleren bewegen op natuurlijke plekken waar kinderen zich bevinden, met een speciale focus op wijken en scholen met een lage SES

Daarnaast zijn we actief betrokken bij gemeentebrede initiatieven die een gezonde leefstijl en sport en bewegen stimuleren. Zo zijn we actief betrokken bij het Lokaal Sportakkoord. En zijn we coördinator in de JOGG aanpak.

We werken zowel intern als extern samen. Door actief aanwezig te zijn in de verschillende leefomgevingen vangen we signalen op die waardevol kunnen zijn voor gebiedsanalyses. Als verenigingen behoefte hebben aan vrijwilligers is de link met het VIP! snel gelegd. Samen met Jongerenwerkers en opbouwwerkers organiseren we activiteiten voor verbinding in de buurt. Samen met de brugfunctionarissen werken we samen op de scholen. Extern zijn scholen en sportvereniging onze belangrijkste samenwerkingspartners. 

Ons bereik

Informatie en advies

266 vragen

Collectieve inzet

208 bijeenkomsten

Collectieve inzet

3.366 deelnemers

Verenigingsondersteuning

35 bijeenkomsten

Verenigingsondersteuning

369 deelnemers

Individueel

Top 3 ZRM:

De drie thema’s waarop we de meeste vragen hebben behandeld, zijn: lichamelijke gezondheid, maatschappelijke participatie, tijdbesteding.

Collectief

Collectieve trajecten betreft zowel terugkerende als eenmalige activiteiten. We leggen graag verbinding tussen het bestaande en aanvullende beweegaanbod. Een mooi voorbeeld hiervan is de inzet van sportverenigingen bij het scholierensport en naschools sportaanbod. Zo hebben we 50 naschoolse of vakantieactiviteiten georganiseerd, waarmee we in totaal 2.249 kinderen hebben bereikt.

“Wat fijn dat jullie dit organiseren. Jullie moeten dit echt vaker doen! Mijn kinderen vonden het echt heel leuk."

Ook de NDC Wandel je Fit is hier een mooi voorbeeld van. De beweegcoaches hebben voor dit initiatief de randzaken zoals locaties, promoties en financiën geregeld. Door deze inzet hebben 50 deelnemers 20 wekenlang samen kunnen wandelen, waarbij de daadwerkelijke begeleiding van de activiteit wordt gedaan door anderen.

Waar een verbinding (nog) niet mogelijk is, maar wel een vraag ligt organiseren de beweegcoaches zelf. Voorbeelden hiervan zijn Cool2BFit en een aangepast sporten groep.

“Dit was echt heel gaaf! Wanneer gaan we weer” – deelnemer Cool2BFit
“Ik vond het nog wel een beetje spannend, maar ik ben blij dat je me ging helpen” – deelnemer Cool2BFit
“Het samenkomen met elkaar zorgt voor verbinding en vertrouwen. Dit uur bewegen betekent voor mij zoveel meer dan het bewegen alleen.” – Deelnemer aangepast sporten

Verenigingsondersteuning: 

Het bieden van ondersteuning aan de sport- en beweegverengingen doen we waar mogelijk collectief omdat we geloven in de kracht van verbinden. Een van deze bijeenkomsten is de in de highlight omschreven De Aftrap. Tijdens deze bijeenkomst hebben we de start van het nieuwe sportseizoen gevierd met de sportverenigingen. Ruim 200 deelnemers hebben deelgenomen. 90% van de reacties op de avond waren positief.

“We kregen vleugels van de lezing van Alex Pastoor” – trainer van sportvereniging na De Aftrap.

Daarnaast hebben we ook gesprekken met de verenigingen zelf en kunnen verenigingen ons benaderen als ze een vraag hebben. Zo hebben we dit jaar onder andere een opleiding voor trainers gefaciliteerd en bij 2 verenigingen een veranderingstraject begeleid. Hierbij organiseren we niet zomaar aanbod, maar bekijken we vooraf ook we andere verenigingen ook verder kunnen helpen met een soortgelijke vraag. 

Tijdens de Week van de Sport hebben we het aanbod van 23 sportaanbieders een podium gegeven in de krant.

JOGG:

Vanuit de coördinatie van Jongeren Op Gezond Gewicht zetten we bij reguliere activiteiten in op bewustwording rondom gezondheid in de breedste zin van het woord.

Dit hebben we bij 61 bijeenkomsten gedaan. Waarmee we 2.414 kinderen hebben bereikt. Een voorbeeld hiervan is dat we bij de avondvierdaagse vier dagen water en fruit hebben uitgedeeld met vrijwilligers van het AZC.

Een voorbeeld uit de praktijk

Inzet beweegcoaches Naschools Sporten

 In 2024 hebben we de focus gelegd op het bevorderen van bewegen bij basisschoolkinderen in wijken met een lage sociaaleconomische status. Uit onderzoek blijkt dat kinderen uit deze wijken vaak minder actief zijn en minder lid zijn van sportverenigingen. Om gerichter te werken, hebben we de wijken geselecteerd op basis van de SES-cijfers van de scholen. Deze keuze stelt ons in staat om naschools bewegen aan te bieden op plaatsen waar dit het hardst nodig is. Dit doen we niet alleen, want het aanbod dat we aanbieden komt veelal juist van de sportverenigingen zelf. Ons doel is namelijk niet alleen om kinderen in beweging te krijgen, maar vooral om hen zo te enthousiasmeren waardoor ze ook echt lid worden bij een sportvereniging. Op deze manier blijven kinderen, na het naschools bewegen, ook op lange termijn actief. Door deze aanpak hopen we de algehele gezondheid van kinderen te verbeteren en hen meer mogelijkheden te bieden om deel te nemen aan de sportwereld.

Een voorbeeld uit de praktijk

Inzet beweegcoaches bij verenigingsondersteuning

Afgelopen januari benaderden wij, Vovem’90 de beweegcoach in verband met een (gediplomeerd) trainerstekort bij onze volleybalvereniging. Door eerdere contact met de beweegcoaches en onze deelname aan een cursus ‘meer vrijwilligers in kortere tijd’, wisten wij dat de beweegcoaches bij voldoende animo een cursus aan konden vragen via NOCNSF. Het contact met de beweegcoach verliep soepel waarbij onze wensen vanuit de vereniging werden gehoord. Bij een eigen inventarisatie bleken 7 trainers geïnteresseerd in de trainerscursus. De beweegcoach heeft de vraag ook bij de andere volleybalverenigingen in de Noordoostpolder geïnventariseerd, hier zijn nog eens 5 geïnteresseerden uit voortgekomen. Zo was er voldoende animo waardoor de cursus via het NOCNSF kon worden aangevraagd. En kon er in maar 2024 gestart worden met het opleiding van 11 vrijwilliger trainers onder leiding van een trainer vanuit de NEVOBO.

Dankzij de inzet van de beweegcoach is het gelukt om de training aan te vragen. Hierdoor kunnen wij, en andere volleybalverenigingen, trainingen van een hogere kwaliteit bieden aan onze leden. Op dit moment hoeven alleen de examens nog afgekomen te worden en dan beschikken wij over 7 nieuwe gediplomeerde trainers. 

Onafhankelijke cliëntondersteuning

​Onafhankelijke cliëntondersteuning

Cliëntondersteuning is een wettelijke opdracht binnen de Wmo. Artikel 1.1.1. van de Wmo 2015 definieert het als: “Onafhankelijke ondersteuning met informatie, advies en algemene ondersteuning die bijdraagt aan het versterken van de zelfredzaamheid en participatie en het verkrijgen van een zo integraal mogelijke dienstverlening op het gebied van maatschappelijke ondersteuning, preventieve zorg, zorg, jeugdhulp, onderwijs, welzijn, wonen, werk en inkomen.”

Een cliëntondersteuner is onafhankelijk, staat naast de inwoner en stelt de belangen van de inwoner (en zijn/haar naasten) centraal. Een cliëntondersteuner kent de rechten van de inwoner, informeert hierover en komt op voor deze rechten bij derden.

Alle sociaal werkers van Carrefour kunnen een beroep doen op deze specifieke deskundigheid. Wanneer een situatie om meer intensievere betrokkenheid vraagt of er sprake is van meer complexe wet- en regelgeving is de inzet van de onafhankelijke cliëntondersteuning passend. Andersom signaleren de onafhankelijke cliëntondersteuners ook  voor andere sociaal werkers, zoals bijvoorbeeld overbelaste mantelzorgers of opvoedvragen.

De onafhankelijke cliëntondersteuners richten zich ook op bekendheid bij netwerkpartners. Want hoe eerder een onafhankelijk cliëntondersteuner kan meekijken bij hulpvragen, hoe fijner dit werkt voor zowel de professional als inwoner. In 2024 is hier een mooie stap in gemaakt waardoor de inzet van de cliëntondersteuner structureel in gesprekken wordt aangegeven wordt door de medewerkers van het Sociaal Loket.

De cliëntondersteuner heeft niet altijd direct de antwoorden op vragen, maar zoekt samen met de inwoner naar oplossingen. We blijven verbonden en onderzoeken totdat de antwoorden voor zowel voor de inwoner als de cliëntondersteuner goed voelen.

Ons bereik

Informatie en advies

177 vragen

Individuele trajecten

100 trajecten

Collectieve inzet

3 bijeenkomsten

Collectieve inzet

84 deelnemers

Individueel

Wanneer er een vraag bij ons binnenkomt bekijken we of we deze gelijk kunnen beantwoorden of moeten doorverwijzen naar een netwerkpartner. Dit zijn onze informatie en adviesvragen. In veel gevallen pakken wij een vraag als individueel traject op. Gemiddeld duurt een traject 3 maanden. We hebben gemiddeld 8 contactmomenten, voornamelijk via mail, telefonisch en whatsapp. Daarnaast waren er huisbezoeken, afspraken op kantoor en contact met derden ook veelvoorkomend. 

Een bijzonder voorbeeld van afgelopen jaar is een traject waarin er ondersteund is om alles te regelen rondom de euthanasie bij een ongeneeslijk zieke inwoner zonder netwerk. Het meest waardevolle hieraan is dat er vanuit de cliëntondersteuner meegedacht kon worden bij gaten in de wet- en regelgeving. Waardoor er samen met de inwoner uitgezocht werd welke wet het meest passend was voor de hulpvraag. Het traject zorgde voor rust en overzicht bij de inwoner. De inwoner voelde zich ondersteund en kon uiteindelijk gebruik maken van de juiste wet. 

Bij 6 afgesloten casussen is er na verloop van tijd een nieuw traject gestart op basis van een nieuwe hulpvraag, waarvan 1 casus meervoudig teruggekomen is. Er zat gemiddeld 187 dagen tussen afsluiting en het stellen van de nieuwe vraag.

Top 3 ZRM:

De drie thema’s waarbij de meeste vragen behandeld zijn: geestelijke gezondheid, financiën, lichamelijke gezondheid

ZRM groei: 

Door het aantal individuele trajecten kunnen we op dit thema betrouwbare informatie geven over de groei van de zelfredzaamheid. Bij 68,8% van de afgesloten trajecten heeft onze inzet geleidt tot een vergroting van de zelfredzaamheid. De groei op het thema huisvesting was het hoogst, gevolgd door financiën.

“Ik ben zo blij dat je even langs bent gekomen, ik heb weer meer ruimte in mijn hoofd.”

Collectief

In 2024 is er vanuit OCO gestart om aan te sluiten bij bestaande collectieven om de zichtbaarheid te vergroten. Door middel van een lezing wordt verteld wat OCO kan betekenen voor iemand. Ook de andere dienstverlening van Carrefour en de werkwijze Positieve Gezondheid wordt onder de aandacht gebracht. 

“Dit zet me tot nadenken en ik weet vervolgens waar ik terecht kan voor mijn vraag op maat.”

Inzet vrijwilligers

Naast de inzet van de professionals wordt er ook gebruik gemaakt van 6 geschoolde vrijwilligers. Zij zijn in 2024 als vrijwilliger gematcht met 46 hulpvragers en bezoeken de inwoners thuis na aanmelding bij Carrefour. 

Een voorbeeld uit de praktijk

Joost is een 38-jarige man die zijn hele leven in de Noordoostpolder heeft gewoond. Tot een paar jaar geleden had hij goed contact met zijn ouders, die naar Zeeland zijn verhuisd na hun pensioen. Joost heeft geen partner of kinderen, maar wel een leuke baan en een goede relatie met zijn werkgever. Zijn ouders ondersteunen hem waar nodig, bijvoorbeeld met administratie en financiën, en Joost helpt hen in hun nieuwe woning. Via internet raakt Joost bevriend met een echtpaar uit Hattem, en hun vriendschap groeit. Op een gegeven moment stelt het echtpaar voor om in zijn woning een wietplantage te starten. Joost, die hierin geen ervaring heeft, laat zich overtuigen en geeft hen toegang tot zijn huis. De situatie escaleert, en na enkele maanden besluit Joost dat het genoeg is en verlaat hij Nederland om ergens anders een nieuw leven te beginnen. Zijn ouders maken zich zorgen, vooral omdat ze weinig contact meer hebben. Uiteindelijk ontdekken ze via een buurman de problemen in Joost's huis. De politie wordt ingeschakeld, en Joost's administratie blijkt zwaar verstoord. Na een zoektocht wordt Joost gevonden, en zijn ouders starten een hulptraject in.

Samen met de OCO-er is het traject opgepakt. In samenwerking met zijn werkgever en de gemeente is er een passend hulptraject opgestart. Langzaamaan voelt Joost zich weer rustiger, en wordt zijn contact met zijn ouders hersteld. Hij is dankbaar voor de steun die hem wordt geboden.


* Deze casus in geanonimiseerd

Versie: v8.2.27

Software voor digital-first corporate reporting

Creëer op efficiënte wijze publicaties die impact maken

Met iwink.report maak je publicaties op een eenvoudige en efficiënte manier. Je bespaart tijd, fouten en stress. Vanuit één plek publiceer je naar een volwaardige webversie, PDF en iXBRL-bestand. Zo geef je lezers de best mogelijke ervaring.

Meer over iwink.report