Jongerenwerk

Het jeugd- en jongerenwerk biedt een breed scala aan activiteiten voor jongeren en jongvolwassenen, grotendeels gericht op jongeren in de leeftijd tot 21 jaar. Daarmee willen wij jongeren in de gelegenheid stellen om zich te ontwikkelen en elkaar te ontmoeten. Hieronder is een overzicht gemaakt van het aantal (niet unieke) deelnemers en het aantal bijeenkomsten van collectieve activiteiten die in 2023 hebben plaatsgevonden. Tevens is een vergelijking met 2022 te zien. Verreweg de meeste bijeenkomsten en deelnemers vallen onder het Jongerencentrum Break!. De cijfers m.b.t. het jongerencentrum laten een behoorlijke toename van het aantal deelnemers en bijeenkomsten zien in 2023, ten opzichte van 2022. Het is een goed jaar geweest voor Jongerencentrum Break!. Dit is onder meer het gevolg van een uitbreiding van de openingstijden op de zondag en maandag. Daarnaast is dit ook een effect van de jongerenwerker op school die veel jongeren vanuit school kennis liet maken met Break! En die jongeren namen vervolgens weer andere jongeren mee. Tot slot speelden ook de coronamaatregelen van januari tot mei 2022 nog een rol. In die periode waren de openingstijden van het jongerencentrum beperkt. Ook daardoor ligt het aantal deelnemers en bijeenkomsten in 2023 aanmerkelijk hoger dan in 2022.

Activiteit

Bijeenkomsten 2023Deelnemers 2023Bijeenkomsten 2022Deelnemers 2022

Jongerencentrum Break!

Sportactiviteiten jongerenwerk op school

Steak a Break!

TeenzMiddag

Activiteiten Jongerencentrum Break!

Break! Jamsessies

7230n.v.t. n.v.t.

Gezamenlijk sporttoernooi

6102n.v.t.n.v.t.

Voorlichting jongerenwerk

Lan Party

Kunstbende Groningen i.s.m. Break!

160n.v.t.n.v.t.

Impacter

942n.v.t. n.v.t.
Kick Off 2023

9472n.v.t.n.v.t.

Hieronder worden drie activiteiten uitgelicht.

Jongerencentrum Break!

De bezoekersaantallen van het jongerencentrum variëren van 25 tot 50, met bij activiteiten uitschieters tot 70.

Zondagmiddag

Vanaf de zomervakantie heeft de gemeente financiële ruimte geboden om ook op de zondagmiddag open te gaan. We waren open van 13 - 17 uur. Na een iets stroeve start omdat de jongeren er nog even aan moesten wennen en het weer nog te goed was, kwamen er ongeveer 25 - 30 jongeren op deze middag naar Break!.

Jamsessies

Eens per maand organiseert het jongerenwerk samen met de muziekschool uit Veendam jamsessies en open podium in Break! Een mooie samenwerking die maakt dat er een nieuwe doelgroep naar het jongerencentrum komt. Bovendien nemen ze vaak hun ouders of andere familie mee. Per avond komen er al gauw 40 bezoekers.

De muziekavonden zijn bedoeld om jongeren van 12 t/m 21 jaar kennis te laten maken met het spelen van een instrument en zangtalenten te laten horen. Maar ook om zelfverzekerd op een podium te staan en jezelf leren uiten op een muzikale manier. Dit alles laagdrempelig waar natuurlijk het plezier voorop staat.

“Muziek is een magisch middel waarmee jongeren op een veilige manier hun gevoelens kunnen uiten. Als je er niet over durft te praten, dan kan je er altijd nog over zingen”.

De jamsessies zijn op elke laatste woensdag van de maand. Aanmelden is hierbij niet nodig, publiek is van harte welkom.

Vanwege het grote succes wordt de activiteit doorgezet. Zowel de muziekschool als Break! hebben veel plezier aan de sessies beleefd. Er kwamen jongeren die nog niet eerder bij Break! geweest waren en ook hun ouders hebben met Break! kennis gemaakt. De jongeren maken op deze manier kennis met de muziekschool. Twee jongeren via de jamsessies lid geworden van de muziekschool!

"We hebben jeugd zien groeien in hun zelfvertrouwen door hen op eigen tempo en behoefte aan te laten sluiten. Volgens een aantal deelnemers verlaagde de informele sfeer de drempel voor wie meedoen nog spannend vond."

Impacter

Vanaf april 2023 is Impacter Veendam van start gegaan. Een coachende manier om jongeren tussen de 12 - 27 jaar de mogelijkheid te geven om zichzelf maatschappelijk te ontwikkelen door middel van circa 80 uur vrijwilligerswerk in een half jaar.  De jongeren kwamen naar de Impacter met 3 verschillende vragen:

1. Ik heb een droom

2. Ik heb een talent

3. Ik kom er even niet uit.

Met één van deze vragen gaat de coach met de Impacter brainstormen over de mogelijkheden.

Dit jaar zijn er diverse acties geweest van Impacters. We hebben een vrijwilligersgroep gehad van 10 jongeren. Zij waren verantwoordelijk voor bardiensten, sloten aan bij (het organiseren van) activiteiten en kregen daar hun eigen verantwoordelijkheden in. Één jongere heeft bij de kinderboerderij geholpen en één jongere heeft na een burn-out langzaam weer een zinvolle daginvulling. Een groepje van 5 jongeren heeft activiteiten uitgedacht en uitgevoerd. Bijvoorbeeld een (intergenerationele) Hip voor Nop activiteit: het pimpen van kleding, en een Halloween speurtocht door het Veencompas, een PeakyBlinders-feest en een Winterwonderland feest. Op dit moment zijn er 17 deelnemers aan Impacter.

Voetbal toernooi

Vrijdag 29 september is er een zaalvoetbaltoernooi voor jongeren tussen de 14 - 17 jaar georganiseerd in Pekela door jongerenwerkers uit Pekela en Veendam met verschillende organisaties van de Tintengroep (Aa en Hunze, Pekela, Oldambt, Stadskanaal, Tynaarlo en Veendam). Het doel was om de jongeren in de beweging te krijgen. Er is een wisselbeker, zodat het toernooi in de toekomst vaker georganiseerd wordt.

Het was een succesvolle avond en met als winnaar Jongerenwerk Veendam met hun team. Op de tribune veel positieve geluiden van ouders en jongeren. Er hebben 40 jongeren deelgenomen en er waren meer dan 50 toeschouwers.

Een toekomst bouw je samen, maar jij maakt het verschil!

Samenwerking met de Winkler Prins

Kick Off

Tijdens de introductieweken van het schooljaar 2023-2024 hebben ongeveer 400 brugklassers jongerencentrum Break! bezocht. We noemen dat Kick Off. De leerlingen krijgen dan voorlichting over het jongerenwerk en leren alle jongerenwerkers kennen. Daarna kunnen ze in Break! hun gang gaan met allerlei activiteiten. Ook VNN, de politie en BOA’s stellen zich dan voor aan deze jongeren.

MAS markt (t.b.v. de maatschappelijke stage)

Het jongerenwerk is zoals ieder jaar bij de MAS markt van de Winkler Prins aanwezig geweest met een aantal vacatures. Alle derdeklassers komen dan langs om een leuke stage plek te vinden voor hun verplichte maatschappelijke stage van 30 uur. Dit jaar bieden wij aan ongeveer 30 leerlingen een stageplek

Speeddate

Eind november hebben we als jongerenwerk meegedaan aan de speeddate op de Winkler Prins. Tweedeklassers die een profielkeuze moeten maken, krijgen dan uitleg van ons over ons werk en stellen daarna vragen. In 5 rondes hebben 8 leerlingen uitleg gekregen over het jongerenwerk. Uiteindelijk hebben dus alle leerlingen van de klassen 1 t/m 3 ons weer gezien op school of in jongerencentrum Break!

Op 16 november zijn leerlingen van de Winkler Prins met uitwisselingsstudenten uit Duitsland op bezoek geweest in Break! In totaal zijn er 70 leerlingen langs geweest. Een heel geslaagde middag met veel complimenten van zowel de Duitse als de Winkler Prins docenten.