Jongerenwerk op school

Op basis van een afzonderlijke NPO-subsidie leverde Compaen een jongerenwerker op school (Winkler Prins, meerdere locaties). Het doel van de jongerenwerker op school is enigszins vergelijkbaar met School als Wijk: laagdrempelige ondersteuning voor jongeren op school. Het betreft individuele ondersteuning als ook het aanbieden van collectieve activiteiten (met lotgenoten). De jongerenwerker op school is inmiddels 1,5 jaar bezig op meerdere locaties van de Winkler Prins. Hij heeft meerdere individuele contacten met jongeren. De jongerenwerker heeft een inloopspreekuur en biedt PMT/sport en spel activiteiten aan. Verder is hij samen met Verslavingszorg Nederland (VNN) zichtbaar aanwezig op school en bij de grensgebieden van school. Een belangrijke taak is signaleren, in gesprek gaan en steunen. Door actief aanwezig te zijn en een vertrouwensband te creëren met de jongeren kon de jongerenwerker signalen opvangen over mogelijke problemen of behoeften onder de jongeren. Dit geeft het jongerenwerk de kans op hierop in te spelen, gepaste actie te ondernemen of ondersteuning te bieden. Er is gebleken dat deze functie een echte aanvulling is op school en het jongerenwerk.

De jongerenwerker heeft zich het afgelopen schooljaar ingezet om een positieve invloed te hebben op het leven van de jongeren binnen de gemeente Veendam. De ondersteuning is afwisselend, maar vooral gericht op het creëren van een veilige, ondersteunende en stimulerende omgeving voor de jongeren. In 2023 zijn er 21 bijeenkomsten (voornamelijk sportactiviteiten) geweest waarbij 383 deelnemers aanwezig waren.

De jongerenwerker op school aan het woord

"Een essentieel onderdeel van mijn werk als jongerenwerker is het bewegen in de vrije ruimte op school (kantine, schoolplein en leer en sport park). Door actief aanwezig te zijn en een vertrouwensband te creëren met de jongeren kan ik signalen opvangen over mogelijke problemen of behoeften onder de jongeren. Dit geeft het jongerenwerk de kans om hierop in te spelen, een gepaste actie te ondernemen of ondersteuning te bieden. Tijdens mijn werkzaamheden op school houd ik me zowel bezig met preventief werken, individuele trajecten en heb ik een aantal collectieve activiteiten lopen.

Bij de individuele trajecten worden 1 op 1 gesprekken met jongeren gevoerd. Deze gesprekken zijn tot op zekere hoogte vertrouwelijk en geven de mogelijkheid om dieper in te gaan op persoonlijke hulpvragen van de jongeren. Samen werken we tijdens de gesprekken aan oplossingen en het ontwikkelen van vaardigheden om beter met uitdagingen om te gaan. Een mooi voorbeeld betreft een jongen die door deze gesprekken en een stukje persoonlijke begeleiding zelf voldoende oplossingsvaardigheden kreeg waardoor hij zijn problemen heeft kunnen oplossen. Hierdoor heeft hij uiteindelijk geen verdere hulpverlening nodig gehad.

Naast individuele trajecten houden wij ons bezig met het organiseren van collectieve activiteiten. In samenwerking met de school heb ik onder andere het hele jaar sport/PMT (psychomotorische therapie) lessen mogen organiseren. Dit bevorderde niet alleen de motoriek, maar hierdoor werden de jongeren ook ondersteund bij hun cognitieve en sociaal emotionele ontwikkeling.

Verder is er elke maandag een inloop moment waar leerlingen gebruik van kunnen maken. Deze wordt wisselend bezocht en de vragen zijn enorm uiteenlopend."

Jongerencentrum en veiligheidsoverleggen

De jongerenwerker op school was in 2023 eveneens actief in het jongerencentrum Break!. Op een andere locatie naast school ook aanwezig zijn draagt bij aan het opbouwen van een vertrouwensband met de jongeren in een meer ontspannen setting. Dit is een veilige plek voor de jongeren om te praten over wat hun bezig houdt, interesses en eventuele zorgen. Daarnaast heeft de jongerenwerker samen met een andere medewerker een actieve rol gehad bij de verschillende veiligheidoverleggen binnen de gemeente Veendam. Hierin wordt met verschillende disciplines samen gericht gewerkt aan veiligheidskwesties die de jongeren aangaan. We zetten daar op in via een preventieve aanpak jeugd samen met partners. Dit om overlast te voorkomen of als er sprake is van overlast, deze aan te pakken. In gezamenlijkheid met de wijkagent en VNN worden er huisbezoeken afgelegd, kennis wordt gedeeld en hebben we geparticipeerd in overleggen met de verschillende disciplines waar wij onze kennis inbrengen. Ook is er inzet geweest op het in beeld brengen en verhelderen van onrust signalen. De jongerenwerkers kunnen dan laagdrempelig uitzoeken wat er waar speelt. Bekend zijn met en bij de doelgroep is daarbij heel nuttig gebleken, zo kregen we ook terug van Openbare Orde en Veiligheid.