Summerfun

Met het thema ‘Lettersoep’ is 2023 bij Summerfun het jaar van het lezen en de letters. Al een aantal jaar organiseren wij vanuit Summerfun verschillende activiteiten die het lezen stimuleren. Zo is er het Kinderzwerfboekenstation (sinds januari alweer drie jaar). Vanuit het Kinderzwerfboekenstation organiseert Summerfun een Zwerfboeken4Daagse en is er in de zomer het Letterfeest. Verder doen wij ook mee aan de campagnes van ‘Geef een boek cadeau’ en ‘Geef een prentenboek cadeau’. Hierbij ontvangen de kinderen een boek cadeau. De medewerkers maken er ook een passend knutselpakket bij om het boek voor de kinderen helemaal tot leven te laten komen. Er ligt dus veel nadruk op leesbevorderingsactiviteiten. Bij beide campagnes heeft Summerfun 30 gezinnen voorzien van een boek dat gelezen of voorgelezen kan worden. Op die manier wordt ook de rol van ouders bij het bevorderen van lezen betrokken. Het is positief om te merken dat gezinnen inmiddels de weg naar Compaen goed weten te vinden tijdens deze campagnes.

Ook worden er regelmatig vrije inloopactiviteiten georganiseerd zoals bijvoorbeeld ‘Kikker in je bil’ op 1 april. Deze activiteit, waarbij kinderen samen met hun ouders allerlei activiteiten konden doen zoals houten spellen, knutselen en een speurtocht, was verbonden aan het project ‘Kokkerellen met Summerfun’. In het kader van dit project was een pakket samengesteld met knutselactiviteiten die te maken hebben met eten, een kookboekje met simpele en relatief goedkope recepten om samen te kunnen maken en daarbij hoorde nog een pak pannenkoekenmix om thuis gezellig samen pannenkoeken te bakken.

Zwerfboeken4Daagse

Lezen is belangrijk en vooral heel erg leuk. Het is belangrijk dat elk kind in aanraking komt met boeken. Ook kinderen waarbij het niet zo vanzelfsprekend is dat hun ouders/verzorgers boeken kunnen kopen. Zwerfboeken geven kinderen de kans om ze toch het gevoel te geven dat ze een boek hebben/krijgen, zonder dat dit iets kost. Middels de zwerfboekenkasten en ook de Zwerfboeken4Daagse wordt het belang van lezen weer even extra onder de aandacht gebracht. In de meivakantie van 2023 vond alweer de derde editie plaats van de Zwerfboeken4Daagse. Deze editie konden we ook de wijken in. Het evenement krijgt steeds meer bekendheid. In het kader van dit evenement werd er onder andere weer een “Boekietour” georganiseerd. Voor deze editie van de Boekietour is de samenwerking gezocht met een aantal buurthuizen in de gemeente Veendam. Zo zijn de Molenwiek in Ommelanderwijk, het Bijleveldcentrum in Wildervank, 't Hoeske en de Meridiaan in Veendam bezocht.

“Wij zijn erg blij met het aantal kinderen dat, samen met hun ouders/verzorgers, de Boekietour heeft bezocht. We hebben ontzettend veel boeken weg mogen geven en zagen op meerdere plekken dat er gelijk door een ouder/verzorger uit werd voorgelezen.”

- Medewerker Summerfun

Tijdens de Boekietour is er ook een nieuw Zwerfboekenstation van Summerfun geopend in 't Hoeske bij de kinderboerderij in Veendam. Zo kunnen nog meer kinderen en hun ouders/verzorgers in aanraking met de Zwerfboeken leren kennen.

Verder vond er een Boekiebingo plaats waar 35 kinderen en hun ouders aan hebben deelgenomen en waar uiteraard boeken konden worden gewonnen, maar ook spellen die bijdragen aan taalontwikkeling en andere leuke prijzen. De Zwerfboeken4Daagse werd tot slot afgesloten met de BoekieZoekie. Tijdens deze activiteit gaan kinderen met hun ouders/verzorgers op pad in de gemeente Veendam om op zoek te gaan naar boeken. Op verschillende plekken zitten prikkers in de grond met daarop de afbeelding van een boek. Wanneer ze die vinden bellen zij ons op en brengen wij het boek naar ze toe. Ook dit jaar hebben medewerkers van Summerfun schrijvers en uitgevers benaderd of zij mee wilden werken en hier werd ontzettend positief op gereageerd. Zo zijn er onder andere door Carry Slee, Pieter Koolwijk, Bette Westera, Jacques Vriens en uitgeverijen Kluitman, WPG Kindermedia en de Fontein boeken gedoneerd. Samen zorgden zij voor een collectie van 34 boeken.

In samenwerking met Theater vanBeresteyn is er een Pubquiz voor Jong & Oud georganiseerd. 9 gezinnen hebben genoten van quizzen voor jong & oud.

‘Kinderen in the lead’, dat vonden we heel belangrijk. Laat eerst de kinderen nadenken en daarna mag je als volwassene helpen. Het was zo'n succes dat meerdere inwoners meteen al vroegen wanneer de volgende quiz is. De 'Jong & Oud Pubquiz' bleek een groot succes en daarom is er met het thema 'Kerst' in het najaar van 2023 nog een quiz georganiseerd in samenwerking met het Jakob Bruggemacentrum. Hier streden 12 gezinnen om de titel 'beste kerstkenner van de zaal'.

Jong & Oud Pubquiz

Minibieb en Bespaarbazaar

10 juni was het de Dag van de Minibieb. Inwoners die een eigen kinderzwerfboekenstation en/of minibieb hebben, konden een boekenpakket krijgen om hun collectie boeken aan te vullen. Tevens werd er op 10 juni door deBasis Veendam ook de Bespaarbazaar georganiseerd. Hier werden bezoekers voorzien van diverse tips om te kunnen besparen en zo wat geld over te houden. Summerfun was ook aanwezig met de zwerfboeken. Dit concept voorziet er ook in dat huishoudens geld kunnen besparen en toch boeken kunnen krijgen, al dan niet tijdelijk.

“Zwerfboeken zijn voor iedereen en van iedereen.”

Summerfun Zomerweken

We kijken terug op een zeer geslaagde Summerfun zomer 2023. Hierbij besteden we veel aandacht aan lezen en leesbevordering. Dat maakt dat we afgelopen zomer gestart zijn met het Letterfeest. Ruim 100 kinderen bezochten samen met hun (groot)ouders dit feest met entertainment en een zoekspel. De eerste week ging van start met een zoekspel in Borgerswold. De tweede week stond in het teken van een nieuwe activiteit: de voorleespicknick. We lazen voor uit een zwerfboek, genoten samen van een lunch en na afloop kregen de bezoekers het boek mee waar uit voorgelezen was, zodat het thuis nog eens kon worden nagelezen. Ook was er ruimte voor andere activiteiten deze zomer. Deze zomer stond er 2 maal kanoën op het programma bij WSV Langebosch. Ook hebben we een natuurwandeling gemaakt.  Een groep kinderen ging samen op pad om de natuur te verkennen en alles te leren over wat er te zien is in de natuur.

Op 22 augustus hebben ruim 120 kinderen een middag vol plezier gehad op de Fun&Go. Er waren allerlei opblaasbare spellen die kinderen samen met een volwassene konden doen. Na de Fun&Go was de zomer nog gevuld met activiteiten als de Jong&Oud Pubquiz, een bingo, een speurtocht door Veendam en een voorstelling met professor Propkop. Een ontzettend gevulde zomer met voor elk wat wils!

Summerfun/JBC Sinterklaasfeest

In samenwerking met het Jakob Bruggemacentrum in Veendam en met een financiële bijdrage van Kiwanis Veendam is er een Sinterklaasfeest georganiseerd in november 2023. De middag werd goed bezocht door 40 kinderen en 30 volwassenen. De middag bestond uit een theatervoorstelling, het verwelkomen van Sinterklaas en zijn pieten en een feest.

BoxSum

Tot slot is er ook in 2023 weer goed gebruik gemaakt van de BoxSum kasten waarin allerlei knutselactiviteiten liggen om thuis te maken. Er zit een stap voor stap werkbeschrijving bij de knutselactiviteiten die vaak betrekking hebben op thema’s als bijvoorbeeld de verschillende feestdagen in een jaar. Daarnaast liggen er ook altijd algemene knutsels. Voor mensen die weinig te besteden hebben is dit ideaal. Je hebt direct de juiste en benodigde materialen waardoor het bijvoorbeeld niet nodig is om meteen een heel pak papier te kopen. Ook stimuleert het gezinnen om gezellig met elkaar aan tafel te zitten en te knutselen. De vraag naar de knutselpakketten uit de BoxSum kast is erg groot. Daarom hebben we besloten 2 dependances extra te openen en te voorzien van knutselpakketjes. Dit zijn Buurthuis de Maagdenpalm in Bareveld en Dorpshuis de Molenwiek in Ommelanderwijk. In 2023 zijn er ruim 2000 boxen opgehaald. In 2024 zal er nog een dependance geopend worden in het Jacob Bruggemacentrum. Op deze manier is ons aanbod dus verspreid in de gemeente en bereiken wij nog meer inwoners van Veendam.