School als Wijk
School als Wijk (SaW) is een provinciale samenwerking van gemeenten, met een afzonderlijke geldstroom. Het doel is om op een laagdrempelige manier ondersteuning aan jeugdigen te bieden. De tabel hieronder geeft een overzicht van de SaW trajecten in 2023, voor wat betreft de aantallen en KPI's (zoals doorlooptijden en recidive cijfers) en een vergelijking met 2022. We zien dat het aantal trajecten is toegenomen. Hetzelfde geldt voor de gemiddelde doorlooptijd van de trajecten.
Totaal 2023 | Totaal 2022 | |
Aantal individueel | 22 | 16 |
Aantal opgestart | 15 | 16 |
Aantal afgesloten | 20 | 9 |
Gem. doorlooptijd afgesloten trajecten | 234 dagen | 112 dagen |
Aantal doorverwezen | 7 | 3 |
Aantal recidive | 2 | 1 |
Er zijn verschillende vragen en onderwerpen waarmee jongeren bij de School als Wijk ondersteuners terecht kunnen. Ze zijn dagelijks te vinden op het Noorderpoort college en het Winkler Prins in Veendam. School als Wijk is er voor de MBO studenten en voor de leerlingen op het voortgezet onderwijs. De medewerkers bieden een luisterend oor en kunnen mee denken over verschillende onderwerpen, bijvoorbeeld met betrekking tot vriendschappen, ruzie, de thuissituatie, pesten, angsten en het omgaan met andere emoties etc. Naast gesprekken met studenten/leerlingen houdt SAW zich ook bezig met het verbinden van onderwijs en het sociaal domein. De medewerkers kunnen bijvoorbeeld een spreekuur of workshop organiseren over financiën of een sociale vaardigheidstraining aanbieden.
De grafiek hierna laat de top 5 van hoofddomeinen zien waarop de meeste SaW trajecten betrekking hadden het afgelopen jaar.
Bovenstaande grafiek in tabel-vorm:
ZRM Hoofddomein | Aantal casussen |
---|---|
Financien | 7 |
Geestelijke gezondheid | 7 |
Tijdsbesteding | 7 |
Werk & Opleiding | 7 |
Huiselijke relaties | 5 |
Om impact te maken is een goede samenwerking tussen scholen en het jongerenwerk van belang. Door een brug te slaan tussen school en het jongerenwerk hebben scholieren en studenten toegang tot een netwerk van ondersteuning die kan bijdragen aan hun ontwikkeling en schoolprestaties. Door het contact met de leraren kunnen signalen van problemen vroegtijdig opgepikt worden en is er ruimte om samen naar oplossingen te zoeken. Externe hulpverleners kunnen eventueel extra expertise bieden bij meer complexe problemen. Omdat de SaW-er ook jongerenwerker is, is het makkelijk om door te schakelen naar deBasis Veendam/Compaen of naar ketenpartners waar meer mee wordt samengewerkt.
Wanneer de jongeren zelf de controle hebben over hun leerproces en weten dat er altijd mensen zijn om op terug te vallen krijgen ze meer ruimte om tot bloei te komen, wat terug te zien is in hun resultaten.