
Klanttevredenheid
De gemeente Veendam heeft in 2024 het cliënt-ervaringsonderzoek over 2023 laten uitvoeren door onderzoeksbureau Zorg Focuz. Doel van dit onderzoek is om cliëntervaringen op te halen die de dienstverlening te kunnen verbeteren. Daarnaast wordt daarmee door de gemeente aan de verplichting voldaan om jaarlijks een cliënt-ervaringsonderzoek over de WMO uit te voeren. De ervaringen van inwoners zijn onderzocht door middel van een vragenlijst die online of schriftelijk ingevuld kon worden. De doelgroep voor dit onderzoek bestaat uit inwoners die in 2024 ondersteuning vanuit de WMO hebben ontvangen.
De respondenten zijn over het algemeen zeer positief over de ondersteuning die ze in 2023 hebben ontvangen. Voor 82% van hen is de ondersteuning die zij hebben ontvangen passend bij de hulpvraag. Hierin is een groei van 3% te zien ten opzichte van een jaar eerder, 2022. Over de kwaliteit van de hulp is 86% (zeer) tevreden. 91% van de ondervraagden geeft aan zich serieus genomen te voelen.
80% van de respondenten, in 2023, geeft aan een positief effect te ervaren van de ondersteuning, doordat ze beter de dingen kunnen doen die ze willen. Daarnaast geeft 81% van de respondenten aan een positief effect te ervaren doordat ze zich door de ondersteuning beter kunnen redden. Beide genoemde onderdelen laten daarmee een groei zien in de percentages, namelijk 11% en 6%. Nog eens 73% van de respondenten geeft aan dankzij de hulp een betere kwaliteit van leven te hebben.