Innoveren en faciliteren

Innovatiefonds

Wie binnen Tintengroep een concreet innovatief idee heeft kan een beroep doen op het innovatiefonds van Tinten. Ideeën die onderscheidend zijn, aansluiten op bestaand aanbod en een duidelijk doel hebben kunnen hiervoor geselecteerd worden. Op basis van het vernieuwende karakter van het project en een inspirerende  pitch toetst een beoordelingscommissie welke projecten gehonoreerd worden.

In 2022 mochten 4 projecten zich verheugen in financiële ondersteuning.

ABCD methode

Sociaal Werk De Kear heeft financiële middelen gekregen om de ABCD methode een boost te geven.

De ABCD methode staat voor  Asset Based Community Development. ABCD is het proces dat mensen samenbrengt om in hun buurt, wijk of dorp zelf en samen verandering teweeg te brengen. Werken vanuit ABCD is duurzaam werken aan sterke en verbonden buurtgemeenschappen.

Werken met wat er is: Asset Based Community Development biedt het fundament voor community building. Vertrekpunt is alles wat er al in een gemeenschap aanwezig is aan gaven, vaardigheden en passies. En daarnaast culturele, historische, economische en fysieke bronnen en middelen. Community building verbindt deze bronnen en middelen op zo’n manier dat mensen in een gemeenschap alles wat er aanwezig is zelf gaan ervaren en benutten.

Jonge mantelzorgers

Een aanvraag vanuit Sociaal Werk De Schans en De Kop heeft erin geresulteerd dat jonge mantelzorgers Tintenbreed extra in het zonnetje zijn gezet.

Jonge mantelzorgers hebben zorgtaken, maken zich zorgen of ervaren een zorgtekort in het gezin. Deze situatie kan een grote impact hebben op hun leven.

Jonge mantelzorgers zijn kinderen en jongeren t/m 24 jaar die opgroeien met een gezinslid dat chronisch ziek of gehandicapt is of een psychische aandoening heeft. Maar liefst 1 op de 5 kinderen groeit op met een zorgsituatie binnen een gezin.

De gevolgen kunnen zijn:

• opgroei- en opvoedproblemen door te veel verantwoordelijkheid, weinig aandacht en ruimte voor eigen problemen, ontbreken van openheid
  • lichamelijke en emotionele klachten zoals stress, zorgen, vermoeidheid, onbegrip, angst en depressieklachten
  • verslechterde schoolprestaties, motivatie- en concentratieproblemen, weinig tijd voor schoolwerk, studievertraging
  • minder tijd voor vrienden/vriendinnen, sport, school/studie en hobby’s, missen emotionele steun

Jonge mantelzorgers leren verantwoordelijkheid te nemen en rekening te houden met beperkingen van een ander. Ze zijn vaak zelfstandiger en onafhankelijker dan leeftijdgenoten zonder extra zorgtaken. Alle professionals in zorg, welzijn en onderwijs hebben een belangrijke rol in het tijdig herkennen, erkennen en ondersteunen van jonge mantelzorgers en hun ouders.

Jongeren die zelf zijn opgegroeid met ziekte in het gezin kunnen met hun eigen verhaal een waardevolle aanvulling zijn op wat we als professionals te bieden hebben .

Tuin veur en deur Pekel

De Badde kan samen met inwoners van Pekela dankzij het innovatiefonds aan de slag met Tuin veur en deur Pekel. Inmiddels is de Badde samen met vrijwilligers en sociaal ontwikkelbedrijf Afeer druk bezig de tuin zaaiklaar te maken.

Ondersteuning grootouders

Vaart Welzijn zet in op een project ter ondersteuning van grootouders.

Omdat er al zoveel verandert voor kinderen bij een scheiding, is het heel belangrijk dat zij bij de grootouders terecht kunnen zonder dat die een oordeel uitspreken over de scheiding. Dat biedt heel veel rust en vertrouwen voor het kind. Grootouders kunnen een belangrijke taak vervullen en een goede steun zijn voor de kleinkinderen door vooral een luisterend oor te bieden. Aangezien er voor grootouders bijna geen hulp te vinden is voor hun eigen verdriet over de (aankomende) scheiding van hun kinderen, verzanden zij vaak in onmacht en machteloosheid hierover. Dit project helpt grootouders hun ondersteunende rol in te vullen.

Onze strategische projecten

Collectieve dienstverlening

De nieuwe werkwijze collectieve dienstverlening is inmiddels geïmplementeerd bij alle organisaties. Dit betekent dat alle medewerkers zijn getraind in zowel de werkwijze als in de praktijk. Daarnaast is de werkwijze ingebouwd in Myneva, waar medewerkers hun werkzaamheden registreren. De data van deze registraties kan voor een groot deel worden geëxtrapoleerd voor sturingsinformatie. Hiermee is een PDCA-cyclus op medewerkersniveau ingericht. We werken hierdoor meer methodisch en doelgerichter in de uitvoering van collectieve activiteiten en denken expliciet na over het stellen van doelen met inwoners.

Eind 2022 is de projectfase beëindigd. Daarmee is de werkwijze collectieve interventies onderdeel geworden van ons structureel aanbod. We gaan nu over naar de borgingsfase. Voortvloeiend uit de projectfase staan nog een aantal acties op de rol op het gebied van jongerenwerk en vrijwilligers.

De inclusieve energietransitie

Het onderzoek ‘Een inclusieve energietransitie’ dat in maart 2022 is uitgevoerd laat het belang zien van betrokkenheid van het sociaal werk en Peuterwerk bij de energietransitie. Het voornaamste doel is de energietransitie toegankelijk maken voor de mensen voor wie dit niet vanzelfsprekend is. In 2022 is hard gewerkt aan de hoofddoelstelling: Het bepalen van de rol van het sociaal werk / Peuterwerk in de energietransitie en vaststellen welke skills en competenties (en bijbehorende training) sociaal werkers en pedagogisch medewerkers daarvoor nodig hebben.

De ontwikkelingen die we al in gemeenten zien stapelen op:

Versterken Vakmanschap

Start programma Versterken Vakmanschap

Het programma richt zich op de ondersteuning, facilitering én doorontwikkeling van de medewerkers zodat zij optimaal toegerust zijn om binnen hun vak te kunnen doen wat nu (en in de toekomst) nodig is en van hen wordt gevraagd. Het betreft de mensen in sociaal werk en peuteropvang, hun teamcoaches, managers en directeuren. Maar ook de ondersteunende diensten en alle andere collega's worden bij het programma betrokken, want we geloven erin dat iedereen vanuit eigen vakmanschap bijdraagt aan ons werk voor de inwoners.

Het programma stimuleert en faciliteert een manier van samenwerken met meer aandacht voor verbinding en verdieping van projecten die al lopen. Deze worden aangevuld met nieuwe thema’s die belangrijk zijn als het gaat om het versterken van vakmanschap voor medewerkers.

Er is in 2022 gestart met een inventarisatie naar het gebruik van methodieken en interventies aan de hand van de volgende 4 centrale vragen:

• Welke interventies en methodieken gebruik je?
  • Welke keuzes liggen daaraan ten grondslag?
  • Wat zijn de resultaten van je inzet?
  • Hoe meet je die resultaten?

Na de verkenningsfase is de opbrengst vertaald in een plan van aanpak, dat in 2023 in uitvoering gaat.

Dienstverlening met data

Dit is één van de strategische projecten die valt onder het programma Vakmanschap. Het is een middel om het primaire proces te monitoren en waar mogelijk te verbeteren. Het geeft inzicht in wat je doet als professional en wat de impact daarvan is. Dienstverlening met Data is opgenomen in de PDCA-cyclus en draagt bij aan:

• een optimale ondersteuning van de medewerker in de dagelijkse uitvoering van werkzaamheden voor inwoners/klanten;
  • het herkennen van trends, onder andere voor het opzetten van nieuwe/innovatieve dienstverlening;
  • het inzicht in de mate van realisatie van de lokale opdrachtdoelstellingen.

Blik op de toekomst: ggz en ouderen

Naast de lopende strategische projecten zijn in Q4 ook de voorbereidingen getroffen voor het uitvoeren van 2 onderzoeken die tot doel hebben te verkennen of, hoe en in welke mate sociaal werk in het voorliggend veld waarde kan toevoegen voor de transformatie ggz en ten aanzien van de doelgroep ouderen. Dit mede in het licht van het Integraal Zorgakkoord (IZA), GALA en Spuk-regelingen.

• Ten aanzien van de ggz-doelgroep: Een brede verkenning van de transformatie opgave binnen de ggz en de mogelijke rol hierin van het sociaal werk en op basis van de uitkomsten van deze verkenning wordt een besluit genomen over het starten van een of meerdere gerichte pilots.
  • Ten aanzien van de doelgroep ouderen: Een brede oriëntatie naar de positionering en propositie van de waarde die het sociaal werk kan toevoegen binnen het domein ouderen. Op basis van de uitkomsten van deze oriëntatie wordt besloten over het starten van een of meerdere pilots of een ander passend vervolgtraject.

Duurzaamheid in onze bedrijfsvoering

In ons werk met inwoners hebben we aandacht voor de betekenis van sociaal werk in de energietransitie. Ook in onze bedrijfsvoering dragen we waar we kunnen een steentje bij aan het welzijn van onze planeet. In 2022 is op tal van manieren aandacht geweest voor duurzaamheid en het zoveel mogelijk beperken van onze ecologische voetprint. Voor ons betekent dit onder andere maatschappelijke verantwoordelijkheid nemen door aandacht te besteden aan duurzame huisvesting, bewust energieverbruik en het terugdringen van afvalstromen. Ook het nieuwe werken, duurzame inzetbaarheid van medewerkers en vrijwilligers en een toekomstbestendige ondersteuning aan onze klanten zijn hier onderdelen van.

Huisvesting Waar mogelijk delen we locaties en voorzieningen. Waar we hoofdhuurder of eigenaar zijn, bieden we waar mogelijk ruimte aan onderhuurders. Of we huren bij een andere partij. Voor nieuwe huisvestingslocaties is duurzaamheid in ons programma van eisen een van de aspecten die hierin wordt opgenomen.

Energie Onze organisaties hebben aandacht voor spaarzaam omgaan met energie; met gebruik van zonnepanelen, slimme thermostaat, het terugdringen van afvalstromen, inrichting/meubilair dat op verantwoorde wijze is geproduceerd en waar mogelijk wc's met regenwater.

Duurzaam beheer en onderhoud SROI, gebruik schoonmaakmiddelen, hergebruik materialen en meubilair.

Het nieuwe werken Een balans tussen de fysieke, digitale en sociale omgeving. Dit leidt tot minder beslag op kantoorruimtes. Daarnaast leidt plaats- en tijdafhankelijk werken tot minder woon-werkverkeer.

Duurzame inzetbaarheid van medewerkers  Zonder medewerkers geen sociaal werk en peuteropvang. Vanuit het bewustzijn dat de medewerkers het sociaal werk maken, zetten we binnen Tintengroep in op het ondersteunen van duurzame inzetbaarheid van onze mensen. We geven daartoe ruimte aan talent, zijn een mantelzorgvriendelijke werkgever, bieden medewerkers de mogelijkheid te leren en zich te ontwikkelen en zetten in op kennisdeling, uitwisseling en hernieuwde vitaliteit.

Gebruik maken van duurzame interventies betekent dat we streven naar ondersteuning die toekomstbestendig is. Dat wil zeggen dat onze dienstverlening eraan bijdraagt dat mensen op eigen kracht de toekomst tegemoet kunnen en dat hun probleemoplossend vermogen groter is.  Hiertoe zijn we nabij als klanten, inwoners, deelnemers hun weg moeten vinden in veranderende omstandigheden. Ons programma Versterken Vakmanschap draagt hieraan bij.

Vrijwilligers geven belangeloos een kostbaar geschenk aan de samenleving: tijd en inzet. Vanuit ons hernieuwde vrijwilligersbeleid en Vitaal Vrijwilligerswerk bieden we vrijwilligers randvoorwaarden waardoor hun inzet en betrokkenheid volhoudbaar wordt. We willen een duurzame samenwerkingsrelatie met hen aangaan.