Ons huishoudboekje

De goede dingen op een passende manier

Bedrijfsvoering en Control

Tintengroep is constant in beweging. We werken van buiten naar binnen. Dit betekent dat we anticiperen, reageren en meebewegen met de ontwikkelingen die zich in de samenleving aandienen en die relevant zijn voor bewoners en opdrachtgevers. Dit heeft invloed op de omvang en inhoud van onze opdrachten en daarmee op de bijbehorende begroting van de verschillende organisaties. Projecten worden opgestart en lopen af, pilots worden gedraaid en extra opdrachten dienen zich aan. Ook Tintengroep als geheel is in beweging. Via gunningen na een aanbesteding of op basis van een bestuurlijke fusie is het aantal Tintenorganisaties toegenomen. Maar het aflopen van een contractperiode is geen garantie voor de voortzetting van de dienstverlening. We kunnen ook opdrachten verliezen of geconfronteerd worden met een bezuiniging.

Deze voortdurende beweging vraagt om een daarbij passende inrichting van onze afdelingen Bedrijfsvoering en Control. Hoe anticiperen we op de kansen en risico’s die dit met zich meebrengt.  Het gaat daarbij om een juiste balans van een gezonde bedrijfsvoering en de realisatie van de overeengekomen opdracht.

Een groeiende organisatie vraagt om een hoge mate van professionaliteit en een goede werk- en taakverdeling. Onze bedrijfsvoering is enorm wendbaar en zo zijn we in staat  groei en krimp op te vangen vanuit een solide basis.

Onze afdeling control buigt hij zich over de vraag: Doen we de dingen die we moeten doen en doen we deze ook zo goed mogelijk. Waar willen we op sturen en welke indicatoren gebruiken we daarvoor. Via het in 2022 verder doorontwikkelde registratiesysteem Myneva en het op maat ingerichte dashboard Qlik Sense beschikt iedereen over de actuele benodigde data. We meten bijvoorbeeld de impact die we realiseren met onze collectieve interventies, de mate waarin mensen zichzelf steeds beter kunnen redden, de duur van een ondersteuningstraject en het aantal inwoners die we in een bepaalde wijk bereiken. Maar ook ingezette uren, ziekteverzuim en klanttevredenheid zijn belangrijke graadmeters.

Samen met de directeuren buig ik me over de vraag; doen we de dingen die we moeten doen en doen we die zo goed mogelijk?