Spring naar inhoud

Onze mensen

Onze mensen

Tintengroep bestaat uit 17 sociaalwerkorganisaties, Peuterwerk, Tinten Training & Advies, Beheer Welzijn en het bedrijfsbureau Tinten. Hier werken in totaal ruim 700 medewerkers. 

Het grootse deel van deze mensen werken in de dorpen en wijken of zijn actief binnen een locatie van Peuterwerk. Zij zetten zich in voor ons primaire proces, vanuit onze gezamenlijke visie en bijbehorende kernwaarden.

Tintenuitjes

Na een periode van bijna 2 jaar waarin medewerkers elkaar slechts via het beeldscherm of op ruime afstand konden ontmoeten, was het tijd voor ontspanning en verbinding. Dit kon naar harte lust tijdens de zgn. “Tintenuitjes” binnen het Tinten werkgebied.

En er was voor elk wat wils: van wadlopen tot Dafje rijden, Strunen door Oost Groningen of toch liever Broez’n. Voor de lekkerbekken een High Tea. Door deel te nemen aan het softbaltoernooi kon je de krachten van jouw team meten met dat van een ander. De foto’s geven een goed impressie van het succes van dit initiatief.

Broez'n door het noorden
High Tea in Emmen
Wadlopen
Tussentijdse versnapering tijdens de fietstocht
Zelf op afstand lijkt het hoog...

Organisatie van onze groep

Tintengroep is in 2011 ontstaan uit een aantal samenwerkende welzijnsorganisaties in Noord Nederland. De transities in de jeugdzorg, Wmo en Participatiewet zorgen voor grote veranderingen in het sociaal domein. Door de krachten te bundelen delen we kennis met elkaar en zorgen we voor deskundigheidsbevordering van onze medewerkers. De organisaties voeren de lokale opdracht voor de gemeente uit. Vanuit Tinten wordt ontzorgd door de inrichting van relatief gestandaardiseerde (bedrijfs)processen en het op orde houden van de professionele randvoorwaarden waarbinnen het werk kan worden uitgevoerd. Hierdoor kunnen de organisaties zich focussen op de inhoud. Het bestuur geeft richting aan de ondersteuning en aan de overkoepelende koers van Tintengroep. Het bestuur laat zich voeden door de lokale praktijk en landelijke ontwikkelingen en geeft dit terug in de vorm van kennis, ervaring en netwerk. 

Tintenteam

De onderlinge verbinding tussen de verschillende Tintenorganisaties komt ook tot uiting in het Tintenteam, het Tinten managementoverleg. Dit overleg vindt 2-wekelijks plaats en heeft als doel het bespreken van strategisch en voorwaardenscheppend beleid. 

Hoewel het bestuur ten allen tijde zelfstandig bevoegd is om besluiten te nemen, is deze vergadering met het Tintenteam de meest logische plaats om de besluiten die de gehele Tintengroep en de verschillende werkorganisaties betreffen te bespreken. Daarnaast vindt in het Tintenteam kennisdeling, reflectie en informatie-uitwisseling plaats. De MT-leden kunnen zowel elkaar als de bestuurder benutten als klankbord en sparringpartner.

Diversiteit

Iedere inwoner, klant, deelnemer die zich bij een van onze organisaties meldt of met ons in aanraking komt, moet zich gezien, gehoord en erkend voelen. Ongeacht geslacht, kleur, afkomst, religie, politieke overtuiging, leeftijd, sociaal economische klasse of geaardheid. Hier zijn we scherp op. We ordenen niet op hokjes maar op wat mensen nodig hebben.

Vanuit de overheid is ook in 2022 aandacht voor diversiteit en representatie. In mei 2022 heeft minister Robbert Dijkgraaf van OC&W voorzitters van Raden van Toezicht en - Bestuur van de (semi)publieke sector geïnformeerd over de kabinetsmaatregel ten aanzien van meer vrouwen in leidinggevende posities. Deze maategel is een uitvloeisel van het advies van de Sociaal Economische Raad over diversiteit aan de top.

In onze RvT is de man-vrouw verhouding in 2022 2 mannen en 5 vrouwen

Tintentalk

Een Tintentalk is een digitaal podium waar medewerkers hun kennis over een specifiek onderwerp met collega’s kunnen delen. Zie het als een webinar van 30 minuten voor en door medewerkers, dat elke laatste donderdag van de maand wordt uitgezonden. Voor wie niet kan aansluiten blijven de opnames online staan.

Ook in 2022 hebben medewerkers zo kennis gedeeld en elkaar geïnspireerd. Dankzij Elise van der Laan weten we meer over de betekenis van kunst & cultuur binnen het sociaal domein. Arnesto Ovaa vertelde ons over inclusief sporten en Erika Santinge nam ons mee naar de ‘lief- en leedstraat’. Reneé Schnakenberg en Janny Blom deelden hun kennis over een project met Steunouders. En we weten nu dat we bij Jort van Straten moeten zijn als het gaat over het uitvoeren van participatief actieonderzoek binnen het buurtwerk. 

Tintencast is de podcast van Tintengroep. Via Spotify zijn de verschillende afleveringen eenvoudig te beluisteren. Een aansprekende laagdrempelige manier om kennis te delen. Zo kunnen we bijvoorbeeld luisteren naar Bestuurder Johan Brongers over het onderwerp:  Samen kun je meer dan alleen en diept gedragswetenschapper Grietje Pik de beroepscode van het sociaal werk verder uit..  

Start Versterken Vakmanschap

Vakmanschap is van ons allemaal en gaat ons allemaal aan. Het gaat over onze werkpraktijk met de inwoner, het gaat over de afspraken die we met onze opdrachtgevers maken, het gaat over het organiseren van de juiste randvoorwaarden waaronder de professional het werk kan doen met overtuiging, plezier en kennis van het vak.

En juist omdat we hier allemaal een verantwoordelijkheid in hebben, heeft Tintengroep gezocht naar een structuur die helpend is om ons hoogwaardig vakmanschap meer zichtbaar te maken, te borgen en mee te laten ontwikkelen met wat er in de samenleving gebeurt. Iedereen binnen de organisatie draagt vanuit eigen rol en expertise een steentje bij.

Voor de borging van het programma zijn er vier groepen: de werk-, project-, stuur- en ontwikkelgroep. 

De werkgroep bestaat uit ongeveer 20 medewerkers die elk een organisatie vertegenwoordigen. Zij vormen de verbindingsschakel tussen de organisatie en de stuur-,  project-, en ontwikkelgroep op het thema vakmanschap. Zij zijn de experts op het gebied van de uitvoeringspraktijk. Aan hen wordt gevraagd deze expertise beschikbaar te stellen en te delen.

Werkgroepsleden hebben een belangrijke ontwikkel- en meedenkrol. Zij komen iedere vier weken bij elkaar (online of fysiek) en brengen actuele thema’s vanuit hun organisatie in. Ook fungeren ze als klankbord en sparringpartner voor de projectgroep. Zij nemen ook informatie of voorstellen vanuit de werkgroep mee terug naar hun eigen organisatie.

Operatie Julianaplein

Maandagmiddag 13 juni a.s. gaan we met elkaar op stap! Op deze manier willen we de start van de nieuwe werkgroep strategische projecten een feestelijk tintje geven.

We gaan op werkbezoek bij het omvangrijke project “operatie Julianaplein” in Groningen. Dit project heeft tot doel er voor te zorgen dat de steeds toenemende verkeerstroom in de toekomst zonder files en oponthoud kan doorstromen over en rond het Julianaplein.

We hebben niet alleen voor dit project gekozen omdat het van indrukwekkende omvang is of omdat velen van ons zelf regelmatig gebruik maken van het Julianaplein. We zien ook overeenkomsten tussen operatie Julianaplein en de ontwikkeling en samenhang tussen eigen strategische projecten.

  • Groei vraagt om doorontwikkeling,
  • Logistieke hoogstandjes,
  • Tijdens de verbouwing blijft de winkel gewoon open,
  • Einddoel voor ogen houden,
  • Het juiste vakmanschap is van groot belang.

Kortom; we verwachten een inspirerende en leerzame kennismaking met de werkwijze, keuzes en beoogde resultaten van operatie Julianaplein. 

Versie:
v5.8.17

Met iWink Report maak je professionele online publicaties. Publicaties die je online, in print en als PDF-download kunt aanbieden.

En daarmee voldoe je direct aan de WCAG-wetgeving rond digitale toegankelijkheid.

Eenvoudig, veilig en efficiënt.

Meer over iWink Report