Waar staan we

Nabijheid en afstand

Aan de balanceer-act tussen nabijheid en afstand ontleent het sociaal werk zijn kracht.

Nabijheid is een kernbegrip in het sociaal werk. Nabijheid zorgt voor vertrouwen met inwoners, in wijken, met groepen in de samenleving. Aan de balanceer-act tussen nabijheid en afstand ontleent het sociaal werk zijn kracht; nabij zijn wanneer nodig en afstand om te overzien, reflecteren en vooruit kijken.

De eigen wereld, de leefwereld van inwoners staat voor ons centraal. Dat is waar maatschappelijke vraagstukken zich pas echt laten aanwijzen, doorgronden en aanpakken. En dus ook de plek waar we samenwerken met vrijwilligers, opdrachtgevers en alle andere spelers in welzijn.
Met onze betrokkenheid helpen we ondersteuning organiseren die beter, sneller, warmer en goedkoper is.
Beter omdat de hele mens in de wijk goed in beeld is.
Sneller omdat nabij zijn voor inzicht zorgt in wat nodig is.
Warmer omdat de ondersteuning persoonlijk en relationeel is.
En goedkoper omdat nabij handelen ook een preventieve kant heeft.

Voor elke context de best passende oplossing. In werken vanuit nabijheid staat de solidariteit tussen wijkbewoners, de kracht van individuen en gemeenschappen, cocreatie van lokale partijen, de expertise en creativiteit van sociaal werkers en de praktische kennis vanuit de leefwereld centraal.

Voor sociaal werk is het een worsteling om nabijheid vorm te geven zonder dat er geïnvesteerd wordt. Het terugtreden van de rijksoverheid zorgt voor aanzienlijke investeringsgaten en financiële schaarste in het sociaal domein. Dat wordt breed erkend. (bron: Lexicon nabijheid en sociaal werk 2022)

Tintengroep zoekt naar antwoorden op deze ontwikkeling met Projecten als “min 10, plus 5; gewoon dichtbij transformeren”. En met  de verkenning over de rol van het sociaal werk in het voorliggend veld in relatie tot GGZ en ouderenzorg die in 2023 wordt uitgevoerd.

Dat het sociaal werk zich bij uitstek leent voor het werken in nabijheid blijkt ook uit de resultaten van het onderzoek Het geheim van het sociaal werk dat in 2022 is afgerond.

In dit jaarverslag kijken we terug op 2022 en willen we extra stilstaan bij Nabijheid in verandering. Op welke manier geven wij onze nabijheid vorm in een veranderende samenleving en wat betekende dat in 2022?

Om dat te vertellen werken we vanuit de zes facetten van onze Planning & Controlcyclus

• Voor en met inwoners
  • Onze gemeenten
  • Ons huishoudboekje
  • Onze mensen
  • Alleen ga je snel, samen kom je verder
  • Innoveren en faciliteren.