Voor en met onze inwoners

Voor wie waren we er

We doen ons werk in het voorliggend veld. Dat is het deel van zorg, welzijn en ondersteuning waar mensen zelf, zonder verwijzing, naartoe kunnen gaan. We zijn er dus voor alle inwoners van de gemeente!

In het afgelopen jaar zijn we voorzichtig weer richting het normale leven gegaan. Hoewel corona nog altijd aanwezig was, bepaalde het in veel mindere mate ons leven en werken. Het thuiswerkadvies is voorbij en we kunnen onze klanten en de inwoners weer in levende lijve ontmoeten. Het feit dat corona de samenleving niet meer volledig ontwricht betekent niet dat we niet geconfronteerd worden met zorgen. De oorlog in Oekraïne, de enorm gestegen brandstofprijzen, de economische situatie met een ongekend hoge inflatie kan ons zorgen baren en raakt een ieder in de portemonnee. Daarmee komen zorgen en onzekerheid opnieuw achter de voordeur.

In bijna alle gemeentes werden we onverwachts geconfronteerd met een geheel nieuwe doelgroep: vluchtelingen uit Oekraïne! Mensen die alles achter moesten laten en vanwege oorlogsgeweld voor kortere of langere tijd een veilig onderkomen zoeken in ons werkgebied. Dit deed een beroep op de veerkracht en daadkracht van medewerkers. Het is indrukwekkend hoe met man en macht gewerkt is om, naast de reguliere werkzaamheden, te helpen waar mogelijk was. Ook meldden zich overal spontaan inwoners om te helpen en stellen mensen tijd, spullen en zelfs woonruimte beschikbaar om de mensen uit Oekraïne een warm welkom te bieden, te voorzien van eerste levensbehoeften en wegwijs te maken in de samenleving.

Tintranet, 15 maart 2022

Beste collega’s,

De afgelopen dagen zijn de eerste vluchtelingen uit Oekraïne op het Hogeland aangekomen, te weten in Kantens (wisselwoningen) en in Warffum (voormalig zorgcentrum Warfheem). Met Mensenwerk is oriënterend gesproken of we een bijdrage kunnen leveren in de hulp en ondersteuning aan deze mensen. Ik heb hierin aangegeven dat we tijdelijk dingen kunnen doen. Als deze ondersteuning langer noodzakelijk is dat er dan prioriteiten gesteld moeten worden in ons werk en/of er extra inzet nodig is. Ik denk zelf bij de ondersteuning aan Oekraïense vluchtelingen aan bijvoorbeeld ontmoetingsactiviteiten voor ouderen en kinderen en spreekuren voor raadsliedenwerk/maatschappelijk werk. Zijn er vanuit jullie ideeën wat we kunnen betekenen voor deze groep? Voor alle duidelijkheid: er zijn op dit moment nog geen concrete afspraken met de gemeente. Ik houd jullie in ieder geval op de hoogte van de ontwikkelingen!
Met vriendelijke groet,
Marcel van Leeuwen, directeur

Wat doen we allemaal?

In 2022 hebben we in totaal aan bijna 9.000 inwoners individuele ondersteuning geboden. Ruim 2.000 mensen mochten op ons rekenen als het gaat om leun & steun contact. Dit is een lichte vorm van ondersteuning waarbij we de vinger aan de pols houden totdat mensen over voldoende eigen kracht of een eigen netwerk beschikken om zelf de draad weer op te pakken. De balans tussen draaglast en draagkracht is dan weer voldoende hersteld.

Soms hebben mensen een korte vraag. Dan is informatie en advies genoeg om een beroep op verdere ondersteuning te voorkomen. Zo hebben we 10.750 mensen verder mogen helpen.

Mensen melden zich het vaakst met verminderde financiële zelfredzaamheid. Dat was in voorgaande jaren ook zo. Geldzorgen die ontstaan door de economische ontwikkelingen of van generatie op generatie doorgegeven worden. Voor ons een extra reden om juist op dit thema gebruik te maken van onze collega’s ervaringsdeskundigen. Medewerkers die speciaal zijn opgeleid om hun eigen ervaring in te zetten om anderen verder te helpen.

Daar waar het kan bieden we collectieve ondersteuning. Dit houdt in dat mensen met een gelijksoortige ondersteuningsvraag of -wens hier gezamenlijk mee aan slag gaan. Eerst onder begeleiding van een beroepskracht maar zo gauw het kan op eigen kracht.

In alle gemeenten organiseerden we veel collectieve activiteiten. En de impact van deze activiteiten is indrukwekkend.

De domeinen vanuit de ZRM voor 2022

"Sociaal werkers putten uit drie kennisbronnen: ervaringskennis, professionele kennis en wetenschappelijke kennis. Ervaringskennis komt voort uit wat we weten van mensen die behoefte hebben aan en ervaring hebben met ondersteuning van sociaal werk. In hun verhalen komt tot uitdrukking wat zij als helpend (hebben) ervaren. Professionele kennis is opgebouwd uit de ervaringen van sociaal werkers in de praktijk met wat wel en niet helpend is. Dit noemen we ook wel praktijkkennis. Wetenschappelijke kennis is gebaseerd op wetenschappelijk onderzoek."
HBO opleiding Social Work

Voor 680.000 inwoners actief

Met ingang van 1 januari 2022 maakt Stichting Carrefour Welzijnsgroep Noordoostpolder deel uit van onze groep. De bestuurlijke fusie is dan officieel. Ook de onafhankelijke cliëntondersteuning in Stad Groningen start op die dag. In totaal wonen er nu rond de 680.000 inwoners in de gemeenten waar we actief zijn. Zij kunnen een beroep op ons doen en we bouwen samen aan vitale wijken en dorpen.

In 2022 deden we ons werk samen met zo'n 3500 vrijwilligers. Een lokale gemeenschap is sterk als mensen zich aan elkaar verbinden en er voor elkaar willen zijn. Met een breed en gevarieerd pakket aan activiteiten, projecten en diensten zetten we ons in om de sociale basis te versterken. Vrijwilligers hebben aantoonbare meerwaarde in doelstellingen realiseren. Samenwerken met vrijwilligers maakt het mogelijk zowel kwantitatief als kwalitatief beter (breder, gevarieerder en nabij) werk te leveren. Ze zijn bijvoorbeeld aanspreekpunten in de wijk en leggen zo een natuurlijke en belangrijke verbinding met sociaal werk. De vrijwilligers betekenen veel voor ons en hun vrijwilligerswerk betekent veel voor hen! Vrijwilligerswerk biedt sociale contacten, waardering en is voor sommige mensen een goede maatschappelijke leerplek. Naast de voldoening die het werk biedt, kan met vrijwilligerswerk een opstap worden gemaakt naar onderwijs of de arbeidsmarkt. Het biedt ruimte om aan competenties te werken die van waarde zijn voor persoonlijke ontwikkeling. Vrijwilligerswerk geeft en brengt veel!

in totaal werken we samen met

680.000 inwoners

aan leefbare wijken en dorpen!

Onze collectieve activiteiten zijn zo'n

60.000 keer bezocht

We hielpen zo'n

9.000 inwoners

met individuele trajecten

En nog

In Leun & Steun

We hielpen

10.750 mensen

met een korte vraag

We werkten samen met zo'n

3.500 vrijwilligers

In onze teams waren

25 Ervarings deskundigen

betrokken

Bij Peuterwerk kwamen

745 Peuters spelend leren

Het draait om de impact: de verhalen van inwoners

Alles dat we doen heeft als doel om het leven van mensen, wanneer ze ons nodig hebben, wat mooier te maken. Om de impact van ons werk te zien, vragen we mensen die deelnemen aan onze activiteiten om hun ervaring te delen. Hun reacties en verhalen zijn het grootste compliment voor ons werk.

Elkaar ontmoeten

Wat mooi dat dit bestaat! Zo leer ik gelijk mijn nieuwe buren kennen.
- Deelnemer Koffieochtend Neie Naober

Ik ben in het bestuur van het dorpshuis gegaan. Als je alleen komt te staan “moet je toch wat” om mensen te ontmoeten.
- Deelnemer Huiskamer Impuls

Dat ik op mijn leeftijd nog mag trakteren. Ik voel me weer alsof ik op school zit.
- Deelnemer Huiskamergroep Sociaal Werk De Schans

Ik ben zo blij dat ik vanochtend naar de groep ben gegaan. Ik voelde mij helemaal niet goed, maar nu heb ik weer zin in de dag.
- Deelnemer Huiskamergroep Sociaal Werk De Schans

Voorzorg en steun

Zinvolle bijeenkomst. Fijn dat je ook verdrietig mag zijn.
- Deelnemer voorzorggroep Welstad

Na vandaag voel ik me emotioneel. Daar ben ik blij mee, want vaak voel ik niks.
- Deelnemer koffie inloop Sociaal Werk De Kop

Ik geef je een 10 omdat je attent, behulpzaam en een goede vriend bent.
- Supportteam Compaen

Als de voorzorg er niet was geweest, was ik er ook niet meer.
- Deelnemer voorzorggroep Welstad

Mantelzorg

Kiezen voor jezelf als mantelzorger is niet egoïstisch.
-Deelnemer contactgroep Mantelzorg deBasis

Wat toch leuk om gewaardeerd te worden voor de zorgtaken die ik doe. Het is niet altijd makkelijk.
- Mantelzorger Neie Naober

Het is fijn om te horen dat ik niet als enige moeite heb met de situatie waarin je je partner nog wel hebt, maar eigenlijk ook niet meer...
- Mantelzorger Andes

Ik heb op de basisschool wel eens een spreekbeurt gehouden over de verstandelijke beperking van mijn broer, maar nu praat ik er eigenlijk nooit meer over met mijn vrienden. Het is geen geheim, maar ik praat met hen liever over leuke dingen.
- Jonge mantelzorger Sedna

Ik ben weer even alles kwijt, alles even loslaten.
- Deelnemer mantelzorgondersteuning

Opgroeien

Ik durfde ‘nee’ te zeggen toen mijn vriendje mij vroeg iets te doen waar ik geen zin in had.
- Deelnemer Bikkels in de Dop Sociaal Werk De Schans

Fijn dat er een activiteit is, anders had mijn zoon de hele avond op zijn kamer zitten gamen.
- Ouder deelnemer jeugdactiviteit Andes

Mijn kind wil nooit ergens naar toe maar hier wil hij elke week naar toe. En jullie weten waar jullie over praten, dat voelt goed.
- Ouder deelnemer Hang Out Vaart Welzijn

Vanavond eerst de burgemeester uitgezwaaid die met jongeren de straat op ging.
- Ouder deelnemer jongerencentrum Sociaal Werk Oldambt

Ik kan me heel weinig herinneren van vroeger. Dat is erg confronterend. Tijdens het maken herinnerde ik me opeens dat mijn oma me vroeger leerde om madelief-kettingen te maken.
- Deelnemer Movements Sedna