
Inleiding
Opdracht
Sinds 1 juli 2015 voert Vaart Welzijn in opdracht van de gemeente Assen de maatschappelijke dienstverlening en het welzijnswerk uit in de gemeente Assen. Na een eerste gunning in 2015 is deze opdracht na een tweede aanbesteding vanaf 1 juli 2019 opnieuw aan Vaart Welzijn gegund. De opdracht is destijds als volgt geformuleerd:
Doelstelling:
‘Met de inzet van maatschappelijke dienstverlening en welzijn zetten we inwoners in hun kracht, versterken we sociale netwerken en informele zorg en leveren zo een onmisbare bijdrage aan een vitale, verantwoordelijke en inclusieve samenleving en minder zware zorg’.
De gemeentelijke opdracht aan Vaart Welzijn bestaat uit vier subopdrachten:
- Het uitvoeren van taken en projecten, die leiden tot bevordering van leefbaarheid en waarbij de preventieve en proactieve inzet van buurtwerk een toegevoegde waarde heeft.
- Het versterken van het voorliggend veld, informele zorgnetwerken en steunstructuren voor mantelzorgers.
- Het uitvoeren van toegangstaken.
- Het bieden van ondersteuning en begeleiding aan inwoners met een hulpvraag. Het gaat daarbij zowel om kinderen en jongeren als om volwassenen en ouderen.
Deze opdracht heeft een looptijd van vier jaar, met de mogelijkheid om deze twee keer te verlengen met twee jaar. De gemeente heeft ervoor gekozen om gebruik te maken van de eerste mogelijkheid tot verlenging. Dit is een mooie waardering voor onze dienstverlening aan de inwoners van Assen en het steeds verder ontwikkelde strategisch partnerschap tussen de gemeente Assen en Vaart Welzijn.
In de loop der jaren is aan de basisopdracht maatschappelijke dienstverlening en welzijn een flink aantal extra opdrachten toegevoegd.
Vijf lijnen Vaart Welzijn
Zoals omschreven in de halfjaarrapportage heeft Vaart Welzijn een verbinding gemaakt tussen onze opdracht en het programma Sociale Stad Assen. We onderscheiden in onze opdracht nu vijf lijnen, zoals hieronder schematisch weergegeven in figuur 1. De lijn "Inwoners met hulpvragen ondersteunen" vormt de basis van de andere vier lijnen die overeenkomen met de pijlers van Sociale Stad Assen.
Figuur 1: Relatie opdracht Vaart Welzijn en programma Sociale Stad Assen

Het kwaliteitskompas
De accounthouder Vaart Welzijn van de gemeente en de beleidsadviseur van Vaart Welzijn hebben in 2024 gezamenlijk deelgenomen aan het vervolg van het Leernetwerk Outcomegericht Werken van Movisie. Hierin staat het werken met het Kwaliteitskompas centraal. Het Kwaliteitskompas heeft tot doel om ambities en gewenste maatschappelijke resultaten (gemeente) nadrukkelijker te verbinden met dienstverlening en outcome van (bijvoorbeeld) de welzijnsorganisatie. In het Kwaliteitskompas heeft ook participatie van inwoners nadrukkelijk een plek. Er is in 2024 door de gemeente aandacht besteed aan het formuleren van maatschappelijke resultaten per ambitie, deze zijn weergegeven in deze rapportage. De volgende stap is dat we als Vaart Welzijn bij onze dienstverlening de indicatoren onder de loep gaan nemen en eventueel nieuwe voorstellen doen voor indicatoren op het gebied van bereik, doelrealisatie en klantervaring. Deze stap zal in 2025 plaatsvinden.
Afbeelding 1: Het Kwaliteitskompas
Opbouw jaarrapportage
Elk hoofdstuk van deze jaarrapportage behandelt een van de vijf lijnen van Vaart Welzijn en geeft daarin de uitwerking van de zes stappen van het Kwaliteitskompas weer voor zover deze gemaakt is.
Bij "stap 1: Ambitie" zijn de doelen/ambities van het programma Sociale Stad Assen opgenomen. Vervolgens worden deze ambities door de gemeente in de tweede stap uitgewerkt in "stap 2: Maatschappelijke Resultaten". Deze beschrijven de veranderingen die de gemeente Assen voor/bij inwoners teweeg wil brengen. De gemeente Assen heeft eind 2024 in concept de maatschappelijke resultaten beschreven, deze staan in deze rapportage benoemd. Deze zijn nog in ontwikkeling en kunnen dus in 2025 nog aangepast worden.
Bij stap 3 staan de diensten en extra opdrachten die Vaart Welzijn uitvoert om een bijdrage te leveren aan de maatschappelijke resultaten. Voor nu hebben we een onderverdeling gemaakt in onze huidige dienstverlening.
"Stap 4: Input kwaliteit" beschrijft de randvoorwaarden waaraan voldaan moet worden om het beschreven dienstenaanbod goed uit te kunnen voeren. In deze rapportage zijn de randvoorwaardelijke KPI's onder deze stap geplaatst.
Bij "stap 5 Outcome” zijn de bestaande KPI’s onderverdeeld in de categorieën waarin de outcome-indicatoren in het Kwaliteitskompas benoemd worden: bereik, doelrealisatie en klantervaring. Zoals aangegeven zullen we in 2025 met behulp van het Kwaliteitskompas zo nodig nieuwe/andere outcome-indicatoren benoemen en rapporteren. Naast de cijfermatige KPI's en de toelichting hierop besteden we inhoudelijke aandacht aan de doelrealisatie en klantervaring. Dit doen we door middel van casusbeschrijvingen, interviews, quotes, enz. Bij de diensten die geen opvallende cijfers laten zien, die gewoon volgens afspraak lopen en waar geen bijzondere ontwikkelingen te vermelden zijn hebben we volstaan met het weergeven van de KPI's.
De jaarcijfers 2024 die getoond worden bij het hoofdstuk Outcome zijn in de tweede kolom vergeleken met de cijfers van 2023. Bij ↑ en ↓ is er sprake van een duidelijke stijging of daling van de KPI. Wanneer het cijfer vergelijkbaar is met 2023 staat er ↔.
Deze rapportage is mede input om stap 6 uit het kwaliteitskompas te zetten: de verbetercyclus. In de gesprekken met de accounthouder en de beleidsadviseurs levert input om het gesprek over de resultaten aan te gaan en afspraken te maken hoe we onze dienstverlening verder kunnen ontwikkelen.