Voorwoord
Vaart Welzijn heeft zich in 2024 gericht op het verder versterken van de sociale basis en de beweging van zorg naar gezondheid in Assen. Samen met vrijwilligers, inwoners(initiatieven) en ketenpartners dragen onze medewerkers bij aan het ontstaan van veerkrachtige gemeenschappen. In deze rapportage vindt u veel mooie voorbeelden hiervan terug.
Ook onze jaarrapportage zelf is in ontwikkeling. We hebben bij de indeling hiervan aansluiting gezocht bij de pijlers van het programma Sociale Stad Assen en de stappen uit het Kwaliteitskompas (meer hierover in de inleiding). Bij de toepassing van het Kwaliteitskompas maken we een onderverdeling tussen outcome-indicatoren op bereik, doelrealisatie en klantervaring. Deze driedeling volg ik hieronder.
Terugblik bereik
Vaart Welzijn heeft het afgelopen jaar 19.657 inwoners bereikt, dit is zo’n 5.000 inwoners meer dan in 2023. Dit komt vooral doordat het bereik van onze collectieve activiteiten steeds groter wordt. Terwijl we meer inwoners bereiken met collectieve dienstverlening zien we dat het aantal nieuwe individuele trajecten geen evenredige daling laat zien. Dit komt omdat er problematiek is die zich niet goed leent voor collectieve ondersteuning. Er zullen altijd individuele trajecten nodig blijven. Daarnaast starten sommige trajecten individueel en kunnen de inwoners vervolgens verder met een collectief traject, door bijvoorbeeld gebruik te maken van (ontmoetings)activiteiten. En als laatste zien we dat de complexiteit van de samenleving stijgt en er door wachtlijsten regelmatig overbruggingsondersteuning geboden wordt. Hierdoor zou je wellicht eerder een stijging van het aantal individuele trajecten verwachten. Dat dit in Assen niet het geval is, kan mede te danken zijn aan de inzet van meer collectieve voorzieningen.
Terugblik doelrealisatie
Dagelijks leveren de medewerkers van Vaart Welzijn zowel een bijdrage aan individuele doelen van inwoners als aan doelen op groeps-, buurt- en gemeenteniveau. Op inwonersniveau hebben we dit jaar met 70% van de individuele trajecten het doel behaald dat van tevoren gezamenlijk met de inwoner is opgesteld. Uit de verschillende verhalen van inwoners verderop in deze jaarrapportage blijkt dat we ook met onze collectieve dienstverlening bijdragen aan individuele doelen van inwoners. Verschillende impactmetingen ondersteunen deze verhalen.
Terugblik klantervaring
Al deze inspanningen leiden ook dit jaar weer tot een mooie waardering van de inwoners die wij hebben ondersteund. Gemiddeld geven de inwoners die Vaart Welzijn individueel heeft ondersteund ons een 8 op het tevredenheidonderzoek. Bij de deelnemers aan de collectieve activiteiten is de gemiddelde score op het tevredenheidsonderzoek een 8,6 en onder jongeren een 8,4. Mooie waarderingen die energie geven om volop door te gaan in 2025.
Rob Kah, Directeur Vaart Welzijn