Inwoners met hulpvragen ondersteunen
"Fijn dat jullie er op de juiste tijd en plaats voor mij waren."
"Fijn dat jullie er op de juiste tijd en plaats voor mij waren."
Doelstelling hoofdopdracht: ‘Met de inzet van maatschappelijke dienstverlening en welzijn zetten we inwoners in hun kracht, versterken we sociale netwerken en informele zorg en leveren zo een onmisbare bijdrage aan een vitale, verantwoordelijke en inclusieve samenleving en minder zware zorg’.
De doelstelling van de hoofdopdracht is nog steeds passend bij de huidige ontwikkelingen. De basis van onze dienstverlening is de individuele ondersteuning en collectieve dienstverlening vanuit de buurtteams, gericht op het bevorderen van de positieve gezondheid van de inwoners van Assen. Met de uitvoering hiervan richten we ons op alle inwoners van Assen, ongeacht de hulpvraag of doelgroep. De individuele ondersteuning en collectieve dienstverlening liggen aan de basis van de meer gerichte opdrachten die bijdragen aan de pijlers van het programma Sociale Stad Assen.
De eerste vier stappen van het Kwaliteitskompas (Ambities, Maatschappelijk resultaat, Activiteiten en Input kwaliteit) zijn op dit thema dus niet van toepassing. We hebben voor dit thema dan ook op organisatieniveau de outcome-indicatoren met betrekking tot bereik, doelresultaat en klantervaring geformuleerd en toegelicht.
Indicatoren outcome - bereik - collectieve dienstverlening | 2024 | 2023 | Ontwikkeling |
---|---|---|---|
Aantal collectieve activiteiten | 217 | 192 | ↑ |
Aantal bijeenkomsten bij deze collectieve activiteiten | 1063 | 732 | ↑ |
Aantal deelnemers aan deze collectieve activiteiten | 11467 | 6577 | ↑ |
Aantal ondersteunde inwonersinitiatieven (zelforganisatie) | 20 | 13 | ↑ |
Aantal collectieve activiteiten waarbij vrijwilligers worden ingezet | 22 | 27 | ↓ |
Aantal vrijwilligers | 288 | 273 | ↔ |
In het najaar vond de weerbaarheidstraining voor volwassenen plaats. De deelnemers kijken terug op een geslaagde training en de trainers vertellen hier graag over:
Inhoud en impact
“We zijn getuige en onderdeel geweest van mooie processen van de deelnemers. We hebben geïnvesteerd in het creëren van een veilig klimaat in de groep, waarin deelnemers hun ervaringen durven te delen. Dit is de kracht van het collectief: het biedt erkenning en herkenning en dit maakt dat de problematiek lichter wordt ervaren. Het delen van ervaringen zorgt voor bewustwording van eigen gedachten en gedrag. Dit biedt ruimte voor verandering. Het oefenen in het dagelijks leven en het bespreken hiervan is verder belangrijk. Op die manier stimuleren we het toepassen van nieuw gedrag en het reflecteren hierop. We zagen dat deelnemers hun grens eerder aan gingen geven, zich assertiever opstelden, hun zelfbeeld verbeterde en hebben ervaren dat zij hun stem mogen laten horen.
Training fysieke weerbaarheid door boksen
Dit was de tweede weerbaarheidstraining waarbij de buurtwerkers sport een gastles boksen hebben gegeven. Dit was een groot succes voor de deelnemers. Tijdens deze training gaat het even niet om nadenken, maar om het voelen en ervaren. De bokstrainer begeleidt de oefeningen en wij observeren samen met een van de deelnemers en benoemen wat wij zien. Hier komen hele waardevolle inzichten uit, waar de deelnemers verder mee kunnen tijdens de training.
Ervaringen deelnemers
De deelnemers waren enthousiast over de invulling van de training, de begeleiding bij oefeningen in het dagelijks leven en zij hebben een appgroep opgericht om elkaar te blijven steunen. Naast de persoonlijke ontwikkeling die zij hebben doorgemaakt is de kracht van het collectief dat de deelnemers hun sociale netwerk hebben uitgebreid.”
Ik heb meer geleerd tijdens deze training, dan tijdens jarenlange therapie bij een psycholoog.
Indicatoren outcome - bereik - individuele dienstverlening | 2024 | 2023 | Ontwikkeling |
---|---|---|---|
Aantal individuele hulpvragen beantwoord | 3821 | 3360 | ↑ |
Aantal individuele hulpvragen beantwoord kinderen en jongeren (0-18 jaar) | 876 | 650 | ↑ |
Opgestarte individuele trajecten | 604 | 660 | ↓ |
Afgesloten individuele trajecten | 533 | 620 | ↓ |
Opgestarte leun en steuntrajecten | 99 | 129 | ↓ |
Afgesloten leun en steuntrajecten | 125 | 116 | ↑ |
Aantal informatie en advies vragen | 2697 | 2240 | ↑ |
Aantal signalen | 149 | 139 | ↔ |
Aantal vragen | 463 | 483 | ↓ |
Aantallen per problematiek en wijk | zie onder | n.v.t. | |
Aantal huisverboden | 13 | 7 | ↑ |
Definities individuele ondersteuning
Individuele trajecten - Dit zijn trajecten die worden ingezet als de inwoner een hulpvraag heeft waarbij meerdere gesprekken nodig zijn en er een duidelijk doel is waar naartoe wordt gewerkt.
Leun- en steuntrajecten – Trajecten waarbij de inwoner af en toe ondersteunend contact nodig heeft voor een bekende en/of zich herhalende vraag.
Informatie en adviesvragen - Een eenmalig advies of antwoord, waarmee de vraag van een inwoner in een gesprek is beantwoord.
Signalen - Deze worden door de sociaal werker geregistreerd wanneer hen iets opgevallen is wat relevant is voor onze ondersteuning of wanneer een inwoner of ketenpartner een signaal afgeeft.
Vragen - Dit zijn vragen van inwoners of netwerkpartners waar doorvragen vaak nodig is en die verdere actie vragen.
Individuele aanmeldingen per team
Bovenstaande grafiek in tabel-vorm:
Individuele aanmeldingen per team | opgestart |
---|---|
Assen Oost | 96 |
Baggelhuizen-Centrum | 77 |
Noorderpark-Peelo | 117 |
Kloosterveen | 60 |
Lariks-Pittelo | 44 |
Marsdijk | 69 |
VO-team | 135 |
Team informele ondersteuning | 4 |
ZRM top 5 hoofddomein individuele trajecten
Geestelijke gezondheid | 192 |
Financiën | 86 |
Huiselijke relaties | 100 |
Sociaal netwerk | 53 |
Huisvesting | 63 |
Opgestarte leun en steuntrajecten per team
Bovenstaande grafiek in tabel-vorm:
aanmeldingen L&S per team | |
---|---|
Assen Oost | 7 |
Baggelhuizen-Centrum | 10 |
Noorderpark-Peelo | 19 |
Kloosterveen | 2 |
Lariks-Pittelo | 18 |
Marsdijk | 18 |
VO-team | 36 |
Team informele ondersteuning | 7 |
ZRM top 5 hoofddomein leun en steuntrajecten
Geestelijke gezondheid | 47 |
Financiën | 19 |
Sociaal netwerk | 45 |
Tijdsbesteding | 28 |
Maatschappelijke participatie | 49 |
ZRM top 5 hoofddomein informatie en adviesvragen
1. Financiën | 403 |
2. Lichamelijke gezondheid | 87 |
3. Geestelijke gezondheid | 58 |
4. Huisvesting | 38 |
5. Maatschappelijke participatie | 36 |
Indicatoren outcome - doelrealisatie | 2024 | 2023 | Ontwikkeling |
---|---|---|---|
Impact collectieve dienstverlening regulier | 8,0 | 8,8 | ↓ |
Impact collectieve dienstverlening jongeren | 7,6 | 7,3 | ↑ |
ZRM – aantal hulpvragen waarbij de doelscore is behaald | 70% | 63% | ↑ |
ZRM – gemiddelde groei op de hoofddomeinen (op een 5-puntsschaal) | 0,86 | 0,6 | ↑ |
ZRM – start en eindscores | Zie onder | ||
Het percentage individuele casussen dat wordt afgesloten met resultaat zelfstandig verder of verder in informeel circuit is tenminste 65% | 73% | 77% | ↔ |
Gemiddelde scores op impactmeting collectieve dienstverlening - regulier
Bovenstaande grafiek in tabel-vorm:
KPI | gemiddelde |
---|---|
Klanttevredenheid | 8,699999999999999 |
Erkend voelen | 9,199999999999999 |
Activering | 9,1 |
Opgelucht voelen | 8,5 |
Zelfredzaamheid | 8,300000000000001 |
Netwerkversterking | 8,300000000000001 |
Lichamelijke gezondheid | 8,5 |
Verbonden voelen | 8,300000000000001 |
Participatie | 8,6 |
Inbedding | 8,4 |
Gemiddelde scores op impactmeting collectieve dienstverlening - jongeren
Bovenstaande grafiek in tabel-vorm:
KPI | gemiddelde |
---|---|
Tevredenheid | 8,4 |
Lichte ondersteuning | 8,300000000000001 |
Voorlichting | 7,3 |
Training | 6,8 |
Activering | 6,8 |
ZRM start- en eindscores
Bovenstaande grafiek in tabel-vorm:
ZRM | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
---|---|---|---|---|---|
Startmeting | 9 | 66 | 220 | 133 | 21 |
Eindmeting | 2 | 11 | 94 | 192 | 150 |
Van zorgmijder naar vrijwilliger
In de jaarrapportage 2023 beschreven we de casus van een zorgmijdende man met financiële problemen, die nauwelijks contacten had en voor overlast zorgde in de buurt. Vaart Welzijn kwam via een ketenpartner in contact met hem. De buurtwerker ontdekte zijn schildertalent en schakelde de cultuurcoach in. Daarnaast zorgde de buurtwerker ervoor dat hij via het Volwassenenfonds een lidmaatschap voor de sportschool vergoed kreeg. De man bloeide helemaal op en werd een ander mens.
Dit verhaal heeft een vervolg gekregen in 2024. We berichtten al dat we aan het kijken waren of de man mogelijk als vrijwilliger schilderlessen kon geven, en dat is uitgemond in 12 workshops: Kunstenaars nemen de tijd. Samen ontwikkelden de cultuurcoach en de man de inhoud van de workshops. De buurtwerker zorgde voor de beschikbare schildermaterialen en deelnemers. De man kon hierdoor zijn talenten met anderen in de buurt delen en kreeg meer contact met inwoners uit de buurt.
Een prachtig voorbeeld van hoe iemand door laagdrempelig contact en actie uiteindelijk zo goed in zijn vel komt te zitten dat hij als vrijwilliger aan de slag gaat. En als kers op de taart gaan de enthousiaste deelnemers als zelfstandige schildersgroep met de naam Kloosterkwast door.
Indicatoren outcome - klantervaring | 2024 | 2023 | Ontwikkeling | |||
---|---|---|---|---|---|---|
Tevredenheidsonderzoeken | ||||||
Klanten - individuele ondersteuning | 8 | 7,7 | ↑ | |||
Klanten - collectieve dienstverlening - algemeen | 8,6 | 8,7 | ↔ | |||
Klanten - collectieve dienstverlening - jongeren | 8,4 | 7,3 | ↑ | |||
Netwerkpartners** | 7,8 | 7,8 | ↔ | |||
Vrijwilligers** | 7,6 | 7,6 | ↔ | |||
** De tevredenheidsonderzoeken onder netwerkpartners en vrijwilligers hebben in 2023 plaatsgevonden en worden in 2026 weer uitgevoerd. |
Het is zo belangrijk geweest serieus genomen te worden. Het gaf mij vertrouwen naar de toekomst en nam een stuk gevoel van eenzaam voelen weg.
Verschuiving van individueel naar collectief
Over het geheel genomen zien we dat het aantal individuele trajecten dat opgestart wordt langzaam daalt en dat de sterk stijgende lijn in het bereik van de collectieve dienstverlening zich heeft door gezet. Daarbij zien we dat vooral de verhouding tussen individueel en collectief is veranderd, doordat we veel meer collectieve activiteiten en voorzieningen hebben opgezet en uitgevoerd. Deze beweging van individueel naar steeds meer collectief zien we vanaf 2022 en heeft zich daarna doorgezet.
Stevige positie in Asser samenleving
We merken dat we als Vaart Welzijn een stevige positie in de Asser samenleving hebben. Onze sociaal werkers hoeven niet vaak meer aan inwoners uit te leggen wat Vaart Welzijn is en inwoners weten ons te vinden. We denken samen met ketenpartners mee in de opgaven waar de gemeente Assen voor staat. En we merken in de netwerken in Assen dat we positief worden ontvangen. Op die manier bewegen we ons in de haarvaten van de Asser wijken en kunnen we een belangrijke rol spelen in het vergroten van de positieve gezondheid van de inwoners van Assen en de veerkracht van de Asser wijken.
Blijvend aandachtspunt: locaties in de wijk
Al een aantal jaar lopen we er tegen aan: het vinden van goede locaties voor activiteiten, voorzieningen en als werkplek voor onze buurtteams. Om de sociale basis en zorgzame buurten verder vorm te kunnen geven is het belangrijk dat er in een wijk/buurt een 'warme plek' is. Een plek waar inwoners elkaar kunnen ontmoeten, waar zij zonder drempel te ervaren terecht kunnen met hun vragen en waar zij zelf activiteiten kunnen organiseren. Niet in alle buurten is zo'n warme plek. Vaart Welzijn loopt daar bij het uitbreiden van de collectieve voorzieningen ook tegenaan. In praktische zin betekent het dat we meer huur moeten betalen als wij ons aanbod willen uitbreiden. Dat heeft gevolgen voor de begroting. We blijven actief zoeken en gebruik maken van de mogelijkheden die er zijn.
Huisverboden
Het eerste half jaar waren er 12 huisverboden, het tweede half jaar 1. We merken dat het aantal aanmeldingen erg grillig verloopt. Veilig Thuis Drenthe (VTD) heeft een achterstand en in de eerste helft van 2024 is er extra capaciteit ingezet om deze in te halen, waardoor er veel aanmeldingen in deze periode gedaan werden.
Software voor digital-first corporate reporting
Met iwink.report maak je publicaties op een eenvoudige en efficiënte manier. Je bespaart tijd, fouten en stress. Vanuit één plek publiceer je naar een volwaardige webversie, PDF en iXBRL-bestand. Zo geef je lezers de best mogelijke ervaring.