Spring naar inhoud

Specifieke doelgroepen (ASS, LVB en NAH)

Vraagouder bij nieuwe voorziening 'Steunouder': “Ze komt vrijwel altijd opgewekt thuis, daardoor kunnen we er allebei weer beter tegenaan”

Specifieke doelgroepen (ASS, LVB en NAH)

KPI´s 2024 2023 Ontwikkeling
Individuele ondersteuning 158 150
Aantallen voorliggende voorzieningen 240 100 klanten
Beschrijving geboden respijtzorg zie onder zie onder n.v.t.
Ingezette deskundigheidsbevordering 27 trainingen 19 trainingen

We zien 26 nieuwe klanten die gebruik maken van het speciaal onderwijs, doorverwezen zijn door een organisatie die zich met de doelgroep bezig houdt (bijv. Cosis, MEE, Noorderbrug) of door Vaart Welzijn verwezen zijn naar een organisatie die zich bezig houdt met de specifieke doelgroep. De medewerkers die speciaal voor de opdracht aangenomen zijn (4,33 fte) geven aan dat zij ongeveer 46 klanten ondersteund hebben waarvan ze weten of het vermoeden hebben dat er sprake is van ASS, LVB of NAH. Ook is er bij 72 klanten aangegeven dat er sprake is van laaggeletterdheid.

De top 3 van ZRM hoofddomeinen zijn geestelijke gezondheid, huiselijke relaties en financiën. Dit komt overeen met de vragen die overall aan ons gesteld worden. De gemiddelde doorlooptijd is 241 dagen. De doelscore wordt in 80% behaald. De meeste vragen worden gesteld over en door de leeftijdscategorieën 12-18 en 65+ jaar.

Er hebben tenminste 240 klanten gebruik gemaakt van voorzieningen zoals de Hang Out en de inzet van het VO-team op PRO-Assen. 

Daarnaast is een van die voorzieningen waar deze doelgroep bereikt gaat worden, 'De verlengde schooldag' op PRO-Assen. Tijdens de verlengde schooldag worden diverse buitenschoolse activiteiten georganiseerd, waarbij talentontwikkeling centraal staat. Vanaf oktober 2024 is Vaart Welzijn op verzoek van PRO Assen gestart met de voorbereiding, de activiteiten zullen in 2025 daadwerkelijk starten. De wens van PRO Assen is om met dit project naast talentontwikkeling ook meer verbinding tussen hun leerlingen en andere jongeren te creëren. In eerste instantie zullen de activiteiten alleen voor de leerlingen van PRO-Assen georganiseerd worden, maar de bedoeling is om deze activiteiten uiteindelijk voor alle jongeren in Assen beschikbaar te maken. 

Er zijn het afgelopen jaar 27 trainingen gevolgd die de kennis over de doelgroepen vergroot, zoals Signs of wellbeing, LVB, psychiatrische klachten, ouderen, positieve gezondheid of effectief aansluiten in communicatiestijl.

Er is een goede samenwerking met MEE opgebouwd, zowel op uitvoerend als op managementniveau. Afspraken rondom onderaannemerschap voor de logeerkring en psychodiagnostisch onderzoek zijn uitgekristalliseerd en voor beide partijen goed werkbaar. Daarnaast is door Vaart Welzijn, MEE en gemeente een gezamenlijke overlegtafel gevormd rondom de vraag wie bij twijfel een individuele casus op kan pakken.

MEE heeft in het afgelopen jaar als onderaannemer van Vaart Welzijn 8 aanmeldingen ontvangen, voor 4 logees opvang gerealiseerd, voor 3 gezinnen nazorg gerealiseerd en een kennisavond voor gastouders georganiseerd.

Casus inwoner met NAH:
Meneer en mevrouw Bos* zijn aangemeld door de huisarts via Welzijn op Recept, met de opmerking dat mevrouw Bos overbelaste mantelzorger is.

Buurtwerker Anja en wijkverpleegkundige Mandy, (onderdeel van het team van Vaart Welzijn) gaan op huisbezoek bij meneer en mevrouw Bos.

Anja en Mandy zien een ouder echtpaar, waarvan de man beginnende dementie heeft, doof is en fysiek zwak is. Ze zien ook dat het echtpaar met veel humor en liefde met elkaar en de situatie omgaat en ze redden zich samen mede daardoor goed. Mevrouw Bos geeft aan dat het mantelzorgen haar wel zwaar valt en dat zij er heel graag af en toe even op uit zou willen om nieuwe energie op te doen, zodat zij weer voldoende energie heeft om voor haar man te zorgen.

Anja en Mandy komen er in het gesprek achter dat meneer Bos heel erg van rummikub houdt en gaat op zoek naar iemand die regelmatig met hem wil rummikubben. Op die manier kan mevrouw Bos iets voor zichzelf doen en energie bijtanken, zodat zij de zorg beter vol kan houden en meneer Bos niet naar een dagopvang hoeft, met de nodige WMO-kosten daaraan verbonden. Via haar netwerk in de wijk komt Anja terecht bij Wilma, die een maandelijkse spelletjesavond organiseert. Wilma vraagt de deelnemers of iemand tijd en zin heeft om regelmatig met meneer Bos te rummikubben.

Esther reageert meteen enthousiast en tijdens een kennismakingsgesprek samen met Anja klikt het meteen tussen haar en het echtpaar Bos. Esther gaat nu eens per 14 dagen met meneer Bos 2,5 uur rummikubben en ze hebben hier beide veel plezier in. Mevrouw Bos kan genieten van deze uurtjes, omdat ze ziet dat haar echtgenoot geniet. Soms doet ze praktische dingen zoals rustig boven strijken of boodschappen doen en een andere keer gaat ze erop uit met een vriendin. Beide activiteiten geven haar rust.

Anja geeft aan: dit is nou een mooi voorbeeld van “een onsje welzijn scheelt een kilo zorg!”
En Esther? Die heeft aangegeven dat ze ook nog wel voor een andere inwoner iets wil betekenen.

* De namen in deze beschrijving zijn fictief

Nieuw: Steunouders
Sinds juni is de voorziening Steunouders gestart door Vaart Welzijn. Steunouders zijn volwassen vrijwilligers die een kind één of twee dagdelen per week een vertrouwde plek geven, waar het welkom is en kind kan zijn. Daarmee krijgen ouders ruimte om op adem te komen. Er hebben zich 17 vraagouders gemeld, 14 steunouders en er hebben 11 matches plaats gevonden. Een steunouder wordt veelal ingezet bij overbelaste ouders. Meest voorkomende redenen zijn een beperkt netwerk (isolement), financiële problemen en gedragsproblematiek bij de kinderen. Of een combinatie hiervan. 

Opbrengst kinderen vraaggezin
De meeste kinderen genieten met volle teugen van het contact met het steungezin. Ze hebben plezier, kunnen wat er (thuis) speelt even loslaten, komen tot rust en zijn blij met de aandacht van het steungezin. Uit gesprekken met de vraaggezinnen blijkt dat de sociaal emotionele ontwikkeling en het mentaal welbevinden van de kinderen groeit. Het vergroot hun wereld, veerkracht en zelfvertrouwen. Zo zijn er kinderen die beter met structuur om kunnen gaan, hun gevoelens gaan delen of waarbij de interactie met andere kinderen verbetert.

Opbrengst vraagouders en voor het gezin
De ondersteuning van het steungezin geeft ontspanning, nieuwe energie en innerlijke rust. Het helpt sommige ouders om geduldiger te zijn richting hun kinderen en veelal verbetert de relatie tussen ouder(s) en kind en de gezinsdynamiek. Ook biedt het uitbreiding van het netwerk van het gezin. 

Quotes steun- en vraagouders

Steunouder:   “Toen mijn kinderen klein waren had ik iemand die me hielp, nu doe ik dat graag voor een ander”

Steunouder:   “Het is mooi om op een simpele manier iets groots te kunnen betekenen voor een ander. Dat je dit samen doet met ouders is heel fijn. Het is een verrijking van ons leven”

Vraagouder:   “Ze leert veel dingen bij de steunouder, zoals dingen accepteren zoals ze zijn, onbekende dingen eten, maar ook omgaan met het verliezen van een spelletje”

Vraagouder:   “Meer tijd voor mezelf en kunnen opladen. Ik kom tot rust”

Versie: v8.2.35

Software voor digital-first corporate reporting

Creëer op efficiënte wijze publicaties die impact maken

Met iwink.report maak je publicaties op een eenvoudige en efficiënte manier. Je bespaart tijd, fouten en stress. Vanuit één plek publiceer je naar een volwaardige webversie, PDF en iXBRL-bestand. Zo geef je lezers de best mogelijke ervaring.

Meer over iwink.report