Spring naar inhoud

Zorg toekomstbestendig maken

Zorg toekomstbestendig maken

1. Ambitie

Programma Sociale Stad Assen: ‘We focussen hierbij op de onderdelen van zorg en ondersteuning waar we als gemeente verantwoordelijk voor zijn: de Wmo, Beschermd Wonen en Jeugdhulp. We voeren de Hervormingsagenda Jeugd uit, de doordecentralisatie van Beschermd Wonen (per 1 januari 2024) in en de (her)invoering van de eigen bijdrage in de Wmo per 2026. Daarnaast voeren we het Akkoord Wonen en Zorg voor Ouderen (WOZO) uit en verbeteren we de overgang voor jongeren van Jeugdhulp naar andere vormen van ondersteuning als ze de leeftijd van 18 jaar bereiken.’

2. Maatschappelijke resultaten

In concept geformuleerd door Gemeente:

  1. De kosten van indicaties op basis van het prijspeil van 2023 daalt met 10% gecorrigeerd met de inflatie.
  2. Inwoners kunnen in iedere wijk (9 wijken) terecht bij een stevig (lichte jeugdhulp, relatie POH en onderwijs) lokaal team volgens richtlijnen VNG (richtinggevend kader lokale teams VWS/VNG).
  3. Meer jongeren die bij via de huisarts bij de POH komen, worden laagdrempelig geholpen door de POH zelf. Minder jongeren worden doorverwezen naar (zwaardere) geïndiceerde hulp.
  4. Meer jongeren ervaren een normale schoolgang, waarbij zorg in de klas aanwezig is voor alle leerlingen (normaliseren).
  5. Meer jongeren tot 16 jaar gaan naar school: 10% minder thuiszittende jongeren (tot 16 jaar).
  6. Meer jongeren hebben een veilige thuissituatie: het aantal jeugdbeschermingstrajecten dat in Assen loopt is gedaald met 10%.
  7. Minder mensen in Beschermd Wonen en meer mensen zelfstandig thuis met hulp. Iedereen in BW heeft dit nodig en hiervoor is er een passende plek in de wijk met ondersteuning. Er zijn voldoende intramurale zorgplekken met de juiste zorgzwaarte voor de diverse doelgroepen. En wordt uitstroom binnen een halfjaar na aanmelding bij het Coördinatiepunt Weer Thuis gerealiseerd.

3. Activiteiten

Specifieke diensten/activiteiten

* Gezamenlijke inrichting Toegang
* Zorg- en Welzijnoverleg
* Voorliggende voorzieningen/activiteiten
* Casusregie
* Pilot afschalen Cosis-Vaart Welzijn

Extra opdrachten 

* Koers en Kansen (extern gefinancierd)
* Oriëntatie- en Schakeltraject (deels extern gefinancierd)

4. Input kwaliteit

Naast de randvoorwaardelijke KPI's die in de oorspronkelijke opdracht zijn geformuleerd en hieronder zijn weergegeven, worden door Vaart Welzijn nog aanvullende kwaliteitseisen opgesteld.
* Werkwijze conform implementatieplan Toegang wordt in elk buurtteam toegepast

5. Outcome

Indicatoren outcome - bereik 2024 2023 Ontwikkeling
Aantal aanmeldingen door het aanmeldteam in het Zorg en Welzijnsoverleg 130* 226
Aantal aanmeldingen vanuit de Toegang voor ondersteuning die door Vaart Welzijn is opgepakt 99% 90%
Aantal trajecten Koers en Kansen 2 7

Toelichting outcome bereik en doelrealisatie

Gezamenlijke inrichting Toegang / Zorg- en Welzijnoverleg
Het aanmeldteam registreert nu zelf de vragen in het klantvolgsysteem van Vaart Welzijn, zodat de vragen tijdens het Zorg- en Welzijnoverleg meteen in dit systeem toegewezen kunnen worden aan de medewerker die de vraag gaat oppakken. Dit zorgt ervoor dat het proces veel efficiënter verloopt en dubbele registratie wordt voorkomen.

* De vragen worden allemaal behandeld, maar de registratie is nog niet zodanig ingericht dat het systeem al deze vragen herkent als vragen uit het Zorg- en Welzijnoverleg. Daardoor komen er lagere aantallen naar boven in ons managementinformatiesysteem dan daadwerkelijk aangemeld en behandeld zijn. De inrichting van het registratiesysteem wordt hier de komende tijd op aangepast, zodat we dit aantal weer juist kunnen weergeven.

Voorliggende voorzieningen en activiteiten: Team informele ondersteuning

Vanuit dit team wordt ingezet op mantelzorg en vrijwilligerswerk en stedelijke voorliggende voorzieningen. Dit doen zij zowel in het kader van onze hoofdopddracht als voor de doelgroepen ASS, NAH en LVB. In 2024 zijn de volgende voorzieningen uitgevoerd:

  • ABC digitaal (doorstart)
  • Automaatje
  • Buurtbemiddeling (zie hoofdstuk 2)
  • Danspaleis
  • Hangout
  • Klussendienst
  • Mantelzorgbijeenkomsten
  • Mentor4you
  • Steunouder (nieuw - zie hoofdstuk 7)
  • VIP!

Een speciale vermelding waard: het vijfjarig jubileum van AutoMaatje. In 5 jaar heeft deze vrijwillige vervoersservice meer dan 16.000 ritten gereden voor inwoners van Assen die minder mobiel zijn. Klik hier voor een uitgebreid artikel met de ervaringen van zowel inwoner als vrijwilliger.

Naast de bestaande voorzieningen zijn de voorbereidingen voor twee nieuwe voorzieningen al in volle gang: Seniorenvoorlichting en Mediamakers.

Deze voorzieningen hebben met elkaar gemeen dat zij de sociale basis versterken en daarmee spelen zij een rol in het toekomstbestendig maken van de zorg, omdat door inzet van deze voorzieningen zwaardere zorg vaak kan worden voorkomen. Zoals bijvoorbeeld te zien is in onderstaande casus van Jordy.

Mentor4you - Jordy

Begin dit jaar werd Jordy* door zijn moeder aangemeld voor Mentor4you. Jordy had hulp nodig bij het leren leren. Jordy heeft ADD en zit in het tweede leerjaar. Als hij zo doorgaat gaat hij niet over naar de derde. Tijdens het kennismakingsgesprek met coördinator Annelies zei Jordy weinig. Hij zat onderuit gezakt op de bank en vond zelf dat het allemaal wel prima ging. Annelies zag dat zijn moeder het steeds overnam tijdens het kennismakingsgesprek en hij meer ging vertellen toen ze hem even alleen sprak. Annelies: “We vermoedden dat zijn laconieke houding daar onder andere een reactie op was en we zijn het traject daarom toch met hem aangegaan.” Jordy en de mentor zagen elkaar wekelijks en zijn gestart om verschillende leertechnieken uit te proberen. Ook gaf Jordy op een gegeven moment aan dat hij het moeilijk vond om een planning te maken. Hier zijn ze ook mee aan de slag gegaan. 

Tijdens een evaluatiegesprek met Annelies komt Jordy binnen met een grote lach op zijn gezicht. Hij heeft het gehaald, hij mag over naar het derde leerjaar! Tijdens de laatste toetsweek heeft hij al zijn cijfers weten op te krikken. Annelies: “Ik zag een hele andere Jordy dan in ons eerste gesprek. Hij was blij, zat rechtop, praatte honderduit en kon zelfs aangeven dat hij nog wel een beetje hulp nodig had bij het plannen. Niet alleen zijn schoolprestaties zijn beter, maar ook zijn zelfvertrouwen is zichtbaar gegroeid. We zien daarnaast dat zijn moeder Jordy meer kan loslaten en dat hun relatie meer ontspannen is geworden.

Jordy gaat het komende leerjaar proberen om zelf te leren met de methode, waarvan hij samen met de mentor heeft ontdekt dat die goed bij hem past. Voor het plannen krijgt hij op eigen verzoek nog wat ondersteuning van de mentor. Heel mooi om te zien wat een verschil een mentor kan maken!

* Jordy is een fictieve naam

Pilot afschalen Cosis-Vaart Welzijn

In deze pilot is tijdens structureel overleg onderzocht of casussen waarbij de indicatie bijna afliep, afgeschaald konden worden naar ondersteuning van Vaart Welzijn. De mogelijkheden hiertoe bleven achter bij de verwachting, zoals in de halfjaarrapportage al is aangegeven. In december is deze pilot geëvalueerd. Hieruit is naar voren gekomen dat alle partijen neutraal tot positief tegenover een structuur staan waarbij we elkaar opzoeken, maar dat de samenwerking vanuit zowel Cosis als Vaart Welzijn buiten deze structuur niet actief wordt gezocht. 

Vervolg
We willen de samenwerking graag continueren en dit integreren in de reguliere overlegstructuur. Daarom hebben we het volgende met elkaar afgesproken:

  • Cosis integreert de bespreking van afschaling naar Vaart Welzijn in haar maandelijkse cliëntbespreking.  
  • Als Cosis een cliënt heeft waar een opening voor afschaling naar Vaart Welzijn is gevonden, meldt Cosis de cliënt aan bij het reguliere buurtteamoverleg en schuift aan bij het overleg.
  • Cosis zal vaker fysiek in de Maasstee aanwezig zijn. Hiermee hopen we het onderlinge contact en daarmee de samenwerking te verstevigen.

Oriëntatie- en schakeltraject

We zien hier het aantal deelnemers in 2024 sterk stijgen ten opzichte van 2023. Dit komt doordat scholen steeds beter bekend raken met het Oriëntatie- en schakeltraject. Dit traject is een samenwerking tussen WPDA, iWerk, DCTerra en Vaart Welzijn. Een docent van het DCTerra en een jongerenwerker van Vaart Welzijn geven voor het grootste deel les aan de deelnemende jongeren. Daarnaast werken de jongeren 1 dagdeel bij iWerk.

De rol van Vaart Welzijn is met name die van begeleider, met aandacht voor de persoonlijke situatie en het welzijn van de jongere. De jongerenwerker ondersteunt wanneer de jongeren obstakels ondervinden, bijvoorbeeld financiële vraagstukken of problemen in de thuissituatie. Daarnaast geeft de jongerenwerker soms zelf een les of een activiteit, zoals een les over geldzaken en een excursie naar de gevangenis. Ook wordt er ondersteuning gegeven bij het oppakken van eigen initiatieven van de jongeren. Zo hebben de jongeren een voetbaltoernooi georganiseerd. Als laatste hebben de docent en de jongerenwerker veel contact met het thuisfront en eventuele hulpverleners van de jongeren en er vindt regelmatig een evaluatiegesprek met ouders plaats.

Hij gaat met een lach naar jullie toe en komt met een lach weer terug!

De duur van het traject is maatwerk, maar is gemiddeld zo’n 3 maanden. Het komt voor dat een jongere wel het traject afrondt, maar nog niet naar school kan omdat er bijvoorbeeld geen instroommoment is in februari. Dan blijven de begeleiders wel in contact met de jongere en kijken ze wat nodig is om de jongere gemotiveerd te houden, onder andere met thuisopdrachten. In februari 2025 zal er weer een aantal jongeren uitstromen naar een MBO-opleiding en is er ruimte voor een nieuwe groep.

Koers en Kansen (extern gefinancierd)
Het doel van het project Koers en Kansen is detentieschade bij mensen die nog een straf uit moeten zitten zoveel mogelijk voorkomen. Het aantal trajecten voor Koers en Kansen is beperkt in 2024. Dit werd veroorzaakt door een plaatsingsstop vanuit de Dienst Justitiële Inrichtingen vanwege personeelstekorten. Vanaf december is deze plaatsingsstop weer opgeheven. 

6. Bijdrage aan ambitie en maatschappelijke resultaten

De ingezette activiteiten op deze ambitie hebben allen gemeen dat er in het voorliggend veld oplossingen gezocht worden om te voorkomen dat er inzet van zwaardere, veelal geïndiceerde, zorg en hulpverlening nodig is. Dit bewerkstelligt Vaart Welzijn door ons te richten op preventie, normaliseren en het bevorderen van de positieve gezondheid van inwoners. Hierbij richten we ons niet puur op het oplossen van het probleem, maar op het vermogen van inwoners om met de problemen op verschillende levensdomeinen om te gaan en te groeien. Met andere woorden: op het versterken van de veerkracht van inwoners. Dit doen we niet alleen door middel van de inzet van de activiteiten die we hebben beschreven in dit hoofdstuk, maar deze benadering is de basis van al onze dienstverlening.

Versie: v8.2.35

Software voor digital-first corporate reporting

Creëer op efficiënte wijze publicaties die impact maken

Met iwink.report maak je publicaties op een eenvoudige en efficiënte manier. Je bespaart tijd, fouten en stress. Vanuit één plek publiceer je naar een volwaardige webversie, PDF en iXBRL-bestand. Zo geef je lezers de best mogelijke ervaring.

Meer over iwink.report