Spring naar inhoud

Begeleiding individueel en collectief

Begeleiding individueel en collectief

In dit hoofdstuk laten we een aantal voorbeelden zien van de individuele en collectieve begeleiding zoals we die vanuit Welstad bieden aan onze inwoners. 

OCO team

4.1 Onafhankelijke cliëntondersteuning

Soms is het lastig om de juiste zorg of ondersteuning te vinden. OCO helpt inwoners bij het zoeken naar passende oplossingen op het gebied van zorg, onderwijs, wonen, werk en inkomen. We denken mee, zonder oordeel, en staan naast de inwoner in een soms ingewikkeld systeem. De vraag naar OCO blijft licht groeien. In 2024 hebben we 221 inwoners ondersteund, waarvan 132 voor het eerst. 60% van deze inwoners heeft nog niet eerder individuele hulp van Welstad ontvangen. Dit laat zien dat we een belangrijke schakel zijn voor inwoners die anders misschien nergens aankloppen. Daarnaast zijn 21 inwoners naar ons doorverwezen door huisartsen, gemeente Stadskanaal en zorgorganisaties. 

OCO heeft een belangrijke preventieve functie. Door tijdig mee te denken in de zorgvraag en passende hulp in te schakelen, zowel vanuit voorliggende voorzieningen als via maatwerk, kunnen we escalatie voorkomen. Dit draagt bij aan het verminderen van langdurige en intensieve zorgtrajecten.

In de transitie van zorg naar gezondheid zijn onafhankelijke cliëntondersteuners van groot belang. Ze staan inwoners bij in het maken van keuzes die bijdragen aan hun gezondheid en welzijn. Ze moedigen aan om zelf de regie te nemen en denken mee wanneer het zoeken naar de juiste zorg ingewikkeld is. Hierdoor kunnen inwoners niet alleen beter de zorg en ondersteuning krijgen die ze nodig hebben, maar ook actief bijdragen aan hun eigen gezondheid en welzijn.

OCO Welstad werkt samen met verschillende partners om de ondersteuning zo goed mogelijk te laten aansluiten op wat inwoners nodig hebben. Dit doen we door:

  • Regelmatige overleggen met ketenpartners om ontwikkelingen in het sociaal domein en de zorg af te stemmen.
  • Gezamenlijke lunches met medewerkers van de gemeente, sociaal werkers en cliëntondersteuners om ervaringen uit te wisselen en elkaar beter te leren kennen.
  • Intervisiebijeenkomsten met collega’s van andere sociaal werkorganisaties zoals De Badde, Sociaal Werk Oldambt en Sociaal Werk De Schans, waarin we casussen bespreken en van elkaar leren.
  • Tintenbreed-overleg met onafhankelijke cliëntondersteuners uit de regio, gericht op scholing, kennisdeling en samenwerking.

Door samen te werken zorgen we ervoor dat inwoners niet van het kastje naar de muur worden gestuurd, maar de juiste ondersteuning krijgen. Onafhankelijke Cliëntondersteuning is er voor iedereen die even hulp nodig heeft om verder te komen.

Aantallen onafhankelijke cliëntondersteuning
Leun en steun

26

info en advies

54

individuele trajecten

141

Casus: Onafhankelijk Cliëntondersteuning

Tijdens het inloopspreekuur komt mevrouw De Boer* overstuur binnen. Haar man wordt steeds vergeetachtiger, maar de oorzaak is nog onbekend. Mevrouw heeft zelf een spraak- en mobiliteitsprobleem en staat op het punt een operatie te ondergaan. De zorg voor haar man is in korte tijd flink toegenomen en ze weet niet meer hoe ze alles moet regelen. Daarnaast heeft ze hulpmiddelen nodig en maakt ze zich zorgen of ze hun woning moet verkopen.

Wij helpen mevrouw De Boer bij het verhelderen van haar hulpvraag. Samen onderzoeken we haar netwerk en doen we een Wmo-melding. In overleg betrekken we de (volwassen) kinderen erbij en stemmen we af met de thuiszorg. Tijdens het Wmo-gesprek ondersteunen we mevrouw bij het toelichten van haar situatie en het stellen van haar hulpvragen.

Dit leidt tot de toekenning van huishoudelijke hulp, een taxivoorziening en dagbesteding voor de heer De Boer. Omdat snelle realisatie nodig is, bemiddelen we waar nodig. Ondertussen wordt de diagnose bij de heer De Boer duidelijk en betrekken we een casemanager Dementie erbij, die de zorg voor hem coördineert.

Mevrouw De Boer ondergaat haar operatie, en dankzij de mantelzorg van haar kinderen en de ondersteuning van de thuiszorg verloopt dit proces goed. De woning hoeft niet verkocht te worden. Later blijkt dat de heer De Boer een Wlz-indicatie nodig heeft en moet worden geplaatst in een verpleeghuis. Dit is geregeld vanuit de thuiszorg. We blijven nog enige tijd betrokken bij mevrouw De Boer voor praktische ondersteuning en emotionele begeleiding.

Dankzij onze ondersteuning heeft mevrouw De Boer de zorg voor haar man kunnen volhouden tijdens haar eigen herstel, zijn de juiste voorzieningen op tijd geregeld en heeft zij haar woning en zelfstandigheid kunnen behouden.
*Mevr De Boer is een fictieve naam

4.2 OGGZ

Welstad speelt een actieve rol binnen het netwerk van de Openbare Geestelijke Gezondheidszorg (OGGZ). Elke zes weken nemen we deel aan het OGGZ-overleg, waar alle ketenpartners – waaronder politie, GGD, gemeente, Lentis en Verslavingszorg Noord Nederland (VNN) – samenkomen. Daarnaast overleggen we maandelijks met de gemeente en woningcorporatie Lefier over woonproblematiek.

Tijdens deze bijeenkomsten bespreken we inwoners in kwetsbare situaties en onderzoeken we of zij al bekend zijn bij een van deze organisaties. Wanneer Welstad betrokken is, nemen wij de casus op ons. Daarnaast begeleiden we inwoners die binnen het voorliggend veld vallen. Veel van de mensen die we via de OGGZ tegenkomen, mijden zorg en hulpverlening. Hierdoor duurt het vaak lang om echt contact op te bouwen en vertrouwen te winnen. Onze aanpak vraagt om geduld, volharding en maatwerk, maar kan het verschil maken in het leven van deze inwoners en de omgeving. 

4.3 Bestaanszekerheid

Het waarborgen van bestaanszekerheid in de gemeente Stadskanaal staat centraal in ons werk. We zetten ons in voor het versterken van basisbehoeften zoals huisvesting, inkomen, zorg en sociale ondersteuning, met extra aandacht voor kwetsbare groepen die te maken hebben met armoede, sociale uitsluiting of gezondheidsproblemen.

Samen met woningcorporaties, instanties zoals de Gemeentelijke Kredietbank (GKB) en vrijwilligersorganisaties helpen we inwoners met financiële problemen en voorkomen we waar mogelijk dreigende uithuiszettingen. Daarnaast versterken we sociale netwerken en bieden we educatie en voorlichting, onder andere via het project Ieder Kind Telt Mee, waarin we armoede uit de taboesfeer willen halen. In hoofdstuk 7 Projecten zullen we dit project verder toelichten.

Voorlichting MBO

We hebben jongeren kennis laten maken met het financiële domein. De sessie begon met een ervaringsverhaal, door onze ervaringsdeskundige op het gebied van armoede en schulden, gevolgd door het opstellen van een budgetoverzicht. Sommige jongeren bleken al actief bezig te zijn met financiën, bijvoorbeeld door het huren van een kamer of het bezitten van een auto. Toch waren velen verrast door de kosten die hen in de toekomst te wachten staan. De jongeren vonden de voorlichting erg leerzaam.

Daarnaast hebben we gewerkt aan nieuw promotiemateriaal rondom financiën. Zo is er een checklist voor 18-jarigen ontwikkeld en zijn er plannen voor gedetailleerde schema’s over toeslagen en het aanvraagproces hiervan. We hopen deze binnenkort in te zetten om onze doelgroep nog beter te ondersteunen.

VoorzieningenWijzer

2024 was het laatste jaar dat we de VoorzieningenWijzer uitvoerden. De VoorzieningenWijzer helpt inwoners om eenvoudig alle lokale regelingen en landelijke toeslagen te vinden én aan te vragen. Er zijn 75 verwijzingen geweest voor de VoorzieningenWijzer. We hebben afgelopen jaar 32 keer de checks uit de VoorzieningenWijzer afgenomen. Redenen om de checks ervan toch niet af te nemen zijn: geen belangstelling meer, geen contact gekregen, enkele inwoners wilden om persoonlijke omstandigheden de VoorzieningenWijzer niet meer doen. Met de VoorzieningenWijzer is gemiddeld ruim €870,- per inwoner bespaard. Vanaf 2025 zal de gemeente Stadskanaal de uitvoering van de VoorzieningenWijzer op zich nemen. Wij blijven inwoners uiteraard informeren over de mogelijkheden en het gebruik ervan.

Ieder kind telt mee

Het project Ieder Kind Telt Mee maakt armoede bespreekbaar op basisscholen in de gemeente Stadskanaal om schaamte te verminderen en hulp mogelijk te maken. We geven gastlessen aan groep 7 en 8 en trainingen aan leerkrachten, waarbij een ervaringsdeskundige zijn verhaal deelt. De focus ligt op het voorkomen van pesten en het ondersteunen van scholen bij het omgaan met armoede. Het project wordt gefinancierd door de Regio Deal Oost Groningen.

Casus bestaanszekerheid

Mevrouw Klaassen* is al meerdere jaren bekend bij ons en haar situatie is in de loop der tijd steeds meer gecompliceerd geraakt. Via vroegsignalering kwam ze af en toe in beeld, vooral in verband met schulden bij nutsbedrijven, woningbouwverenigingen en zorgverzekeraar. Naast de financiële zorgen was mevrouw zeer eenzaam, wat uiteindelijk resulteerde in het zoeken van online contacten. Dit leidde ertoe dat ze slachtoffer werd van datingfraude, wat de situatie verder verslechterde.

Gedurende de jaren hebben wij een vertrouwensband opgebouwd en zijn we altijd naast haar blijven staan, ondanks dat zij haar problemen niet wilde delen. Uiteindelijk, toen de situatie niet meer houdbaar was, hebben wij haar kunnen motiveren om budgetbeheer aan te vragen. De GKB heeft hierbij ook goed meegewerkt en mevrouw Klaassen gemotiveerd om haar financiële situatie aan te pakken. Dit was noodzakelijk, vooral omdat ze beschermd moest worden tegen uitgaven richting het buitenland en zij dringend een oplossing nodig had voor haar eenzaamheid.

In december 2024 is de financiële situatie van mevrouw gestabiliseerd door de afhandeling van de zaak met de GKB. Helaas kwam mevrouw Klaassen, na een gerechtelijke uitspraak, op de ontruimingslijst te staan vanwege huurschulden. Gelukkig konden wij snel handelen, in samenwerking met Lefier en de GKB, wat heeft geleid tot het voorkomen van haar uithuiszetting. Zo kan mevrouw Klaassen gerust verder leven in haar woning.

De volgende stap is om mevrouw te motiveren de eenzaamheid aan te pakken en haar situatie op langere termijn te verbeteren. Dit proces zal echter meer tijd vergen, omdat het nodig is om haar uit de isolatie te halen en een structurele oplossing te vinden voor haar sociale en emotionele welzijn.

Deze casus toont aan hoe essentieel het is om een vertrouwensband op te bouwen met mevrouw Klaassen en haar langdurig, zonder oordeel, te ondersteunen in het proces. Alleen dan kunnen we haar ondersteunen en een verandering teweeg brengen.
*Mevrouw Klaassen is een fictieve naam

Interview Peter, individuele ondersteuning

Kun je iets over jezelf vertellen?
“Ik ben Peter*, ik ben twee jaar lang dakloos geweest en heb een dochter van 15 jaar. Momenteel doe ik vrijwilligerswerk bij Cosis en train ik het G-team van SJS (Sportclub Juliana Stadskanaal). In het verleden heb ik de opleiding Sociaal Pedagogisch Werk gevolgd.”

Hoe ben je in contact gekomen met Welstad?
“Ik kwam in een moeilijke situatie terecht toen ik mijn huis moest verlaten vanwege bedreigingen. Ik woonde in een buurt waar steeds meer mensen met problemen werden geplaatst, wat leidde tot veel overlast zoals drugsgebruik en inbraken. Mijn dochter mocht er niet meer komen en uiteindelijk besloot ik mijn huis te verlaten. Ik heb tijdelijk op campings gewoond en vrijwilligerswerk gedaan.”

“Via Ruurd, die ik al langer kende, heb ik een postadres kunnen regelen. In de zomer was het leven op de camping nog te doen, maar in de winter was het zwaar. Op een gegeven moment verbleef ik tijdelijk in Friesland, maar uiteindelijk moest ik terug naar Stadskanaal. Toen hebben Ruurd en ik geprobeerd urgentie aan te vragen voor een woning, maar dit werd afgewezen. De reden was dat ik geen aangifte wilde doen tegen degene die mij bedreigde en er was geen medische urgentie.”

Hoe heb je weer een woonplek gevonden?
“We hebben meerdere keren geprobeerd om via het Housing First-programma een woning te krijgen. Omdat mijn problematiek niet ernstig genoeg werd gevonden – ik was geen verslaafde en had geen strafblad – werd ik steeds afgewezen. Uiteindelijk waren vrienden bang dat ik suïcidaal zou worden.”

“Via SJS kon ik gelukkig douchen en langzaam weer een dagstructuur opbouwen. Ik deed daar vrijwilligerswerk, hielp met koken en deed allerlei klusjes. Dat gaf me weer een doel. Toch bleef een stabiele woonplek een probleem."

Wat betekende hulp voor jou?
“Ruurd heeft een grote rol gespeeld. In het begin wilde ik geen hulp, maar hij bleef contact houden en heeft uiteindelijk geregeld dat ik bij SJS kon douchen en ondersteuning kreeg. Ik kon altijd bij hem terecht, hij was een stabiele factor. Uiteindelijk kreeg ik, dankzij de inzet van Ruurd en de OGGZ opnieuw een kans bij Housing First en dit keer lukte het wél.”

 Hoe is je situatie nu?
“Na twee jaar heb ik via via een tijdelijke woonplek gevonden. Nu woon ik eindelijk op mijn eigen plek. Als het even tegenzit, kan ik nog steeds bij Ruurd terecht. Hij helpt me om dingen op een rij te zetten. Op termijn zal Limor de ondersteuning overnemen, totdat ik helemaal zelfstandig ben. Het doel is dat de begeleiding stopt zodra ik volledig op eigen benen sta.”
*Peter is een fictieve naam

Versie: v8.2.35

Software voor digital-first corporate reporting

Creëer op efficiënte wijze publicaties die impact maken

Met iwink.report maak je publicaties op een eenvoudige en efficiënte manier. Je bespaart tijd, fouten en stress. Vanuit één plek publiceer je naar een volwaardige webversie, PDF en iXBRL-bestand. Zo geef je lezers de best mogelijke ervaring.

Meer over iwink.report