Spring naar inhoud

Impact dienstverlening

Impact dienstverlening

In dit hoofdstuk laten we de impact van onze dienstverlening zien met behulp van cijfers en de duiding hierbij. 

2.1 Individuele ondersteuning

Welstad biedt inwoners gerichte, flexibele en effectieve ondersteuning bij het aanpakken van hun problemen en het verbeteren van hun welzijn en kwaliteit van leven. Deze trajecten kenmerken zich door een actieve betrokkenheid van de inwoner, die zelf regie voert over het proces. De eigen hulpvraag staat centraal en de begeleiding wordt afgestemd op de persoonlijke situatie, waardoor maatwerk en individuele aandacht gewaarborgd zijn.

Vormen van individuele ondersteuning:

  • Individuele trajecten: Voor inwoners met een hulpvraag die meerdere gesprekken vereist. Na de intake wordt gewerkt aan een concreet doel of plan.
  • Leun- en steuncontacten: Voor inwoners die behoefte hebben aan een laagdrempelig steuntje in de rug. Dit kan in de vorm van een vast aanspreekpunt dat af en toe contact onderhoudt en veranderingen in de situatie signaleert. Deze ondersteuning is minder intensief. 
  • Informatie en advies: Voor relatief eenvoudige vragen die doorgaans binnen één of twee contactmomenten kunnen worden beantwoord.

Figuur 1 laat zien dat het aantal individuele trajecten in 2024 is gestegen ten opzichte van voorgaande jaren. Ook het aantal informatie- en adviesvragen is toegenomen. Deze groei is mede te danken aan onze laagdrempelige aanwezigheid op locaties zoals scholen, huisartsenpraktijken en wijk- en dorpscentra. Hierdoor weten steeds meer inwoners ons te vinden, waaronder een grote groep nieuwe inwoners die voorheen geen contact met Welstad had. Van alle nieuw gestarte individuele trajecten in 2024 was 64% niet eerder bekend bij Welstad.

Figuur 1: Individuele ondersteuning

Bovenstaande grafiek in tabel-vorm:

Jaartal 2024 2023 2022
Individueel traject 814 773 761
Leun en steun 213 268 299
Informatie & advies 1100 914 738

In figuur 2 en 3 is te zien hoeveel individuele trajecten en leun- en steuncontacten er zijn opgestart en afgesloten. Hierbij zien we dat we meer trajecten afsluiten dan opstarten. Ook zijn er minder nieuwe trajecten opgestart. Daarbij zien we een stijging in het aantal informatie- en adviesgesprekken en het aantal deelnemers aan collectieve activiteiten (cijfers staan in paragraaf 2.3). Dit past in de beweging van individueel naar collectief. 

In 2024 zien we een stijging bij de inzet op de Onafhankelijke Cliëntondersteuning (OCO), Ondersteuning Sociaal Domein (OSD) en bij sociaal werk op school. De inzet op gezinscoaching / pilot jeugd en opgroeien is gelijk gebleven. We zien een verschuiving van buurtmaatschappelijk werk naar OSD. De gemiddelde doorlooptijd van de individuele trajecten is 220 dagen.

Figuur 2: aantal individuele trajecten die gestart zijn of afgesloten zijn in 2024

Bovenstaande grafiek in tabel-vorm:

  opgestart afgesloten
2024 486 535
2023 499 466
2022 546 477

Figuur 3: aantal leun en steun trajecten die gestart zijn of afgesloten zijn in 2024

Bovenstaande grafiek in tabel-vorm:

  opgestart afgesloten
2024 75 130
2023 123 150
2022 147 159

De dalende trend in leun- en steuncontacten zet zich voort, wat een bewuste keuze is. Deze contacten zijn bedoeld voor inwoners die langdurige ondersteuning van een sociaal werker nodig hebben. We zien dat er meer trajecten worden afgerond dan dat er nieuwe worden gestart. De gemiddelde duur van een traject bedraagt 417 dagen.

Een belangrijke doelgroep binnen leun- en steuncontacten zijn inwoners met een licht verstandelijke beperking. Ook bij hen onderzoeken we samen wat nodig is om zo zelfstandig mogelijk te leven. Trajecten worden afgesloten wanneer de inwoner, in samenspraak met de sociaal werker, voldoende vertrouwen heeft om zelfstandig verder te gaan. Mocht het later toch nodig zijn, dan kunnen inwoners altijd opnieuw bij ons aankloppen.

Leeftijden

Figuur 4 laat zien dat wij met onze individuele ondersteuning alle leeftijdscategorieën bereiken. Kinderen worden vaak op naam van één van de ouders geregistreerd. Dit maakt dat er minder is geregistreerd op de leeftijdscategorie 0-12 en meer op de leeftijdscategorie 27-55. Deze doelgroep zien we ook veel in de gezinscoaching. De leeftijdscategorie 27 tot 55 jaar beslaat bijna twee keer zoveel jaren als de jongere en oudere categorieën, wat logischerwijs tot meer hulpvragen leidt. We zijn bij alle leeftijden goed zichtbaar. 

Figuur 4: Leeftijd individuele ondersteuning

Bovenstaande grafiek in tabel-vorm:

Leeftijdscategorie Individueel traject Leun en steun
0 - 4 jaar 6  
4 - 12 jaar 19 3
12 - 18 jaar 46 2
18 - 27 jaar 117 20
27 - 55 jaar 349 80
55 - 65 jaar 102 31
65 - 75 jaar 81 30
75 - 85 jaar 69 35
85+ 20 10

Verwijzingen individuele ondersteuning

Inwoners worden vanuit diverse ketenpartners naar Welstad verwezen. In 2024 is 278 keer naar Welstad verwezen. Belangrijke verwijzers zijn onder andere:

  • Gemeente
  • Huisartsenpraktijken
  • Scholen
  • GGD
  • Centrum voor Jeugd, Gezin en Veiligheid (CJGV)

Opvallend is dat het aantal verwijzingen door het CJGV in 2024 is gehalveerd tot 15. Hierop hebben we actie ondernomen en zijn we in gesprek gegaan met het CJGV om samen te onderzoeken wat de oorzaak van deze daling is.

De samenwerking met onze ketenpartners is intensief en effectief. In 2024 konden we 73% van de trajecten succesvol afronden zonder verdere doorverwijzing naar een (vrijwilligers)organisatie. Bij 27% van de trajecten was een verwijzing wel nodig, waarbij inwoners vooral zijn doorverwezen naar een zorginstelling, de WMO-afdeling van de gemeente of een vrijwilligersorganisatie (zie figuur 5).

Figuur 5: Verwijzingen vanuit Welstad

Bovenstaande grafiek in tabel-vorm:

doorverwezen naar Aantal trajecten afgesloten
Gemeente - Wmo 25
Zorginstelling 22
Vrijwilligersorganisatie 21
Huisarts 14
Intern verwezen 14
Overig 17
Gemeente - CJGV 11
GGZ-instelling 13
Thuiszorgorganisatie 10
Gemeente en overheid 10

2.2 Zelfredzaamheid-Matrix

Met behulp van de Zelfredzaamheid-Matrix (ZRM) brengen we de hulpvraag en het niveau van zelfredzaamheid van inwoners in kaart op dertien verschillende leefgebieden. Figuur 6 laat zien op welke vijf hoofddomeinen [1] de individuele trajecten het vaakst waren gebaseerd. Geestelijke gezondheid en financiën vormen net als de afgelopen jaren de belangrijkste hoofddomeinen. Opvallend is de forse toename in hulpvragen rondom geestelijke gezondheid ten opzichte van 2023. Het aantal hulpvragen binnen het domein financiën is daarentegen stabiel gebleven. De stijging bij geestelijke gezondheid hangt onder andere samen met het stoppen van de basis-GGZ in de provincie Groningen.

[1] Hoofddomeinen zijn de leefgebieden op de ZRM waar de ondersteuningsvraag van de inwoner en onze dienstverlening betrekking op heeft.  

Figuur 6: Hoofddomeinen ZRM

Bovenstaande grafiek in tabel-vorm:

ZRM Hoofddomein Individueel traject 2024 Individueel traject 2023
Geestelijke gezondheid 317 256
Financien 177 178
Huiselijke relaties 122 144
Sociaal-emotionele ondersteuning (Ouderschap) 120 121
Huisvesting 98 93

ZRM leun en steun

De ZRM top 5 van leun- en steuncontacten ziet er in 2024 anders uit dan in 2023 (zie figuur 7). Zoals hierboven staat beschreven is het aantal leun- en steuntrajecten dalend. Bij de ZRM valt hierbij op dat de ondersteuning op het ZRM-domein geestelijke gezondheid gelijk is gebleven, terwijl de de ondersteuning op financiën wel gedaald is. Ook hierbij zien we een relatie met het stoppen van de basis-GGZ. 

Figuur 7: Leun en steun ZRM

Bovenstaande grafiek in tabel-vorm:

ZRM Hoofddomein L&S 2024 L&S 2023
Geestelijke gezondheid 93 96
Financien 50 85
Huiselijke relaties 28 25
Tijdsbesteding 28 25
Sociaal-emotionele ondersteuning (Ouderschap) 19 24

2.3 Collectieve trajecten

Collectieve ondersteuning zorgt voor slimmer gebruik van tijd en middelen, waardoor we meer mensen kunnen helpen. Bovendien helpt het mensen om contacten te leggen en elkaar te steunen, vooral als ze dezelfde dingen meemaken.Dit draagt bij aan betere resultaten en een sterker gemeenschapsgevoel. In groepsverband leren deelnemers bovendien van elkaar, wat bijzonder waardevol is bij het uitwisselen van kennis en ervaring, zoals in groepscursussen of ondersteuningsgroepen.

Het is belangrijk om goed te blijven letten op wat deelnemers nodig hebben, hoe de groep met elkaar omgaat en om, indien nodig, aanvullende individuele ondersteuning te bieden. Alleen zo kunnen we de voordelen van collectieve trajecten benutten zonder in te leveren op de kwaliteit van onze dienstverlening.

Voorbeelden van collectieve trajecten zijn de weerbaarheidstrainingen, beweegactiviteiten en voorzorggroepen (voor de wachtenden op de specialistische GGZ). We zien een sterke toename in het aantal deelnemers en zijn blij dat onze aanpak, aanwezig zijn in dorpen en wijken, zorgt voor meer zichtbaarheid en een beter bereik. Dit past bij onze beweging van individueel naar collectief. We zien hierbij dan ook een grote stijging aan deelnemers ten opzichte van 2023, waar we in 2024 20.000 bezoekers de activiteiten bezochten, was dit in 2023 11.000 keer. In 2024 hebben we tevens ingezet op een verbetering van de registratie, waardoor we nu in aantallen beter onze impact kunnen laten zien. 

collectieve trajecten

202

bijeenkomsten

2590

deelnemers

20040

In 2024 hebben we binnen onze collectieve ondersteuning, met name via het buurtwerk (sport), veel ingezet op het bevorderen van de lichamelijke gezondheid. Dit had onder andere als doel om gezondheidsverschillen te verkleinen, sociale netwerken te versterken en de maatschappelijke participatie te bevorderen. Daarnaast hebben we ons gericht op het versterken van wijken, sociaal werk op school en lotgenotengroepen. Dit komt ook duidelijk naar voren in tabel 1, waarin de collectieve trajecten per thema zijn gegroepeerd.

Het gaat hier niet om unieke deelnemers. Een inwoner kan aan meerdere trajecten of bijeenkomsten deelnemen. Niet bij alle collectieve trajecten zijn deelnemers of bijeenkomsten ingevuld, doordat het bijvoorbeeld ondersteuning aan vrijwilligers of zelforganisatie betreft. Vrijwilligers worden niet gezien als deelnemers en worden daarom onder een andere categorie geregistreerd. 

Tabel 1: collectieve ondersteuning in 2024

Type collectieve activiteit Bijeenkomsten Deelnemers
Assertiviteitstraining 27 50
AZC Meedoen 22 81
Financien 13 181
Inclusief / ouderen sporten 149 2136
Inzet ervaringsdeskundigheid 12 90
Jongerenwerk 370 1666
Lotgenotengroepen 92 325
Mantelzorg 12 347
Netwerkoverleg 93 273
Ondersteuning bewonersgroep 8 47
Outreachend buurtwerk Centrum / Maarsveld & Maarstee 80 790
Outreachend buurtwerk Musselkanaal/Mussel 2 13
Outreachend buurtwerk Stadskanaal Noord- De Borgen 21 406
Outreachend VIP 3 20
Seniorenactiviteiten 400 848
Sociaal werk op school 292 1023
Sport en wandelgroepen 76 726
Sport, beweging en cultuur jeugd 273 6199
Voorzorggroep 49 47
Vrijwilliger (organisatie/vereniging) ondersteuning 33 249
Weerbaarheidstraining jeugd 69 236
Wijk- en jongerenraden 16 95
Wijkgerichte inloop of activiteit Maarstee, Maarsveld en centrum 62 177
Wijkgerichte inloop of activiteit Maarswold en Cereswijk 110 944
Wijkgerichte inloop of activiteit Musselkanaal / Mussel 115 782
Wijkgerichte inloop of activiteit Onstwedde / Alteveer/ Vledderveen 100 1387
Wijkgerichte inloop of activiteit Parkwijk 34 243
Wijkgerichte inloop of activiteit Stadskanaal Noord-De Borgen 57 659
Eindtotaal 2590 20040

Versie: v8.2.35

Software voor digital-first corporate reporting

Creëer op efficiënte wijze publicaties die impact maken

Met iwink.report maak je publicaties op een eenvoudige en efficiënte manier. Je bespaart tijd, fouten en stress. Vanuit één plek publiceer je naar een volwaardige webversie, PDF en iXBRL-bestand. Zo geef je lezers de best mogelijke ervaring.

Meer over iwink.report