
Impact dienstverlening
In dit hoofdstuk laten we de impact van onze dienstverlening zien met behulp van cijfers en de duiding hierbij.
2.1 Individuele ondersteuning
Welstad biedt inwoners gerichte, flexibele en effectieve ondersteuning bij het aanpakken van hun problemen en het verbeteren van hun welzijn en kwaliteit van leven. Deze trajecten kenmerken zich door een actieve betrokkenheid van de inwoner, die zelf regie voert over het proces. De eigen hulpvraag staat centraal en de begeleiding wordt afgestemd op de persoonlijke situatie, waardoor maatwerk en individuele aandacht gewaarborgd zijn.
Vormen van individuele ondersteuning:
- Individuele trajecten: Voor inwoners met een hulpvraag die meerdere gesprekken vereist. Na de intake wordt gewerkt aan een concreet doel of plan.
- Leun- en steuncontacten: Voor inwoners die behoefte hebben aan een laagdrempelig steuntje in de rug. Dit kan in de vorm van een vast aanspreekpunt dat af en toe contact onderhoudt en veranderingen in de situatie signaleert. Deze ondersteuning is minder intensief.
- Informatie en advies: Voor relatief eenvoudige vragen die doorgaans binnen één of twee contactmomenten kunnen worden beantwoord.
Figuur 1 laat zien dat het aantal individuele trajecten in 2024 is gestegen ten opzichte van voorgaande jaren. Ook het aantal informatie- en adviesvragen is toegenomen. Deze groei is mede te danken aan onze laagdrempelige aanwezigheid op locaties zoals scholen, huisartsenpraktijken en wijk- en dorpscentra. Hierdoor weten steeds meer inwoners ons te vinden, waaronder een grote groep nieuwe inwoners die voorheen geen contact met Welstad had. Van alle nieuw gestarte individuele trajecten in 2024 was 64% niet eerder bekend bij Welstad.
In figuur 2 en 3 is te zien hoeveel individuele trajecten en leun- en steuncontacten er zijn opgestart en afgesloten. Hierbij zien we dat we meer trajecten afsluiten dan opstarten. Ook zijn er minder nieuwe trajecten opgestart. Daarbij zien we een stijging in het aantal informatie- en adviesgesprekken en het aantal deelnemers aan collectieve activiteiten (cijfers staan in paragraaf 2.3). Dit past in de beweging van individueel naar collectief.
In 2024 zien we een stijging bij de inzet op de Onafhankelijke Cliëntondersteuning (OCO), Ondersteuning Sociaal Domein (OSD) en bij sociaal werk op school. De inzet op gezinscoaching / pilot jeugd en opgroeien is gelijk gebleven. We zien een verschuiving van buurtmaatschappelijk werk naar OSD. De gemiddelde doorlooptijd van de individuele trajecten is 220 dagen.
De dalende trend in leun- en steuncontacten zet zich voort, wat een bewuste keuze is. Deze contacten zijn bedoeld voor inwoners die langdurige ondersteuning van een sociaal werker nodig hebben. We zien dat er meer trajecten worden afgerond dan dat er nieuwe worden gestart. De gemiddelde duur van een traject bedraagt 417 dagen.
Een belangrijke doelgroep binnen leun- en steuncontacten zijn inwoners met een licht verstandelijke beperking. Ook bij hen onderzoeken we samen wat nodig is om zo zelfstandig mogelijk te leven. Trajecten worden afgesloten wanneer de inwoner, in samenspraak met de sociaal werker, voldoende vertrouwen heeft om zelfstandig verder te gaan. Mocht het later toch nodig zijn, dan kunnen inwoners altijd opnieuw bij ons aankloppen.
Leeftijden
Figuur 4 laat zien dat wij met onze individuele ondersteuning alle leeftijdscategorieën bereiken. Kinderen worden vaak op naam van één van de ouders geregistreerd. Dit maakt dat er minder is geregistreerd op de leeftijdscategorie 0-12 en meer op de leeftijdscategorie 27-55. Deze doelgroep zien we ook veel in de gezinscoaching. De leeftijdscategorie 27 tot 55 jaar beslaat bijna twee keer zoveel jaren als de jongere en oudere categorieën, wat logischerwijs tot meer hulpvragen leidt. We zijn bij alle leeftijden goed zichtbaar.
Verwijzingen individuele ondersteuning
Inwoners worden vanuit diverse ketenpartners naar Welstad verwezen. In 2024 is 278 keer naar Welstad verwezen. Belangrijke verwijzers zijn onder andere:
- Gemeente
- Huisartsenpraktijken
- Scholen
- GGD
- Centrum voor Jeugd, Gezin en Veiligheid (CJGV)
Opvallend is dat het aantal verwijzingen door het CJGV in 2024 is gehalveerd tot 15. Hierop hebben we actie ondernomen en zijn we in gesprek gegaan met het CJGV om samen te onderzoeken wat de oorzaak van deze daling is.
De samenwerking met onze ketenpartners is intensief en effectief. In 2024 konden we 73% van de trajecten succesvol afronden zonder verdere doorverwijzing naar een (vrijwilligers)organisatie. Bij 27% van de trajecten was een verwijzing wel nodig, waarbij inwoners vooral zijn doorverwezen naar een zorginstelling, de WMO-afdeling van de gemeente of een vrijwilligersorganisatie (zie figuur 5).
2.2 Zelfredzaamheid-Matrix
Met behulp van de Zelfredzaamheid-Matrix (ZRM) brengen we de hulpvraag en het niveau van zelfredzaamheid van inwoners in kaart op dertien verschillende leefgebieden. Figuur 6 laat zien op welke vijf hoofddomeinen [1] de individuele trajecten het vaakst waren gebaseerd. Geestelijke gezondheid en financiën vormen net als de afgelopen jaren de belangrijkste hoofddomeinen. Opvallend is de forse toename in hulpvragen rondom geestelijke gezondheid ten opzichte van 2023. Het aantal hulpvragen binnen het domein financiën is daarentegen stabiel gebleven. De stijging bij geestelijke gezondheid hangt onder andere samen met het stoppen van de basis-GGZ in de provincie Groningen.
[1] Hoofddomeinen zijn de leefgebieden op de ZRM waar de ondersteuningsvraag van de inwoner en onze dienstverlening betrekking op heeft.
ZRM leun en steun
De ZRM top 5 van leun- en steuncontacten ziet er in 2024 anders uit dan in 2023 (zie figuur 7). Zoals hierboven staat beschreven is het aantal leun- en steuntrajecten dalend. Bij de ZRM valt hierbij op dat de ondersteuning op het ZRM-domein geestelijke gezondheid gelijk is gebleven, terwijl de de ondersteuning op financiën wel gedaald is. Ook hierbij zien we een relatie met het stoppen van de basis-GGZ.
2.3 Collectieve trajecten
Collectieve ondersteuning zorgt voor slimmer gebruik van tijd en middelen, waardoor we meer mensen kunnen helpen. Bovendien helpt het mensen om contacten te leggen en elkaar te steunen, vooral als ze dezelfde dingen meemaken.Dit draagt bij aan betere resultaten en een sterker gemeenschapsgevoel. In groepsverband leren deelnemers bovendien van elkaar, wat bijzonder waardevol is bij het uitwisselen van kennis en ervaring, zoals in groepscursussen of ondersteuningsgroepen.
Het is belangrijk om goed te blijven letten op wat deelnemers nodig hebben, hoe de groep met elkaar omgaat en om, indien nodig, aanvullende individuele ondersteuning te bieden. Alleen zo kunnen we de voordelen van collectieve trajecten benutten zonder in te leveren op de kwaliteit van onze dienstverlening.
Voorbeelden van collectieve trajecten zijn de weerbaarheidstrainingen, beweegactiviteiten en voorzorggroepen (voor de wachtenden op de specialistische GGZ). We zien een sterke toename in het aantal deelnemers en zijn blij dat onze aanpak, aanwezig zijn in dorpen en wijken, zorgt voor meer zichtbaarheid en een beter bereik. Dit past bij onze beweging van individueel naar collectief. We zien hierbij dan ook een grote stijging aan deelnemers ten opzichte van 2023, waar we in 2024 20.000 bezoekers de activiteiten bezochten, was dit in 2023 11.000 keer. In 2024 hebben we tevens ingezet op een verbetering van de registratie, waardoor we nu in aantallen beter onze impact kunnen laten zien.
In 2024 hebben we binnen onze collectieve ondersteuning, met name via het buurtwerk (sport), veel ingezet op het bevorderen van de lichamelijke gezondheid. Dit had onder andere als doel om gezondheidsverschillen te verkleinen, sociale netwerken te versterken en de maatschappelijke participatie te bevorderen. Daarnaast hebben we ons gericht op het versterken van wijken, sociaal werk op school en lotgenotengroepen. Dit komt ook duidelijk naar voren in tabel 1, waarin de collectieve trajecten per thema zijn gegroepeerd.
Het gaat hier niet om unieke deelnemers. Een inwoner kan aan meerdere trajecten of bijeenkomsten deelnemen. Niet bij alle collectieve trajecten zijn deelnemers of bijeenkomsten ingevuld, doordat het bijvoorbeeld ondersteuning aan vrijwilligers of zelforganisatie betreft. Vrijwilligers worden niet gezien als deelnemers en worden daarom onder een andere categorie geregistreerd.
Tabel 1: collectieve ondersteuning in 2024
Type collectieve activiteit | Bijeenkomsten | Deelnemers |
---|---|---|
Assertiviteitstraining | 27 | 50 |
AZC Meedoen | 22 | 81 |
Financien | 13 | 181 |
Inclusief / ouderen sporten | 149 | 2136 |
Inzet ervaringsdeskundigheid | 12 | 90 |
Jongerenwerk | 370 | 1666 |
Lotgenotengroepen | 92 | 325 |
Mantelzorg | 12 | 347 |
Netwerkoverleg | 93 | 273 |
Ondersteuning bewonersgroep | 8 | 47 |
Outreachend buurtwerk Centrum / Maarsveld & Maarstee | 80 | 790 |
Outreachend buurtwerk Musselkanaal/Mussel | 2 | 13 |
Outreachend buurtwerk Stadskanaal Noord- De Borgen | 21 | 406 |
Outreachend VIP | 3 | 20 |
Seniorenactiviteiten | 400 | 848 |
Sociaal werk op school | 292 | 1023 |
Sport en wandelgroepen | 76 | 726 |
Sport, beweging en cultuur jeugd | 273 | 6199 |
Voorzorggroep | 49 | 47 |
Vrijwilliger (organisatie/vereniging) ondersteuning | 33 | 249 |
Weerbaarheidstraining jeugd | 69 | 236 |
Wijk- en jongerenraden | 16 | 95 |
Wijkgerichte inloop of activiteit Maarstee, Maarsveld en centrum | 62 | 177 |
Wijkgerichte inloop of activiteit Maarswold en Cereswijk | 110 | 944 |
Wijkgerichte inloop of activiteit Musselkanaal / Mussel | 115 | 782 |
Wijkgerichte inloop of activiteit Onstwedde / Alteveer/ Vledderveen | 100 | 1387 |
Wijkgerichte inloop of activiteit Parkwijk | 34 | 243 |
Wijkgerichte inloop of activiteit Stadskanaal Noord-De Borgen | 57 | 659 |
Eindtotaal | 2590 | 20040 |