
Jeugd en opvoedondersteuning
In 2024 hebben we vanuit het team Jeugd de Visie Jeugd ontwikkeld. Deze visie hebben we praktisch gemaakt met een praatplaat die we mee nemen naar afspraken met gezinnen of ketenpartners. Hierdoor hanteren we een gelijke aanpak in onze ondersteuning van gezinnen en communiceren we consistent met onze netwerkpartners, zoals scholen, GGD en ambtenaren van leerplicht. We houden de communicatielijnen kort en stimuleren gezinnen actief om hun eigen kracht en netwerk te ontdekken en te benutten. Daarnaast leggen we in de praatplaat de nadruk op de eigen regie van de klant, zodat zij zelf richting kunnen geven aan hun traject.
Door structureel aanwezig te zijn op basis- en middelbare scholen, evenals op mbo's, zijn we goed zichtbaar en laagdrempelig benaderbaar voor de jeugd, hun ouders en de leerkrachten. In de praktijk zien we jongeren zonder sociaal netwerk, met thuisproblemen en met vragen rondom mentale weerbaarheid. Dankzij onze aanwezigheid voelen zij zich gehoord en gezien, wat bijdraagt aan het versterken van hun zelfredzaamheid en veerkracht. Bovendien krijgen we zo sneller inzicht in problemen, waardoor we eerder kunnen interveniëren en zo het gebruik van geïndiceerde zorg kunnen voorkomen.
We versterken zowel informele als formele netwerken. Bij jeugd- en opvoedondersteuning zien we vaak problemen zoals moeite met omgaan met emoties, onzekerheid in sociale situaties en vragen over opvoeding. Social media speelt hierbij ook een grote rol.
Ter versterking van onze deskundigheid hebben we de volgende trainingen gevolgd:
- Weerbaarheidstrainingen, waaronder een training voor sociaal werkers op basisscholen in samenwerking met buurtwerksport om weerbaarheid actief in te zetten op scholen.
- Trainingen op het gebied van complexe echtscheidingen, rouw en verlies.
- Trainingen rondom het werken met de meldcode huiselijk geweld en kindermishandeling.
In het vervolg van dit hoofdstuk lichten we onze inzet rondom jeugd en opvoedondersteuning op de verschillende onderdelen verder toe, zowel de onderdelen die binnen de budgetsubsidie vallen, als aparte projecten.
Visie Jeugd
We geloven dat onze jeugd in de gemeente Stadskanaal zich het beste kan ontwikkelen wanneer ze omringd wordt door een diverse en stimulerende omgeving waarin de drie belangrijkste leefwerelden, school, thuis en de buurt, nauw met elkaar samenwerken en elkaar versterken. We zijn ervan overtuigd dat ieder kind het recht heeft op gelijke kansen in zijn of haar ontwikkeling, ongeacht de omstandigheden waarin ze geboren zijn of opgroeien.
Bij Welstad zijn we er voor alle jeugd van de gemeente Stadskanaal om ondersteuning te bieden wanneer dat tijdelijk nodig is, zodat elk kind de kans krijgt om zich volledig ontwikkelen.
5.1 Gezinscoaching & pilot Jeugd en Opgroeien
In 2024 hebben we met gezinscoaching en de pilot Jeugd en Opgroeien 130 jeugdigen en gezinnen ondersteund, een stijging ten opzichte van 2023. We merken steeds vaker dat wat in eerste instantie simpele hulpvragen lijken, vaak diepere problemen in het systeem verbergen. Dit vraagt om tijd, vertrouwen en een aanpak die verder gaat dan alleen symptoombestrijding. Thema’s zoals trauma en generatiearmoede hebben een grote impact op gezinnen. Een concreet voorbeeld: een kind ervaart angst bij het naar bed gaan. Een simpele oplossing zou een stappenplan kunnen zijn. Echter, als de angst voortkomt uit een trauma, is een andere benadering nodig. In zulke gevallen richten we ons niet alleen op het verminderen van de angst, maar op het aanpakken van de onderliggende problematiek. Langdurige betrokkenheid zorgt voor beter inzicht in wat gezinnen echt nodig hebben. Soms verwijzen we door, maar vaak kunnen we zelf passende ondersteuning bieden. Hierdoor duren trajecten langer, maar zijn ze ook duurzaam en effectief.
Uitgangspunt van onze ondersteuning is dat de de ouder de regie heeft. Dit is bepalend voor het succes van de ondersteuning.
Je hebt mij een spiegel voorgehouden waardoor ik nu inzie dat het probleem niet bij mijn kind ligt, maar bij mijzelf.

Genogram
Als gezinscoaches maken we onder andere gebruik van een genogram. Dit is een visuele weergave van een familie over meerdere generaties, vergelijkbaar met een stamboom, maar met extra informatie over relaties, belangrijke levensgebeurtenissen en terugkerende patronen.
Door een genogram op te stellen, krijgen we, samen met de gezinnen die we ondersteunen, inzicht in:
- Familiepatronen, zoals opvoedstijlen, scheidingen en verlieservaringen
- Intergenerationele overdracht van problematiek, zoals verslaving, psychische kwetsbaarheid of ondermijning
- Steunbronnen en risico’s binnen de familie
Dit helpt ons om patronen binnen families te herkennen, problemen op tijd te zien en ingangen te vinden voor passende ondersteuning. Door dit inzicht krijgen gezinnen de kans om daadwerkelijk verandering in gang te zetten.
Afsluiting Jeugd en Opgroeien
2024 was het laatste jaar van de Pilot Jeugd en Opgroeien. Er is besloten om geen vervolg te geven aan de pilot Jeugd en Opgroeien. 2025 zal hierin een overgangsjaar zijn. De pilot Jeugd en Opgroeien is apart verantwoord.
Casus Gezinsoaching
Signalen van zorg
Lisa* en Peter* zijn de ouders van drie dochters van 8, 6 en 2 jaar. De leidster van de peuterschool maakt zich zorgen en trekt aan de bel: Lisa oogt vermoeid en brengt haar jongste dochter soms niet naar school. Bij een huisbezoek valt het op dat Lisa op haar tenen loopt. Ze doet haar best om alles draaiende te houden, maar de dagelijkse huishoudelijke taken stapelen zich op. Peter is doordeweeks weg voor zijn werk. Tijdens dit eerste contact ben ik vooral afwachtend en richt ik me op het opbouwen van een vertrouwensband en het zien van het verhaal achter dit gezin.
Achtergrond
Als ik al een half jaar structureel langskom in dit gezin merk ik dat Lisa steeds meer ontspant. Ze vertelt over haar jeugd. Al vanaf haar zesde zorgde ze voor haar zusje en zichzelf, omdat haar moeder, die veel dronk, emotioneel afwezig was. Haar ouders waren gescheiden. In de weekenden dat ze bij haar vader was, was hij vaak niet thuis of waren er vrienden over de vloer. Lisa moest altijd alles zelf doen, zowel praktisch als emotioneel. In haar jeugd heeft ze meerdere keren te maken gehad met geweld, waaronder seksueel geweld. Nog steeds reageert ze sterk op signalen van onveiligheid, bijvoorbeeld als ze geweld in de woonomgeving hoort. Dit kan haar wekenlang uit balans brengen, met slapeloze nachten en diepe gevoelens van ellende tot gevolg. Dit heeft veel invloed op het gezin. Het huishouden raakt hierdoor in verval en ze heeft opnieuw haar baan verloren.
Hulp en ondersteuning
Lisa is onder behandeling, maar krijgt alleen medicatie voorgeschreven. Zelf zegt ze: "Met de medicijnen blijf ik functioneren, maar het lost niets écht op." Tijdens een afspraak waarin we samen een genogram maken, komen haar verhalen los. Dit lucht haar op. Ze geeft aan dat ze graag psychologische hulp zou willen om haar verleden te verwerken. Met haar toestemming neem ik contact op met de huisarts, die snel een traject bij een psycholoog in gang kan zetten. Daarnaast regel ik via de WMO tijdelijke huishoudelijke hulp, zodat er wat meer rust komt in het gezin. Lisa geeft aan dat ze graag, met ondersteuning, structuur wil aanbrengen in het huishouden.
Focus op ouderschap en toekomst
Ondanks haar eigen moeilijke jeugd stellen Lisa en Peter steeds weer de kinderen op de eerste plaats. Wanneer alles teveel wordt, blijft de zorg en emotionele aandacht voor hun dochters hun prioriteit, voor zover dit lukt. Na een jaar kunnen we ook praten over het ouderschap en de opvoeding. Hier zit veel angst. Lisa benoemt: "Ik ben als de dood dat ze de kinderen komen weghalen, ik hoor dat overal om me heen." Door hierover open en transparant in gesprek te gaan, groeit het vertrouwen. Dit stelt ons in staat om niet alleen te bespreken wat goed gaat, maar ook wat extra aandacht nodig heeft en hoe we dat samen kunnen aanpakken.
Kracht en vooruitzicht
Ik zie veel kracht binnen dit gezin. Toch blijven verschillende leefgebieden onder spanning staan door de angsten en het verdriet uit Lisa’s verleden. Door dit te erkennen en de juiste hulp in te zetten, verwacht ik dat dit gezin uiteindelijk weer op eigen kracht verder kan.
*Lisa en Peter zijn fictieve namen
5.2 Sociaal werk op school
Sinds november 2024 is de aanwezigheid van sociaal werk op scholen uitgebreid van anderhalf uur naar vier uren per school. De eerste maanden met deze nieuwe werkwijze laten zien dat sociaal werkers beter zichtbaar zijn en dat de diversiteit aan hulpvragen toeneemt. Tijdens deze vier uren per school zetten we ons in op verschillende manieren. We organiseren inloopspreekuren, waar leerlingen, ouders en leerkrachten laagdrempelig terechtkunnen met vragen en zorgen. Daarnaast faciliteren we koffieochtenden, wonen we ouderavonden bij en verzorgen we weerbaarheidslessen. Ook brengen we belangrijke thema’s onder de aandacht, zoals armoede, jonge mantelzorgers en mentaal welzijn.
Hoewel het tijd kost om de samenwerking met scholen en ouders verder te versterken, zien we dat ouders sociaal werk nu sneller weten te vinden en leerkrachten eerder doorverwijzen. De inzichten uit deze beginfase vormen een goede basis om onze aanpak verder te ontwikkelen en nog beter af te stemmen op de behoeften van ouders, leerkrachten en leerlingen. Samen met onze partners blijven we bouwen aan een sterke verbinding tussen school, gezin en ondersteuning.
Binnen het project Ieder Kind Telt Mee hebben we op twee scholen onze aanwezigheid tijdelijk kunnen uitbreiden naar vijf uren per week. Dit heeft geleid tot de volgende resultaten:
- Brugfunctie De uitbreiding van sociaal werk op school versterkt de samenwerking tussen school, ouders, leerplichtambtenaar, GGD en CJGV. Dit draagt bij aan het voorkomen van schooluitval.
- Meldcode huiselijk geweld en kindermishandeling Sociaal werkers beschikken over uitgebreide kennis van de meldcode en bieden zowel individuele ondersteuning als voorlichting op basisscholen.
- Laagdrempelig contact met ouders Door de langere aanwezigheid op school is de drempel voor ouders om contact te zoeken lager. Problemen worden eerder gesignaleerd en opgepakt, waardoor escalatie en zwaardere hulp wordt voorkomen.
- Normaliserende werking Sociaal werkers helpen ouders en leerkrachten bij het duiden van het gedrag van kinderen en verwijzen indien nodig door naar passende hulp, dit kan zowel intern (naar onder andere onze gezinscoach of buurtmaatschappelijk werker) als extern.
- Voorkomen van geïndiceerde zorg In drie maanden zijn 55 vragen behandeld, waarvan 53 met korte ondersteuning of advies en slechts 2 doorverwezen. Vroegtijdige signalering voorkomt duurdere zorg.
Basisscholen die meededen met het poject Ieder Kind Telt Mee waarderen de preventieve meerwaarde van sociaal werk op school, waarbij vroegtijdige signalering helpt om zwaardere hulp te voorkomen en de samenwerking met leerplicht, GGD en CJG wordt versterkt. De extra uren zorgen voor een grotere bekendheid bij ouders, intensievere samenwerking en een lagere zorglast voor scholen, wat resulteert in een gemiddelde waardering van 8,5.
Ik vond de drempel heel hoog om hier te komen, maar het gesprek vond ik heel fijn en laagdrempelig. Ik ben blij dat je mijn dochter wil helpen.
Casus: Sociaal werk op de middelbare school
Sabrina* is een 14-jarig meisje dat door haar mentor naar mij is doorverwezen. Ze komt regelmatig op mijn spreekuur en deelt dat ze veel negatieve gedachten heeft, die in het verleden hebben geleid tot automutilatie (zelfbeschadiging). Gedurende meerdere gesprekken hebben we samen onderzocht waar deze gedachten vandaan komen en wat nodig is om dit negatieve stemmetje te kunnen tegenwerken.
Sabrina ervaart veel onzekerheid over zichzelf. Ze noemt zichzelf "dik" en voelt zich niet goed genoeg. Ook ontvangt ze van haar medeleerlingen op school regelmatig negatieve opmerkingen over haar uiterlijk, wat haar zelfbeeld verder ondermijnt. Daarnaast maakt ze zich zorgen om de gezondheid van haar vader (die ziek is), wat haar soms het gevoel geeft dat alles te veel voor haar is. Sabrina denkt dat ze mogelijk ADD heeft, vooral door de drukte in haar hoofd. Door deze combinatie van factoren is ze gevoelig voor negatieve gedachten, wat haar zelfkritiek alleen maar versterkt.
In de vijf gesprekken die we hebben gehad, hebben we verschillende oefeningen gedaan om haar te helpen positiever naar zichzelf te kijken. In ons eerste gesprek hebben we vooral kennisgemaakt en een veilige, comfortabele ruimte gecreëerd waarin Sabrina zich op haar gemak voelde om haar gevoelens en gedachten te delen. Dit was een belangrijke stap, zodat ze zich vrij voelde om zonder oordeel te praten.
In het tweede gesprek zijn we dieper ingegaan op de redenen waarom Sabrina bij mij was gekomen. We hebben concrete doelen gesteld, waarvan het belangrijkste doel was om haar te helpen niet mee te gaan in haar negatieve gedachten. In de vervolgafspraken zijn we verder gegaan met dit doel door verschillende oefeningen te doen.
Een van de oefeningen die we samen deden, was een affirmatie-oefening. Sabrina moest elke ochtend en avond voor de spiegel tegen zichzelf zeggen: "Ik mag er zijn" en "Ik ben goed genoeg." Daarnaast heb ik haar geleerd om haar negatieve gedachten te onderzoeken. Ze schreef deze gedachten op en we gingen samen in gesprek over deze overtuigingen. Dit deed ze met de bedoeling om te reflecteren op of haar negatieve gedachten echt waar zijn, of dat ze vaak gebaseerd zijn op zelfkritiek en onrealistische verwachtingen van zichzelf. We hebben deze negatieve overtuigingen omgezet in positieve affirmaties, die ze kon gebruiken op momenten dat de negatieve gedachten weer opkwamen.
In een van de laatste gesprekken hebben we teruggeblikt op haar vooruitgang. Sabrina gaf aan dat ze nu meer bewust is van haar gedachten en dat ze begrijpt dat veel van haar negatieve overtuigingen niet perse feiten zijn. Ze merkte op dat ze dankbaarder is geworden en het negatieve stemmetje in haar hoofd niet meer als waarheid aanneemt. Sabrina kwam vrolijk het gesprek binnen en straalde, wat duidelijk aangaf dat ze beter in haar vel zat.
Deze kleine oefeningen en veranderingen in haar denken hebben een grote impact gehad op Sabrina, en ze lijkt nu beter in staat om haar negatieve gedachten te herkennen en te vervangen door positievere overtuigingen. Haar zelfbeeld is verbeterd, en ze voelt zich meer in controle over haar emoties en gedachten.
*Sabrina is een fictieve naam
5.4 Jongerenwerk
In 2024 heeft het jongerenwerk van Welstad zich gericht op het versterken van de verbinding met jongeren in Stadskanaal en het vergroten van haar bekendheid. Jongeren kunnen bij ons terecht, niet alleen bij problemen, maar ook voor zelfontwikkeling en sociale interactie. Door laagdrempelige activiteiten, structurele schoolbezoeken en samenwerkingen met ketenpartners hebben we jongeren niet alleen bereikt, maar ook ondersteund in hun ontwikkeling.
Door personele wisselingen en ziekte binnen het team Jongerenwerk hebben we in 2024 De Kwinne en Skillz niet standaard kunnen openstellen. De Kwinne is vooral in de vakanties open geweest als ontmoetingsplek voor jongeren.
In samenwerking met scholen hebben we een menukaart ontwikkeld, waarin trainingen en ondersteuning worden geboden op basis van de behoeften van scholen. We hebben de menukaart op alle scholen gepresenteerd en dit resulteerde in diverse trainingen, waaronder ‘Sterker in je Schoenen’.
Individuele begeleiding
We bieden jongeren zowel kortdurende als langdurige ondersteuning op verschillende gebieden, zoals hulp bij 18+ regelzaken, praktische en emotionele steun, begeleiding van jonge moeders, inschrijven voor een huurwoning en ondersteuning na uitstroom uit de zorg. In 2024 hebben we op deze manier 25 jongeren begeleid.
Activiteiten jongerenwerk
Collectieve activiteiten binnen het jongerenwerk versterken sociale contacten, verminderen eenzaamheid en stimuleren talentontwikkeling. Jongeren worden nog wel eens aangesproken op negatief gedrag, maar wij richten ons juist op hun mogelijkheden en laten hen hun talenten ontdekken. Door hen kennis te laten maken met nieuwe sporten en culturele activiteiten, leren ze niet alleen van ons aanbod, maar ook van elkaar. In 2024 hebben we samen met jongeren activiteiten georganiseerd, zoals:
- Escaperoom: Hoe overleef ik de brugklas? Dit jaar hebben we een eigen escaperoom ontwikkeld en uitgevoerd op scholen voor alle eerste klassen. Het doel was om zoveel mogelijk nieuwe jongeren te ontmoeten en hen bekend te maken met het jongerenwerk. In dezelfde week was er een vossenjacht voor de eerste klassen, waarbij de pauze plaatsvond in het jongerencentrum. Hierdoor maakten 475 jongeren kennis met de locatie en het jongerenwerk.
- Zomeractiviteiten: Tijdens de zomer zijn diverse activiteiten georganiseerd, zoals Summerstart, een mocktailnight en een pizza-avond. Daarnaast hebben we ons aangesloten bij sportactiviteiten van Team Sport, waarbij we in totaal 40 jongeren hebben bereikt.
- Week van de Gezonde Jeugd: Deze week is ontstaan vanuit de menukaart en omvatte activiteiten zoals het School Positieve Gezondheid-spel en een workshop ‘Smoothies maken’.
- Weerbaarheidstraining: In oktober is de training ‘Sterker in je Schoenen’ gegeven om jongeren te ondersteunen in hun zelfvertrouwen en weerbaarheid.
- Ouderavond: We hebben en tweetal online ouderavonden georganiseerd om ouders te informeren en betrekken bij het welzijn van hun kinderen.
5.5 Impacter: jongeren versterken door maatschappelijke diensttijd
Impacter is een project binnen de Maatschappelijke Diensttijd (MDT) en vormt een waardevolle brug tussen jongeren, bedrijven en maatschappelijke organisaties. Jongeren van 12 tot 30 jaar krijgen via dit traject de kans om hun talenten te ontdekken, zelfvertrouwen op te bouwen én iets terug te doen voor de samenleving. Dankzij de samenwerking met scholen, bedrijven, maatschappelijke instellingen en collega’s binnen Welstad kunnen jongeren hun talenten ontdekken en ontwikkelen.
Resultaten in 2024
2024 was het tweede jaar van de driejarige subsidieperiode van Impacter. In dit jaar zijn 47 trajecten succesvol afgerond en liepen er daarnaast nog eens 47 actieve trajecten. Oorspronkelijk was het doel om 90 trajecten in drie jaar tijd te realiseren, maar vanwege het het grote aantal deelnemers is dit bijgesteld naar 120 trajecten. Een MDT-traject bestaat uit ongeveer 80 uur maatschappelijke inzet, waarbij jongeren impact maken door middel van vrijwilligerswerk, workshops of projecten en groeien in hun persoonlijke ontwikkeling.
Projecten die raken en verbinden
Impacter kent een grote variatie aan trajecten. Er zijn collectieve activiteiten zoals het QueerQafé, het GameCafé, en het Knoalster Muziekcafé in het asielzoekerscentrum (AZC) in Musselkanaal. Tijdens deze activiteiten werken jongeren samen, delen ervaringen en werken tegelijkertijd aan hun eigen leerdoelen.
De samenwerking met Vluchtelingenwerk en het AZC is een waardevol onderdeel van het project. Zo vond er in het AZC een bijzonder fotografieproject plaats met alleenstaande minderjarige vluchtelingen. Onder begeleiding van twee fotografen van fotoclub Reflex uit Musselkanaal leerden de jongeren door middel van verschillende workshops hoe ze met hun smartphone mooie foto’s konden maken. De resultaten werden gepresenteerd in de bibliotheek van Musselkanaal en binnen het AZC.
Nieuwe impulsen en ambassadeurschap
Hieronder staan enkele projecten beschreven die in 2024 hebben plaatsgevonden vanuit Impacter:
- Jongerenambassadeurs: Een groep jongeren die is voortgekomen uit eerdere MDT-trajecten vertegenwoordigt de stem van jongeren bij de gemeente Stadskanaal. Ze verzamelen input van leeftijdsgenoten via sociale media, schoolbezoeken en deelname aan gemeenteraadsvergaderingen. De jaarlijkse Raadsafari, georganiseerd met het jongerenwerk, Ubbo Emmius en de bibliotheek, vormt hiervoor de opstap.
- Samenwerking met Noorderpoort: In 2024 zijn wij gestart met een traject waarin studenten van maatschappelijke zorg, pedagogisch werk en onderwijsassistent via Impacter maatschappelijke ervaring opdoen. Dit traject loopt als praktijkgericht onderzoek en wordt in 2025 afgerond.
Ook werken wij samen met studenten van Noorderpoort Route Rubicon, een onderwijstak voor jongeren die in het reguliere onderwijs minder goed tot hun recht komen. In een huiselijke en veilige leeromgeving werken zij toe naar een niveau-2 diploma. Gedurende een halfjaar begeleiden wij deze studenten richting een maatschappelijk project, waarin zij de vaardigheden die zij tijdens hun opleiding leren, kunnen toepassen in de praktijk. Zo organiseerden ze een geslaagde activiteiten dag voor de bewoners van Parkheem. - Samenwerking met Vluchtelingenwerk: Voor 2025 wordt gewerkt aan het opzetten van extra individuele MDT-trajecten voor jonge statushouders.
Politieke steun voor een duurzame toekomst
Ondanks eerdere zorgen over de landelijke voortgang van MDT, blijft het project Impacter bestaan. Mede dankzij een aangenomen motie vanuit de gemeenteraad is er politieke steun uitgesproken voor het behoud en de verdere ontwikkeling van het project. Deze steun onderstreept het belang dat de gemeente Stadskanaal hecht aan jongerenparticipatie en talentontwikkeling.
Impacter laat zien wat er mogelijk is wanneer jongeren serieus genomen worden en de ruimte krijgen om te groeien. Hun inzet maakt niet alleen impact op de samenleving, maar ook op henzelf. Samen bouwen we aan een generatie die betrokken is, verantwoordelijkheid neemt en durft te dromen.