De ondersteuning in cijfers

De resultaten

In het volgende overzicht presenteren we de resultaten van individuele en collectieve trajecten uitgevoerd door deBasis Veendam in 2023, vergeleken met het voorgaande jaar, 2022. Deze worden onder de tabel verder toegelicht.

Totaal 2023 Totaal 2022
Via kernpartners en overige aanbieders Ondersteuning collectief 54 64
  Ondersteuning individueel 138 133
Via deBasis Veendam Ondersteuning individueel, waarvan 612 529
  Algemeen maatschappelijk werk 134 125
  Schoolmaatschappelijk werk 144 111
  Ambulant begeleiding 169 134
  Casusregie HG 17 18
  Activering 52 127
  Ondersteuning sociaal domein 63 8
  Onafhankelijke cliëntondersteuning 33 10

Ondersteuning collectief, waarvan
  Collectieve trajecten 119 78
  Bijeenkomsten 1.694 1.086
  Deelnemers 9.407 6.463

Maatwerk trajecten

De Coöperatie Dichtbij voert samen met haar kernpartners de maatwerktrajecten uit. In vergelijking met 2022, hebben er in 2023 10 inwoners minder gebruik gemaakt van de collectieve ondersteuning (begeleiding in een groep/dagbesteding bijvoorbeeld). Het aantal individuele trajecten is iets gestegen ten opzichte van 2022.

Verschuiving van individuele- naar collectieve ondersteuning

In 2023 is er wederom een grote nadruk gelegd op het benutten van de mogelijkheden van collectieve ondersteuning. Dit is dan ook terug te zien in de resultaten.

We willen jaarlijks 10% groeien in het aantal hulpvragen dat door middel van collectieve trajecten wordt opgepakt. Voor 2023 gingen we voor 30%.

De tabel hieronder geeft het aantal aanmeldingen weer en het aantal individuele trajecten die zijn opgestart in 2023. Het aantal aanmeldingen in 2023 is ten opzichte van 2022 gestegen. Het aantal gestarte individuele trajecten is nagenoeg gelijk gebleven.

Jaar Aanmeldingen Individuele trajecten opgestart % Individuele ondersteuning na aanmelding
2023 640 390 61%
2022 580 389 67%

Dit wijst erop dat er relatief gezien minder individuele trajecten worden opgestart als we kijken naar het totaal aantal aanmeldingen dat binnenkomt.

De tabel hieronder laat het aantal collectieve trajecten, de bijeenkomsten en deelnemers zien. We zien een stijging ten opzichte van 2022.

2023 2022 Procentuele toename
Collectieve trajecten 119 78 52%
Bijeenkomsten 1.694 1.086 56%
Deelnemers 9.407 6.463 46%

In 2023 hebben er in totaal 119 collectieve trajecten plaatsgevonden en in 2022 waren dit er 78. Er is in 2023 een behoorlijke toename (52%) van het aantal collectieve trajecten. We kunnen niet de conclusie trekken dat alle overige 39% van de aanmeldingen in 2023 doorgeleid zijn naar een collectief traject want inwoners die zich aanmelden worden ook doorverwezen naar andere vormen van hulp. Echter, we zien wel een duidelijke groei van het aantal collectieve trajecten, bijeenkomsten en deelnemers ten opzichte van 2022. En niet alle deelnemers komen via een aanmelding bij het voordeurteam binnen bij een collectief traject. Inmiddels zien we dat ook veel mensen ons in de wijk weten te vinden en rechtstreeks deelnemen aan onze collectieve activiteiten en de overige samenlevingsinitiatieven. Dit voorkomt ook aanmeldingen bij het voordeurteam.

“Een inwoner meldde zich met een individuele hulpvraag bij het maatschappelijk werk, en na overleg met een collega van het buurt/opbouwwerk en de inwoner heeft de inwoner zich uiteindelijk opgegeven als vervoervrijwilliger.”

Langdurige duurzame individuele ondersteuning

In 38 maatwerk trajecten (Coöperatie Dichtbij) is er sprake van zeer langdurige individuele ondersteuning waarbij geen zicht is op mogelijkheid tot het eindigen van de hulp. Bij deBasis Veendam gaat het om 43 trajecten. De omstandigheden zijn dusdanig dat blijvend ondersteuning nodig is. Voorbeelden hiervan zijn hulpvragen als gevolg van niet aangeboren hersenletsel, dementie of een licht verstandelijke beperking. Er is uitgezocht of er dan sprake is van een indicatie WLZ, echter dit is uitgesloten voor deze doelgroep.