Transformatie en uitvoering opdracht

Toelichting

Op basis van de opgedane ervaringen in de uitvoeringspraktijk in 2022 zijn we onze processen en bedrijfsvoering in 2023 strakker, efficiënter en effectiever gaan inrichten. Het jaar 2023 stond in het teken van doorontwikkeling en borging. We weten steeds beter wat haalbaar en mogelijk is. Dit echter wel onder druk van een afnemend beschikbaar budget waarbij er keuzes nodig zijn. In 2023 was er een financiële taakstelling van €200.000. deBasis Veendam heeft invulling gegeven aan de inzet van informele zorg, meer collectieve interventies en activiteiten, minder versnippering en integraal denken en doen. Belangrijke pijlers onder de transformatie-uitdaging die we met elkaar zijn aangegaan.

De toegang tot ondersteuning is daardoor minder versnipperd. Met minder partijen wordt effectieve ondersteuning dichtbij inwoners geleverd. Inzet op eigen regie, normaliseren en deelnemen aan de samenleving (collectieve activiteiten) zijn belangrijke instrumenten om de doelstellingen te realiseren.

We hebben ingezet op de inrichting van het voordeurteam, het bewaken van de doorlooptijden, het nog bewuster leggen van de focus op de transformatie van individueel naar collectieve interventies en het invlechten van de ontwikkelopdrachten in deBasis Veendam.

Een goede registratie en dossiervorming, en klant- en medewerkerstevredenheid zijn belangrijke graadmeters. Zij voorzien ons van input over hoe we ons werk steeds beter kunnen doen.

Tijdens de periodieke overleggen met de gemeente bespreken we de stand van zaken: kwantitatief, kwalitatief en financieel. We kijken daarbij specifiek naar de kansen en risico’s. Wat gaat goed en waar zijn we tevreden over, wat is voor herhaling vatbaar en kunnen we verder uitbouwen. Waar zien we risico’s en afwijkingen, waar moeten we bijsturen en herijken. Voor deBasis Veendam is de gemeente Veendam niet alleen haar opdrachtgever maar ook een onmisbare partner in het laten welslagen van haar dienstverlening gerelateerd aan de taakstellingen.